loonschade

English translation: recovery of wages from a third party

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:loonschadeverhaal
English translation:recovery of wages from a third party
Entered by: Kitty Brussaard

13:58 Oct 2, 2009
Dutch to English translations [PRO]
Law/Patents - Insurance / accidents
Dutch term or phrase: loonschade
Loonschade is not "loss of earnings" but the wages a company has to pay an employee who has been injured (and therefore cannot work) due to an accident caused by a third party. What is a good English term for this?

Many thanks

Willemina
Willemina Hagenauw
employer's third party recovery of wages
Explanation:
This seems to be a typically Dutch legal procedure. Perhaps you should consider paraphrasing what 'loonschade' basically comes down to (see also the reference comments).
Another option: 'employer's recovery of wages against a third party'.

--------------------------------------------------
Note added at 1068 dagen (2012-09-05 13:50:23 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Or better: loonschadeverhaal = recovery of (lost) wages from a third party.

--------------------------------------------------
Note added at 1068 dagen (2012-09-05 13:52:36 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

@Michael: I have adjusted the glossary entry :-)
Selected response from:

Kitty Brussaard
Netherlands
Grading comment
Many thanks - that seems to be the best way to go!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3employer's third party recovery of wages
Kitty Brussaard
3statutory sick pay
Textpertise
3damage arising from the continued payment of wages/salary/remuneration
Erik Boers
Summary of reference entries provided
Wat is loonschade
Oliver Pekelharing
writeaway

Discussion entries: 9





  

Answers


39 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
damage arising from the continued payment of wages/salary/remuneration


Explanation:
Of zoiets.

Zie http://books.google.be/books?id=sXaZ1-s9OpIC&pg=PA246&lpg=PA...

Erik Boers
Belgium
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 12

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
statutory sick pay


Explanation:
If loonschade is indeed what you have entered. This term is used both for illness and for injury in the UK. See the Direct Gov website link provided.

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr (2009-10-02 15:25:07 GMT)
--------------------------------------------------

As regards the reference provided by Olly, which defines loonschade in a different way, on first glance, it would not appear that employers in the UK are entitled to sue the person who causes an accident for recovery of SSP. See extract from Employer's Handbook which makes no mention of this:
http://www.hmrc.gov.uk/employers/employee_sick.htm#15
This does make reference to recovery of a portion of the SSP paid under the Percentage Threshold Scheme or PTS, but I am uncertain how this ties up with loonschade, as explained in Olly's reference.


    Reference: http://www.direct.gov.uk/en/Employment/Employees/Pay/DG_1002...
Textpertise
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 23

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  writeaway: why statutory? and after researching the term, why pay?
16 mins
  -> Statutory sick pay is the wages that an employer is required to pay by law for a certain period of time if a person is sick or injured. Statutory because mandated by law.

1 day 8 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
loonschade(verhaal) (door werkgever)
employer's third party recovery of wages


Explanation:
This seems to be a typically Dutch legal procedure. Perhaps you should consider paraphrasing what 'loonschade' basically comes down to (see also the reference comments).
Another option: 'employer's recovery of wages against a third party'.

--------------------------------------------------
Note added at 1068 dagen (2012-09-05 13:50:23 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Or better: loonschadeverhaal = recovery of (lost) wages from a third party.

--------------------------------------------------
Note added at 1068 dagen (2012-09-05 13:52:36 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

@Michael: I have adjusted the glossary entry :-)

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 28
Grading comment
Many thanks - that seems to be the best way to go!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Michael Beijer: doesn't your answer actually refer to 'loonregres', rather than 'loonschade'? see e.g. http://www.hijink.com/show/pagina/4,45,loonregres.php / Oh, OK. It's a shame though that the '(verhaal) (door werkgever)' part didn't make it into the glossary/Thanks!
1067 days
  -> You're absolutely right. My answer somehow mistakenly focused on 'verhaal van loonschade' (i.e. 'loonregres') rather than on the concept of 'loonschade' as such. The definition of 'loonschade' provided by you in the discussion section is more accurate.




Reference comments


13 mins
Reference: Wat is loonschade

Reference information:
Zie link.


    Reference: http://www.loonschadeverhaal.nl/content/view/6/25/
Oliver Pekelharing
Netherlands
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

1 hr peer agreement (net): +2
Reference

Reference information:
Loonschade
Loonschade is de schade die u als werkgever lijdt doordat u het loon van uw werknemer heeft moeten doorbetalen tijdens diens ziekte. In sommige gevallen kunt u die loonschade op een derde verhalen. Dat is het geval indien uw werknemer ziek is geworden als gevolg van een ongeval waarvoor de veroorzaker van dat ongeval aansprakelijk is te houden.
http://www.advocaatarbeidsrecht.nl/info/12/Loonschade

Als werkgever heeft u te maken met een loondoorbetalingsverplichting bij ziekte.

Bij arbeidsongeschiktheid van uw werknemer, bent u verplicht gedurende 104 weken het loon uw werknemer geheel of gedeeltelijk door te betalen. In gevallen waarin de arbeidsongeschiktheid van uw werknemer door een derde is veroorzaakt bestaat de mogelijkheid deze loonschade te verhalen, zelfs met terugwerkende kracht.
http://www.claimpoint.nl/loonschade.html

toepasselijke wetsbepaling loonschade
artikel 6:107a van het Burgerlijk Wetboek

U kunt als loonschade verhalen al hetgeen uw werknemer zelf had kunnen vorderen, ware zijn/haar salaris niet doorbetaald. Naar Nederlands recht, zo heeft de Hoge Raad bepaald, kan het slachtoffer zelf (uw werknemer dus) niet meer vorderen dan zijn netto doorbetaald salaris.Alles over loonschade, loonregres en loonverhaal: de geschiedenis van loonschade

Sins juni 2008 is er een bepaling aan dit wetsartikel op het gebied van loonschade toegevoegd waarin staat bepaald dat de werkgever ook recht heeft op vergoeding van al zijn kosten van re-integratie. Dit gaat financieel gezien tamelijk ver: u kunt bij deze vorm van loonschade onder meer denken aan de kosten van een passende werkplek, therapeutische maatregelen, kosten van een vervoersvoorziening tot de kosten van uw arbo-dienst en HRM-afdeling.
loonschade vóór 1 maart 1996

Ondanks de invoering van het Nieuw Burgerlijk Wetboek per 1 januari 1992, was er tot 1 maart 1996 op het gebied van loonschade wettelijk niets geregeld.

In de praktijk nam een rechter die moest oordelen over loonschade, loonregres en loonverhaal genoegen met de zogeheten "cessie-constructie".

In de meeste CAO's was vastgelegd dat wanneer een werknemer door de schuld van een ander arbeidsongeschikt raakte, de werkgever de werknemer een voorschot zou verstrekken ter grootte van het gebruikelijke salaris. Dit voorschot werd verstrekt in afwachting van de schadevergoeding die de werknemer van de aansprakelijke partij zou gaan ontvangen.

Echter, tegelijkertijd droeg de werknemer zijn rechten ten aanzien van de door de werkgever betaalde en te betalen voorschotten (lees: het doorbetaald salaris) aan de werkgever over met behulp van een zogeheten cessie-akte. Vervolgens kon de werkgever op basis van die cessie-akte de door hem betaalde en nog te betalen voorschotten (lees: het doorbetaald salaris) op de aansprakelijke partij verhalen. Zie hier loonverhaal het "avant la lettre".

Het nadeel voor de werkgever was dat de rechter zich aan het zogeheten "civiel plafond" moest houden. Er mocht aan de werkgever nooit méér worden vergoed dan de werknemer zelf had kunnen claimen wanneer hij geen voorschotten van zijn werkgever had ontvangen.

Al heel lang is in het Nederlands recht vastgelegd dat een arbeidsongeschikte werknemer zélf ten aanzien van een aansprakelijke partij slechts recht heeft op het netto equivalent van zijn salaris. Dit komt weer omdat bepaald is dat schadevergoeding van een werknemer zélf in verband met arbeidsongeschiktheid niet aan Inkomstenbelasting onderhevig is.

Ander schadeposten, zoals kosten van een vervangende kracht, gederfde winst of re-integratiekosten konden in het verleden niet door de werkgever worden geclaimd. Dit laatste veranderde pas op 13 juni 2008, maar hierover onderstaand meer.


invoering artikel 6:107a BW per 1 maart 2006

Na de invoering van het Nieuw Burgerlijk Wetboek in 1992 werd alsnog en vrij laat besloten de in de praktijk geldende "cessie-constructie" om te zetten in wetgeving. Dit gebeurde door toevoeging van artikel 6:107a BW, te weten het huidige lid 1, 2 en 4 (toen dus lid 1, 2, en 3).

Helaas voor de werkgever werd het "civiel plafond" gehandhaafd. Loonverhaal door de werkgever, bleef dus slechts mogelijk tot het netto aan de werknemer doorbetaald salaris. Er is in de Tweede Kamer destijds wel gesproken over een uitbreiding van het begrip loonschade tot bijvoorbeeld kosten van re-integratie, maar dit werd - waarschijnlijk om rechtseconomische overwegingen - onwenselijk geacht.


toevoeging huidige lid 3 van artikel 6:107a BW per 13 juni 2008

Pas per 13 juni 2008 is het huidige lid 3 aan artikel 6:107a BW toegevoegd, inhoudende dat de werkgever ook de redelijke kosten van re-integratie op de aansprakelijke partij kan verhalen.

Het "bruto-netto traject", de werkgeverslasten, de kosten van vervangende arbeidskrachten en de gederfde winst, kunnen helaas nog altijd niet worden geclaimd.

Dit betekent dat tegenwoordig de verhaalbare loonschade bestaat uit het netto doorbetaald salaris + alle redelijke kosten van re-integratie.
http://www.loonschade.nu/page/loonschade-en-haar-geschiedeni...

writeaway
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 38

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Kitty Brussaard
1 day 6 hrs
agree  Michael Beijer
1068 days




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search