Freelancer of KvK-inschrijving?
Thread poster: Elzbieta Wojcicka
Elzbieta Wojcicka
Elzbieta Wojcicka
Netherlands
Local time: 21:32
Dutch to Polish
+ ...
Aug 5, 2002

Na een paar jaar als intern vertaler ben ik begin dit jaar voor mezelf begonnen. Op dit moment werk ik als freelancer en het gaat verder prima maar ik overweeg nog steeds om me als eenmanszaak te laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

En hier dus mijn vraag: zijn er echt voordelen om als bedrijf ingeschreven te staan tegenover freelance werk? Is het makkelijker om nieuwe klanten te vinden? Zijn er aftrekposten e.d. waar je wel recht op hebt als een bedrijf maar niet als een fr
... See more
Na een paar jaar als intern vertaler ben ik begin dit jaar voor mezelf begonnen. Op dit moment werk ik als freelancer en het gaat verder prima maar ik overweeg nog steeds om me als eenmanszaak te laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

En hier dus mijn vraag: zijn er echt voordelen om als bedrijf ingeschreven te staan tegenover freelance werk? Is het makkelijker om nieuwe klanten te vinden? Zijn er aftrekposten e.d. waar je wel recht op hebt als een bedrijf maar niet als een freelancer?
Collapse


 
Danielle Stensen-Alders (X)
Danielle Stensen-Alders (X)
Local time: 21:32
English to Dutch
+ ...
KvK inschrijving voegt niets toe Aug 6, 2002

Hallo,

een inschrijving bij de KvK betekent niet dat je automatisch een ondernemer bent voor de Inkomstenbelasting. De belastingdienst heeft eisen als minstens 1250 uur per jaar werken voor minstens drie verschillende opdrachtgevers en nog een paar andere. De inschrijving bij de KvK heeft op die beslissing totaal geen invloed. Het is zelfs zo dat je soms nogal wat moeite moet doen om ingeschreven te raken bij de KvK omdat je als vertaler gezien wordt als iemand die een beroep uitoefent
... See more
Hallo,

een inschrijving bij de KvK betekent niet dat je automatisch een ondernemer bent voor de Inkomstenbelasting. De belastingdienst heeft eisen als minstens 1250 uur per jaar werken voor minstens drie verschillende opdrachtgevers en nog een paar andere. De inschrijving bij de KvK heeft op die beslissing totaal geen invloed. Het is zelfs zo dat je soms nogal wat moeite moet doen om ingeschreven te raken bij de KvK omdat je als vertaler gezien wordt als iemand die een beroep uitoefent, net zoals een arts o.i.d.

Het kan wel professioneel staan tegenover potentiële opdrachtgevers, maar dat is ook alles.



Groetjes,



Daniëlle Alders
Collapse


 
Elzbieta Wojcicka
Elzbieta Wojcicka
Netherlands
Local time: 21:32
Dutch to Polish
+ ...
TOPIC STARTER
Dat dacht ik al... Aug 6, 2002

Bedankt voor jullie antwoorden. (Marijke, jouw reactie kwam per ongeluk ergens anders terecht.)



Ik ben tot nu toe ook helemaal tevreden met mijn freelancen, ben natuurlijk wel zelfstandig ondernemer voor de inkomstenbelasting en BTW. Omdat ik geen voordelen van de inschrijving bij de KvK kon bedenken, afgezien van een nl website, ben ik zelfs naar een seminaar voor starters gegaan bij de KvK. Maar daar kwamen ze met niet veel meer dan dat je zakelijker overkomt bij je klante
... See more
Bedankt voor jullie antwoorden. (Marijke, jouw reactie kwam per ongeluk ergens anders terecht.)



Ik ben tot nu toe ook helemaal tevreden met mijn freelancen, ben natuurlijk wel zelfstandig ondernemer voor de inkomstenbelasting en BTW. Omdat ik geen voordelen van de inschrijving bij de KvK kon bedenken, afgezien van een nl website, ben ik zelfs naar een seminaar voor starters gegaan bij de KvK. Maar daar kwamen ze met niet veel meer dan dat je zakelijker overkomt bij je klanten.



Toch had ik laatste tijd twee vreemde reacties van vertaalbureaus waarmee ik wou samenwerken. Die zeiden dat ze bij voorkeur werken met vertalers die bij de KvK ingeschreven zijn en liever niet met freelancers. Dat klonk dermate onvriendelijk dat ik niet eens heb gevraagd wat nou volgens hen een freelancer mankeerde.



Maar ik begon me weer af te vragen of er misschien verborgen voordelen aan zo\'n inschrijving zitten die ik over het hoofd zie. Niet dus



Groetjes,

Elzbieta
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Freelancer of KvK-inschrijving?






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »