https://www.proz.com/forum/dutch/31625-zouden_jullie_deze_klant_houden_of_niet.html&phpv_redirected=1

Zouden jullie deze klant houden of niet?
Thread poster: Joop Fraikin (X)
Joop Fraikin (X)
Joop Fraikin (X)  Identity Verified
Local time: 05:50
English to Dutch
+ ...
Apr 23, 2005

Ik heb al jarenlang een heel fijne klant, die altijd erg leuk werk voor me heeft. Hij heeft maar één nadeel: hij betaalt erg laat (op z’n vroegst 4 maanden na factuurdatum) omdat hij zelf laat betaald wordt (zegt hij). Vaak besteed ik werk voor deze klant uit. De vertalers betaal ik naar goed Belgisch gebruik “op 60 dagen”. Bovendien betaal ik ook btw en bedrijfsvoorheffing op tijd. Ik betaal in feite alles vóór ik zelf betaald wordt en ik speel dus in feite voor bank, terwijl het bedr... See more
Ik heb al jarenlang een heel fijne klant, die altijd erg leuk werk voor me heeft. Hij heeft maar één nadeel: hij betaalt erg laat (op z’n vroegst 4 maanden na factuurdatum) omdat hij zelf laat betaald wordt (zegt hij). Vaak besteed ik werk voor deze klant uit. De vertalers betaal ik naar goed Belgisch gebruik “op 60 dagen”. Bovendien betaal ik ook btw en bedrijfsvoorheffing op tijd. Ik betaal in feite alles vóór ik zelf betaald wordt en ik speel dus in feite voor bank, terwijl het bedrag dat mijn klant me schuldig is alleen maar groter lijkt te worden. Zouden jullie deze klant houden of niet? Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Heel hartelijk bedankt allemaal voor jullie reacties tot nu toe! De kosten-batenanalyse is bijzonder positief: op papier levert deze klant me flink wat op, procentueel gezien zelfs zoveel dat je het benijdenswaardig zou kunnen noemen. Op jaarbasis is hij goed voor gemiddeld ietsje meer dan 7% van mijn bedrijfswinst. Helaas stemmen De Boeken niet overeen met de bankafschriften, want... waar blijft het geld? Op dit moment zijn ze me een bedrag schuldig dat neerkomt op zo'n 80% van mijn omzet (bij hun) van het vorig jaar. Op dat bedrag heb ik zelf dus alles al betaald. Om de twee maanden spreek ik ze hierover aan, maar er verandert niets, hoe charmant en gezellig ze ook zijn. Ik speel dan ook al langer (een paar jaar) met het idee om ze inderdaad uit te gooien. Verandert dit iets aan jullie oordeel?

[Edited at 2005-04-25 18:42]
Collapse


 
Youp Kila
Youp Kila  Identity Verified
Belgium
Local time: 05:50
English to Dutch
+ ...
Dat is 'n moeilijke Apr 23, 2005

Jezus, Joop, dat is niet zo eenvoudig. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel procent van je omzet van die klant komt. Als dat peanuts is, dan zou ik hem er gewoon uitgooien of toch tenminste eens ernstig mee gaan praten.
Maar, het zal wel meer zijn, want je schrijft dat je regelmatig werk van hem uitbesteed naar anderen. Dus zal de omzet redelijk hoog zijn, anders is die noodzaak niet aanwezig. Het zal in dat geval ook wel zo zijn dat jij omderwille van de lange samenwerking een speciaal-
... See more
Jezus, Joop, dat is niet zo eenvoudig. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel procent van je omzet van die klant komt. Als dat peanuts is, dan zou ik hem er gewoon uitgooien of toch tenminste eens ernstig mee gaan praten.
Maar, het zal wel meer zijn, want je schrijft dat je regelmatig werk van hem uitbesteed naar anderen. Dus zal de omzet redelijk hoog zijn, anders is die noodzaak niet aanwezig. Het zal in dat geval ook wel zo zijn dat jij omderwille van de lange samenwerking een speciaal-achtig tarief hanteert, dat lager ligt dan gewoonlijk. (Ik ken de Belgen, 't lijkt wel of ik er zelf woon). In dat geval,lijkt het me meer aangewezen om er eerst eens mee te gaan praten en de cijfers voor zich te laten spreken.
Uiteindelijk speel jij op dit moment inderdaad voor bank en "mis" je de rente die je op dat geld zou kunnen krijgen als je het op je rekening zou hebben staan. In feite "mis" je die twee keer omdat jij wel op tijd betaalt en alles voorschiet. Je zal dus regelmatig een negatief saldo hebben en zelf rente moeten betalen. Dat lijkt mij een ongunstige situatie, waar je zeker iets aan moet doen.
Een serieus gesprek met je accountant of boekhouder is in eerste instantie aangewezen. Laat die bepalen wat de "kostprijs" is van jouw inschikkelijkheid is. Ga dan met de klant praten en leg die dat allemaal voor. Spring desnoods over het hoofd van degene met wie je nu regelmatig te doen hebt, het kan best dat zijn/haar baas helemaal niet op de hoogte is en dit helemaal niet wil. Krijg je dan nog geen serieus voorstel, dan kan je de prijs eerst verhogen en zien wat dat oplevert.
Een ander middel is, om je clausules voor late betaling te activeren en rappels te gaan schrijven met rentetoeslag voor alle dagen dat over de termijn van 30 dagen wordt gegaan. En er op toe te zien, dat die toeslagen ook betaald worden. Dus, kortweg, gewoon strenger optreden.
Helpt dat allemaal niet, gooi de klant er dan gewoon uit. Want uiteindelijk kost die klant je gewoon je profitmargin. En zo fantastisch is die in dit land ook weer niet.
Ter info: ikzelf hanteer bij te late betaling (30 dagen na factuurdatum) 10% samengestelde intrest, je leest het goed samengestelde, dus na het eerste rappel komt op het volgende rappel ook intrest op de intrest. En met een minimum van 50 euro. In alle communicatie naar klanten toe staat die voorwaarde uitdukkelijk vermeld. Ik weet dat de rechtbanken in België 8 à 9 % per jaar als redelijk beschouwen, maar ik heb ooit een proces gewonnen omdat de rechtbank oordeelde dat de klant op de hoogte moést zijn omdat het overal opstond. Doe er je voordeel mee.
Tussen haakjes, wat reken jij als BTW% 6 of 21?

[Edited at 2005-04-23 11:48]
Collapse


 
Marinus Vesseur
Marinus Vesseur  Identity Verified
Canada
Local time: 20:50
English to Dutch
+ ...
4 maanden wel erg lang Apr 23, 2005

Hallo collega.
Ik ben niet bekend met de Belgische situatie, maar 4 maanden lijkt me toch wel erg lang, eerlijk gezegd vind ik ook 2 maanden te veel. Ik begrijp niet waarom zoiets nodig zou moeten zijn. Administratief heb je toch niet meer als een maand nodig. Een groot bedrijf kan misschien dicteren dat de factuur in de eerste week van de maand binnen moet zijn om daarna binnen 4 weken te worden betaald, zodat ze een bepaalde orde in de administratie krijgen. Voor alles wat langer duurt a
... See more
Hallo collega.
Ik ben niet bekend met de Belgische situatie, maar 4 maanden lijkt me toch wel erg lang, eerlijk gezegd vind ik ook 2 maanden te veel. Ik begrijp niet waarom zoiets nodig zou moeten zijn. Administratief heb je toch niet meer als een maand nodig. Een groot bedrijf kan misschien dicteren dat de factuur in de eerste week van de maand binnen moet zijn om daarna binnen 4 weken te worden betaald, zodat ze een bepaalde orde in de administratie krijgen. Voor alles wat langer duurt als deze tijdsperiode heb ik geen begrip. Wat is er gebeurd met de opvatting dat als het werk goed is en correct is ingeleverd, de betaling een vorm van erkenning voor de goede service is? Ik doe niet mee aan onredelijk lange betalingstermijnen.

Ik ben echter ook een voorstander van open, eerlijke communicatie. Vaak wordt er over bepaalde 'pijnlijke' thema's -zoals geld- veel te lang gezwegen of er wordt omheen gedraaid. Wordt concreet, leg uit dat dit niet meer kan en dat het vanaf xx/xx/05 consequent uiterlijk 60 dagen na factuurdatum is. De consequentie kan zijn dat je de klant kwijt raakt. Het kan ook gebeuren dat als je zo verder gaat je het faillissement alleen maar rekt tot de bom barst.

Ik hoop dat dit een beetje heeft geholpen. Succes!
Collapse


 
Youp Kila
Youp Kila  Identity Verified
Belgium
Local time: 05:50
English to Dutch
+ ...
Wat wil je Apr 24, 2005

Wat wil je Marinus, in een land waar de staat zelve en dus alle overheden daaronder het heel normaal vindt dat een rekening na een jaar nog niet betaald is. Waar je dan ook niet kan gaan procederen, omdat je eerst het te vorderen bedrag in consignatie moet geven bij de rechtbank. En waar je je eigen juridische kosten niet kan terug vorderen.
Logisch dat er bedrijven zijn, vooral van oorsprong Belgisch, die hetzelfde principe hanteren.
Gelukkig zijn er ook wel andere, voornamelijk b
... See more
Wat wil je Marinus, in een land waar de staat zelve en dus alle overheden daaronder het heel normaal vindt dat een rekening na een jaar nog niet betaald is. Waar je dan ook niet kan gaan procederen, omdat je eerst het te vorderen bedrag in consignatie moet geven bij de rechtbank. En waar je je eigen juridische kosten niet kan terug vorderen.
Logisch dat er bedrijven zijn, vooral van oorsprong Belgisch, die hetzelfde principe hanteren.
Gelukkig zijn er ook wel andere, voornamelijk bedrijven uit het buitenland, die ook de 30 dagen regel hanteren.
Collapse


 
Joeri Van Liefferinge
Joeri Van Liefferinge  Identity Verified
Belgium
Local time: 05:50
English to Dutch
+ ...
Kosten-batenanalyse maken en met de klant praten Apr 24, 2005

Ik zou, zoals Youp al zei, eens een analyse maken van de kosten en de baten en vooral eens met de klant zelf praten. Het argument dat hij zelf lang op zijn geld moet wachten, is geen geldig argument, want jij hebt enkel een relatie met jouw klant en niet met zijn klant. Wat gaat hij dan doen als zijn klant hem op een dag niet betaalt? Jou ook niet betalen? Als hij extra wil verdienen door werk uit te besteden, dan moet hij daar de risico's en de gevolgen van dragen en niet jij. Want zoals je zel... See more
Ik zou, zoals Youp al zei, eens een analyse maken van de kosten en de baten en vooral eens met de klant zelf praten. Het argument dat hij zelf lang op zijn geld moet wachten, is geen geldig argument, want jij hebt enkel een relatie met jouw klant en niet met zijn klant. Wat gaat hij dan doen als zijn klant hem op een dag niet betaalt? Jou ook niet betalen? Als hij extra wil verdienen door werk uit te besteden, dan moet hij daar de risico's en de gevolgen van dragen en niet jij. Want zoals je zelf zegt: de opdrachten die jij uitbesteedt, betaal je zelf wel tijdig en zo hoort het ook.

Ik heb in het verleden twee klanten gehad die steeds langer begonnen te wachten om te betalen. Eerste stap: aanmaningen via mail, tweede stap: rating op het BlueBoard van Proz 1 puntje verlaagd en er een opmerking aan toegevoegd dat de betaling sinds kort niet meer volgens de afspraken verloopt. De ene klant heeft zijn betaalgedrag aangepast, de andere vond dat ik niet moest zeuren en die heb ik er dan ook uitgegooid. En ik heb hem nog niet gemist.

Joeri
Collapse


 
Nicolette Ri (X)
Nicolette Ri (X)
Local time: 05:50
French to Dutch
+ ...
Een paar keer zijn werk niet aannemen Apr 25, 2005

Je bent uiteindelijk niet verplicht om het te doen. Laat hij maar iemand anders zoeken. Zeggen dat je deze keer geen tijd hebt. Of je levertijd oprekken. Gewoon met het argument: "Voor mensen die mij snel en goed betalen, kan ik snel en goed werken".
Ik doe het op deze manier, want het is moeilijk om het probleem tactvol ter sprake te brengen. Uiteindelijk heeft de klant niks te maken met jouw manier van werken, of jij de boel uitbesteedt of niet, en zal het hem een zorg zijn dat jij voor
... See more
Je bent uiteindelijk niet verplicht om het te doen. Laat hij maar iemand anders zoeken. Zeggen dat je deze keer geen tijd hebt. Of je levertijd oprekken. Gewoon met het argument: "Voor mensen die mij snel en goed betalen, kan ik snel en goed werken".
Ik doe het op deze manier, want het is moeilijk om het probleem tactvol ter sprake te brengen. Uiteindelijk heeft de klant niks te maken met jouw manier van werken, of jij de boel uitbesteedt of niet, en zal het hem een zorg zijn dat jij voor bank speelt. Bovendien als je de klant gaat opzoeken en er een kwestie van maakt, is de sfeer denk ik voorgoed bedorven.
Collapse


 
Laurens Landkroon
Laurens Landkroon  Identity Verified
Local time: 05:50
English to Dutch
+ ...
duidelijke taal! Apr 25, 2005

Joop Fraikin wrote:

Ik heb al jarenlang een heel fijne klant, die altijd erg leuk werk voor me heeft. Hij heeft maar één nadeel: hij betaalt erg laat (op z’n vroegst 4 maanden na factuurdatum) omdat hij zelf laat betaald wordt (zegt hij). Vaak besteed ik werk voor deze klant uit. De vertalers betaal ik naar goed Belgisch gebruik “op 60 dagen”. Bovendien betaal ik ook btw en bedrijfsvoorheffing op tijd. Ik betaal in feite alles vóór ik zelf betaald wordt en ik speel dus in feite voor bank, terwijl het bedrag dat mijn klant me schuldig is alleen maar groter lijkt te worden. Zouden jullie deze klant houden of niet? Ik ben benieuwd naar jullie mening!



Beste Joop,

Zoals een vorige berichtschrijver al zei, ik weet niet wat de gangbare situatie is in Belgie, maar je kunt dit probleem alleen maar oplossen door of het contact direct met de verantwoordelijke medewerker aan te gaan, en dan wel duidelijk je eigen wensen (en wellicht eisen!) stellen.

Laat eens weten of je al actie hebt ondernomen en hoe dit is verlopen..................

vriendelijke groet,

Somerset.


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 05:50
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Volgens mij zal houwen je niet berouwen Apr 25, 2005

Joop Fraikin schreef:

Ik heb al jarenlang een heel fijne klant, die altijd erg leuk werk voor me heeft. Hij heeft maar één nadeel: hij betaalt erg laat (op z’n vroegst 4 maanden na factuurdatum) omdat hij zelf laat betaald wordt (zegt hij). Vaak besteed ik werk voor deze klant uit. De vertalers betaal ik naar goed Belgisch gebruik “op 60 dagen”. Bovendien betaal ik ook btw en bedrijfsvoorheffing op tijd. Ik betaal in feite alles vóór ik zelf betaald wordt en ik speel dus in feite voor bank, terwijl het bedrag dat mijn klant me schuldig is alleen maar groter lijkt te worden. Zouden jullie deze klant houden of niet? Ik ben benieuwd naar jullie mening!


Ik vind vier maanden niet geweldig jofel, maar wel te verteren; met name als je verder een goede zakelijke relatie hebt en je erop aan kunt dat hij dan ook indertijd betaalt.
Je uitspraak "... alleen maar groter lijkt te worden." kan ik niet volledig doorgronden.
Is er een tendens waarneembaar dat hij steeds later betaalt? (niet toelaatbaar, daar moet je hem op wijzen)
Wordt het bedrag groter omdat je steeds meer voor hem werkt? (geen echt probleem)
Beginnen die vier maanden je steeds zwaarder te vallen? (met hem bespreken, zou ik zeggen)
Dat hij jou pas betaalt wanneer hij zelf wordt betaald, is op zich genomen beslist geen goede reden! Jij kunt zijn zakelijke relatie met zijn opdrachtgever immers niet beïnvloeden (althans niet gemakkelijk. Bij een eventuele bespreking van deze kwestie zou je juist kunnen zeggen dat hij zijn klant ook maar op die 60 dagen moet wijzen).
Maar als ik zo'n relatie had, het voorschieten zou geen echte problemen opleveren, en er ook verder geen problemen zouden zijn, zou ik hem in eerste instantie beslist houden, en op subtiele wijze de kwestie bij hem aankaarten.


 
Youp Kila
Youp Kila  Identity Verified
Belgium
Local time: 05:50
English to Dutch
+ ...
Wél een probleem Apr 25, 2005

Henk Peelen wrote:
Wordt het bedrag groter omdat je steeds meer voor hem werkt? (geen echt probleem)


Dat lijkt aanlokkelijk en als je zelf op een grote hoeveelheid cash zit is dat heel verleidelijk om de BTW en de Sociale Zekerheid en de voorheffing inkomstenbelasting op tijd te betalen. Maar dat neemt niet weg dat jouw return on investment afneemt. Immers jouw kapitaalsinvestering wordt langzaamaan steeds groter en op dat geld krijg jij géén rente. Je kan ook heel moeilijk geld vrijmaken voor nieuwe investeringen (auto, computers, woordenboeken en naslagwerken). Het begint met een invorderbaar bedrag van € 200 op 2 maanden en in de loop der tijden (soms jaren) loopt dat op tot bedragen van € 4.000 op 4 maanden of zelfs langer. De rekeningen van 4 maanden geleden worden betaald, maar ondertussen heb je alweer nieuw werk en dus ook nieuwe rekeningen. Met als gevolg dat je nu € 4.200 tegoed hebt over 5 maanden. Hoe langer een degelijke situatie duurt, hoe slechter je er eigenlijk op wordt. Ik weet dat dit rekensommetje voor veel zelfstandigen/freelancer moeilijk ligt, maar ga 'ns praten met een financieel directeur van een beetje groot bedrijf. Je kent allemaal wel zo iemand in je omgeving en vraag wat die zou doen.

Maar als ik zo'n relatie had, het voorschieten zou geen echte problemen opleveren, en er ook verder geen problemen zouden zijn, zou ik hem in eerste instantie beslist houden, en op subtiele wijze de kwestie bij hem aankaarten.


Je kunt er niet onderuit, je moét een dergelijke situatie met een klant aankaarten. Als de relatie goed is, zal ze heus wel standhouden. Als de klant daarentegen kwaad wordt of in zijn kruis getast is, dan is er wel degelijk iets aan de hand en kun je beter maken dat je wegkomt.


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 05:50
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Een groot aantal factoren zijn belangrijk Apr 25, 2005

Zeker, Youp, in feite geef je die klant gewoon korting, en ik zal Joop ook beslist niet afraden een kosten-batenanalyse te maken zoals Youri adviseert. Maar ik vind ook dat er een groot aantal factoren zijn die een klant tot een gewenste klant maken of niet, onder andere de volgende facoren (volgorde willekeurig).
1) plezierige klant
2) betrouwbare klant die goed weet wat hij / zij doet
3) leuke opdrachten
4) goede opdrachten: redelijk formaat tegen redelijke prijs
... See more
Zeker, Youp, in feite geef je die klant gewoon korting, en ik zal Joop ook beslist niet afraden een kosten-batenanalyse te maken zoals Youri adviseert. Maar ik vind ook dat er een groot aantal factoren zijn die een klant tot een gewenste klant maken of niet, onder andere de volgende facoren (volgorde willekeurig).
1) plezierige klant
2) betrouwbare klant die goed weet wat hij / zij doet
3) leuke opdrachten
4) goede opdrachten: redelijk formaat tegen redelijke prijs
5) snel kunnen werken
6) veel of weinig rompslomp / gezeur

Een paar jaar geleden gooide ik altijd een aantal parameters van klanten / opdrachten in een zelfgemaakt Excel-bestand om te bekijken hoeveel ik nou eigenlijk in totaal en per uur aan een klant en een opdracht verdiende. Dat leverde verrassende resultaten op!

