Hypotheek voor zelfstandig ondernemer
Thread poster: Marion van Venrooij-Rooijmans
Marion van Venrooij-Rooijmans
Marion van Venrooij-Rooijmans
Netherlands
Local time: 17:29
English to Dutch
Nov 29, 2007

Vriendlief en ik willen binnen nu en pakweg anderhalf jaar een huis(je) kopen. Omdat het salaris van vriendlief niet toereikend is, zal ik volgens familie en vrienden de bedrijfsresultaten van (minimaal) de afgelopen drie jaar moet kunnen overleggen, zodat we samen een hypotheek kunnen krijgen. Dat zal niet gaan; ik ben pas ruim een jaar geleden voor mezelf begonnen.

Weet iemand of het klopt dat je minimaal drie jaar zelfstandig ondernemer moet zijn? Heeft iemand ervaring met het aa
... See more
Vriendlief en ik willen binnen nu en pakweg anderhalf jaar een huis(je) kopen. Omdat het salaris van vriendlief niet toereikend is, zal ik volgens familie en vrienden de bedrijfsresultaten van (minimaal) de afgelopen drie jaar moet kunnen overleggen, zodat we samen een hypotheek kunnen krijgen. Dat zal niet gaan; ik ben pas ruim een jaar geleden voor mezelf begonnen.

Weet iemand of het klopt dat je minimaal drie jaar zelfstandig ondernemer moet zijn? Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een hypotheek terwijl je zelfstandig ondernemer bent (in plaats van zelfstandig ondernemer worden als je al een hypotheek hebt)?

Ik ben van plan volgend jaar te gaan praten met banken en hypotheekverstrekkers, maar wil toch graag al een beetje informatie hebben voordat de alwetende bankmeneer/-mevrouw me overdondert met vragen en aanbiedingen.

Bedankt,
Marion
Collapse


 
Wolfgang Jörissen
Wolfgang Jörissen  Identity Verified
Belize
Dutch to German
+ ...
Toen kon het Nov 29, 2007

Toen ik in 1996 een huis kocht, bestond deze bepaling officieel ook en ik was ook maar net een jaartje bezig. Maar dankzij het goede woord van de tussenpersoon die erbij betrokken was, kreeg ik toch een hypotheek, ook al was dat toen niet de gunstigste. Misschien is die onderhandelingsruimte er nog steeds. Succes in ieder geval!

 
Margreet Logmans (X)
Margreet Logmans (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 17:29
English to Dutch
+ ...
Zelfde verhaal Nov 29, 2007

Ik ben ook nog geen drie jaar bezig. Wij wonen gelukkig al in een koophuis, maar willen misschien verbouwen of verhuizen.
Ik heb gegoogled op 'freelancer + lenen' en 'freelancer + hypotheek' en kwam verschillende aanbieders tegen. Voorzover ik kan zien, willen ze vooral graag weten of je een beetje zicht hebt op je eigen inkomen.

Als je in je nieuwe huis een bedrijfsruimte/kantoor met eigen ingang hebt, (als je zo'n huis kunt kopen), heb je daar ook nog belasting-technisch voo
... See more
Ik ben ook nog geen drie jaar bezig. Wij wonen gelukkig al in een koophuis, maar willen misschien verbouwen of verhuizen.
Ik heb gegoogled op 'freelancer + lenen' en 'freelancer + hypotheek' en kwam verschillende aanbieders tegen. Voorzover ik kan zien, willen ze vooral graag weten of je een beetje zicht hebt op je eigen inkomen.

Als je in je nieuwe huis een bedrijfsruimte/kantoor met eigen ingang hebt, (als je zo'n huis kunt kopen), heb je daar ook nog belasting-technisch voordeel van, en misschien kun je een deel van je hypotheek als bedrijfslening regelen?

Veel hangt inderdaad af van je tussenpersoon, en ook van je betalingsverleden. Als je in het verleden schulden hebt gehad die met moeite afbetaald zijn, of achterstanden in betalingen, - ja, dan wordt het een lastig verhaal.

Bepaalde banken zijn gemakkelijker dan andere; in mijn beleving zijn vooral de Rabo en de Postbank redelijk toegankelijk. Maar struin eerst eens het Internet af, zou ik zeggen.
Een goede belastingadviseur heeft misschien ook nog nuttige tips, waardoor het inkomen van vriendlief in een gunstiger licht kan komen te staan (of je eigen).

De premisse was altijd dat een onregelmatig inkomen ook een onregelmatig betalingsgedrag veroorzaakt; in de praktijk blijkt dit mee te vallen en zijn banken wat soepeler geworden. Als jij je zaakjes op orde hebt, moet er wel wat mogelijk zijn, denk ik.
Collapse


 
Marijke Singer
Marijke Singer  Identity Verified
Spain
Local time: 17:29
Member
Dutch to English
+ ...
Als je een bepaalde percentage contant betaalt krijg je een hypotheek Nov 29, 2007

Volgens mij is het vrij hoog (40%). Dan loopt de bank eigelijk geen risico's.

 
Marion van Venrooij-Rooijmans
Marion van Venrooij-Rooijmans
Netherlands
Local time: 17:29
English to Dutch
TOPIC STARTER
Bedankt Dec 4, 2007

Bedankt voor jullie reacties. Ik wacht eerst het resultaat van 2007 af en zal in 2008 eens gaan praten met de bank.

 
Michiel Zijlstra
Michiel Zijlstra  Identity Verified
Netherlands
Local time: 17:29
Member (2005)
English to Dutch
+ ...
Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad. Dec 17, 2007

Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad.

Ik ben eens gaan oriënteren toen ik nog geen jaar bezig was. Ik heb wat rondgevraagd en iedereen hield vast aan de 3-jaars eis. Er was 1 tussenpersoon die zei dat er na 1,5 jaar wel te praten viel. Als ik de boekhouding van de eerste 1,5 jaar zou kunnen laten zien, samen met een prognose van het tweede halfjaar van het lopende jaar, ondertekend door mijn boekhouder, zouden ze er naar kijken.

Mijn ervaring is dat bijna niemand eraan wi
... See more
Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad.

Ik ben eens gaan oriënteren toen ik nog geen jaar bezig was. Ik heb wat rondgevraagd en iedereen hield vast aan de 3-jaars eis. Er was 1 tussenpersoon die zei dat er na 1,5 jaar wel te praten viel. Als ik de boekhouding van de eerste 1,5 jaar zou kunnen laten zien, samen met een prognose van het tweede halfjaar van het lopende jaar, ondertekend door mijn boekhouder, zouden ze er naar kijken.

Mijn ervaring is dat bijna niemand eraan wil, hypotheekbureautjes zoals de Hypotheker en banken zoals ABN-AMRO, SNS en de Postbank zeggen drie jaar bezig zijn of geen hypotheek. Ik vond dat een beetje overdreven, ook omdat mijn vrouw een vaste baan heeft met een contract voor onbepaalde tijd.

Na 1,5 jaar freelancen heb ik uiteindelijk een hypotheek afgesloten bij de Rabobank. Ik vond de Rabobank en de ING erg ruimdenkend in vergelijking met hun concurrenten. De ING pretendeert een bank voor ondernemers te zijn en is zeker hulpvaardig, maar hun tarieven zijn erg hoog. De Rabobank is het dus geworden en daar ben ik tevreden over. Kijk alleen uit dat je hun gewraakte Opmaat-hypotheek niet neemt. Hiervoor is veel aandacht geweest in Tros Radar. Ik heb overigens gewoon een spaarhypotheek.

Succes ermee.

PS: als je nog geen 3 jaar zelfstandig ondernemer bent, kom je niet in aanmerking voor NHG en bijbehorende rentekorting, maar dat is een klein detail.
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Hypotheek voor zelfstandig ondernemer






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »