Pages in topic:   < [1 2]
Ben ik een ondernemer?
Thread poster: Maaike van Vlijmen
NMR (X)
NMR (X)
France
Local time: 08:13
French to Dutch
+ ...
Natuurlijk wel Dec 20, 2007

Olav van Kessel wrote:

Nog even inhakend op het vertalen voor klanten in de EU.
Valt dit nu wel of niet onder een zogenaamde "intracommunautaire levering"?
Ik heb een keer advies gevraagd bij de Belasingdienst en daar zei men van wel.
Andere bronnen zeggen echter van niet.
Iemand die het echt weet?

Elke levering aan een bedrijf in het buitenland is export, en dus voor andere landen binnen Europa een intracommunautaire levering. Ongeacht de plaats waar de service wordt verleend. Een van de redenen is dat buitenlandse bedrijven de btw die jullie anders zouden berekenen niet kan gebruiken of aftrekken, en in dat geval dus zo'n 20 % meer zouden moeten betalen. Dat maakt de zaak onnodig duurder, en dat is niet de bedoeling.


 
Michiel Zijlstra
Michiel Zijlstra  Identity Verified
Netherlands
Local time: 08:13
Member (2005)
English to Dutch
+ ...
Volgens mij dus niet. Dec 24, 2007

Diensten aan buitenlandse klanten binnen de EU zijn geen intracommunautaire leveringen. Intracommunautaire leveringen zijn leveringen van goederen, export dus. Diensten aan buitenlandse bedrijven binnen de EU boek ik onder "Leveringen/diensten belast met 0% of niet bij u belast". Ik heb het ook eerst aan mijn boekhouder moeten vragen omdat het mij ook niet helemaal duidelijk was.

 
Olav van Kessel
Olav van Kessel
Netherlands
Local time: 08:13
English to Dutch
+ ...
Ik neig vooralsnog ook naar niet Jan 1, 2008

Ik hecht meer waarde aan het oordeel van de boekhouder van Michiel.
Bedankt!


 
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 07:13
Flemish to English
+ ...
Engeland. Jan 5, 2008

ik heb ook gehoord dat voor Engeland zelfs andere regels gelden dan voor Europa.

Vrijstellingsdrempels verschillen per land. Engeland heeft de hoogste van heel Europa, namelijk onder de £61.000 ofte een slordige € 81,665 omzet per jaar, staat het je vrij een BTW-nummer te nemen of niet. Daarboven is het verplicht.
In Duitsland is dat €50000 omzet.
Wat BTW betreft, wordt, zoals hierboven vermeld het principe van verlegging van heffing toegepast. Het is de eindklant z
... See more
ik heb ook gehoord dat voor Engeland zelfs andere regels gelden dan voor Europa.

Vrijstellingsdrempels verschillen per land. Engeland heeft de hoogste van heel Europa, namelijk onder de £61.000 ofte een slordige € 81,665 omzet per jaar, staat het je vrij een BTW-nummer te nemen of niet. Daarboven is het verplicht.
In Duitsland is dat €50000 omzet.
Wat BTW betreft, wordt, zoals hierboven vermeld het principe van verlegging van heffing toegepast. Het is de eindklant zonder BTW-nummer die de BTW uiteindelijk betaalt.



[Edited at 2008-01-05 20:47]
Collapse


 
Ingeborg Aalders
Ingeborg Aalders
Netherlands
Local time: 08:13
French to Dutch
+ ...
EU-landen met BTW ontheffing Jan 17, 2008

Hallo allemaal,

dank voor jullie verhelderende opmerkingen over het al dan niet heffen van BTW aan buitenlandse opdrachtgevers.

Het is inderdaad zo dat vertalingen (binnen EU) diensten zijn en niet als intercommunautaire levering wordt gezien (ben ik door schade & schande achtergekomen). Geen BTW heffing nodig dus, wel een btw nummer van je klant.

Nu heb ik nog weer een andere casus te pakken: een klant van mij woont op Tenerife en beweert dat er voor de C
... See more
Hallo allemaal,

dank voor jullie verhelderende opmerkingen over het al dan niet heffen van BTW aan buitenlandse opdrachtgevers.

Het is inderdaad zo dat vertalingen (binnen EU) diensten zijn en niet als intercommunautaire levering wordt gezien (ben ik door schade & schande achtergekomen). Geen BTW heffing nodig dus, wel een btw nummer van je klant.

Nu heb ik nog weer een andere casus te pakken: een klant van mij woont op Tenerife en beweert dat er voor de Canarische eilanden een EU-uitzondering geldt, en dat er hier geen BTW wordt gerekend. Hij heeft dan ook geen BTW nummer.

Is daar bij jullie iets over bekend?

Dank voor jullie reacties!

Groetjes,
ingeborg
Collapse


 
Anjo Sterringa
Anjo Sterringa  Identity Verified
Netherlands
Local time: 08:13
English to Dutch
+ ...
Wel een belastingnummer Jan 18, 2008

Ik heb een klant op Gran Canaria. Inderdaad hef ik zelfs binnen Spanje geen IVA aan de Canarische Eilanden, maar ze hebben wel degelijk een NIF of CIF (belasting- en persoonsnummer).
Vraag ze dus maar om hun NIF of CIF, bovendien zijn ze in Spanje heel erg gericht op dat nummer, je moet het te pas en te onpas overal vermelden. Iedereen kent zijn nummer dan ook uit het hoofd.

Dat is het nummer dat voor alle belastingen wordt gebruikt, net als het NL BTW-nummer een afleiding is
... See more
Ik heb een klant op Gran Canaria. Inderdaad hef ik zelfs binnen Spanje geen IVA aan de Canarische Eilanden, maar ze hebben wel degelijk een NIF of CIF (belasting- en persoonsnummer).
Vraag ze dus maar om hun NIF of CIF, bovendien zijn ze in Spanje heel erg gericht op dat nummer, je moet het te pas en te onpas overal vermelden. Iedereen kent zijn nummer dan ook uit het hoofd.

Dat is het nummer dat voor alle belastingen wordt gebruikt, net als het NL BTW-nummer een afleiding is van je persoonsnummer, alleen gebruiken ze in Spanje wel precies hetzelfde nummer, m.a.w. je BTW-nummer = belastingnummer = ondernemingsnummer.

Een persoon of ZZP-er heeft een NIF, een vennootschap heeft een CIF.

Je zet er ES voor en je hebt het nummer voor Europees gebruik.

Sterkte.

En uiteraard sluit ik me bij de opinie aan dat een vertaling geen goed is maar een (elektronische) dienst - bij een elektronische dienst wordt deze geacht te zijn verricht in het land van de ontvanger ervan. De BTW wordt dan verlegd, wat strikt genomen niet hetzelfde is als 0% BTW heffen.
Collapse


 
Ingeborg Aalders
Ingeborg Aalders
Netherlands
Local time: 08:13
French to Dutch
+ ...
Canarische eilanden & btw Jan 29, 2008

Anjoboira, heel hartelijk dank voor je reactie.

Ik zal mijn klant gaan vragen naar zijn NIF nummer. Hebben buitenlanders die vanuit Spanje opereren ook zo'n nummer denk je?

In ieder geval ben ik weer wat wijzer.

Nogmaals dank!
ingeborg


 
Pages in topic:   < [1 2]


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Ben ik een ondernemer?






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »