Facturen
Thread poster: Henk Peelen
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 00:42
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Jun 30, 2005

Facturen zijn net als dromen: je kunt ze best een tijdje koesteren, maar je moet ze effectief maken wil je hun werkelijke schoonheid te ontdekken.
4000 jaar geleden had je Jozef die alles wist over je dromen, maar ook over belasting en broodwinning.
Die leeft niet meer dus heb ik gisteren de belastingdienst gebeld en gevraagd wat voor Nederland eigenlijk de officiële regel is voor het versturen van facturen.
Het antwoord luidde: uitsluitend per post opsturen is offcieel toeges
... See more
Facturen zijn net als dromen: je kunt ze best een tijdje koesteren, maar je moet ze effectief maken wil je hun werkelijke schoonheid te ontdekken.
4000 jaar geleden had je Jozef die alles wist over je dromen, maar ook over belasting en broodwinning.
Die leeft niet meer dus heb ik gisteren de belastingdienst gebeld en gevraagd wat voor Nederland eigenlijk de officiële regel is voor het versturen van facturen.
Het antwoord luidde: uitsluitend per post opsturen is offcieel toegestaan, zowel voor binnen- als buitenland, binnen en buiten de EG. Andere verzendvormen moeten eerst ter goedkeuring worden voorgelegd aan een belasting-nog-wat. Je kunt dan een permissie krijgen voor toezending per fax of e-mail.

Mijn vraag aan jullie is: is er naar jullie idee eigenlijk wel iemand die zich aan deze regel houdt? Heeft het zin je eraan te houden, of denk je dat de belastingdienst dat eigenlijk niet echt van je verwacht?
Naar mijn idee hebben de meeste klanten de rekening het liefst per e-mail. Faxen is in hun land niet toegestaan, hoor ik vaak. Toezenden per post (of anderszins een papieren versie (laten) bezorgen, is natuurlijk altijd OK).

[Edited at 2005-06-30 10:24]
Collapse


 
Saskia Steur (X)
Saskia Steur (X)  Identity Verified
Local time: 00:42
English to Dutch
+ ...
regels bekend Jun 30, 2005

Hoi Henk,

Ik kende deze regels wel hoor, en ook nog veel meer regels ten aanzien van facturen, haha. Ik hou me er wel aan, omdat ik het zelf prettig vind werken, zo'n papieren factuur op briefpapier. Dan staan ook meteen al mijn gegevens, geldende leveringsvoorwaarden etc erop, maar ik ontvang wel digitale facturen van anderen. Als ik dan toch om een papieren versie vraag en uitleg dat de Belastingdienst dit in Nederland eist, is dit meestal geen enkel probleem.

Ben ov
... See more
Hoi Henk,

Ik kende deze regels wel hoor, en ook nog veel meer regels ten aanzien van facturen, haha. Ik hou me er wel aan, omdat ik het zelf prettig vind werken, zo'n papieren factuur op briefpapier. Dan staan ook meteen al mijn gegevens, geldende leveringsvoorwaarden etc erop, maar ik ontvang wel digitale facturen van anderen. Als ik dan toch om een papieren versie vraag en uitleg dat de Belastingdienst dit in Nederland eist, is dit meestal geen enkel probleem.

Ben overigens ook benieuwd naar ervaringen van anderen.

Groeten,
Saskia
Collapse


 
Stephanie Wloch
Stephanie Wloch  Identity Verified
Germany
Local time: 00:42
Member (2003)
Dutch to German
Wie controleert de ingekomen post? Jun 30, 2005

Ik stuur alle rekeningen per mail, doen alle klanten, collegas, vertaalbureaus, die ik ken.
In Duitsland, Nederland, Belgie, Oostenrijk.
Natuurlijk als attachment, dat de ontvanger afdrukt om voor de belasting wat in handen te hebben.
En ik print mijn facturen natuurlijk ook uit.
De inspecteuren vragen heus niet om de oude enveloppe of:"Heb je dat nou ECHT per post gekregen? We gaan het nu aan de postbode vragen!"

Als de Duitsers (Pietjes Precies) het NU al
... See more
Ik stuur alle rekeningen per mail, doen alle klanten, collegas, vertaalbureaus, die ik ken.
In Duitsland, Nederland, Belgie, Oostenrijk.
Natuurlijk als attachment, dat de ontvanger afdrukt om voor de belasting wat in handen te hebben.
En ik print mijn facturen natuurlijk ook uit.
De inspecteuren vragen heus niet om de oude enveloppe of:"Heb je dat nou ECHT per post gekregen? We gaan het nu aan de postbode vragen!"

Als de Duitsers (Pietjes Precies) het NU al doen.... die 2 jaar geleden nog de facturen per se per post wilden.
Ordnung muss sein, aber wir wollen ja nicht übertreiben.;-)
Collapse


 
Anjo Sterringa
Anjo Sterringa  Identity Verified
Netherlands
Local time: 00:42
English to Dutch
+ ...
Facturen in Excel via de mail Jun 30, 2005

Eigenlijk zou ik er een pdf van moeten maken maar dat is me teveel werk - ik doe mijn administratie in Excel (nog wel) en stuur de facturen in Excel formaat naar de klant, ALTIJD per e-mail, ook naar een groot vertaalbureau in Nederland. Al mijn bankinfo staat erop en als ze een 'originele' factuur willen kunnen ze die uitprinten.
Inderdaad, ook in Spanje vragen ze om een 'originele' factuur, maar ik kan een heleboel originelen uitprinten ... Briefpapier heb ik niet, ook geen visitekaartj
... See more
Eigenlijk zou ik er een pdf van moeten maken maar dat is me teveel werk - ik doe mijn administratie in Excel (nog wel) en stuur de facturen in Excel formaat naar de klant, ALTIJD per e-mail, ook naar een groot vertaalbureau in Nederland. Al mijn bankinfo staat erop en als ze een 'originele' factuur willen kunnen ze die uitprinten.
Inderdaad, ook in Spanje vragen ze om een 'originele' factuur, maar ik kan een heleboel originelen uitprinten ... Briefpapier heb ik niet, ook geen visitekaartjes en een website waar ik niet aan toekom, maar die ik nog wel wil invullen als visitekaartje. Maar goed, dat gaat weer niet over facturen.... Ai, het is de 30e er moeten er vandaag nog een paar uit...
Collapse


 
ntschanz
ntschanz  Identity Verified
Netherlands
Local time: 00:42
English to Dutch
+ ...
Gewoon per email Jun 30, 2005

Ik heb slechts een opdrachtgever die echt de factuur per post wil, de rest gaat per email. Ik print voor mezelf een kopie uit en ik neem aan dat de opdrachtgever dat ook doet voor zijn administratie. Wat maakt het dan uit, e-mail of snailmail?

 
Carla Zwanenberg
Carla Zwanenberg  Identity Verified
Netherlands
Local time: 00:42
Member (2002)
English to Dutch
+ ...
Uitsluitend per post is te kort door de bocht Jun 30, 2005

Het antwoord "uitsluitend per post opsturen is offcieel toegestaan" is een beetje kort door de bocht.

Onderstaande tekst komt uit het Staatsblad 530 uit 2003:

Wet van 18 december 2003, houdende wijziging van de Wet op de omzetbelasting 1968 met het oog op de vereenvoudiging, modernisering en harmonisering van de ter zake van de facturering geldende voorwaarden op het gebied van de belasting over de toegevoegde waarde(richtlijn facturering)

Artikel 35b
... See more
Het antwoord "uitsluitend per post opsturen is offcieel toegestaan" is een beetje kort door de bocht.

Onderstaande tekst komt uit het Staatsblad 530 uit 2003:

Wet van 18 december 2003, houdende wijziging van de Wet op de omzetbelasting 1968 met het oog op de vereenvoudiging, modernisering en harmonisering van de ter zake van de facturering geldende voorwaarden op het gebied van de belasting over de toegevoegde waarde(richtlijn facturering)

Artikel 35b
1.Facturen mogen zowel op papier worden uitgereikt als, onder voorbehoud van aanvaarding door de afnemer, elektronisch worden verzonden.

2. Elektronisch verzonden facturen worden door de inspecteur aanvaard, mits de authenticiteit van de herkomst en de integriteit van de inhoud ervan worden gewaarborgd door middel van:
a. een geavanceerde elektronische handtekening in de zin van artikel 2,lid 2, van richtlijn nr. 1999/93/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 13 december 1999 betreffende een gemeenschappelijk kader voor elektronische handtekeningen (PbEG 2000, L 13);
b. een elektronische uitwisseling van gegevens (EDI), zoals gedefinieerd in artikel 2 van aanbeveling nr. 1994/820/EG van de Europese Commissie van 19 oktober 1994 betreffende de juridische aspecten van de elektronische uitwisseling van gegevens (PbEG L 338), wanneer het akkoord betreffende deze uitwisseling voorziet in het gebruik van procedures die de authenticiteit van de herkomst en de integriteit van de gegevenswaarborgen, aangevuld met een papieren afstemmingoverzicht; of
c. een andere methode, mits deze methode aan de inspecteur is gemeld.
De ondernemer die zekerheid wenst omtrent de vraag of met betrekking tot een in onderdeel c bedoelde andere methode de authenticiteit van de herkomst en de integriteit van de inhoud van de factuur zijn gewaarborgd, kan daartoe tegelijk met de melding een verzoek indienen bij de inspecteur, die daarop bij voor bezwaar vatbare beschikking beslist.
Collapse


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 00:42
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
SITE LOCALIZER
Net wat ik zocht Jul 1, 2005

Belastinginspecteur, dat was de belasting-nog-wat die ik zocht.

Kon gisteren even niet antwoorden, want ik had een veel te spannende vertaling. Japanse machine waarbij men moet "check that any strange noise does not sounds", immers "the machine cannot handle extremely hard materials such as that breaks safety shear pin frequently", en vergeet ook niet dat "the maximum output number of pieces per minute is 120 rpm". Nog een paar van deze vertalingen en ik beheers de syntax van het Ja
... See more
Belastinginspecteur, dat was de belasting-nog-wat die ik zocht.

Kon gisteren even niet antwoorden, want ik had een veel te spannende vertaling. Japanse machine waarbij men moet "check that any strange noise does not sounds", immers "the machine cannot handle extremely hard materials such as that breaks safety shear pin frequently", en vergeet ook niet dat "the maximum output number of pieces per minute is 120 rpm". Nog een paar van deze vertalingen en ik beheers de syntax van het Japans. Dan even schoenen aantrekken, woordenboek op zak en geen Tokyoling die merkt dat ik een Hollander ben.

Bedankt voor alle bijdragen alvast. Eigenlijk doe ik het ook liever volledig volgens de wet. Daar is onze samenleving immers op gebaseerd, ten tweede kost het minder tijd om je eraan te houden dan allerlei alternatieven te zoeken, behoedt het voor afglijden en, lest best, ik hou niet van liegen en een eventuele controle verloopt veel prettiger wanneer er niet allerlei probleempjes zijn.
Maar als een voorschrift uitsluitend belachelijk lijkt te zijn, wil een klein beetje burgerlijke gehoorzaamheid wel eens de dageraad van een wetswijziging betekenen. Daarom wil ik graag weten hoe iedereen erover denkt. Ik hou het maar bij snailmail, denk ik.

Hier de communicatie (met toestemming geplaatst) van een verdwaalde Nijmeegse bij een Duits vertaalbureau:


Ja, het is theoretisch. Zo'n amtsman werkt gewoon niet in vrije economie.

Wat de wet betreft - er gebeurt toch geen kwaad als je mij de rekening e-mailt en ik het dan print. Hoe wil je nou dat zo'n "Finanzbeamter" bij een "Steuerprüfung" na jaren er achter komt dat het origineel niet per fax aankwam?

Ze vragen er na - als je elke 2de of 3de rekening terug moet sturen of opnieuw moet aanvragen omdat het geen origineel is of er wat niet is aangegeven, krijg je toch gewoon de hik. We hebben allemaal wat beters te doen als veel tijd aan de vorm van een rekening te besteden. En er komt nog bij dat onze regeling niet overal wordt begrepen. Wat doe je dan in zo'n land als weet ik veel China of Usbekistan waar mensen evtl. helemaal geen belasting betalen. Moet ik dan bewijzen dat het in dat land zo is? Binnen Duitsland snap ik de boel nog maar met buitenlandse rekeningen vind ik de regeling dom en omslachtig.

Geen wonder dat de Duitse economie flopt!

X


>Hallo X,
>
>tsja, die regels lijken erg theoretisch.
>Ik weet nog niet wat ik doe. Aan de ene kant doet vrijwel iedereen alles per
>e-mail, aan de andere kant blijf ik liever binnen de wet.
>Mede met het oog op een eventuele controle. Hoe braver je op ieder punt
>bent, hoe minder argwanend ze zijn.
>
>
>Met vriendelijke groet, Henk Peelen


>> Wat de rekeningen betreft: Volgens de Duitse Finanzämter kun je rekening
>> per fax ontvangen mits je kunt bewijzen dat de verstuurende fax machine
>> van het type weet-ik-veel is. Hoe dat moet is me een raatsel.
>> Je kunt rekeningen ook per e-mail ontvangen mits ze aan een bepaalde
>> digitale signatuur voeldoen. Dat is ook vastgelegd.
>> Maar als jij mij een factuur als word bestand per E-Mail verstuurd en jij
>> en ik er allebij op kunnen vertrouwen dat ik niet plotseling de bedragen
>> verander - of de girorekening of zo, dan vindt ik het best als het per
>> e-mail verstuurd wordt. Ik print het dan gewoon uit, doe er een dagstempel
>> van de volgende dag op en wat will een Finanzamt mij dan vertellen? 't
>> ziet er ook niet anders uit als de rekening die per post komt. Er valt dan
>> ook niets te bewijzen.
>>
>> Ik snap wel dat ze willen vermijden gefingeerde (bestaat dat überhaupt in
>> het Nederlands?) rekeningen in boekhoudingen te vinden maar dan moeten ze
>> dat wel zo doen dat je nog in staat bent met hele wereld samen te werken.
>> Op het ogenblik valt me nog steeds bij elke 2de rekening iets op: dag van
>> levering, rekningsnummer, afzender, ontvanger compleet en correct,
>> postgiro of andere bankverbindingen, belastingsnummers USt-Id nummers,
>> rekeningsdatum - voor dat je klaar bent met kijken of alles er op staat
>> weet je echt niet meer wat nu eigenlijk de inhoud van de rekening hat
>> moeten wezen en dat is toch eigenlijk dat wat telt!
>>
>>
>> Ik hoop dat je een leuke dag hebt.
>> Groe(n)ten
>> X
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Facturen






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »