verlener van de afstudeeropdracht

English translation: the organization offering the opportunity to complete the graduation assignment

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Dutch term or phrase:verlener van de afstudeeropdracht
English translation:the organization offering the opportunity to complete the graduation assignment
Entered by: Barend van Zadelhoff

11:48 Aug 29, 2013
Dutch to English translations [PRO]
Social Sciences - Education / Pedagogy / stage overeenkomst / internship agreement
Dutch term or phrase: verlener van de afstudeeropdracht
Ter begeleiding van de stagiair(e) wijst de verlener van de afstudeeropdracht een afstudeerbegeleider aan.
Lenka Havrdova
The organization offering the opportunity to complete the graduation assignment, ..
Explanation:
The organization offering students the opportunity to carry out/complete their graduation assignment, designates a graduation project mentor.
The organization offering students the opportunity to complete their internship, designates ...
The organization where the internship is completed, designates ...
The internship organization, designates ...

'verlener van de afstudeeropdracht' is verwarrend.

Het is meer dat een organisatie de gelegenheid biedt dat je de afstudeeropdracht die je voor je studie moet doen, kunt uitvoeren.
Die afstudeeropdracht heb je primair vanuit je studie.
Organisaties kunnen wel afstudeerprojecten beschikbaar stellen maar die moeten samenvallen met de afstudeeropdracht die je voor je studie moet, wil en kan uitvoeren.
Tegelijkertijd is het zo dat je die afstudeeropdracht als je die eenmaal hebt binnengehaald 'in opdracht' (eerder ten behoeve van) van een organisatie uitvoert.
In feite heeft die organisatie je een stageplek gegeven omdat de organisatie je kan gebruiken voor een project.
Beter zou zijn om te spreken van stageverlener/stagegever.
Je wordt niet betaald of hoeft niet betaald te worden door de organisatie.
Maar er wordt wel wat van je verwacht.

'verlener van de afstudeeropdracht' betekent hier je de gelegenheid geven om te doen wat je voor je opleiding moet doen - omdat je nuttig kunt zijn voor de organisatie.
De organisatie geeft je een kans, maar je moet die wel benutten.

Vandaar mijn bovengenoemde vertaalvoorstellen.

Mijn naam is Sanne en ik studeer Pedagogiek aan de Hogeschool Inholland in Amsterdam.
Volgend jaar ga ik beginnen met afstuderen. Hiervoor ben ik op zoek naar een afstudeeropdracht.

Het afstudeerproject is een adviestraject. Ik, de student, laat zien in staat te zijn om zelfstandig een bijdrage te kunnen leveren aan de oplossing van een authentiek praktijkprobleem.
Om tot een praktijkprobleem te komen, heb ik een opdrachtgever nodig. De opdrachtgever is niet tevreden met hoe wordt gehandeld rond een onderwerp. De opdrachtgever ervaart een te kort schietende vaardigheid of competentie. Daarvoor zal ik een oplossing of aanpak ontwikkelen rond een door de opdrachtgever aangedragen onderwerp.

Mijn voorkeur gaat uit naar een praktijkprobleem in de kinderopvang. Hier ben ik al 8 jaar werkzaam.

http://www.linkedin.com/groups/Gezocht-Afstudeeropdracht-Ped...

Voor het afronden van de opleiding Pedagogiek bij InHolland te Amsterdam voer ik dit afstudeerproject uit. Aan de hand van dit afstudeerproject wordt aangetoond dat ik startbekwaam ben als bachelor of Education. Dit verslag is geschreven voor project Driehuis van stichting Spirit en wordt beoordeeld door mijn afstudeerbegeleider, mijn opdrachtgever en de afstudeercommissie.

Dit afstudeerverslag is opgesteld vanuit project Driehuis van Stichting Spirit te Amsterdam en heeft als doel om antwoord te geven op de centrale vraag hoe de Driehuis-ouder het netwerk van het kind kan activeren/onderhouden.

In augustus 2010 is de voorbereiding voor deze afstudeeropdracht begonnen met een gesprek met de opdrachtgever van project Driehuis van Stichting Spirit. Uit het gesprek kwam naar voren dat er behoefte is aan een onderzoek naar het activeren/onderhouden van het netwerk van het kind door de Driehuis-ouder.

2.2. Aanleiding voor het afstudeerproject
Voor het verwerven van een afstudeeropdracht is gesproken met de opdrachtgever, de leidinggevende van het project Driehuis. Één van de pijlers van het project is om het kind te plaatsen in de omgeving waar hij vandaan komt zodat hij contact kan blijven houden met zijn familie, vriendjes en op dezelfde school kan blijven. Het netwerk van het kind speelt dus een belangrijke rol binnen project Driehuis. Op dit moment zijn er geen richtlijnen/methoden waarin vastgelegd is hoe om te gaan met het netwerk van het kind. De Driehuis-ouder vult het contact met het netwerk naar eigen inzicht, kennis en vaardigheden. De opdrachtgever verwacht een actieve rol van de Driehuis-ouder in het opzetten/onderhouden van het netwerk van de kinderen. De opdrachtgever vertelt dat „op dit moment de Driehuis-ouder tegen het netwerk zegt dat de deur van het Driehuis voor het netwerk openstaat‟. De opdrachtgever verwacht dat de Driehuis-ouders actief het contact met het netwerk van het kind initieert en onderhoudt.

http://tinyurl.com/ot7a5n6

Afstudeerstage

Vierdejaars studenten zijn meestal verplicht om een afstudeeropdracht te doen of een scriptie te schrijven. In samenwerking met een docent op je universiteit of hogeschool, meestal je scriptie begeleider, bepaal je een onderwerp waar je een onderzoek naar gaat doen of waarover je uitgebreid verslag doet. Je hebt eigenlijk 2 soorten afstudeeropdrachten. De eerste soort kenmerkt zich vooral door een praktijkgerichte opdracht van een bedrijf of organisatie en voer je in hun opdracht uit. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld het opstellen van een advies plan of het organiseren van een congres. Deze soort kom het meest voor binnen hbo-opleidingen.

Is een stageovereenkomst hetzelfde als een arbeidsovereenkomst?

Een stageovereenkomst is niet hetzelfde als een arbeidsovereenkomst. Bij een arbeidsovereenkomst is er sprake van een werkgever en een werknemer en dat is wat anders dan een stageverlener en een stagiair(e).

http://tinyurl.com/pwfzdp8

Stage-overeenkomst: Wel of geen arbeidsovereenkomst?

In geval van een stage-overeenkomst is er doorgaans niet tevens een arbeidsovereenkomst (1.1.2.1.). De stagewerkzaamheden zijn vaak gericht op het opdoen van ervaring als onderdeel van een opleiding, waardoor stagiaires meer zijn te vergelijken met studenten in plaats van met medewerkers die productief werk leveren. Normaal gesproken wordt er ook geen loon gegeven, maar hoogstens een onkostenvergoeding. De verhouding tussen stagiair(e) en stagegever, is echter doorgaans wel van dien aard dat er van een gezagsverhouding gesproken kan worden. Dat betekent voor de stagegever dat hij de regels over de arbeidsomstandigheden (5.2.), arbeidstijden (5.3.) en gelijke behandeling (2.6.) moet naleven tegen over de stageloper, als ware hij werkgever. Is de stagiair(e) minderjarig, dan is in het bijzonder hoofdstuk 5.3.3. over arbeidstijden van belang (5.3.3.). Brengt een CAO een bijzondere regeling van arbeidstijden met zich mee, dan geldt deze in beginsel niet voor stagiaires, hoewel het de bedoeling kan zijn dat zij hier wel onder vallen.

http://tinyurl.com/kc72bh3
Selected response from:

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5provider of the graduation assignment
Els Spin
3The organization offering the opportunity to complete the graduation assignment, ..
Barend van Zadelhoff
4 -1provider of the final dissertation/thesis
vivaviola


Discussion entries: 2





  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
provider of the final dissertation/thesis


Explanation:
I looked in a glossary of academic terminology. There are several options, of which 'academic advisor' might be useful as well, depending on the context.

Example sentence(s):
  • To supervise the intern, the provider of the final dissertation/thesis appoints a graduation tutor.
vivaviola
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch, Native in FlemishFlemish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Els Spin: De afstudeeropdracht is een (onderzoeks)project bij een organisatie, dat een specifieke vraagstelling heeft. Zodoende is die organisatie de verlener van de afstudeeropdracht. Deze verschaft echter geen thesis. Dat moet de student zelf schrijven. :-)
1 day 4 hrs

1 day 9 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
provider of the graduation assignment


Explanation:
The organisation providing the graduation assignment appoints an internship supervisor.

Els Spin
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Dutch
PRO pts in category: 6

2 days 15 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
The organization offering the opportunity to complete the graduation assignment, ..


Explanation:
The organization offering students the opportunity to carry out/complete their graduation assignment, designates a graduation project mentor.
The organization offering students the opportunity to complete their internship, designates ...
The organization where the internship is completed, designates ...
The internship organization, designates ...

'verlener van de afstudeeropdracht' is verwarrend.

Het is meer dat een organisatie de gelegenheid biedt dat je de afstudeeropdracht die je voor je studie moet doen, kunt uitvoeren.
Die afstudeeropdracht heb je primair vanuit je studie.
Organisaties kunnen wel afstudeerprojecten beschikbaar stellen maar die moeten samenvallen met de afstudeeropdracht die je voor je studie moet, wil en kan uitvoeren.
Tegelijkertijd is het zo dat je die afstudeeropdracht als je die eenmaal hebt binnengehaald 'in opdracht' (eerder ten behoeve van) van een organisatie uitvoert.
In feite heeft die organisatie je een stageplek gegeven omdat de organisatie je kan gebruiken voor een project.
Beter zou zijn om te spreken van stageverlener/stagegever.
Je wordt niet betaald of hoeft niet betaald te worden door de organisatie.
Maar er wordt wel wat van je verwacht.

'verlener van de afstudeeropdracht' betekent hier je de gelegenheid geven om te doen wat je voor je opleiding moet doen - omdat je nuttig kunt zijn voor de organisatie.
De organisatie geeft je een kans, maar je moet die wel benutten.

Vandaar mijn bovengenoemde vertaalvoorstellen.

Mijn naam is Sanne en ik studeer Pedagogiek aan de Hogeschool Inholland in Amsterdam.
Volgend jaar ga ik beginnen met afstuderen. Hiervoor ben ik op zoek naar een afstudeeropdracht.

Het afstudeerproject is een adviestraject. Ik, de student, laat zien in staat te zijn om zelfstandig een bijdrage te kunnen leveren aan de oplossing van een authentiek praktijkprobleem.
Om tot een praktijkprobleem te komen, heb ik een opdrachtgever nodig. De opdrachtgever is niet tevreden met hoe wordt gehandeld rond een onderwerp. De opdrachtgever ervaart een te kort schietende vaardigheid of competentie. Daarvoor zal ik een oplossing of aanpak ontwikkelen rond een door de opdrachtgever aangedragen onderwerp.

Mijn voorkeur gaat uit naar een praktijkprobleem in de kinderopvang. Hier ben ik al 8 jaar werkzaam.

http://www.linkedin.com/groups/Gezocht-Afstudeeropdracht-Ped...

Voor het afronden van de opleiding Pedagogiek bij InHolland te Amsterdam voer ik dit afstudeerproject uit. Aan de hand van dit afstudeerproject wordt aangetoond dat ik startbekwaam ben als bachelor of Education. Dit verslag is geschreven voor project Driehuis van stichting Spirit en wordt beoordeeld door mijn afstudeerbegeleider, mijn opdrachtgever en de afstudeercommissie.

Dit afstudeerverslag is opgesteld vanuit project Driehuis van Stichting Spirit te Amsterdam en heeft als doel om antwoord te geven op de centrale vraag hoe de Driehuis-ouder het netwerk van het kind kan activeren/onderhouden.

