https://www.proz.com/forum/dutch/36685-nieuwe_ziekenkostenverzekering.html&phpv_redirected=1

Nieuwe ziekenkostenverzekering
Thread poster: Channa Montijn
Channa Montijn
Channa Montijn  Identity Verified
Netherlands
Local time: 06:47
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Sep 13, 2005

Ik heb een beetje zitten rekenen en als zzp-er kom ik toch op een aanzienlijk bedrag uit als ik over een basis (standaard) verzekering van euro 1100 per jaar (oeps maakte het even te gek, er stond per maand hahahah), plus nog ruim 6% van een bruto jaarinkomen praat... dan heb ik het dus niet over aanvullende verzekeringen...
Hebben jullie daar al naar gekeken?

[Edited at 2005-09-13 15:34]


 
Saskia Steur (X)
Saskia Steur (X)  Identity Verified
Local time: 06:47
English to Dutch
+ ...
Even naar gekeken Sep 13, 2005

Ja, Channa,
Daar heb ik ook even naar gekeken. Heel even dan, en toen schrok ik behoorlijk en heb het weer even weggelegd...
Wordt er niet vrolijker van. Hoop dat ik als zzp-er weer bij de collectieve verzekering van mijn wederhelft in mag nu er maar 1 verzekering bestaat, maar daar is nog geen duidelijkheid over gegeven...
Groetjes,
Saskia


 
Channa Montijn
Channa Montijn  Identity Verified
Netherlands
Local time: 06:47
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
geloof dat iedereen onder die verzekering valt Sep 13, 2005

van de Kassa-site gehaald:
"Iedereen is wettelijk verplicht zich te verzekeren volgens de nieuwe zorgverzekeringswet. In elk geval moet een basisverzekering worden afgesloten, die hetzelfde vergoedt als het basispakket van het ziekenfonds nu.

Gezinsverzekeringen verdwijnen, partners moeten zich beiden aanmelden. Niet-werkende partners zijn niet automatisch meeverzekerd. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd."

Overigens las ik net dat het percentage voor z
... See more
van de Kassa-site gehaald:
"Iedereen is wettelijk verplicht zich te verzekeren volgens de nieuwe zorgverzekeringswet. In elk geval moet een basisverzekering worden afgesloten, die hetzelfde vergoedt als het basispakket van het ziekenfonds nu.

Gezinsverzekeringen verdwijnen, partners moeten zich beiden aanmelden. Niet-werkende partners zijn niet automatisch meeverzekerd. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd."

Overigens las ik net dat het percentage voor zelfstandigen ongeveer 4% is, maar dan is het nog veel meer dan wat ik nu betaal
Collapse


 
Bianca Adriaensen
Bianca Adriaensen  Identity Verified
Local time: 06:47
English to Dutch
+ ...
inderdaad om te janken Sep 13, 2005

Channa Montijn wrote:

van de Kassa-site gehaald:
"Iedereen is wettelijk verplicht zich te verzekeren volgens de nieuwe zorgverzekeringswet. In elk geval moet een basisverzekering worden afgesloten, die hetzelfde vergoedt als het basispakket van het ziekenfonds nu.

Gezinsverzekeringen verdwijnen, partners moeten zich beiden aanmelden. Niet-werkende partners zijn niet automatisch meeverzekerd. Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd."

Overigens las ik net dat het percentage voor zelfstandigen ongeveer 4% is, maar dan is het nog veel meer dan wat ik nu betaal


Ik ben het vooral niet eens met de verplichte "onderdelen" waaraan iedereen moet meebetalen... Ik heb zelf op puur natuurlijke wijze 2 gezonde zonen gekregen, en er daarna door een professional een knoop in laten leggen. Ik heb dus gekozen om geen kinderen meer te krijgen. Nu moet ik toch gaan meebetalen aan het krijgen van nog meer kinderen, ook al zijn het de mijne nooit?
In dezelfde lijn vind ik het ook niet fair dat mensen met een kunstgebit aan mijn toekomstige tandheelkundekosten moeten gaan betalen, omdat het mijn keuze is harde snoepjes kapot te bijten.

Ik ben nu nog meeverzekerd met mijn man, en dat gaat dus stoppen? Dan heeeeeeeeeeeeeel rap die brandstofaccijnzen naar beneden of ik kan mij niet verzekeren.


 
Youp Kila
Youp Kila  Identity Verified
Belgium
Local time: 06:47
English to Dutch
+ ...
Andere partij kiezen? Sep 13, 2005

Eh, normaal gesproken zou dit geregeld kunnen worden via de politiek. Met andere woorden, als jullie het hier niet mee eens zijn, dan zou ik toch eens ernstig gaan denken aan een brievenbombardement naar de volksvertegenwoordiging in Den Haag. In eerste instantie zal dat nu weinig uithalen, maar je weet nooit wat een volgende volksvertegenwoordiging ermee doet.
Wetten zouden gemaakt moeten worden naar de behoefte van het volk, maar nu lijkt het er steeds vaker op dat ze gemaakt worden naar
... See more
Eh, normaal gesproken zou dit geregeld kunnen worden via de politiek. Met andere woorden, als jullie het hier niet mee eens zijn, dan zou ik toch eens ernstig gaan denken aan een brievenbombardement naar de volksvertegenwoordiging in Den Haag. In eerste instantie zal dat nu weinig uithalen, maar je weet nooit wat een volgende volksvertegenwoordiging ermee doet.
Wetten zouden gemaakt moeten worden naar de behoefte van het volk, maar nu lijkt het er steeds vaker op dat ze gemaakt worden naar de behoeften van de verzekeraars.
Als jullie het volk zijn, dan stap je naar je volksvertegenwoordigers om te zeggen dat je DIT NIET wilt.
Collapse


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 06:47
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Juist niet; eerlijk duurt het langst! Sep 14, 2005

Ben je nou kila geworden?


...
Wetten zouden gemaakt moeten worden naar de behoefte van het volk, maar nu lijkt het er steeds vaker op dat ze gemaakt worden naar de behoeften van de verzekeraars.


Het gaat om de vraag wat de behoeften van het volk zijn.
Nederlanders zijn nog net niet helemaal achterlijk en hebbenn ook wel in de gaten hebben dat die cadeautjes van sommige op-po-zit-ie-leden ordinaire wisseltrucs betreftfen: 150 Euro inleveren en er 100 terugkrijgen. Duidelijk de bedoeling iedereen armer te maken, zodat ze op het op-po-zit-ie-lid gaan stemmen (als het tenminste niet twee spatten regent, want dan komen ze niet).

Het betalen van ziektekostenpremies is toch al een uiterst ondoorzichtig verhaal, omdat je geen zicht hebt op de rol die de medische bedrijfstak hier speelt.





... een knoop in laten leggen

Eeeeh ... hopelijk bij jezelf en niet bij je partner.

Inderdaad, bij verzekeren betaal je ook altijd mee aan de kosten van mensen die kosten maken omdat ze helaas niet de juiste beslissingen nemen, maar het blijft een langetermijn-verhaal. Ik ben als kinderloze vrijgezel enorm blij dat ik nettobetaler ben (op zich al natuurlijk) en meebetaal aan groepen die veel geld kosten, maar het bewijs zijn dat een samenleving gezond is: bijvoorbeeld mensen onder en boven bepaalde leeftijdgrenzen die nog niet of niet meer aan het arbeidsproces kunnen deelnemen. In zekere zin is dat persoontje dat in je velletje steekt en jouw naampje draagt gewoon een onlosmakkelijke subcategorie van de hoofdcategorie mensheid en maakt het niet zoveel uit wie je van jouw geld onderhoudt.
Geld geven is in Friesland toch al veel populairder dan in Brabant. Daar komt bij dat in Brabant het leven goed is, maar dat men hier scherp onderscheid maakt tussen goed en leven: het leven begint pas goed wanneer het goed van het leven is. Boven de grote rivieren zijn ze altijd al een stuk wakkerder geweest, en letten ze op de inhoud van frasen, niet op de omvang of indrukwekkendheid.
Die accijnzen moeten ze verwerken in een persoonsgebonden getrapt systeem voor alle energiedragers: aardgas, elektriciteit, benzine, diesel en zo. Een beperkt aantal accijnsvrije kJs om je goed geïsoleerd huis te verwarmen en wat te rijden, een quotumpje met huidige accijns en daarboven bijvoorbeeld een tientje per liter benzine voor particuliere toepassingen. Dan worden mensen en lucht gigantisch gezonder.

[Edited at 2005-09-15 06:17]


 
Channa Montijn
Channa Montijn  Identity Verified
Netherlands
Local time: 06:47
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Geen politieke discussie graag Sep 14, 2005

Dit is niet de bedoeling van dit topic:
Mijn vraag is of jullie hier al naar gekeken hebben.
En wie heeft er al zitten rekenen? Misschien reken ik wel verkeerd (dat hoop ik dan maar...), maar als het inderdaad negatief voor jou als zzp-er uitpakt, waar bezuinig je dan op?
Kies je bijvoorbeeld ervoor om geen aanvullende verzekering af te sluiten? Of hoef je niet te bezuinigen en zie je wel hoe het loopt?
Ik heb het als volgt berekend (hierbij ben ik uitgegaan van een gemi
... See more
Dit is niet de bedoeling van dit topic:
Mijn vraag is of jullie hier al naar gekeken hebben.
En wie heeft er al zitten rekenen? Misschien reken ik wel verkeerd (dat hoop ik dan maar...), maar als het inderdaad negatief voor jou als zzp-er uitpakt, waar bezuinig je dan op?
Kies je bijvoorbeeld ervoor om geen aanvullende verzekering af te sluiten? Of hoef je niet te bezuinigen en zie je wel hoe het loopt?
Ik heb het als volgt berekend (hierbij ben ik uitgegaan van een gemiddeld jaar inkomen van 25.000):
Basispremie inclusief nominale bijdrage nu: 1668 per jaar (geen aanvullende verzekering meegerekend dus, maar dit bedrag is natuurlijk afhankelijk van je verzekeringsmaatschappij en je persoonlijke omstandigheden: 1668 is het bedrag dat ik heb betaald, heb het als voorbeeld genomen)
Per 01-01-06 wordt de standaardpremie 1100 per jaar + de werkgeversbijdrage van 4,4% (1100 per jaar )= 2200 per jaar. Een stijging van 532 op jaarbasis (zonder aanvullende verzekeringen).
Zzp-ers die in 2005 particulier verzekerd waren hebben waarschijnlijk geen recht op zorgtoeslag.

Nu lijkt misschien voor sommigen ruim 500 euro niet veel, maar het moet wel verdiend worden.



[Edited at 2005-09-14 15:06]
Collapse


 
Hester Eymers
Hester Eymers  Identity Verified
Netherlands
Local time: 06:47
Member (2005)
English to Dutch
+ ...
Toeslag belastingdienst Sep 14, 2005

Maar hoe zit het dan met de tegemoetkoming die de belastingdienst gaat uitdelen? Geldt die niet voor zelfstandig ondernemers?

Wanneer ik op de site van de belastingdienst een schatting laat maken van de toeslag die ik ga ontvangen, dan is dat nog best een aardig bedrag en ga ik waarschijnlijk niet heel erg veel meer betalen.


 
Channa Montijn
Channa Montijn  Identity Verified
Netherlands
Local time: 06:47
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Site met berekeningen Sep 20, 2005

http://denieuwezorgverzekering.helptu.nl/

Misschien valt het toch nog mee voor de zzp-er (de zelfstandige zonder poen -:))

[Edited at 2005-09-20 16:35]


 
Channa Montijn
Channa Montijn  Identity Verified
Netherlands
Local time: 06:47
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Site met berekeningen Sep 20, 2005

http://denieuwezorgverzekering.helptu.nl/

Misschien valt het toch nog mee voor de zzp-er ( de zelfstandige zonder poen -:))


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Nieuwe ziekenkostenverzekering






Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »