Off topic: 'Slogan drankgebruik jongeren is dubieus'
Thread poster: Gerard de Noord
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 14:27
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Mar 29, 2006

Uit de interneteditie van het Reformatorisch Dagblad:

DEN HAAG - De Stichting Alcoholpreventie (STAP) ziet niets in een woensdag gepresenteerde slogan die jongeren van de alcohol moet afhouden.

STAP vindt de nieuwe slogan “Alcohol onder de 16 nog even niet” een verkapte reclame die jongeren juist uitnodigt om te gaan drinken. “De slogan van de alcoholbranche maakt alcoholgebruik voor kinderen juist spannender en aantrekkelijker”, stelt STAP-directeur W. van Dal
... See more
Uit de interneteditie van het Reformatorisch Dagblad:

DEN HAAG - De Stichting Alcoholpreventie (STAP) ziet niets in een woensdag gepresenteerde slogan die jongeren van de alcohol moet afhouden.

STAP vindt de nieuwe slogan “Alcohol onder de 16 nog even niet” een verkapte reclame die jongeren juist uitnodigt om te gaan drinken. “De slogan van de alcoholbranche maakt alcoholgebruik voor kinderen juist spannender en aantrekkelijker”, stelt STAP-directeur W. van Dalen. “De alcoholindustrie speelt hoog spel met het introduceren van deze dubieuze slogan.”

Ik zie ook niets in deze slogan. Ik mis een komma en een gezegde. Vinden jullie dit een onschuldige ellips of een staaltje van gehurkte taalverloedering?

Ha! de vijf zit in de klok,
Gerard
Collapse


 
Tina Vonhof (X)
Tina Vonhof (X)
Canada
Local time: 06:27
Dutch to English
+ ...
Dubieus in beide opzichten Mar 29, 2006

Ik ben het eens met STAP dat de slogan dubieus is en sterker gesteld zou moeten worden. En ik ben het met jou eens dat de slogan ook grammatikaal niet klopt.

Een paar suggesties:
Alcohol onder de 16 - niet doen!
Alcohol onder de 16 is niet cool!


 
Benno Groeneveld
Benno Groeneveld  Identity Verified
United States
Local time: 08:27
English to Dutch
+ ...
De mooiste anti-alcohol Mar 29, 2006

reclame is nog altijd: Ach vader, niet meer. Die al snel "verbeterd" werd tot: Acht vader, niet meer. (uit de jaren dertig of zo, het verhaal ging in onze familie rond).

 
Antoinette Verburg
Antoinette Verburg  Identity Verified
Netherlands
Local time: 14:27
Member (2002)
English to Dutch
+ ...
alcoholonderde16nogevenniet.nl Mar 29, 2006

Heb even rondgesnuffeld en de slogan blijkt eigenlijk 'Alcoholonderde16nogevenniet.nl' te luiden, een verwijzing naar de website http://www.alcoholonderde16nogevenniet.nl/. Dat verklaart dan in ieder geval het ontbreken van de komma. Ik weet trouwens niet zeker waar je die komma precies wilt hebben, maar met een dubbelepunt of vraagteken na 'Alcohol' en een uitroepteken na 'niet' zou je ook al... See more
Heb even rondgesnuffeld en de slogan blijkt eigenlijk 'Alcoholonderde16nogevenniet.nl' te luiden, een verwijzing naar de website http://www.alcoholonderde16nogevenniet.nl/. Dat verklaart dan in ieder geval het ontbreken van de komma. Ik weet trouwens niet zeker waar je die komma precies wilt hebben, maar met een dubbelepunt of vraagteken na 'Alcohol' en een uitroepteken na 'niet' zou je ook al een eind in de richting van iets acceptabels komen... Een gezegde vind ik niet echt nodig.

De campagne "Maar ik rook niet", eveneens gericht op jongeren tussen de 12 en 16 jaar, schijnt succesvol geweest te zijn. Wie weet dat een simpele slogan als "Maar ik drink niet" dus een soortgelijk succes zou hebben... maar de STIVA (= de alcoholproducenten en -importeurs die de 'nogevenniet'-slogan bedachten) is vast de láátste die daarmee op de proppen komt.

[Edited at 2006-03-29 22:28]
Collapse


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 14:27
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Epiloog Jun 2, 2006

Ik zag vandaag een bierspotje met de nieuwe 'waarschuwing'. Er zat gelukkig een komma in.

Opgelucht,
Gerard


 
Nicolette Ri (X)
Nicolette Ri (X)
Local time: 14:27
French to Dutch
+ ...
Gij zult niet... Jun 3, 2006

Deze slogan heeft inderdaad iets dubieus, maar niet in de zin van een al of niet bedoelde onhandigheid. Er is heel wat over te zeggen. Hij is ten eerste slordig, maar niet meer dan dat. Veel advertenties zijn tegenwoordig in krantenkoppenstijl gesteld. Ik mis vaak het bepalend lidwoord. Hier dus een komma of een dubbele punt en een gezegde. Maar goed, dat is niet zo erg. Ten tweede zit het dubieuze natuurlijk in het feit dat je blijkbaar na je 16e wel mag zuipen, en dat dit dus een verkapte recl... See more
Deze slogan heeft inderdaad iets dubieus, maar niet in de zin van een al of niet bedoelde onhandigheid. Er is heel wat over te zeggen. Hij is ten eerste slordig, maar niet meer dan dat. Veel advertenties zijn tegenwoordig in krantenkoppenstijl gesteld. Ik mis vaak het bepalend lidwoord. Hier dus een komma of een dubbele punt en een gezegde. Maar goed, dat is niet zo erg. Ten tweede zit het dubieuze natuurlijk in het feit dat je blijkbaar na je 16e wel mag zuipen, en dat dit dus een verkapte reclame is voor de drankindustrie. Ten derde dient een reclame, marketingtechnisch gezien, om iets aan te prijzen, en is niet negatief (als ik "niet" of "geen" in mijn teksten gebruik, krijg ik deze grif terug met een grote streep erdoor). Ten vierde, en dat is wat mij meer dwarszit, is dit blijkbaar een soort verbod van hogerhand, in de vorm van STAP, wie of wat dat dan ook moge zijn. Het feit dat dit door het Ref. Dagblad is aangehaald, is hier niet vreemd aan. Ik hoor de dominee al vanaf de kansel preken. Eigenlijk is deze slogan Nederland in een notedop (notendop?): na een tijdje gedogen mag het ineens niet meer, of alleen met een groot aantal restricties. Een lekker glaasje wordt ineens een gewetenskwestie: zou je dat nou wel doen?

Even een brutale vraag aan Gerard, eet jij op z'n Frans of op z'n Nederlands? Kan jij nog gekookte andijvie en lof eten, zo uit het water? En sla met slasaus van een bekend Delfts merk? En rundvlees dat vier uur heeft staan sudderen, zonder worteltje, knoflookteentje of laurierblaadje?
Collapse


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 14:27
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Nederlands eten Jun 6, 2006

Nicolette Richy wrote:

Even een brutale vraag aan Gerard, eet jij op z'n Frans of op z'n Nederlands? Kan jij nog gekookte andijvie en lof eten, zo uit het water? En sla met slasaus van een bekend Delfts merk? En rundvlees dat vier uur heeft staan sudderen, zonder worteltje, knoflookteentje of laurierblaadje?


Wilde je bij ons langskomen?

Ik woon in de Bourbonnais. Je weet vast dat er meerdere Franse keukens bestaan. De keuken van onze streek heeft vier hoofdingrediënten: aardappels, room, spekjes en kaantjes. De meeste mensen hier vinden dat meer dan genoeg. Hun kruidenrekje bevat zout, peper en een bolletje nootmuskaat. Dat bolletje nootmuskaat ontvangen ze als ze trouwen en wordt doorgegeven aan de oudste dochter...

Onze beroemdste streekgerechten zijn Pâté de pommes de terre en Pompe aux grattons, en daarvoor heb je inderdaad niet meer nodig dan de basisingrediënten. Alle grootmoeders kunnen hier trouwens zó lekker kip klaarmaken dat je niet weet wat je proeft. Het recept houden ze verborgen, het enige wat ze loslaten is: uren in de oven en vaak bedruipen.

Ben ik minder Nederlands gaan eten? Een beetje. Ik moet niet meer dénken aan mayonaise en slasaus met suiker. De mensen hier eten de sla heel zuur en bitter en lachten me uit toen ik de stronkjes aan de konijnen wilde geven. Ik wist echt niet dat dat het lekkerste deel was.

Voor de rest eet ik regelmatig Nederlandser dan andere Nederlanders van mijn leeftijd. In mijn jeugd stond er in iedere Amsterdamse keuken een grote pan vol met jus. Daar moet je inderdaad rundvlees voor laten sudderen, met alleen maar zout, peper en een blaadje laurier. Van knoflook en worteltjes krijg je rare jus. En dat "eet niet lekker voor een man". Veel Nederlandse jus van Franse boter en een stuk Charollais van de buurman. Nieuwe aardappels uit de moestuin van tonton Roger. Haricots verts uit eigen tuin (maar wel met lekker veel nootmuskaat). Wie eet er tegenwoordig nog zo lekker "Nederlands"?

En - om op het onderwerp terug te komen - bij lekker eten hoort natuurlijk een mooie bordeaux. Daar deden we bij mijn moeder thuis uiteraard nooit aan.

Hongerig,
Gerard


 
Nicolette Ri (X)
Nicolette Ri (X)
Local time: 14:27
French to Dutch
+ ...
Ach, spruitjeslucht Jun 20, 2006

Natuurlijk eten wij niet meer zo. Ik moet eerlijk zeggen dat de "choc culturel" bij mij wel erg groot was, en nog steeds is. Maar ook een "choc générationnel". Als ik de kip van de botjes haal gaat er een stemmetje dat zegt: "gooi je dat allemaal weg?". En als ik mijn kinderen zie ratsen van een vol gedekte tafel komen er reacties boven als (om in de taalkundige sfeer te blijven): "Hé zeg, beheers je", "moet dat nou", " 't hoeft niet op al is het lekker", "overdaad schaadt", "en de arme kinde... See more
Natuurlijk eten wij niet meer zo. Ik moet eerlijk zeggen dat de "choc culturel" bij mij wel erg groot was, en nog steeds is. Maar ook een "choc générationnel". Als ik de kip van de botjes haal gaat er een stemmetje dat zegt: "gooi je dat allemaal weg?". En als ik mijn kinderen zie ratsen van een vol gedekte tafel komen er reacties boven als (om in de taalkundige sfeer te blijven): "Hé zeg, beheers je", "moet dat nou", " 't hoeft niet op al is het lekker", "overdaad schaadt", "en de arme kindertjes in Biafra dan?". Maar honger hebben ze nooit gekend, "alleen maar trek", en sociale bewogenheid is ver van hun bed.

Maar in Nederland is er ook een hoop veranderd. Ik hoop dat Wina Born een lintje heeft gekregen voor de recepten in de Margriet en "Koken met wijn". En de reizende Nederlanders doen dan ook tegenwoordig de pesto (=tapenade) héél on-Frans dik op het brood. Ze slaan dus wel over naar de andere kant, ook wat drank betreft. En in die voetbalgekte kan ik me al helemaal niet inleven.

Dat is het lot van een expat, waar hoort hij eigenlijk bij?

Groetjes


[Edited at 2006-06-20 14:06]
Collapse


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 14:27
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
De expat Jun 20, 2006

De expat reist in zijn eigen leeftijd. Hij vertrekt uit een land dat nooit meer hetzelfde zal zijn en komt aan in een land waar hij niets meer kan overdoen.

Als je de Kluk Kluks, Vader Abrahammen en Frits Bommen van een land niet kent, zul je er nooit helemaal bijhoren en ben je een puber onder je leeftijdgenoten. Alles went.

Culinair doorslaan is een vermakelijk fenomeen. Mijn shoarmaboer klaagde in de jaren tachtig al dat Nederlanders zes keer zoveel knoflooksaus gebr
... See more
De expat reist in zijn eigen leeftijd. Hij vertrekt uit een land dat nooit meer hetzelfde zal zijn en komt aan in een land waar hij niets meer kan overdoen.

Als je de Kluk Kluks, Vader Abrahammen en Frits Bommen van een land niet kent, zul je er nooit helemaal bijhoren en ben je een puber onder je leeftijdgenoten. Alles went.

Culinair doorslaan is een vermakelijk fenomeen. Mijn shoarmaboer klaagde in de jaren tachtig al dat Nederlanders zes keer zoveel knoflooksaus gebruiken als Egyptenaren. Populaire Nederlandse en Engelse tv-koks gebruiken dusdanige hoeveelheden grof gehakte tuinkruiden dat ik me vaak afvraag of ze hun eigen recepten wel eens proeven. Ik heb hier de klassieke Franse maat van minder is meer hervonden, maar daarvoor moet je waarschijnlijk een expat zijn.

Groeten,
Gerard
Collapse


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 14:27
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Net of wij het kunnen helpen dat de paus geen kinderen heeft Dec 13, 2006

xxxNicolette Ri wrote:

Deze slogan heeft inderdaad iets dubieus, maar niet in de zin van een al of niet bedoelde onhandigheid. Er is heel wat over te zeggen. Hij is ten eerste slordig, maar niet meer dan dat. Veel advertenties zijn tegenwoordig in krantenkoppenstijl gesteld. Ik mis vaak het bepalend lidwoord. Hier dus een komma of een dubbele punt en een gezegde. Maar goed, dat is niet zo erg. Ten tweede zit het dubieuze natuurlijk in het feit dat je blijkbaar na je 16e wel mag zuipen, en dat dit dus een verkapte reclame is voor de drankindustrie. Ten derde dient een reclame, marketingtechnisch gezien, om iets aan te prijzen, en is niet negatief (als ik "niet" of "geen" in mijn teksten gebruik, krijg ik deze grif terug met een grote streep erdoor). Ten vierde, en dat is wat mij meer dwarszit, is dit blijkbaar een soort verbod van hogerhand, in de vorm van STAP, wie of wat dat dan ook moge zijn. Het feit dat dit door het Ref. Dagblad is aangehaald, is hier niet vreemd aan. Ik hoor de dominee al vanaf de kansel preken. Eigenlijk is deze slogan Nederland in een notedop (notendop?): na een tijdje gedogen mag het ineens niet meer, of alleen met een groot aantal restricties. Een lekker glaasje wordt ineens een gewetenskwestie: zou je dat nou wel doen?
...


Ach, weet je wat het is, iedere alcoholconsumptie schijnt drie hersencellen te laten "verdwijnen". Je hebt er maar 20 miljoen, dus toch maar liever turven in het vervolg, want na 5 miljoen pilsjes wordt het toch echt kritiek. En als je geheel onthouder wilt zijn, wordt je natuurlijk geheelonthouder.

De hervormden hebben zat hun best gedaan om de paus te hervormen, maar voor de RK geestelijkheid is een vrouw hetzelfde als een slecht passende werkoverall: pijpen te kort en mouwen te lang. Lekker tijdens het zingen in de kerk blijven zitten, bevalt veel beter.
Evenwel kwam Jezus van de berg af en ging Petrus even later kopje onder, maar staat de Sint Pieter in Leiden (toch een beetje symbool van de Pilgrim Fathers) kurkdroog onder NAP (denk ik tenminste, nooit nagemeten). Of hij het smelten van de ijskappen overleeft, valt nog te bezien. Geen wonder dat jij niets van Leiden moet hebben. Hoe heette je favoriete docent ook alweer, Van den Berg of zo? Niets voor jou dus, zelfs al heette hij geen Jezus.

Je mag best een beetje uitkijken met alcohol. Dadelijk denken jullie na het zien van witte rook een Zuid-Amerikaanse paus te hebben gekozen, maar heb je bij nader inzien een methodist of zo bij de kladden, want die anti-alcoholmonsters weten meestal behoorlijk goed schrijnende alcholgevallen op te lappen, en die zijn er veel en veel te veel.

Maar al heeft jouw "heilige vader" dan geen kinderen, andere vaders wel, en het schijnt dat alcoholdrinkende kinderen onder de 16 later 4 keer zoveel kans hebben op een verslaving, en dan valt er weinig meer te 4-en. Best iets om 8 op te geven. Volgens mij is er wel een verkoopverbod, maar geen drinkverbod, maar ik hou het ook niet echt bij.



[Edited at 2006-12-13 22:30]


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


'Slogan drankgebruik jongeren is dubieus'






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »