Foretaksregisteret / Enhetsregisteret
Thread poster: Anouck Jolicorps
Anouck Jolicorps
Anouck Jolicorps  Identity Verified
Local time: 06:05
Norwegian to French
+ ...
Feb 11, 2013

Hei alle sammen,

Jeg prøver å oversette disse to termene på fransk, men finner ingen god løsning. Tilsynelatende finnes bare ett register for foretak på fransk, nemlig "registre du commerce (et des sociétés)". Min utfordring er å få frem forskjellen mellom foretaksregisteret og enhetsregisteret. Har noen et forslag?


 
Øystein Kleven
Øystein Kleven
Norway
Local time: 06:05
Member (2009)
English to Norwegian
+ ...
Ikke helt det samme. Feb 11, 2013

Anouck Jolicorps wrote:
Hei alle sammen,
Jeg prøver å oversette disse to termene på fransk, men finner ingen god løsning. Tilsynelatende finnes bare ett register for foretak på fransk, nemlig "registre du commerce (et des sociétés)". Min utfordring er å få frem forskjellen mellom foretaksregisteret og enhetsregisteret. Har noen et forslag?


Hva er sammenhengen? "Registre du commerce..." er ikke helt det samme som de norske registrene. Det kommer litt an på type firma. For eksempel er den populære "mikrofirma"-ordningen som heter "Auto-entrepreneur" unntatt fra registering i "registre du commerce...". Det kan sammenlinges med enkeltpersonforetak i Norge. Men slike firma har som i Norge org.nr. og betaler skatt og trygd.

Organisasjonsnummer får man fra INSEE, mens registreringer og endringer av firma skjer via URSSAF. Det er felles for alle firmaer. Etter det avhenger det litt av type firma.

En typisk forskjell på Norge og Frankrike er at det ikke finnes tilsvarende sentrale registre for personer og bedrifter i Frankrike (det er f.eks. forbudt å ha et folkeregister). Så igjen, det avhenger av situasjon.

Når det gjelder forskjellen på enhetsregisteret og foretaksregisteret i Norge, har jeg aldri helt forstått hva den går ut på, selv om jeg har registrert flere enkeltpersonforetak og AS opp gjennom årene. Kanskje jeg bør kikke på det. Hvilken forskjell på disse registrene er det som er viktig i ditt tilfelle?

Vet ikke om dette hjalp så mye...

Øystein

[Edited at 2013-02-11 20:09 GMT]


 
Kristin Høgsve-Mouton
Kristin Høgsve-Mouton  Identity Verified
France
Local time: 06:05
English to Norwegian
+ ...
CFE et RCS Feb 12, 2013

Dette var et interessant spørsmål!

Det finnes vel ikke akkurat en tilsvarende ordning i Frankrike, men det nærmeste en kommer er kanskje URSSAF og CFE.

Jeg vet at om man ønsker å starte bedrift her nede må man ta kontakt med CFE - Centre de Formalités des Entreprises.

"Le CENTRE DE FORMALITES des ENTREPRISES des URSSAF reçoit les formalités de création, modification, ou cessation d'entreprises des :
PROFESSIONS LIBERALES ou ASSIMILEES ... See more
Dette var et interessant spørsmål!

Det finnes vel ikke akkurat en tilsvarende ordning i Frankrike, men det nærmeste en kommer er kanskje URSSAF og CFE.

Jeg vet at om man ønsker å starte bedrift her nede må man ta kontakt med CFE - Centre de Formalités des Entreprises.

"Le CENTRE DE FORMALITES des ENTREPRISES des URSSAF reçoit les formalités de création, modification, ou cessation d'entreprises des :
PROFESSIONS LIBERALES ou ASSIMILEES
ASSOCIATIONS EMPLOYEURS DE PERSONNEL
ARTISTES, AUTEURS, TAXI-LOCATAIRES, VENDEURS A DOMICILE"
I tillegg til : "ENTREPRENEUR INDIVIDUEL À RESPONSABILTE LIMITE (EIRL)"

Se https://www.cfe.urssaf.fr/

Dersom man ønsker opplysninger som fra det norske Brønnøysundsregisteret kan man ta kontakt med INPI - Institut National de la Propriété Industrielle:

Se http://www.inpi.fr/fr/questions-faq/liste-des-questions/faq_categorie/registre-national-du-commerce-et-des-societes405.html?cHash=ba7f151a34

eller søke om informasjon gjennom Infogreffe:

Se http://www.infogreffe.fr/infogreffe/index.jsp

Jeg er enig i at en "auto-entrepreneur" ikke trenger registrering i RCS.

Dette understrekes også her:
Se http://www.myae.fr/faq/registre-rm-rcs-auto-entrepreneur.php

Men at det er INSEE (tilnærmet det norske Statistisk sentralbyrå) som gir ut organisasjonsnummer, det kan jeg ikke si meg enig i.

Håper du finner ut av det! Og jeg vil gjerne høre hva du ender opp med å bruke

Hilsen Kristin
Collapse


 
Øystein Kleven
Øystein Kleven
Norway
Local time: 06:05
Member (2009)
English to Norwegian
+ ...
CFE/INSEE Feb 12, 2013

Kristin Høgsve-Mouton wrote:

Jeg vet at om man ønsker å starte bedrift her nede må man ta kontakt med CFE - Centre de Formalités des Entreprises.

Men at det er INSEE (tilnærmet det norske Statistisk sentralbyrå) som gir ut organisasjonsnummer, det kan jeg ikke si meg enig i.



Ja, kan bekrefte at CFE (som er en del av URSSAF-systemet) er registringsenheten, som man også forholder seg til på nettet og ved endringer.

Det er muligens URSSAF/CFE som oppretter org.nr., men det er INSEE som sender det offisielle sertifikatet/attesten på organisasjonsnummeret (SIREN/SIRET) til bedriften og som administrerer bransjekodene (for statistikkformål).

Når man registrerer firma, er det minimum 4 registre som blir berørt. I tillegg til CFE/URSSAF og INSEE/SIRENE er det også trygdekassen for firmaer (RSI) og pensjonskassen for firmaer (hvilken avhenger av type virksomhet). I tillegg kommer RCS for alle unntatt auto-entrepreneur. Skal ikke være enkelt...


 
Anouck Jolicorps
Anouck Jolicorps  Identity Verified
Local time: 06:05
Norwegian to French
+ ...
TOPIC STARTER
Foretaksregisteret / Enhetsregisteret Feb 12, 2013

Jeg jobber med saken. Kommer snart med et forslag. I mellomtiden må jeg presisere at teksten gjelder norske avdelinger av utenlandske foretak (NUF).

Tusen takk for alle forslagene så langt


 
Kristin Høgsve-Mouton
Kristin Høgsve-Mouton  Identity Verified
France
Local time: 06:05
English to Norwegian
+ ...
INSEE / SIREN Feb 13, 2013

Hei igjen,

Ville bare føye til at Øystein har rett angående INSEE og SIREN-nummeret, dette var jeg ikke klar over! Takk for infoen:)

Jeg fant mer informasjon om det her:


Quelles démarches pour immatriculer une association à l’INSEE ?

Un décret de 1973, repris dans les articles R. 123-220 à R. 123-234 du code de commerce, institue un système national d’identification des personnes physiques et morales et de leurs établissemen
... See more
Hei igjen,

Ville bare føye til at Øystein har rett angående INSEE og SIREN-nummeret, dette var jeg ikke klar over! Takk for infoen:)

Jeg fant mer informasjon om det her:


Quelles démarches pour immatriculer une association à l’INSEE ?

Un décret de 1973, repris dans les articles R. 123-220 à R. 123-234 du code de commerce, institue un système national d’identification des personnes physiques et morales et de leurs établissements articulé autour du répertoire des entreprises et des établissements (Sirene : système informatique pour le répertoire des entreprises et des établissements). La gestion de ce répertoire est confiée à l’Insee.

Se: http://www.associations.gouv.fr/938-le-no-siren-de-l-insee.html

Lykke til!
Kristin
Collapse


 
Anouck Jolicorps
Anouck Jolicorps  Identity Verified
Local time: 06:05
Norwegian to French
+ ...
TOPIC STARTER
INSEE Feb 13, 2013

Hei igjen,

Først og fremst vil jeg takke dere for god hjelp. Takket være dere har jeg funnet mye nyttig informasjon og har bestemt meg for å oversette “Enhetsregister” med “INSEE”.

Sentningen i juridisk tekst er følgende på norsk:

“Utenlandske foretak som ønsker å drive slik virksomhet i Norge kan opprette en norsk avdeling av det utenlandske foretaket (NUF), og denne avdelingen kan registreres i Enhetsregisteret og få tildelt organisas
... See more
Hei igjen,

Først og fremst vil jeg takke dere for god hjelp. Takket være dere har jeg funnet mye nyttig informasjon og har bestemt meg for å oversette “Enhetsregister” med “INSEE”.

Sentningen i juridisk tekst er følgende på norsk:

“Utenlandske foretak som ønsker å drive slik virksomhet i Norge kan opprette en norsk avdeling av det utenlandske foretaket (NUF), og denne avdelingen kan registreres i Enhetsregisteret og få tildelt organisasjonsnr.”

Det er fordi oganisasjonsnr er i fokus at jeg i dette tilfellet finner INSEE passende som oversettelse av Enhetsregisteret.
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Foretaksregisteret / Enhetsregisteret






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »