Kokemuksia PayPalista?
Thread poster: Outi Pollari
Outi Pollari
Outi Pollari  Identity Verified
Finland
Local time: 16:48
Russian to Finnish
+ ...
Dec 11, 2007

Tervehdys, Suomen ProZilaiset!

Aiemmat toimeksiantajani ovat olleet yksinomaan suomalaisia tai Suomessa toimivia tahoja, joten en ole käytännössä joutunut miettimään ulkomailta tulevien palkkioiden maksatukseen liittyviä asioita. Nyt kuitenkin olen tehnyt kaksi pienehköä työtä ulkomaisille toimistoille, joista toisella maksatusvaihtoehtoina olivat PayPal tai Moneybookers, toisella taisi olla myös pankkisiirto.

Loin itselleni PayPal-tilin (Business Account),
... See more
Tervehdys, Suomen ProZilaiset!

Aiemmat toimeksiantajani ovat olleet yksinomaan suomalaisia tai Suomessa toimivia tahoja, joten en ole käytännössä joutunut miettimään ulkomailta tulevien palkkioiden maksatukseen liittyviä asioita. Nyt kuitenkin olen tehnyt kaksi pienehköä työtä ulkomaisille toimistoille, joista toisella maksatusvaihtoehtoina olivat PayPal tai Moneybookers, toisella taisi olla myös pankkisiirto.

Loin itselleni PayPal-tilin (Business Account), jossa PayPalin pidättää pienten summien suorituksista provision 3,4 % + 0,35 EUR. Kun maksu on US-dollareissa, niin PayPalin sivuston tietojen mukaan PayPal-tililtä rahojen siirto suomalaiseen pankkiin maksaa vielä 1,00 e. Epäselvää on, periikö pankki vielä omansa (pankit tuntien hämmästyisin, jos ei peri), jos siirrän dollarimääräisen summan PayPal-tililtä omaan pankkiini euroissa. Pienestä palkkiosta ei jää juuri mitään käteen, jos nämä kustannukset rokotetaan minulta.

Laskuja ei ole näistä töistä vielä kirjoittanut. Onko yleisenä käytäntönä, että voin lisätä nämä siirtokulut palkkioon, jonka toimeksiantaja maksumääräyksessään (PO) on sitoutunut varsinaisesta käännöstyöstä maksamaan?

Moneybookersiin en ole tutustunut tämänkään vertaa. Kertoisiko joku ulkomaanmaksujen vastaanottamiseen liittyvistä kokemuksista? Entä ALV-käytännöt? Toinen firma on Israelista toinen Kreikasta. (Tänään yritin tavoittaa veroviraston asiantuntijoita, mutta olivat tietekin koulutuksessa.)

Outi Pollari
Collapse


 
Jussi Rosti
Jussi Rosti  Identity Verified
Finland
Local time: 16:48
Member (2005)
English to Finnish
+ ...
PayPal on ok, kunhan soveltaa minimitilausta Dec 11, 2007



päselvää on, periikö pankki vielä omansa (pankit tuntien hämmästyisin, jos ei peri), jos siirrän dollarimääräisen summan PayPal-tililtä omaan pankkiini euroissa. Pienestä palkkiosta ei jää juuri mitään käteen, jos nämä kustannukset rokotetaan minulta.

Laskuja ei ole näistä töistä vielä kirjoittanut. Onko yleisenä käytäntönä, että voin lisätä nämä siirtokulut palkkioon, jonka toimeksiantaja maksumääräyksessään (PO) on sitoutunut varsinaisesta käännöstyöstä maksamaan?

[/quote]


Mulla ainakin on PayPal-tili pelkästään euroissa. Maksoivatpa missä valuutassa vain, ne vaihtuvat euroiksi PayPalin hyväksi katsomaan kurssiin.

PayPalilla lienee kaikissa maissa omat tilit, joten siirrosta pankkiin ei mene kotimaan siirrosta poikkeavi a lisäkuluja. (Paitsi alle 100 euroa, siitä menee 1 euro).

Pelkäänpä, että yleinen käytäntö on, että artisti maksaa kulut. Ellet sitten ole onnistunut jotakin muuta sopimaan. Ehkä helpompaa ottaa tämä suoraan hinnoittelussa huomioon.

Pienestä palkkiosta ei todellakaan jää paljon käteen. Tämän vuoksi on syytä laittaa omaksi minimipalkkioksi sellainen, että kulut tulevat peittoon. Itselläni minimipalkkio dollarimaihin on USD 45, mikä on tietysti melkoisen alhainen nykyisellä kurssilla (käteenhän jää alle 30 euroa!), kiitos että muistutit siitä, että on syytä korjata minimihintoja vuoden vaihteessa.

Itse olen ollut tyytyväinen PayPalin toimivuuteen. Kun EU:n ulkopuolisesta tilisiirrosta menee kuitenkin melkoinen saapumispalkkio, ei pankkisiirtokaan ole paljon edullisempi.


 
finntranslat (X)
finntranslat (X)  Identity Verified
Finland
Local time: 16:48
English to Finnish
+ ...
Paypallin käyttäjä Dec 21, 2007

Jep. Paypal on hyvä tapa vastaanottaa rahaa, mutta suosin aina ennemmin Moneybookersia johtuen alhaisemmista siirtomaksuista yms. seikoista.

Artisti maksaa todellakin viulut, joten mieti omia hintojasi tarkkaan ennenkuin otat pieniä töitä vastaan. Itselläkin tuo minimipalkkio on 40 € joten Jussille pienenä vihjeenä, että hintojen korotus voisi olla paikoillaan...


 
USER0059 (X)
USER0059 (X)  Identity Verified
Finland
Local time: 16:48
English to Finnish
+ ...
Moneybookers for me, please Jan 2, 2008

Hei Outi,

Itse olen valinnut Moneybookersin, perusteinani palvelun hyvä maine sekä saitin helppokäyttöisyys.

PayPalin kanssa en aikoinaan mitenkään päässyt alkuun, koska en sillä hetkellä käyttänyt Microsoftin yleismaailmallista oletusselainta yleismaailmallisine oletusasetuksineen. Lisäksi PayPalilla on ikävä, hm, opportunistin maine [1].

Omilla kotisivuillani on lyhyesti juttua Moneybookersin kanssa alkuun pääsemiseksi, tosin maksajanäk�
... See more
Hei Outi,

Itse olen valinnut Moneybookersin, perusteinani palvelun hyvä maine sekä saitin helppokäyttöisyys.

PayPalin kanssa en aikoinaan mitenkään päässyt alkuun, koska en sillä hetkellä käyttänyt Microsoftin yleismaailmallista oletusselainta yleismaailmallisine oletusasetuksineen. Lisäksi PayPalilla on ikävä, hm, opportunistin maine [1].

Omilla kotisivuillani on lyhyesti juttua Moneybookersin kanssa alkuun pääsemiseksi, tosin maksajanäkökulmasta. [2]

Thor


[1] http://www.dmoz.org/Home/Consumer_Information/Complaints/PayPal/

[2] http://www.anta.net/misc/pay.shtml#fi
Collapse


 
finntranslat (X)
finntranslat (X)  Identity Verified
Finland
Local time: 16:48
English to Finnish
+ ...
Korjauksena paypalliin. Jan 11, 2008

Unohtakaa koko palvelu. Sain juuri ukaasin, että olen ylittänyt tilin jonkun turvasumman ja nyt sitten eu että uk pääsevät katselemaan pankkitietojani. Mukamas anti-fraud policy...

Vaativat henkkareita, kopiota jostain laskusta, luottokorttitietojani ja osoitteen vahvistusta. Yli 2500 € kun ylittää vuoden sisällä niin kyselyt kuulemma alkavat. Ensimmäinen tämän vuoden maksu kun vielä oli kyseessä ja useamman tonnin maksu niin itkuksi meinaa laittaa kun rahoja ei saa
... See more
Unohtakaa koko palvelu. Sain juuri ukaasin, että olen ylittänyt tilin jonkun turvasumman ja nyt sitten eu että uk pääsevät katselemaan pankkitietojani. Mukamas anti-fraud policy...

Vaativat henkkareita, kopiota jostain laskusta, luottokorttitietojani ja osoitteen vahvistusta. Yli 2500 € kun ylittää vuoden sisällä niin kyselyt kuulemma alkavat. Ensimmäinen tämän vuoden maksu kun vielä oli kyseessä ja useamman tonnin maksu niin itkuksi meinaa laittaa kun rahoja ei saa ulos, eikä käyttää. Maksa siinä sitten pankille asunnon lyhennökset...

Joten Mb on todellakin parempi, mutta neteller on kanssa varteenotettava pankki.
Collapse


 
Jussi Rosti
Jussi Rosti  Identity Verified
Finland
Local time: 16:48
Member (2005)
English to Finnish
+ ...
Rahanpesun estämiseksi Jan 11, 2008

finntranslat wrote:
Vaativat henkkareita, kopiota jostain laskusta, luottokorttitietojani ja osoitteen vahvistusta. Yli 2500 € kun ylittää vuoden sisällä niin kyselyt kuulemma alkavat.


Musta on ihan asiallista vaatia henkilöllisyyden toteamista, jos siirtelee tuhansia euroja.

Eikä "kyselyt" ala, vaan kun kerran on tunnistautunut, niin siinä se.
Muistaakseni hommassa meni mulla noin minuutti. Eikä siinä vaadittu kuin 1 euron maksu luottokortilla (joka palautettiin tilille heti saman tien).


 
tradu (X)
tradu (X)  Identity Verified
Italy
Local time: 15:48
English to Finnish
+ ...
Ongelmia PayPalin kanssa Jul 24, 2008

Olen tällainen outolintu PayPalille, kun asun Italiassa, mutta käytän sveitsiläistä luottokorttia (miehen työstä johtuen). PayPal vaatii 1000 € jälkeen, että todistan henkilöllisyyteni faksaamalla henkkarista kopion, kopion laskusta (että asun antamassani osoitteessa) ja lisäksi pitäisi laittaa vielä tiedot luottokortista. Mutta luottokortin on oltava italialainen eli samasta maasta jossa asut. Nyt minun pitäisi hankkia joku Prepaid-maksukortti, että voisin todistaa etten pese ... See more
Olen tällainen outolintu PayPalille, kun asun Italiassa, mutta käytän sveitsiläistä luottokorttia (miehen työstä johtuen). PayPal vaatii 1000 € jälkeen, että todistan henkilöllisyyteni faksaamalla henkkarista kopion, kopion laskusta (että asun antamassani osoitteessa) ja lisäksi pitäisi laittaa vielä tiedot luottokortista. Mutta luottokortin on oltava italialainen eli samasta maasta jossa asut. Nyt minun pitäisi hankkia joku Prepaid-maksukortti, että voisin todistaa etten pese rahaa Totesain vain tänään puhelimitse, että he menettivät juuri yhden asiakkaan. Onneksi saan vielä nostettua tilin tyhjäksi ja jättää sitten oman onnenh nojaan. Lopettaa en voi ennen kuin olen laittanut luottokorttitiedot, joita siis en voi laittaa. Nykymaailmassa, kun ihmisillä voi olla vaikka minkämaanlaisia kortteja eri syistä niin tämä moderni "nettipankki" ei hyväksy kuin asuinmaan kortin. Onko jollain kokemuksia moneybookerisista eli onko heilläkin samoja selvityksiä tietyn rajan jälkeen?Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Kokemuksia PayPalista?






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »