literal

Dutch translation: zoekterm

14:42 Aug 19, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Systems, Networks / Database
English term or phrase: literal
You may easily search for a Good or Service in the XXX database, by typing the appropriate word. You may insert any specified characters, which should contain less than five (5) literals (a ‘literal’ is a sequence of characters not separated by a space). The search results will display all the relevant Goods and/or Services.

Ik vind deze definitie van literal nergens terug op internet. Lijkt mij een tekenreeks te zijn, maar heet dat niet string? Ik begrijp trouwens niet goed hoe een character uit literals kan bestaan.
Erik Boers
Belgium
Dutch translation:zoekterm
Explanation:
een literal is inderdaad een tekenreeks, de "tekens zelf", als het ware, i.t.t. constanten en variabelen, die naar de eigenlijke tekens (of andere waarden) verwijzen. blijft in het NL, in technische teksten, meestal onvertaald.

maar deze typische programmeursterm heeft naar mijn smaak niets te zoeken in een gebruiksaanwijzing voor een zoekfunctie.

en een character kan inderdaad geen literals bevatten, zoals Erik opmerkt. het staat er allemaal een beetje kreupel: "which should contain" is onzin.

wat ze bedoelen (99% zeker) is dit: je kunt een zoekstring invoeren die maximaal 5 zoektermen bevat, waarbij ze "zoekterm" hier definiëren als "een reeks opeenvolgende tekens zonder spaties". zodra je dus een spatie intypt, eindigt de zoekterm en daarna begint de volgende zoekterm. (het volgende "woord", zou je ook kunnen zeggen). als je tussen twee woorden geen spatie typt, maar bijvoorbeeld een komma, telt het als één zoekterm.

Selected response from:

Ron Willems
Grading comment
Dat lijkt me inderdaad de enig mogelijke logische uitleg. Bedankt, iedereen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1zoekterm
Ron Willems
4String
Elsje Apostel
4benoemde grootheid / letterlijke waarde / lettersymboolconstante / letter-aanduidend karakter
Arnaud Jacobs
3literal
arianek
Summary of reference entries provided
?
NMR (X)
stringconstante?
Lianne van de Ven

  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
benoemde grootheid / letterlijke waarde / lettersymboolconstante / letter-aanduidend karakter


Explanation:
benoemde grootheid : constante die in een programmeertaal, als absolute rekengrootheid, vergelijkingswaarde of vast uitvoergegeven wordt weergegeven. Al naar gelang er sprake is van een numerieke of alfanumerieke constante, spreekt men van numerieke of alfanumerieke literal

literal: letterlijke waarde (Definition: A value used exactly as you see it. For example, the number 25 and the string "Hello" are both literals.)

date literal: letterlijke datum = Any sequence of characters with a valid format that is surrounded by number signs (#). Valid formats include the date format specified by the locale settings for your code or the universal date format.

String Literal: Tekenreeks

In computer science, a literal is a notation for representing a fixed value in source code. Almost all programming languages have notations for atomic values such as integers, floating-point numbers, strings, and booleans; some also have notations for elements of enumerated types and compound values such as arrays, records, and objects.



    Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Literal_(computer_science)
Arnaud Jacobs
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
literal


Explanation:
Ik heb wat in www.mijnwoordenboek.nl gevonden, maar helpt dat in deze context?
literal
EN: literal
NL: literal
EN: figurative constant
NL: literaal
EN: lettersymbool
NL: benoemde grootheid
Definitie EN: in a source program,an explicit representation of the value of an item,which value must be unaltered during any translation of the source program
Definitie NL: constante die in een programmeertaal, als absolute rekengrootheid, vergelijkingswaarde of vast uitvoergegeven wordt weergegeven. Al naar gelang er sprake is van een numerieke of alfanumerieke constante, spreekt men van numerieke of alfanumerieke literal



arianek
Native speaker of: Native in DutchDutch

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
String


Explanation:
String
Het Engelse woord `string` wordt in het Nederlands gebruikt met meerdere betekenissen. Het zou vertaald kunnen worden met bijvoorbeeld streng of snaar, opeenvolging, reeks etc.. * Een soort onderbroek, zie G-string. * In de informatica betekent een `string` een reeks letters, zie string (informatica). * In de natuurkunde is een `string` het basale

Example sentence(s):
  • De definitie voor een email adres ziet er complex uit, maar in feite wordt daar bepaald dat een email adres een string is die moet voldoen

    Reference: http://nl.wikipedia.org/wiki/String
Elsje Apostel
Belgium
Specializes in field
Native speaker of: Dutch

5 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
zoekterm


Explanation:
een literal is inderdaad een tekenreeks, de "tekens zelf", als het ware, i.t.t. constanten en variabelen, die naar de eigenlijke tekens (of andere waarden) verwijzen. blijft in het NL, in technische teksten, meestal onvertaald.

maar deze typische programmeursterm heeft naar mijn smaak niets te zoeken in een gebruiksaanwijzing voor een zoekfunctie.

en een character kan inderdaad geen literals bevatten, zoals Erik opmerkt. het staat er allemaal een beetje kreupel: "which should contain" is onzin.

wat ze bedoelen (99% zeker) is dit: je kunt een zoekstring invoeren die maximaal 5 zoektermen bevat, waarbij ze "zoekterm" hier definiëren als "een reeks opeenvolgende tekens zonder spaties". zodra je dus een spatie intypt, eindigt de zoekterm en daarna begint de volgende zoekterm. (het volgende "woord", zou je ook kunnen zeggen). als je tussen twee woorden geen spatie typt, maar bijvoorbeeld een komma, telt het als één zoekterm.



Ron Willems
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 42
Grading comment
Dat lijkt me inderdaad de enig mogelijke logische uitleg. Bedankt, iedereen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  vixen
13 hrs
  -> dank je!




Reference comments


33 mins peer agreement (net): +1
Reference: ?

Reference information:
Ik denk toch dat het identiek is aan strings. Om mijn eigen harde schijf komt het voor in Pegasus, het programma wat ik ipv Outlook gebruik.
4.1 String literals
Most template script commands accept strings as parameters. String literals of this kind must be entered in quote characters if they contain spaces or special characters.


NMR (X)
France
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Lianne van de Ven
18 mins

50 mins peer agreement (net): +1
Reference: stringconstante?

Reference information:
A string literal is the representation of a string value within the source code of a computer program. There are numerous alternate notations for specifying string literals, and the exact notation depends on the individual programming language in question. Nevertheless, there are some general guidelines that most modern programming languages follow.
http://en.wikipedia.org/wiki/String_literal

#: directives.c:1665
msgid "_Pragma takes a parenthesized string literal"
msgstr "_Pragma verwacht een stringconstante tussen haakjes als argument"
http://translationproject.org/latest/cpplib/nl.po

Lianne van de Ven
United States
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Ron Willems: wordt vaak gebruikt, inderdaad, al vind ik dat het eigenlijk niet klopt. in deze specifieke context gebruiken ze de term "literal" verkeerd: de hele string die wordt ingevoerd, is een literal (met spaties en alles erbij).
5 hrs
  -> een karakterreeks dan dus




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search