Heeft de Nederlandse Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) ook een Belgisch equivalent?
Thread poster: Kristin Van Eycken
Kristin Van Eycken
Kristin Van Eycken
Belgium
Local time: 21:24
English to Dutch
+ ...
Sep 26, 2007

Hallo allemaal,

Ik woon in België en ben sinds kort actief als zelfstandig vertaler. Na één van mijn sollicitaties bij een Nederlands vertaalbureau werd mij gevraagd mijn VAR-verklaring op te sturen. Ik weet ondertussen wel wat die verklaring inhoudt, maar ik weet niet goed of er in België ook zoiets bestaat. Hopelijk weet iemand van jullie dat wel?

Groetjes,

Kristin


 
Saskia Steur (X)
Saskia Steur (X)  Identity Verified
Local time: 21:24
English to Dutch
+ ...
alleen bedoeld voor ingezetenen van Nederland Sep 26, 2007

Hallo,
Ik weet niets van de regels in België, maar de Nederlandse VAR-verklaring is uitsluitend van toepassing op personen die woonachtig zijn in Nederland.

Groeten,
Saskia


 
Margreet Logmans (X)
Margreet Logmans (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 21:24
English to Dutch
+ ...
Belastingdienst bellen Sep 26, 2007

Hoi Kristin,

ik heb een poosje op Internet gekeken voor je, maar helaas heeft de Belgische belastingdienst niet zo'n duidelijke site als de Nederlandse.
Ik denk dat je het best even de Belgische belastingdienst kunt bellen, ook al omdat ik denk dat je een ander soort verklaring nodig hebt. VAR is alleen interessant voor mensen die in Nederland met de sociale wetgeving te maken hebben. Jij zou eerder een verklaring van 'belastingplicht in België' of zoiets moeten hebben, denk
... See more
Hoi Kristin,

ik heb een poosje op Internet gekeken voor je, maar helaas heeft de Belgische belastingdienst niet zo'n duidelijke site als de Nederlandse.
Ik denk dat je het best even de Belgische belastingdienst kunt bellen, ook al omdat ik denk dat je een ander soort verklaring nodig hebt. VAR is alleen interessant voor mensen die in Nederland met de sociale wetgeving te maken hebben. Jij zou eerder een verklaring van 'belastingplicht in België' of zoiets moeten hebben, denk ik. Als het al nodig is, het lijkt me eerder gewoon een standaardvraag/standaardprocedure van zo'n vertaalbureau, ze hebben er waarschijnlijk niet goed bij nagedacht. Ik neem tenminste aan dat je gewoon zelfstandig blijft, freelancer dus.

Succes!
Margreet
Collapse


 
Wolfgang Jörissen
Wolfgang Jörissen  Identity Verified
Belize
Dutch to German
+ ...
Niet nodig voor jou! Sep 27, 2007

Saskia heeft gelijk, alleen Nederlandse ingezetenen hebben een VAR-verklaring nodig. Voor de Nederlandse belastingdienst ben je een buitenlandse onderneming en de regels over verkapte zelfstandigheid zijn op jou niet van toepassing.

 
Kristin Van Eycken
Kristin Van Eycken
Belgium
Local time: 21:24
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Bedankt Oct 1, 2007

Oké, blijkbaar is dat formulier inderdaad enkel van toepassing op inwoners van Nederland. Het enige wat ik kan doen, is een kopietje van mijn registratie/inschrijving als full-time zelfstandige opsturen naar het vertaalbureau in kwestie.

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

Groetjes,

Kristin


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Heeft de Nederlandse Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) ook een Belgisch equivalent?






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »