Hatchery

Dutch translation: broedruimte/uitkomstruimte

11:55 Jan 10, 2017
English to Dutch translations [PRO]
Tech/Engineering - Agriculture / Pluimveehouderij
English term or phrase: Hatchery
Het betreft een specifieke ruimte binnen een opfokbedrijf van eendagskuikens. Bij antwoord graag rekening houden met mogelijk conflict met andere termen:

Sexing room (ruimte waar kuikens gesekts worden)
Maceration room (ruimte waar niet uitgekomen eieren vernietigd worden)
Take-off room
Egg room
Feed conversion (betreft ook een specifieke ruimte ... voerconversie?)
Grow-out houses
Production houses (productiestallen?)
Brooding (broedstallen? Mogelijk conflict met andere termen)
Riens Middelhof
Netherlands
Dutch translation:broedruimte/uitkomstruimte
Explanation:
Even mijn landbouwwoordenboek aangezwengeld (T. Huitinga). Aangenomen dat de eieren tijdens de broedtijd niet van een ruimte naar een andere worden overgebracht voordat de kuikens uitkomen, gaat het hier om een broedruimte. En anders is uitkomstruimte een betere term.

--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2017-01-10 12:33:46 GMT)
--------------------------------------------------

N.a.v. discussie: in dit geval is het uitkomstruimte, omdat er ook nog een brooding room is.

--------------------------------------------------
Note added at 50 mins (2017-01-10 12:45:32 GMT)
--------------------------------------------------

Verhuizing van de eieren tijdens het uitbroeden komt inderdaad overeen met de praktijk, zie http://www.hetankerbv.nl/html/broederij.html
Selected response from:

Edith van der Have-Raats
Netherlands
Grading comment
Bedankt!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2broedruimte/uitkomstruimte
Edith van der Have-Raats
4Broederij
Willemina Hagenauw
Summary of reference entries provided
chicken hatchery
Barend van Zadelhoff

Discussion entries: 2





  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hatchery
Broederij


Explanation:
Kijk maar eens op Google. http://www.vepymo.com/proces/broederij

Als het binnen een kippenhok wordt bedoeld dan is het de broedplaats, waar de kip zit te broaden.

Willemina Hagenauw
Native speaker of: Native in DutchDutch

12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
hatchery
broedruimte/uitkomstruimte


Explanation:
Even mijn landbouwwoordenboek aangezwengeld (T. Huitinga). Aangenomen dat de eieren tijdens de broedtijd niet van een ruimte naar een andere worden overgebracht voordat de kuikens uitkomen, gaat het hier om een broedruimte. En anders is uitkomstruimte een betere term.

--------------------------------------------------
Note added at 38 mins (2017-01-10 12:33:46 GMT)
--------------------------------------------------

N.a.v. discussie: in dit geval is het uitkomstruimte, omdat er ook nog een brooding room is.

--------------------------------------------------
Note added at 50 mins (2017-01-10 12:45:32 GMT)
--------------------------------------------------

Verhuizing van de eieren tijdens het uitbroeden komt inderdaad overeen met de praktijk, zie http://www.hetankerbv.nl/html/broederij.html


    https://www.bibliotheek.nl/catalogus/titel.136224601.html
Edith van der Have-Raats
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24
Grading comment
Bedankt!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Kitty Brussaard: Met 'uitkomstruimte' in dit specifieke geval. / Inderdaad, 'brooding room > voorbroedruimte' is een prima suggestie. Zie ook http://wetten.overheid.nl/BWBR0022480/2009-10-25#BijlageI.
1 day 1 hr
  -> Dank je, Kitty. En de brooding room is een voorbroedruimte, ook diverse malen tegenkomen. Dat past ook goed in de context, waarin de eieren na 18 dagen broeden verhuisd worden naar de uitkomstruimte

agree  Barend van Zadelhoff
1 day 3 hrs




Reference comments


4 hrs
Reference: chicken hatchery

Reference information:
You can't believe your eyes.

incubator --> hatcher
incubator --> broedmachine

https://www.youtube.com/watch?v=IMhmmPjF478
https://www.youtube.com/watch?v=s1PFkTsmQoI

Het lijkt: hatchery --> broedbedrijf

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 24




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search