dot crawl

Dutch translation: puntverschuiving

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:dot crawl
Dutch translation:puntverschuiving
Entered by: Jack den Haan

15:04 Feb 2, 2011
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Cinema, Film, TV, Drama / projector
English term or phrase: dot crawl
Video digital noise reduction (DNR) provides high quality images with minimal dot crawl and cross color noise.
Laurent Slowack
puntverschuiving
Explanation:
Ben er niet helemaal zeker van, maar dit is mogelijk een oplossing.

http://sharp-world.com/products/video_projector/xvz3100/pdf/...
De functie voor ruisonderdrukking (Ruisonderdr.) zorgt voor hoogwaardige beelden met minimale puntverschuiving en kleurruis.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2011-02-02 16:05:49 GMT)
--------------------------------------------------

PS: De ref. lijkt wel een soortgelijke tekst te zijn...
Selected response from:

Jack den Haan
Netherlands
Grading comment
Juiste oplossing.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1puntverschuiving
Jack den Haan
3 +1kleurruis
Jan Van Den Bulcke
Summary of reference entries provided
Definities / dot crawl = cross luminance
Barend van Zadelhoff

Discussion entries: 1





  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
kleurruis


Explanation:
Could this be it?

Jan Van Den Bulcke
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  dorotheez
18 hrs

59 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
puntverschuiving


Explanation:
Ben er niet helemaal zeker van, maar dit is mogelijk een oplossing.

http://sharp-world.com/products/video_projector/xvz3100/pdf/...
De functie voor ruisonderdrukking (Ruisonderdr.) zorgt voor hoogwaardige beelden met minimale puntverschuiving en kleurruis.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2011-02-02 16:05:49 GMT)
--------------------------------------------------

PS: De ref. lijkt wel een soortgelijke tekst te zijn...

Jack den Haan
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 16
Grading comment
Juiste oplossing.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Frank van Thienen (X): dat is het zeker; google maar eens naar "dot crawl" AND xvz3100
1 hr
  -> Inderdaad Frank!!! Zo ver had ik nog niet gezocht. Bedankt :-)




Reference comments


9 hrs
Reference: Definities / dot crawl = cross luminance

Reference information:
als "dot crawl" synoniem is met "cross-luminance" dan zou het "kruishelderheid" genoemd kunnen worden (maar ik sluit niet uit dat het ook 'puntverschuiving" genoemd kan worden):

GT5000 gebruikt twee nieuwe LSI's van NEC. De eerste is een 10-bit videodecoder LSI, die aanzienlijk de cross colour (kruiskleur) en cross luminance (kruishelderheid) vermindert. Dit wordt veroorzaakt door de drie dimensionale Y/C scheiding (met NTSC-signalen) en de tweede levert een SweetVision-functie die gebruik maakt van de karakteristieken van het menselijke oog om een beeldkwaliteit te produceren met nog meer gevoel voor contrast.

http://www.nec-pj.com/dutch/products/gt/index.html

Cross luminance artefact
From Encyclopedia PRO
(Redirected from Cross Luminance Artefact)

An artefact of encoded video, also known as dot crawl or cross-luminance. It occurs in the video picture around the edges of highly saturated colours as a continuous series of crawling dots and is a result of colour information being confused as luminance information by the decoder circuits.

Cross Luminance Artefact occurs when the video decoder incorrectly interprets chroma information (color) to be high-frequency luma information (brightness).

http://www.encyclopediapro.com/mw/Cross_Luminance_Artefact


Der aus dem Englischen stammende Begriff Cross Luminance [ˈkɹɒs ˈluːmɪnəns], umgangssprachlich im Englischen auch Dot crawl, beschreibt feine, sich bewegende, in der Originalszene nicht vorhandene Strukturen in einem Farbfernsehbild, wobei Farbinformationen irrtümlich als Helligkeit interpretiert werden

http://de.wikipedia.org/wiki/Cross_Luminance

Dot crawl is the popular name for a visual defect of color analog video standards when signals are transmitted as composite video, as in terrestrial broadcast television. It consists of animated checkerboard patterns which appear along vertical color transitions. It results from intermodulation or crosstalk between chrominance and luminance components of the signal, which are imperfectly multiplexed in the frequency domain.

Etc.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dot_crawl

Voor meer definities:

http://www.google.nl/search?hl=nl&as_qdr=all&defl=en&q=defin...


Dot crawl
Een lijn van continu bewegende pixels (dots) rond de verticale hoeken van scherpe kleur afscheidingen. Een soort van chroma noise, worden ook wel Hanging Dots genoemd, wederom het best te zien op composiete bronnen.

Comb filter
Een filter dat wordt gevonden in TV’s, monitoren en sommige LD spelers. Dit filter zorgt ervoor dat de luminance en chrominance signalen gescheiden worden van het composiete videosignaal. Het combfilter dankt zijn naam aan de vorm van zijn frequentie oudere “notch filter” en heeft een betere manier voor het scheiden van zwart en wit (Y) van de kleur (C). het behoudt meer details in het zwart en wit, wat resulteert in een betere weergave met minder chromaartifacts (noise en dotcrawl) of staircasing. Het combfilter haalt alleen maar de sideband nformatie van het kleursignaal weg waardoor het overgebleven luminance informatie gebruikt kan worden voor het reprouceren van het beeld. De reden van het combfilter is het verbeteren van resolutie, beeld kwaliteit en het verminderen van de random regenboog effecten (door een betere scheiding van de Y en C signalen). Goedkope versies van dit filter heten glass comb filters.
Iets duurdere gebruiken een CCD ofwel een digitaal comb filter, en als allerbeste zijn er de 3D Y/C comb filters.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=92752.0;wap2

This paper presents the design of an integrated video decoder using image down scaler and adaptive comb filter. It accepts multistandard video signals from various video sources and produces digitized video data based on CCIR recommendations. The image down scaler reduces the size of the original image based on the scaling ratio. The adaptive comb filter removes dot crawl noise and hanging dot noise. Thereby, it provides improved performance of the decoder. The decoder was fabricated by using the 0.65 μm CMOS process

http://ieeexplore.ieee.org/xpl/freeabs_all.jsp?arnumber=6583...

Aan het PAL-systeem kleven enkele nadelen. Vaak voorkomend zijn de zogenaamde cross-colour en cross luminance effecten. Deze effecten zijn vormen van overspraak tussen de helderheids- en kleursignalen. Ze treden op wanneer een bepaald streepjespatroon in het beeld overeenkomt met de frequentie van het helderheidssignaal die in de buurt ligt van de belangrijkste componenten van de kleurinformatie. In het beeld zijn dan de "vlammen" te zien in het streepjespatroon.

http://alexandria.tue.nl/extra1/afstversl/E/293509.pdf

YC geeft een betere beeldkwaliteit, je hebt dan geen last van cross-colour (gefriemel in multi-burst signaal) en cross-luminance (koorden op scherpe kleurovergangen). Bovendien krijg je een betere resolutie, omdat de TV in het Y pad geen notch filter nodig heeft om het chroma signaal op 4.43MHz te onderdrukken. Je TV moet dan wel een YC (SVHS) ingang hebben natuurlijk

http://www.circuitsonline.net/forum/view/7430

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 8




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search