In augustus 2010 is de voorbereiding voor deze afstudeeropdracht begonnen met een gesprek met de opdrachtgever van project Driehuis van Stichting Spirit. Uit het gesprek kwam naar voren dat er behoefte is aan een onderzoek naar het activeren/onderhouden van het netwerk van het kind door de Driehuis-ouder.

2.2. Aanleiding voor het afstudeerproject
Voor het verwerven van een afstudeeropdracht is gesproken met de opdrachtgever, de leidinggevende van het project Driehuis. Één van de pijlers van het project is om het kind te plaatsen in de omgeving waar hij vandaan komt zodat hij contact kan blijven houden met zijn familie, vriendjes en op dezelfde school kan blijven. Het netwerk van het kind speelt dus een belangrijke rol binnen project Driehuis. Op dit moment zijn er geen richtlijnen/methoden waarin vastgelegd is hoe om te gaan met het netwerk van het kind. De Driehuis-ouder vult het contact met het netwerk naar eigen inzicht, kennis en vaardigheden. De opdrachtgever verwacht een actieve rol van de Driehuis-ouder in het opzetten/onderhouden van het netwerk van de kinderen. De opdrachtgever vertelt dat „op dit moment de Driehuis-ouder tegen het netwerk zegt dat de deur van het Driehuis voor het netwerk openstaat‟. De opdrachtgever verwacht dat de Driehuis-ouders actief het contact met het netwerk van het kind initieert en onderhoudt.

http://tinyurl.com/ot7a5n6

Afstudeerstage

Vierdejaars studenten zijn meestal verplicht om een afstudeeropdracht te doen of een scriptie te schrijven. In samenwerking met een docent op je universiteit of hogeschool, meestal je scriptie begeleider, bepaal je een onderwerp waar je een onderzoek naar gaat doen of waarover je uitgebreid verslag doet. Je hebt eigenlijk 2 soorten afstudeeropdrachten. De eerste soort kenmerkt zich vooral door een praktijkgerichte opdracht van een bedrijf of organisatie en voer je in hun opdracht uit. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld het opstellen van een advies plan of het organiseren van een congres. Deze soort kom het meest voor binnen hbo-opleidingen.

Is een stageovereenkomst hetzelfde als een arbeidsovereenkomst?

Een stageovereenkomst is niet hetzelfde als een arbeidsovereenkomst. Bij een arbeidsovereenkomst is er sprake van een werkgever en een werknemer en dat is wat anders dan een stageverlener en een stagiair(e).

http://tinyurl.com/pwfzdp8

Stage-overeenkomst: Wel of geen arbeidsovereenkomst?

In geval van een stage-overeenkomst is er doorgaans niet tevens een arbeidsovereenkomst (1.1.2.1.). De stagewerkzaamheden zijn vaak gericht op het opdoen van ervaring als onderdeel van een opleiding, waardoor stagiaires meer zijn te vergelijken met studenten in plaats van met medewerkers die productief werk leveren. Normaal gesproken wordt er ook geen loon gegeven, maar hoogstens een onkostenvergoeding. De verhouding tussen stagiair(e) en stagegever, is echter doorgaans wel van dien aard dat er van een gezagsverhouding gesproken kan worden. Dat betekent voor de stagegever dat hij de regels over de arbeidsomstandigheden (5.2.), arbeidstijden (5.3.) en gelijke behandeling (2.6.) moet naleven tegen over de stageloper, als ware hij werkgever. Is de stagiair(e) minderjarig, dan is in het bijzonder hoofdstuk 5.3.3. over arbeidstijden van belang (5.3.3.). Brengt een CAO een bijzondere regeling van arbeidstijden met zich mee, dan geldt deze in beginsel niet voor stagiaires, hoewel het de bedoeling kan zijn dat zij hier wel onder vallen.

http://tinyurl.com/kc72bh3

Barend van Zadelhoff
Netherlands
Specializes in field
Native speaker of: Native in DutchDutch
PRO pts in category: 34
Notes to answerer
Asker: Dank je, Barend, voor je uitvoerige uitleg :-).





The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search