hokkaido

Swedish translation: Hokkaido (vintersquash)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:hokkaido
Swedish translation:Hokkaido (vintersquash)
Entered by: Linn Arvidsson (X)

07:23 Sep 27, 2004
Danish to Swedish translations [PRO]
Cooking / Culinary
Danish term or phrase: hokkaido
Förekommer som ingrediens i ett recept (bakad med getost). Jag har hittat andra recept där detta förekommer men det finns troligen ett vanligare ord på svenska... Någon som vet? Tack på förhand!
maxaster
Hokkiado (vintersquash)
Explanation:
Hokkiado är en slags vintersquash så beroende på hur initierade de förmodade läsarna är i trädgårdsodling kan man välja flera varianter. Om det t.ex. rör sig om en receptbok med squash- och pumparecept skulle jag bara skriva Hokkiado. Är det ett mer allmänt recept skulle jag skriva Hokkiado (vintersquash).
Selected response from:

Linn Arvidsson (X)
Sweden
Grading comment
Mycket bra förslag - tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Hokkiado (vintersquash)
Linn Arvidsson (X)
5hokkaido/Golden Hubbard
tauvon


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
hokkaido/Golden Hubbard


Explanation:
Under rubriken pumpar på Tastelina.com
Hokkaido. Amerikansk variant av Uchiri kuri. Finns två i färger. Blå-grå-grön och orange. Används som Uchiri kuri. Den gröna har gulare kött och en smörigare smak.
På en annan sida står följande:
Det finns flera Hubbardsorter. Blue Hubbard är den största, men det finns en mindre version som kallas Blue Ballet. Golden Hubbard är nästan röd när den är mogen. Green Hubbard är grön till mörkt grön med samma form. Uchiki Kuri (Red Kuri) är en slät, skallig Golden Hubbard som också kallas för Hokkaido. Banansquash är lång och rosa. Den finns även som grå, men är inte så vanlig och den blir inte så stor. Lumina är en vit pumpa, med tjockt orange kött. En pumpa som har riktigt röd färg när den är mogen är Rouge Vif D'Etampes, som också kallas Cinderella (Askungen) pumpa, Detta är bara en bråkdel av de sorter som finns.




    Reference: http://www.tasteline.com/document/showdocument.asp?lintDocum...
    Reference: http://www.pumpkinpatch.se/Sverige_&_Varlden.htm
tauvon
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
Hokkiado (vintersquash)


Explanation:
Hokkiado är en slags vintersquash så beroende på hur initierade de förmodade läsarna är i trädgårdsodling kan man välja flera varianter. Om det t.ex. rör sig om en receptbok med squash- och pumparecept skulle jag bara skriva Hokkiado. Är det ett mer allmänt recept skulle jag skriva Hokkiado (vintersquash).

Linn Arvidsson (X)
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Mycket bra förslag - tack!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search