Vreemde bepalingen in freelancercontract
Thread poster: Michiel Zijlstra
Michiel Zijlstra
Michiel Zijlstra  Identity Verified
Netherlands
Local time: 17:29
Member (2005)
English to Dutch
+ ...
Jan 18, 2006

Ik werk als freelancer voor veel vertaalbureaus en heb voor veel bureaus voorafgaande aan de samenwerking een overeenkomst ondertekend. Ik krijg nu van een zeer goede opdrachtgever een nieuwe overeenkomst opgestuurd met hierin de volgende bepalingen:

Aansprakelijkheid
1.5.1 De aansprakelijkheid van partijen wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is beperkt tot een maximum bedrag van Euro 500.000,- (vijfhonderdduizend), waarbij een reeks van samenh
... See more
Ik werk als freelancer voor veel vertaalbureaus en heb voor veel bureaus voorafgaande aan de samenwerking een overeenkomst ondertekend. Ik krijg nu van een zeer goede opdrachtgever een nieuwe overeenkomst opgestuurd met hierin de volgende bepalingen:

Aansprakelijkheid
1.5.1 De aansprakelijkheid van partijen wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is beperkt tot een maximum bedrag van Euro 500.000,- (vijfhonderdduizend), waarbij een reeks van samenhangende gebeurtenissen geldt als
één gebeurtenis.

1.5.2 De totale aansprakelijkheid van partijen voor schade door dood of lichamelijk letsel zal in geen geval meer bedragen dan Euro 1.000.000,- (één miljoen), waarbij een reeks van samenhangende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis.

1.5.3 Partijen zullen zich voldoende verzekeren voor de door hun veroorzaakte schade.

1.5.4 De in artikel 1.5.1 en 1.5.2 opgenomen beperkingen gelden niet in het geval van opzet of grove schuld.

1.5.5 Aansprakelijkheid voor gederfde winst en gemiste besparingen is uitgesloten.

1.5.6 Leverancier vrijwaart [Naam opdrachtgever] van alle aanspraken van derden, direct en/of indirect verbandhoudend met de geleverde Producten en/of de overig uitvoering van de overeenkomst.

Ik vind dit eigenlijk wel ver gaan.