PROZ.COM COVID-19 RESOURCE CENTER
Access Covid-19 jobs, answer relevant terminology questions, read industry news and more.

veredeling

English translation: cheese ripening

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:kaasveredeling
English translation:cheese ripening
Entered by: Marijke Singer

15:09 Jun 5, 2019
Dutch to English translations [PRO]
Science - Food & Drink
Dutch term or phrase: veredeling
In the context of the cultures necessary for dairy production. I found several translations, but just can't see which would be better in this context:

'Bovendien verrichten we verder onderzoek naar de verbanden tussen cultures, **veredeling** en coagulanten en de effecten daarvan op de mogelijkheden bij de verdere verwerking van de kaas in de waardeketen.'

Any help welcome :)
Thanks!
Rebecca Breekveldt
Argentina
ripening
Explanation:
Look at:
https://www.frieslandcampina.com/nl/nieuws/2010-11-24-friesl...
"Binnen FrieslandCampina bestaat voor kleine Goudse kaas een overcapaciteit op het gebied van kaasveredeling (het laten rijpen van de kazen) en kaasverpakking. "

and
https://www.frieslandcampina.com/en/news/2010-11-24-frieslan...
"Within FrieslandCampina, there is overcapacity in the ripening and packaging of small format Gouda cheese."

Selected response from:

Marijke Singer
United Kingdom
Grading comment
Thank you Marijke! I had actually used another answer before yours appeared, but thankfully the article was sent back when they changed some things around, so I was able to swap it for this one, which I think fits better.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +3processing
Barend van Zadelhoff
4 +2ripening
Marijke Singer
3(culture) processing
Michael Beijer
Summary of reference entries provided
refs.
Michael Beijer
Kaasveredeling
Barend van Zadelhoff
Valorisation/upgrading of side streams (from cheese production)
Kitty Brussaard

Discussion entries: 5





  

Answers


40 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
(culture) processing


Explanation:
I think this is probably correct. See my refs.

Michael Beijer
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8
Notes to answerer
Asker: Thank you Michael for your explanation! This was my first choice, but as I continued working on the translation, 'processing' appeared and was used slightly differently, so I realized it might be confusing...


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Barend van Zadelhoff: 'cultures' and 'veredeling' are two independent aspects (see reference) but 'processing' or better perhaps 'reprocessing' may be okay (see reference)
6 mins
  -> oh yeah, I see what you mean. I missed that 'kaas' aspect and assumed cultures and veredeling went together.

20 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
ripening


Explanation:
Look at:
https://www.frieslandcampina.com/nl/nieuws/2010-11-24-friesl...
"Binnen FrieslandCampina bestaat voor kleine Goudse kaas een overcapaciteit op het gebied van kaasveredeling (het laten rijpen van de kazen) en kaasverpakking. "

and
https://www.frieslandcampina.com/en/news/2010-11-24-frieslan...
"Within FrieslandCampina, there is overcapacity in the ripening and packaging of small format Gouda cheese."



Marijke Singer
United Kingdom
Works in field
Native speaker of: Native in EnglishEnglish, Native in SpanishSpanish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Thank you Marijke! I had actually used another answer before yours appeared, but thankfully the article was sent back when they changed some things around, so I was able to swap it for this one, which I think fits better.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Barend van Zadelhoff: I had a look at a number of refs under different search terms. And this may be correct indeed. And, linguistically, it makes sense.
23 hrs
  -> Thank you!

agree  Kitty Brussaard: Deze betekenis kan de term inderdaad ook hebben.
2 days 1 hr
  -> Thanks, Kitty!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +3
processing


Explanation:
To correctly process this in this forum. :-) :

Kaasveredeling Kruijt is one of the Netherlands largest cheese processing companies. The company takes in cheese from other producers which need to be reprocessed, repackaged or repurposed before being sold as grated, melted and/or powdered cheese for use in salads, on pizzas or in crisps. It also specialises in de-rinding top quality cheese.

https://www.dexion.co.uk/case-studies/kaasveredeling-kruijt-...

Kaasveredeling Kruijt kent verschillende producten en diensten. Informatie over de verschillende producten en diensten treft u onder het kopje producten .
De belangrijkste processen die Kaasverdeling Kruijt kent zijn de natte- en droge schoning, ompakken en verpakken. Het merendeel van de producten worden vacuum verpakt via onze moderne vacumeerlijnen.
Alle verpakkingen zijn voorzien van uitgebreide product- en traceerbaarheidsinformatie, denk hierbij aan productnaam, productiedatum, THT-datum en gewicht. Per verpakking kan de oorsprong van de producten worden teruggevonden.

Droge schoning


Op vele plaatsen in de kaasverpakkingsindustrie blijven bij het versnijden van kaas, in door de consument gewenste formaten, stukken en plakjes kaas over. Soms met kaascoating en vaak zonder kaascoating of korst. Juist deze laatste zijstroom kan door Kaasveredeling Kruijt voor u middels droge schoning weer tot waarde worden gebracht. Onze specialisten sorteren de kaas op soort, leeftijd, vetgehalte en vorm. Verder verwijderen zij wanneer nodig een stukje korst of snijgruis en verpakken deze kaas netjes geordend in een stevige vacuümzak. De kaas is direct inzetbaar voor rasp- en smeltdoeleinden.

Natte schoning


Wanneer er op een stuk kaas nog korst aanwezig is zal deze korst eerst moeten worden verwijderd voordat de kaas verder kan worden verwerkt. Voor het verwijderen van de kaascoating /korst heeft Kaasveredeling Kruijt BV meerdere mogelijkheden. Naast schaven en schillen wordt het grootste deel van de kaas door ons ontkorst door middel van natte schoning. Hierbij wordt de kaas op meerdere manieren met schoon water bewerkt. De kaascoating wordt hierdoor van de kaas gescheiden. De stukken kaas die ontdaan zijn van de coating worden vacuum verpakt en voorzien van een unieke code waarin alle traceergegevens zijn vast gelegd.

http://scconsultancy.net/NL/Kaasveredeling.html

--------------------------------------------------
Note added at 1 day 20 hrs (2019-06-07 12:01:45 GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

This seemed to be a perfect reference, Rebecca.

However, I checked on the internet and it seems that 'ripening' may be the correct or most frequent option, and it makes sense linguistically.

Perhaps 'verdeling' is sometimes used in different meanings.

Good luck!

Barend

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12
Notes to answerer
Asker: Thank you Barend for your explanation! This was my first choice, but as I continued working on the translation, 'processing' appeared and was used slightly differently, so I realized it might be confusing...


Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Lianne van de Ven: Good reference!
13 mins
  -> Thank you, Lianne.

agree  Michael Beijer: 🐸🧀🧀🧀🧀!
5 hrs
  -> Thank you, bro. :-) Actually, I was initially thinking of genetic modification or engineering of micro-organisms as well, but then decided to take a step back and verify what really was going on here.

agree  Kitty Brussaard: Deze betekenis kan de term inderdaad ook hebben, zij het (bij nader inzien) dan niet in de context van vraagstelster. Zie ook mijn verwijzing.
2 days 19 hrs
  -> Dank je wel, Kitty.




Reference comments


23 mins
Reference: refs.

Reference information:
• VEREDELING, ennoblement, ennobling, refinement,
improvement, finishing, further manufacture; zie
ww.; cfeoo(the processing, working up, improvement,
refinement, improvement in the value) van grondstoffen;
halffabrikaten kopen ter co, for further processing;
-BEDRIJF, finishing trade (industry); -
CONTRACT, contract for the processing of materials;
-GOEDEREN, articles imported for working
up (processing); -INDUSTRIE, processing industry; -
KOSTEN, cost of processing; -PROCES, finishing
process; - VERKEER, traffic in (free import and export
of) goods in process of manufacture, improvement
trade; -WAARDE, goederen met een hoge co,
with a high added (refinement) value; schrijfmachines
hebben een hoge co, a high conversion value; het
materiaal en deco van onze uitvoer, the added value
of our exports; -WERKZAAMHEDEN, de co aan
(the processing of) nylon garens

– Jansonius

================

• veredelen ( gewassen, planten) improve ~ ( m.b.t. grondstoffen) purify, upgrade~
(m.b.t.metalen) refine 11 (CHEM.) purify, refine
• veredeling ( gewassen, planten) breeding,

– Dictionary of Environmental Science and Technology (1998)(Graham P. Oxtoby)

--------------------------------------------------
Note added at 30 mins (2019-06-05 15:39:27 GMT)
--------------------------------------------------

VEREDELEN,
(meest alg. betekenis; ook v. dieren, gewassen) improve
(: verbeteren); ameliorate (: verbeteren);
(v. dieren) grade up;
(v. gewassen; weinig gebr.) selectionate; zie ook KWEKEN;
(v. vruchtbomen) graft
(: enten); bud
(: oculeren);
veredelde onderstam, grafted root- stock;
(technologische be-, verwerking doen ondergaan) process //milk, timber//;
(verfijnen;, v. smaak, bep. produkten) refine;
(afwerken; v. fa- brieksprod.) finish.

--------------------------------------------------
Note added at 31 mins (2019-06-05 15:40:18 GMT)
--------------------------------------------------

(that last ref = HUITENGA: 'NEDERLANDS-ENGELS WOORDENBOEK VOOR LANDBOUWWETENSCHAPPEN')

Michael Beijer
United Kingdom
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 8

36 mins
Reference: Kaasveredeling

Reference information:
Processen


Kaasveredeling Kruijt kent verschillende producten en diensten. Informatie over de verschillende producten en diensten treft u onder het kopje producten .
De belangrijkste processen die Kaasverdeling Kruijt kent zijn de natte- en droge schoning, ompakken en verpakken. Het merendeel van de producten worden vacuum verpakt via onze moderne vacumeerlijnen.
Alle verpakkingen zijn voorzien van uitgebreide product- en traceerbaarheidsinformatie, denk hierbij aan productnaam, productiedatum, THT-datum en gewicht. Per verpakking kan de oorsprong van de producten worden teruggevonden.

Droge schoning


Op vele plaatsen in de kaasverpakkingsindustrie blijven bij het versnijden van kaas, in door de consument gewenste formaten, stukken en plakjes kaas over. Soms met kaascoating en vaak zonder kaascoating of korst. Juist deze laatste zijstroom kan door Kaasveredeling Kruijt voor u middels droge schoning weer tot waarde worden gebracht. Onze specialisten sorteren de kaas op soort, leeftijd, vetgehalte en vorm. Verder verwijderen zij wanneer nodig een stukje korst of snijgruis en verpakken deze kaas netjes geordend in een stevige vacuümzak. De kaas is direct inzetbaar voor rasp- en smeltdoeleinden.

Natte schoning


Wanneer er op een stuk kaas nog korst aanwezig is zal deze korst eerst moeten worden verwijderd voordat de kaas verder kan worden verwerkt. Voor het verwijderen van de kaascoating /korst heeft Kaasveredeling Kruijt BV meerdere mogelijkheden. Naast schaven en schillen wordt het grootste deel van de kaas door ons ontkorst door middel van natte schoning. Hierbij wordt de kaas op meerdere manieren met schoon water bewerkt. De kaascoating wordt hierdoor van de kaas gescheiden. De stukken kaas die ontdaan zijn van de coating worden vacuum verpakt en voorzien van een unieke code waarin alle traceergegevens zijn vast gelegd.

http://www.kaasveredelingkruijt.nl/

Kaasveredeling

SCConsultancy is specialist op het gebied van kaasveredeling en eigenaar van het HISCheese concept. Het HISCheese kaasopleg- en behandelingsconcept is een compleet geautomatiseerd kaasopleg- en veredelingsconcept dat is samengesteld uit de meest optimale en beproefde concepten binnen de zuivel- en kaasbranche. Van pekel tot en met consumentenverpakking!



Een kaaspakhuis met bijvoorbeeld een hoogbouw magazijn, shuttle kranen en robottechnieken zorgen voor een flexibele, kosten efficiënt en compacte basis voor uw nieuwe kaaspakhuis.

SCConsultancy verzorgt, met behulp van vaste partners en een aantal preferred suppliers, de totale bouw en inrichting van uw kaaspakhuis en aansluitende veredeling & verpakking (modulair samen te stellen volgens uw specifieke wensen en eisen) inclusief het totale projectmanagement.



De ‘state of the art’ technologie en bijkomende voordelen zoals het gebruik van uw bestaande kaasboxen, het hoog energetisch rendement, de beste opleg resultaten en de lagere operationele kosten zorgen voor een optimaal concept!

http://scconsultancy.net/NL/Kaasveredeling.html

--------------------------------------------------
Note added at 48 mins (2019-06-05 15:57:19 GMT)
--------------------------------------------------

Kaasveredeling Kruijt is one of the Netherlands largest cheese processing companies. The company takes in cheese from other producers which need to be reprocessed, repackaged or repurposed before being sold as grated, melted and/or powdered cheese for use in salads, on pizzas or in crisps. It also specialises in de-rinding top quality cheese.

Kruijt handles millions of tonnes of cheese each year. It sorts, stores, trades, wraps and transports cheese and other dairy products.

The business has grown dramatically over the past few years so the company decided to build a new 5000 m2 facility in their existing location of Zegveld.

The weight and volume of these products, their shelf-life and the fact that they need to be temperature-controlled mean that the layout of the warehouse needed careful consideration. Kruijt started the search for a company that was up to the task.

https://www.dexion.co.uk/case-studies/kaasveredeling-kruijt-...

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Works in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 12

2 days 22 hrs peer agreement (net): +1
Reference: Valorisation/upgrading of side streams (from cheese production)

Reference information:
Indeed, as already pointed out, it seems that 'veredelen' sometimes also means 'valorising' or 'upgrading' (i.e. of side streams from cheese production) rather than 'ripening'.

Kaasveredelen houdt in dat snijrestanten van kaas of verpakte kaas met een te korte houdbaarheidsdatum worden bewerkt tot een grondstof voor een nieuw kaasproduct. Deze ‘zijstromen’ kaas worden afgeleverd bij de firma Kruijt, uitgepakt, bewerkt, opnieuw verpakt en vervoerd naar de leverancier of kaasfabriek voor verdere verwerking.
http://zegveld.net/index.php?option=com_content&view=article...

ExpertCheese kaasveredeling. Wij waarderen op innovatieve wijze kaas op. De grondstoffen worden betrokken vanuit kaasproductie- en kaasverwerkingslocaties en door ons geschikt gemaakt voor verdere industriële verwerking ten behoeve van de voedingsmiddelenindustrie.

(...)

“In de kaasproductie wordt gemiddeld 2 procent afgezet als reststroom. Het zijn kazen met een foutje. Als het goed gaat in de afzet, willen kaasproducenten weinig energie steken in de afzet van deze zijstroom. Maar als de marges in de reguliere productie dun zijn, dan wordt die 2 procent zijstroom belangrijk”, benadrukt Van der Weijden.

(...)

ExpertCheese verwerkt zijstromen uit de kaasproductie tot nieuwe producten, zo leveren aan verschillende branchegenoten grondstoffen voor rasp-, smelt- of poederkaas. De medewerkers sorteren en bepalen op basis van producteigenschappen als vetgehalte en soort tot welk product de grondstof wordt verwerkt.

(...)

Opwaarderen

Het opwaarderen van kaas gebeurt door natte of droge schoning. Is kaas niet meer geschikt voor verkoop aan de consument, omdat deze bijvoorbeeld beschadigd is tijdens het transport, dan ontdoen wij deze kaas van de kaaskorst en kan deze alsnog worden ingezet voor de kaas verwerkende industrie.

(...)

Schonen van kaas

Droge schoning

ExpertCheese voegt waarde toe aan de zijstroom (zijstromenproducten) die door onze klanten aangeleverd worden. Onze medewerkers sorteren deze zijstromen op producteigenschappen als vetgehalte en soort. Na dit proces worden de geoptimaliseerde producten vacuüm verpakt en zijn ze klaar voor de verwerking ten behoeve van rasp of smelt doeleinden.

Natte schoning

Wanneer u kaassoorten heeft die ontdaan moeten worden van de coating dan is ExpertCheese de aangewezen partner. U kunt hierbij denken aan zijstromenproducten die overblijven na het versnijden van kaas of tijdens proces of transport beschadigde kazen. Door middel van natte schoning wordt de coating verwijderd. Na deze behandeling wordt de kaas opnieuw verpakt en voorzien van alle relevante gegevens en codes.
https://www.expertcheese.nl/schonen-van-kaas/

Kitty Brussaard
Netherlands
Native speaker of: Native in DutchDutch

Peer comments on this reference comment (and responses from the reference poster)
agree  Barend van Zadelhoff: Goed werk, Kitty. Dit zet alles aardig in perspectief, zet de puntjes op de i en heldert de boel op: 'veredelen' kan grofweg twee dingen betekenen: '(re)processing' en 'ripening'.
1 hr
  -> Dank voor je 'agree' en graag gedaan!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search