PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

tearing

Dutch translation: zonder onderbreking

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:tearing
Dutch translation:zonder onderbreking
Entered by: Jorim De Clercq

18:16 Dec 23, 2015
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Computers: Software / games and videos
English term or phrase: tearing
This product is an AMD FreeSync-qualified display, which allows you to enjoy PC gaming with smooth, responsive, tear-free performance whenever a picture changes on the screen.
The external source connected to your display must have the FreeSync driver installed.
AMD FreeSync technology is designed to eliminate stuttering and tearing in games and videos by locking a display’s refresh rate to the frame rate of the graphics card.
Check with the manufacturer of your component or system for specific capabilities.

Bedankt!
Jorim De Clercq
Ecuador
zonder onderbreking
Explanation:
Bedoeld wordt hier dat het beeld soepel en vlot, zonder haperen en onderbreking, wordt weergegeven: essentieel in gaming.
Het lijkt me dat deze 'scheur' dan ook betrekking heeft op een onderbroken filmbeeld. Misschien komt de uitdrukking nog wel van het wegvallen van beeld in een ouderwetse projector met filmrollen door een gescheurde/geknapte film. Het zou maar zo kunnen...
Selected response from:

Willem Wunderink
Netherlands
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3tearing
Roy vd Heijden
3zonder onderbreking
Willem Wunderink


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
tear-free
zonder onderbreking


Explanation:
Bedoeld wordt hier dat het beeld soepel en vlot, zonder haperen en onderbreking, wordt weergegeven: essentieel in gaming.
Het lijkt me dat deze 'scheur' dan ook betrekking heeft op een onderbroken filmbeeld. Misschien komt de uitdrukking nog wel van het wegvallen van beeld in een ouderwetse projector met filmrollen door een gescheurde/geknapte film. Het zou maar zo kunnen...

Willem Wunderink
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Grading comment
Bedankt!

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
tearing


Explanation:
In het Nederlands ingeburgerde Engelse term.

Cf.:

“Tearing is een fenomeen dat zich kan voordoen op beeldschermen. Bij tearing wordt een eerder weergegeven frame overschreven door een nieuw frame. Gedeelten van het oude frame zijn dan nog zichtbaar wanneer het nieuwe frame wordt weergegeven. Tearing gebeurt wanneer het apparaat (zoals de computer of de televisie) de beelden sneller produceert dan de verversingsfrequentie van het beeldscherm. Het aantal beelden per seconde is dan hoger dan de refresh rate.
Tearing gebeurt met name bij computerspellen aangezien het synchroniseren van de frames lastiger is door de berekeningen die plaatsvinden. Het komt minder voor bij andere apparatuur, zoals televisies en dvd-spelers, aangezien de frames daar niet dynamisch gegenereerd worden. Het aantal beelden per seconde is daardoor vrij constant en betrouwbaar.”
(https://nl.wikipedia.org/wiki/Tearing)

“Een beeld wordt opgevolgd door een ander beeld maar het kan hierbij wel eens gebeuren dat de beelden niet juist afwisselen waardoor het lijkt alsof je scherm in het midden verticaal scheurt (het bovenste gedeelte is iets anders als het onderste gedeelte van het scherm) ook wel 'screen-tearing' genoemd.”
(http://www.gamed.nl/forum/viewtopic.php?t=2508&sid=f204b0b80...

“Hardwareproduct Nvidia heeft G-Sync aangekondigd, naar eigen zeggen een manier om grafische problemen als screen tearing, input lag en de noodzaak tot VSync weg te nemen.”
(http://gamer.nl/articles/nieuws/nvidia-wil-einde-maken-aan-v...


--------------------------------------------------
Note added at 2 uren (2015-12-23 20:56:41 GMT)
--------------------------------------------------

"Tearing:
Tearing is het fenomeen dat zich voordoet als je V-Sync uit hebt staan, en de grafische kaart de frames van je programma niet goed kan bijhouden. Ik zal eerst een voorbeeldje laten zien van wat Tearing is:

[Links] Geen tearing: http://i1184.photobucket.com/albums/z324/Laloeka/vsync-aan.g...
[Rechts] Tearing: http://i1184.photobucket.com/albums/z324/Laloeka/vsync-uitge...

Links zie je een rood vierkant naar rechts bewegen. Omdat V-Sync aan staat zal de gehele frame getekend worden en is er geen sprake van Tearing.

Rechts zie je hetzelfde vierkant naar rechts bewegen, maar omdat het programma tijdens het tekenen van de vorige frame, de volgende al doorgeeft wordt in plaats van de ene frame, de andere gebruikt om het beeldscherm mee te vullen. Dit als resultaat dat hetzelfde vierkant de overkant bereikt in maar 8 beeldscherm-verversingen in plaats van de 9 die je links ziet.

Er worden dus nog steeds 9 frames doorgegeven aan de grafische kaart, maar omdat het programma niet wacht met het doorgeven van een nieuwe frame, blijkt bij dit voorbeeld dat er 8 beeldscherm-verversingen nodig zijn om ze alle 9 te tekenen."
(http://cppforum.nl/index.php?topic=2090.0)

Roy vd Heijden
Belgium
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 4

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  freekfluweel: In de gamewereld heet dat inderdaad "tearing"
20 hrs

agree  Gerard de Noord
19 days

agree  Richard van Gelder
1482 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search