handshaking

Dutch translation: handshaking

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:handshaking
Dutch translation:handshaking

For term searches and specialty glossaries, please try the new GBK glossaries
07:55 Mar 30, 2009
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Systems, Networks
Additional field(s): Computers: Software, Telecom(munications)
English term or phrase: handshaking
Definition from Javvin Technologies, Inc.:
In the context of computers, handshaking indicates hardware or software to establish or maintain two machines or programs in synchronisation. Handshaking often requires the exchange of messages or packets of data between two systems. Hardware handshaking signals between two computers which are carried by voltage levels or pulses on wires. There are many handshaking protocols for software handshaking. Basically, the handshaking protocol send a "hello" message to the receiving system and get a "ok" responce. When the communication between the two systems finished, a "finish" message should be send and confirmed by both systems.

Example sentence(s):
  • Once the address of another servent on the network is obtained, a TCP/IP connection to the servent is created, and a handshaking sequence is initiated. Lime Wire
  • GFI Network Server Monitor can check NNTP news servers by starting a handshake connection on the remote TCP port (normally port 119). By handshaking, GFI Network Server Monitor can verify that the remote server's NNTP protocol is online and functional. GFI Software
  • A handshaking protocol is also used to ensure the logical ordering in data communication between the modules, where we have adopted bit-serial architecture to reduce the communication costs in handshaking. One issues in the bit-serial handshaking (BSHS) system is the synchronization of the input data when the module has multiple input ports. cat.inist.fr
Glossary-building KudoZ




This question was created by:


This question is closed

handshaking
Definition:
In computersystemen en netwerken is handshaking het proces waarbij 2 systemen communiceren met elkaar en een communicatieprotocol overeenkomen.
Selected response from:

Mark Straver
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of translations provided
5 +4handshaking
Mark Straver
5aansluitbevestiging, handshaking
Jack den Haan
5 -2Handshake of handdruk
Arnaud Jacobs


  

Translations offered


1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -2
Handshake of handdruk


Definition from Hugo Vanderstraeten:
Definitie ((hendsjeek)) Elkaar de hand geven. Het uitwisselen van codes tussen 2 modems om te bepalen welke snelheden en protocollen gebruikt worden.

De term "handshake" vaak onvertaald in het NL maar een optie die gebruikt kan worden is de letterlijke vertaling "handdruk"

Example sentence(s):
  • Voordat er daadwerkelijk data verstuurd kan worden over een TCP connectie, moeten de client en de server een zogenaamde 'handshake' uitvoeren. Als eerste zal de client een 'SYN' naar de server sturen. Als de server in staat is om de client te bedienen zal hij antwoorden met een 'SYN,ACK'. Nadat de client tenslotte een 'ACK' naar de server heeft gestuurd, is de TCP connectie opgebouwd en kan er data worden verstuurd. Schematisch ziet deze handshake er als volgt uit: ------ SYN ----> (1) CLIENT (3) - Nedlinux  
  • WERO Systems NMS kan POP3 mail servers controleren door een verbinding via de TCP poort (port 110) op te zetten en een zogenaamde "handshake" uit te voeren. Door middel van "handshaking" kan WERO Systems NMS op een computer op afstand verifiëren of het POP3 protocol goed werkt - Wero Systems - IT Consultants  
  • Als wij ons met het Internet willen verbinden dan maakt onze modem vreemde geluiden (handshake). Die geluiden zijn de codes die uitgewisseld worden met de modem van de internetprovider. Als ze overeenstemmen geven de modems elkaar de hand en zijn wij met het Internet verbonden. . - Surftips - Hugo Vanderstraeten  

Explanation:
Microsoft vermeldt zowel "handshake" als "handdruk" maar het onvertaalde "handshake" wordt wel duidelijk vaker gebruikt.
Arnaud Jacobs
Native speaker of: Native in DutchDutch

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
No  Mark Straver: Ja voor handshake, nee voor handdruk - uit eigen ICT ervaring heb ik handdruk nog nooit gezien (en zou ook niet weten wat er wordt bedoeld zonder duidelijke context), en denk dat er (zoals vaker bij Microsoft het geval is) overijverig gelocaliseerd is.
6 mins
  -> Met alle respect voor je ervaring, de term "handdruk" komt wel degelijk voor. Heb duidelijk aangetoond dat hij veel minder frequent voorkomt. "Handshake" krijgt duidelijk de voorkeur in de NL vertaling.

No  Bryan Crumpler: Ik kies voor geen van de 2 (d.w.z. moesten we een passende vertaling hiervoor moeten zoeken). Dit is verengelst en we hebben het hier over een bevestigingsprocedure, wat al een gangbaar begrip is in 't NLs. Waarom zijn we letterlijk bezig?!
19 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +4
handshaking


Definition from own experience or research:
In computersystemen en netwerken is handshaking het proces waarbij 2 systemen communiceren met elkaar en een communicatieprotocol overeenkomen.

Example sentence(s):
  • Om een abstracte verbinding te maken moet er een zekere handshake plaatsvinden: verzender en ontvanger moeten elkaar aangeven dat ze gereed zijn om data te verzenden en te ontvangen. - Wikipedia  

Explanation:
Een handshake wordt in de computerwereld als vaste (Engelse) term gebruikt voor dit proces.
Mark Straver
Sweden
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4

Votes in favor of/against selecting this as the best translation of the term asked
Yes  Edward Vreeburg: Sybex komt nog met "handjeklap" maar dat heb ik ook nog nooit horen gebruiken, gewoon handshaking dus...
12 mins
  -> Dank je

Yes  Joep Muijs: Dat is 'm
9 days
  -> Dank je

Yes  Jacki Uitslag
9 days
  -> Dank je

Yes  Cedric Jacobs
10 days

3 days 2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
aansluitbevestiging, handshaking


Definition from Hewlett Packard:
Handshaking (aansluitingsbevestiging) is de manier waarop de gegevensstroom tussen twee apparaten wordt bestuurd.

Example sentence(s):
  • Evenzo verschaft een uitwisseling van digitale certificaten (“Internet-legitimatie”) via een automatische aansluitingsbevestiging tussen computers (handshake) over en weer zekerheid omtrent de identiteit van de betrokken partijen en kan mede aan de hand hiervan worden beoordeeld of de verstrekte goederen en/of diensten authentiek zijn. - Mededeling aan het Europees Parlement  

Explanation:
http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/NL/aansluitingsbeve...
· aansluitingsbevestiging: uitwisseling van tevoren vastgestelde signalen tussen twee modems, nadat tussen beide de verbinding tot stand is gekomen
Categorie: In de automatisering
· aansluitingsbevestiging: het uitwisselen van vooraf bepaalde signalen wanneer er een verbinding tussen twee modems tot stand is gebracht.Deze procedure wordt uitgevoerd voordat er gegevens worden verzonden
Categorie: In de automatisering

http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/EN/aansluitingsbeve...
NL: aansluitingsbevestiging EN: hand-shaking procedure, password dialogue, password dialog
Definitie: (Nederlands) uitwisseling van tevoren vastgestelde signalen tussen twee modems, nadat tussen beide de verbinding tot stand is gekomen
Definitie: (Engels) a dialogue between a user and a computer, a computer and another computer, a program and another program for the purpose of identifying a user and authenticating his identity, through a sequence of questions and answers based on the information either previously stored in the computer or supplied to the computer by the initiator of the dialogue. Exchange of predetermined signals for purposes of control when a connection is established.
Jack den Haan
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 48




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search