toptemper

English translation: top tamper

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
Danish term or phrase:toptemper
English translation:top tamper
Entered by: Charlesp

06:45 Oct 28, 2018
Danish to English translations [PRO]
Tech/Engineering - Mechanics / Mech Engineering
Danish term or phrase: toptemper
Not much context here either; how it is used: fare hvis personer kommer i kontakt med toptempers bevægelige dele
Charlesp
Sweden
top tamper
Explanation:
I sounds like toptemper is either a previous mistranslation (where it perhaps was top tamper in English and it got translated to toptemper (mistranslation), then it should have been "øverste tamper" in Danish, and you can simply write top tamper in English) or a brand name, it doesn't sound like it has anything to do with temperature, as the hazard warning goes on the movable parts, not temperature.
But all this is just my best guess, I am native Danish and have never heard the word toptemper
Selected response from:

Lars Foldager
Canada
Grading comment
actually, it will remain unresolved.
But here's some points for your contribution.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
1top tamper
Lars Foldager
1peak temperature
andres-larsen
Summary of reference entries provided
toptemperaturen i stedet for toptemper måske?
andres-larsen

  

Answers


15 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
peak temperature


Explanation:
stab in the dark:

danger when people come into contact with moving parts at peak temperature

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2018-10-28 22:05:36 GMT)
--------------------------------------------------

unrelated sources in Danish:

Flyveteori 2002 - Midtjysk Flyveklub
www.midtjyskflyveklub.dk/kompendium_ppla_2011.pdf
Kompendiet eller dele heraf må ikke bruges til undervisningsbrug uden ...... Trimklapper er sekundære bevægelige flader, som er anbragt på bagkanten af roret. ..... Det vil sige – vi kører på den fede side af toptemperatur (peak temperature).

Thermia Atec installationsvejledning - Klimadan
https://www.klimadan.dk/.../Thermia_Atec_Installations_Vejle...
Advarsel, bevægelige dele! ..... ste del først, hvor det varme vand tappes fra. ... der, at varmepumper i forskellige effektklasser kan få lidt forskellige toptemperatur ...

pellux 100/20 pellux 100/30 - Vølund Varmeteknik
https://volundvt.dk/Admin/Public/Download.aspx?file...
16 mar. 2016 - dele arbejder på den mest effektivemådefor den relevante ...... Brænderen kan ikke lukke eller åbne den bevægelige rist. ..... toptemperatur.

Ortonkegle nr. 05,5 (1023 °C) | Silica Nordic
https://silicanordic.dk › ... › Ortonkegle nr. 05,5 (1023 °C)
... under toptemperaturen og en der ligger lidt over toptemperaturen. Den midterste kegle vælges ud fra temperaturen og ved en brænding på 100 grader i timen.

Ortonkegle nr. 7 (1255 °C) | Silica Nordic
https://silicanordic.dk › ... › Ortonkegle nr. 7 (1255 °C)
De to andre kegler skal så indikere henholdsvis lavere og højere end toptemperaturen. Den midterste kegle vælges ud fra testtemperaturen og ved en brænding ...

Kastrup Lystbådehavn, Amager - Artikler og blog - varmt vand fra solen
https://www.varmtvandfrasolen.dk › ... › Anlæg vi har leveret
... forvarmeanlæg: Når der bruges varmt vand, opvarmes det indstrømmende kolde vand til fem grader under buffer-toptemperaturen, dog maksimalt tres grader.

Stentøjsler, porcelæn, engros indkøb. - Keramikovne
www.keramik-keramik.dk/varmelegemer_keramikovne.html
FeCrAl varmetrådene slides ved hver brænding, det der afholder dem fra at dø .... Man kommer uden om det ved udligning i top temperaturen eller ved at stille ...

Den kinesiske hest -
https://books.google.com/books?isbn=8711579404 -
Stieg Trenter - 2016 - ‎Fiction
„Ved tretiden satte jeg den op på nummer tre, og da osede den stadig lidt, men ikke ... Det er toptemperaturen på krematoriet ude på Skogskyrkogården!“ Der lød ...


andres-larsen
Venezuela
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 45

2 days 8 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
top tamper


Explanation:
I sounds like toptemper is either a previous mistranslation (where it perhaps was top tamper in English and it got translated to toptemper (mistranslation), then it should have been "øverste tamper" in Danish, and you can simply write top tamper in English) or a brand name, it doesn't sound like it has anything to do with temperature, as the hazard warning goes on the movable parts, not temperature.
But all this is just my best guess, I am native Danish and have never heard the word toptemper


Lars Foldager
Canada
Native speaker of: Native in DanishDanish
PRO pts in category: 9
Grading comment
actually, it will remain unresolved.
But here's some points for your contribution.
Notes to answerer
Asker: Good guess. I am still trying to figure it out (and I think I will leave it untranslated).





Reference comments


15 hrs
Reference: toptemperaturen i stedet for toptemper måske?

Reference information:
Flyveteori 2002 - Midtjysk Flyveklub
www.midtjyskflyveklub.dk/kompendium_ppla_2011.pdf
Kompendiet eller dele heraf må ikke bruges til undervisningsbrug uden ...... Trimklapper er sekundære bevægelige flader, som er anbragt på bagkanten af roret. ..... Det vil sige – vi kører på den fede side af toptemperatur (peak temperature).

Thermia Atec installationsvejledning - Klimadan
https://www.klimadan.dk/.../Thermia_Atec_Installations_Vejle...
Advarsel, bevægelige dele! ..... ste del først, hvor det varme vand tappes fra. ... der, at varmepumper i forskellige effektklasser kan få lidt forskellige toptemperatur ...

pellux 100/20 pellux 100/30 - Vølund Varmeteknik
https://volundvt.dk/Admin/Public/Download.aspx?file...
16 mar. 2016 - dele arbejder på den mest effektivemådefor den relevante ...... Brænderen kan ikke lukke eller åbne den bevægelige rist. ..... toptemperatur.

--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs (2018-10-28 22:00:53 GMT)
--------------------------------------------------

fare når personer kommer i kontakt med bevægelige dele ved toptemperaturen?

Ortonkegle nr. 05,5 (1023 °C) | Silica Nordic
https://silicanordic.dk › ... › Ortonkegle nr. 05,5 (1023 °C)
... under toptemperaturen og en der ligger lidt over toptemperaturen. Den midterste kegle vælges ud fra temperaturen og ved en brænding på 100 grader i timen.

Ortonkegle nr. 7 (1255 °C) | Silica Nordic
https://silicanordic.dk › ... › Ortonkegle nr. 7 (1255 °C)
De to andre kegler skal så indikere henholdsvis lavere og højere end toptemperaturen. Den midterste kegle vælges ud fra testtemperaturen og ved en brænding ...

Kastrup Lystbådehavn, Amager - Artikler og blog - varmt vand fra solen
https://www.varmtvandfrasolen.dk › ... › Anlæg vi har leveret
... forvarmeanlæg: Når der bruges varmt vand, opvarmes det indstrømmende kolde vand til fem grader under buffer-toptemperaturen, dog maksimalt tres grader.

Stentøjsler, porcelæn, engros indkøb. - Keramikovne
www.keramik-keramik.dk/varmelegemer_keramikovne.html
FeCrAl varmetrådene slides ved hver brænding, det der afholder dem fra at dø .... Man kommer uden om det ved udligning i top temperaturen eller ved at stille ...

Den kinesiske hest -
https://books.google.com/books?isbn=8711579404 -
Stieg Trenter - 2016 - ‎Fiction
„Ved tretiden satte jeg den op på nummer tre, og da osede den stadig lidt, men ikke ... Det er toptemperaturen på krematoriet ude på Skogskyrkogården!“ Der lød ...

andres-larsen
Venezuela
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 45




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search