Affiliate Professor

Dutch translation: bijzonder hoogleraar

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Affiliate Professor
Dutch translation:bijzonder hoogleraar
Entered by: Max Nuijens

09:02 Jul 19, 2010
English to Dutch translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy
English term or phrase: Affiliate Professor
Zou dit adjunct-hoogleraar kunnen zijn
Rik Schraag
Netherlands
bijzonder hoogleraar
Explanation:
"Een bijzonder hoogleraar is een hoogleraar aan een universiteit die niet door die universiteit wordt betaald en niet deel uitmaakt van de officiële personeelsformatie van die universiteit."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijzonder_hoogleraar

Selected response from:

Max Nuijens
Belarus
Grading comment
Hele mooie, dankjewel Max!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2bijzonder hoogleraar
Max Nuijens
4universiteitshoogleraar/persoonlijk hoogleraar
ineke meijer
3en is als hoogleraar tevens verbonden aan
Barend van Zadelhoff
Summary of reference entries provided
Nuffic glossary
Kitty Brussaard

  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
affiliate professor
bijzonder hoogleraar


Explanation:
"Een bijzonder hoogleraar is een hoogleraar aan een universiteit die niet door die universiteit wordt betaald en niet deel uitmaakt van de officiële personeelsformatie van die universiteit."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijzonder_hoogleraar



Example sentence(s):
  • De Vries is verbonden aan de universiteit van Eindhoven en sinds 1 september 2003 tevens aan de TU Delft als bijzonder hoogleraar (affiliate professor) in de Reformatorische Wijsbegeerte.

    Reference: http://www.tnw.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=f3e2c781-00e6-4...
Max Nuijens
Belarus
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 16
Grading comment
Hele mooie, dankjewel Max!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ron Willems: dacht ik ook. een deeltijder dus :)
16 mins
  -> Bedankt; inderdaad noodzakelijkerwijs een deeltijder. Heeft hij/zij geen ander werk en krijgt hij/zij zijn/haar geld uit een stichting of speciaal universiteitsfonds, dan heet het buitengewoon hoogleraarshap.

agree  Carolien de Visser
2 hrs
  -> bedankt

9 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
affiliate professor
universiteitshoogleraar/persoonlijk hoogleraar


Explanation:
dit vond ik op wikipedia. Een bijzonder hoogleraar is geen 'echte' hoogleraar, hoeft zelfs niet gepromoveerd te zijn dacht ik. In het Engels/Amerikaans lijkt het toch een andere betekenis te hebben. Ik denk dat er niet echt een Nederlands equivalent is

Professor by courtesy / affiliated professor

A professor who is primarily and originally associated with one academic department, but has become officially associated with a second department, institute, or program within the university and has assumed a professor's duty in that second department as well, could be called a "professor by courtesy." Example: "Joshua H. Alman is Professor of Law and Professor, by courtesy, of Genetics at Stanford University". Usually, the second courtesy appointment carries with it fewer responsibilities and fewer benefits than a single full appointment (for example, affiliated professors rarely have voting rights in their courtesy department). Because affiliated professors are often listed following a partition in the catalog copy or web page for the department, they are often called "professors below the line" or "below the diamonds" or a similar phrase.

ineke meijer
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 day 11 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
affiliate professor
en is als hoogleraar tevens verbonden aan


Explanation:
een mogelijke oplossing

affiliate professor = een hoogleraar die tevens verbonden is (affiliate) aan een andere faculteit, instituut, programma van een universiteit

ik neem aan dat hij daarvoor door die faculteit betaald wordt en onderdeel uitmaakt van het onderwijsgevend personeel

(zie omschrijving Ineke)

affiliated to - aangesloten bij / verbonden aan

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 44




Reference comments


1 day 3 hrs
Reference: Nuffic glossary

Reference information:
Zie hieronder hoe 'buitengewoon hoogleraar' en 'bijzonder hoogleraar' volgens de Nuffic glossary vertaald zouden moeten worden.

buitengewoon hoogleraar - professor by special appointment

bijzonder hoogleraar - professor occupying an endowed chair
Professor who has been appointed and is paid by a private institution or foundation. Such a post is often temporary, and on a part-time basis.
http://nufficglossary.nuffic.nl/

De vraag is of deze NL begrippen de lading wel helemaal dekken.
Je zou ook kunnen overwegen om de term onvertaald te laten. Bijvoorbeeld: Van 2000 tot 2005 was hij/zij tevens verbonden als Affiliate Professor aan de .......

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 36




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search