PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

backgrounder

Danish translation: Pressemateriale, produktbeskrivelse, produktblad, faktaark

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:backgrounder
Danish translation:Pressemateriale, produktbeskrivelse, produktblad, faktaark
Entered by: Rikke Stenlev

08:31 Sep 12, 2008
English to Danish translations [PRO]
Marketing - Journalism / Reklamemateriale for et produkt
English term or phrase: backgrounder
Okay - der fik jeg vist ikke skrevet det rigtige sted...
Altså - det er et stykke papir, som fx journalister får tilsendt/udleveret som baggrundsmateriale med oplysninger om fx et produkt, som det er i dette tilfælde. Men hvad kalder man sådan en på dansk?
Rikke Stenlev
Denmark
Pressemateriale, produktbeskrivelse eller produktblad
Explanation:
Jeg mener, at der er flere muligheder.
Selected response from:

Bodil Dyer (X)
Denmark
Grading comment
Tak for hjælpen til alle! Jeg valgte i denne situation pressemateriale. Noget af materialet var "backgrounders" og noget var "press releases", så derfor syntes jeg at pressemateriale lød bedst i denne sammenhæng. Men alle forslag var gode, synes jeg. Tak for jeres hjælp og hurtige svar.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1faktaark / produktoplysninger
Mette Melchior
4baggrundsmateriale
Lingua Danica
4Pressemateriale, produktbeskrivelse eller produktblad
Bodil Dyer (X)
3pressemeddelelse
Jeanette Brammer


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Pressemateriale, produktbeskrivelse eller produktblad


Explanation:
Jeg mener, at der er flere muligheder.

Bodil Dyer (X)
Denmark
Specializes in field
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Tak for hjælpen til alle! Jeg valgte i denne situation pressemateriale. Noget af materialet var "backgrounders" og noget var "press releases", så derfor syntes jeg at pressemateriale lød bedst i denne sammenhæng. Men alle forslag var gode, synes jeg. Tak for jeres hjælp og hurtige svar.

28 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
baggrundsmateriale


Explanation:
Man samler baggrundsmateriale, så man kan skrive sin historie. Nogle gange kan baggrundsmaterialet bruges til at dokumentere noget, andre gange blor til at få en bestemt vinkel - eller flere vinkler - på en historie.

Lingua Danica
Denmark
Specializes in field
Native speaker of: Danish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Mette Melchior: Ja, det kalder man det jo i hvert fald overordnet set.
8 mins

33 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
faktaark / produktoplysninger


Explanation:
Jeg ved ikke om der er noget bestemt udtryk der dækker det samme på dansk, men hvis det i dette tilfælde handler om et produkt, kan du måske bruge f.eks. "Produktoplysninger" eller "Faktaark".

Se evt. andet link for en definition af begrebet "backgrounder".

Example sentence(s):
  • Find højtopløst foto af Kim Kjølhede og et faktaark om NRGi Fibernet i vores presserum.

    Reference: http://www.diversityweb.org/Digest/W99/mediawatch.html
    Reference: http://www.nrgi.dk/sw38629.asp
Mette Melchior
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Hej Mette - jeg skrev dit svar ind i ordlisten også - Beklager du ikke også kunne få points for det :-). Tak for din hjælp! /Rikke


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Suzanne Blangsted (X): faktaark
6 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
pressemeddelelse


Explanation:
Kunne det være en pressemeddelelse? Den hedder jo ganske vist normalt "press release", men den indeholder ofte netop det du siger: Oplysninger om et bestemt produkt, som producenten gerne vil have omtalt, og journalisten får den tilsendt.

Jeanette Brammer
Specializes in field
Native speaker of: Danish
PRO pts in category: 4




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search