Chew the fat

Danish translation: smalltalke /småsnakke

22:04 May 9, 2013
English to Danish translations [Non-PRO]
Art/Literary - Poetry & Literature
English term or phrase: Chew the fat
Jeg ved, at det betyder at sladre, men kan simpelthen ikke komme på en tilsvarende vending på dansk.
Nogen derude der kan hjælpe?
Allround
Denmark
Danish translation:smalltalke /småsnakke
Explanation:
Hvis det er et spørgsmål i en quiz kunne smalltalke måske bruges? Til min overraskelse er verbalformen med i Ordbog over det danske sprog (http://ordnet.dk/ddo/ordbog?entry_id=51003814&query=smalltal... og smalltalk er defineret som "let og uforpligtende samtale om ubetydelige, dagligdags emner". ODS henviser også til "småsnakke" som synonym.
Selected response from:

Birgit Bonde Jensen
Grading comment
Tak for hjælpen.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5tale om løst og fast
Jørgen Madsen
5snakke om vind og vejr
Jørgen Madsen
4sludre
Susanne Roelands
4hænge ud
Marianne Prip Olsen (X)
3snakke om lidt af hvert
Suzanne Abel
3smalltalke /småsnakke
Birgit Bonde Jensen
3kneveren går
564354352 (X)


Discussion entries: 2





  

Answers


7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
chew the fat
hænge ud


Explanation:
Jeg synes ikke, "at sladre" er dækkende - skal det være i den retning, er sludre bedre, da sladre betyder at sprede rygter eller nyheder, mens sludre blot er venskabelig snak.

DDO: Hænge ud: opholde sig et sted i selskab med andre uden at lave noget særligt SPROGBRUG kendt fra 1982
BESLÆGTEDE ORDBETA ...vis
GRAMMATIK NOGEN hænger ud (med NOGLE)

Example sentence(s):
  • "Hænger ud med en knallertbande der alle har et højst utiltalende ydre og han ryger sikkert også narkotika."

    Reference: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=h%C3%A6nge+ud&search=S%C3%...
Marianne Prip Olsen (X)
Denmark
Works in field
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 4

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
chew the fat
kneveren går


Explanation:
Af 'at knevre'.
Jeg ved ikke lige, hvor sjovt et udtryk, det er, men jeg vil mene, at det dækker nogenlunde.

Alternativt: slippe snakketøjet løs, men det er vel lidt for nemt i forhold til sand/falsk-opgaven.

Der er også udtryk som:
'snakke fanden et øre af'
'vende hele verdenssituationen'

564354352 (X)
Denmark
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 8

8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
chew the fat
tale om løst og fast


Explanation:
Politikens Engelsk-dansk idiomordbog

Jørgen Madsen
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4

8 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
chew the fat
snakke om vind og vejr


Explanation:
Politikens Engelsk-dansk idiomordbog

--------------------------------------------------
Note added at 8 hrs (2013-05-10 06:18:32 GMT)
--------------------------------------------------

Def.: talk socially without exchanging too much information

Jørgen Madsen
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4

8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
chew the fat
smalltalke /småsnakke


Explanation:
Hvis det er et spørgsmål i en quiz kunne smalltalke måske bruges? Til min overraskelse er verbalformen med i Ordbog over det danske sprog (http://ordnet.dk/ddo/ordbog?entry_id=51003814&query=smalltal... og smalltalk er defineret som "let og uforpligtende samtale om ubetydelige, dagligdags emner". ODS henviser også til "småsnakke" som synonym.

Birgit Bonde Jensen
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
Grading comment
Tak for hjælpen.

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
chew the fat
sludre


Explanation:
Et forslag!

Susanne Roelands
Portugal
Native speaker of: Native in DanishDanish

1 day 1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
chew the fat
snakke om lidt af hvert


Explanation:
To chew the fat er for mig ensbetydende med at snakke om lidt af hvert, lidt sludder om "hist og pist"...

Suzanne Abel
United States
Specializes in field
Native speaker of: Native in DanishDanish, Native in EnglishEnglish




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search