Maar ook andere dingen spelen mee. Ik heb een klant uit het Duitse Roergebied die kleine opdrachten gaf (gaat nu wat beter) en veel tijd besteedde aan het zelf proeflezen ervan, hoewel hij zelf het Nederlands beslist niet beheerst. Nadat hij heeft overlegd met de Nederlandse importeur volgt dan altijd een uitgebreid telefoongesprek waarin ik een aantal vertaalkeuzes moet toelichten. Pas vroeg hij of ik het trefwoordenregister nogmaals wilde toezenden, maar dan nu niet volgens de Nederlandse alfabetische volgorde, maar volgens de Duitse, anders kon hij hem niet proeflezen. Dan bescheur je jezelf van het lachen over zo'n mengeling van amateurisme en werkijver. Het is echter een heel vriendelijke, plezierige klant met typisch Duitse nauwkeurigheid en veel grensoverschrijdende belangstelling. Puur zakelijk gezien, moest ik hem eruit knikkeren, want anderhalf uur extra voor een "proeflezer" die het Nederlands niet beheerst in combinatie met een importeur, betekent gewoon dat ik ze mats zodat ze een echte proeflezer kunnen uitsparen (terwijl ik 1,5 uur, dus Euro 50 kwijt ben). Toch heb ik daar geen zin aan.

Als Joops klant op andere punten goed scoort, lijkt die feitelijke korting me geen echt probleem. Inderdaad, rechtstreeks bespreken is het mooiste. Als dat niet mogelijk is, is misschien een sluipweg een oplossing: gewoon je tarief een cent verhogen, dan heb je geen centje pijn meer (hoop ik).
Collapse


 
Joop Fraikin (X)
Joop Fraikin (X)  Identity Verified
Local time: 05:50
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Houden of niet? Apr 26, 2005

[quote]Joeri Van Liefferinge (King Darling Communications) wrote:

...eens een analyse maken van de kosten en de baten
Heb ik gedaan: zie hoger!


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 05:50
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Baten minus kosten Apr 26, 2005

Van belang is dat jij geld moet lenen om het gat tussen zijn en jouw betalingen te dichten. Dat is een extra kostenpost. Wanneer je puur rationeel wilt bekijken of dit een goede klant is of niet, moet je naar mijn mening voor iedere klant het verschil tussen uitgaande en inkomende facturen delen door het aantal uur dat je aan die klant kwijt bent (inclusief een deel van de boekhouduren, voor deze klant duidelijk een onevenredig groot deel) en deze verhoudingsgetallen vergelijken.
Bij de in
... See more
Van belang is dat jij geld moet lenen om het gat tussen zijn en jouw betalingen te dichten. Dat is een extra kostenpost. Wanneer je puur rationeel wilt bekijken of dit een goede klant is of niet, moet je naar mijn mening voor iedere klant het verschil tussen uitgaande en inkomende facturen delen door het aantal uur dat je aan die klant kwijt bent (inclusief een deel van de boekhouduren, voor deze klant duidelijk een onevenredig groot deel) en deze verhoudingsgetallen vergelijken.
Bij de inkomende facturen moet je dan ook de kosten voor het lenen van het geld rekenen, meestal rekent men hier met 1% per maand, geloof ik. Het doet er dan theoretisch niet toe of jij werkelijke kosten had (uitbesteden van het werk) of dat je de aanschaf van een nieuwe surfplank moest uitstellen omdat je nog geen geld van hem had gekregen. Of je dat emotioneel ook zo ervaart, is niet gemakkelijk in cijfers uit te drukken.


Als je denkt dat hij langzaamaan helemaal niet meer (of steeds trager) betaalt, of wanneer je sowieso het gevoel hebt dat hij je beetneemt, dan kun je hem er inderdaad beter uitgooien (of doorspelen aan degenen die nu voor je werken?)
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Zouden jullie deze klant houden of niet?






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »