Pages in topic:   [1 2] >
Waarschuwing voor vertalers in Nederland
Thread poster: Channa Montijn
Channa Montijn
Channa Montijn  Identity Verified
Netherlands
Local time: 10:56
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Feb 17, 2005

Hallo beste collega's

Er is een bedrijf dat vertalers in Nederland telefonisch benadert met het verhaal dat ze op zoek zijn naar vertalers die voor de overheid/semi-overheid willen werken wat heel goed zou betalen. De heer in kwestie die mij belde vanmiddag ratelde aan een stuk door (heel vermoeiend) en deelde mee dat ik zeker een van de 'gegadigden' zou zijn... wel moest ik natuurlijk eerst 190 euro overmaken Natuurlijk begon ik te lachen, zei 'nee' waarop meteen het gesprek werd a
... See more
Hallo beste collega's

Er is een bedrijf dat vertalers in Nederland telefonisch benadert met het verhaal dat ze op zoek zijn naar vertalers die voor de overheid/semi-overheid willen werken wat heel goed zou betalen. De heer in kwestie die mij belde vanmiddag ratelde aan een stuk door (heel vermoeiend) en deelde mee dat ik zeker een van de 'gegadigden' zou zijn... wel moest ik natuurlijk eerst 190 euro overmaken Natuurlijk begon ik te lachen, zei 'nee' waarop meteen het gesprek werd afgebroken.
Natuurlijk gebeuren dit soort dingen vaker, maar wilde het toch even melden...

Groetjes

[Edited at 2005-02-17 15:38]
Collapse


 
hirselina
hirselina
Italian to Dutch
+ ...
Bedrog en afzetterij Feb 17, 2005

Mocht het nummer van die persoon nog in je telefoontoestel opgeslagen zijn, of mocht je je de naam van dat "bedrijf" nog herinneren, dan zou ik de zaak meteen aan de bevoegde overheid melden, want misschien tuint iemand er toch wel in!

[Edited at 2005-07-01 09:41]


 
Channa Montijn
Channa Montijn  Identity Verified
Netherlands
Local time: 10:56
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
En dat is nu net zo vervelend... Feb 17, 2005

Ik heb nummermelding, maar dit nummer is natuurlijk 'onbekend' en er werd zo gerateld, dat ik de naam van dat 'bedrijf' niet heb verstaan (had het weer moeten vragen, maar was ook aan het werk...).
Vandaar maar even deze waarschuwing.

Groetjes


 
Stephanie Wloch
Stephanie Wloch  Identity Verified
Germany
Local time: 10:56
Member (2003)
Dutch to German
Andere trucjes Gouden Gids Feb 17, 2005

Ik werd laatst gebeld door een jonge man met een vlotte
babbel, dat ze liever met een freelancer in zee wilden en
niet met zo een groot vertaalbureau.
Noemde nog een paar voordelen en ik dacht:"Keesje", maar
dan bleek dat ze een advertentie wilden verkopen in
een "nieuwe" Gouden Gids.
Maar ik zei dat ik al voorzien was en dat ook nog heeel voordelig via de branchenvereniging (NGTV).

De naam was iets met Overijssel, maar voor iemand
in een
... See more
Ik werd laatst gebeld door een jonge man met een vlotte
babbel, dat ze liever met een freelancer in zee wilden en
niet met zo een groot vertaalbureau.
Noemde nog een paar voordelen en ik dacht:"Keesje", maar
dan bleek dat ze een advertentie wilden verkopen in
een "nieuwe" Gouden Gids.
Maar ik zei dat ik al voorzien was en dat ook nog heeel voordelig via de branchenvereniging (NGTV).

De naam was iets met Overijssel, maar voor iemand
in een andere regio verzinnen dan weer een andere,
lekker algemeen klinkende, naam.

En ook al was ik van plan geweest een advertentie te laten
plaatsen:
op zo een manier (eerst lekker maken met een opdracht)
had ik het zeker niet gedaan.
Collapse


 
Channa Montijn
Channa Montijn  Identity Verified
Netherlands
Local time: 10:56
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Jammer hoor Feb 17, 2005

dat je toch zo op je hoede moet zijn...

Ik heb het ook even doorgegeven aan de redactie van het NGTV, hopelijk vermelden ze ook even een waarschuwing in de Linguaan.

Groetjes


 
Jim Turner
Jim Turner  Identity Verified
Netherlands
Local time: 10:56
Dutch to English
Al aan gewend Feb 20, 2005

Ik wordt minstens 1 keer per week gebeld door een of andere 'internet bedrijfenregister' die 'even de gegevens van mijn naamsvermelding' wil doornemen. Tegenwoordig onderbreek ik het verhaal heel snel, maar in het begin deed ik mee. Aan het einde van de gegevenscontrole vraagt hij/zij of ik een standaard naamsvermelding wil of een voorkeurspositie. Ik zeg dan 'een naamsvermelding' en dat komen de 'kleine lettertjes', dat dit 288 euro kost, of 190 of whatever, waarop ik dus heel snel ophang. In h... See more
Ik wordt minstens 1 keer per week gebeld door een of andere 'internet bedrijfenregister' die 'even de gegevens van mijn naamsvermelding' wil doornemen. Tegenwoordig onderbreek ik het verhaal heel snel, maar in het begin deed ik mee. Aan het einde van de gegevenscontrole vraagt hij/zij of ik een standaard naamsvermelding wil of een voorkeurspositie. Ik zeg dan 'een naamsvermelding' en dat komen de 'kleine lettertjes', dat dit 288 euro kost, of 190 of whatever, waarop ik dus heel snel ophang. In het begin ben je dan steeds tijd kwijt en raak je gefrustreerd / geirriteerd.

mvg, Jim
http://sv-barquera.spain.com
Collapse


 
Stephanie Wloch
Stephanie Wloch  Identity Verified
Germany
Local time: 10:56
Member (2003)
Dutch to German
Advertentiefraude ? - Ijsselmedia Group Dec 21, 2005

Net werd ik weer gebeld door een bedrijf, dat advertenties slijten wil. Ze beginnen heel slim, of je vanaf april voor overheidsinstellingen werken wilt. Nou, wie wil dat niet? Ze geven een jaarboek uit voor overheidsinstellingen en er komen uit mijn regio maar heel weinig uitverkoren bureaus in te staan.
Goh, da voel ik me wel zo gevleid.
Ik vroeg de vlotte babbelaarster waarom overheidsinstellingen met een onbekend be
... See more
Net werd ik weer gebeld door een bedrijf, dat advertenties slijten wil. Ze beginnen heel slim, of je vanaf april voor overheidsinstellingen werken wilt. Nou, wie wil dat niet? Ze geven een jaarboek uit voor overheidsinstellingen en er komen uit mijn regio maar heel weinig uitverkoren bureaus in te staan.
Goh, da voel ik me wel zo gevleid.
Ik vroeg de vlotte babbelaarster waarom overheidsinstellingen met een onbekend bedrijf in zee zouden gaan, als er het NGTV en zelfs een kwaliteitsregister is voor tolken en vertalers?
Daar wist ze geen antwoord op, maar toen ik om referenties vroeg, had ze het over een accountantsverklaring die ze op kon sturen.
Wat moet ik daar dan mee?
"Waarom stuurt u mij geen jaarboek op, dan krijg ik een indruk?" Nee, dat konden ze niet, het kostte immers te veel tijd.
Ik zei:"Maar als ik niets in handen heb, komt het niet serieus over, ik moet alleen maar afgaan op wat u zegt."
Een advertentie (4x6cm)kost 300,- Euro! Veel te duur. Niet slim van hun.
Meer vond ik in het forum bij opgelicht.nl
Berichten van december 2005 tot oktober 2005.vooral pagina 2 en 3
http://www.opgelicht.nl/forum/viewtopic.php?t=1082


[Edited at 2005-12-21 11:25]
Collapse


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 10:56
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Eenmaal, andermaal ... niet verkocht Jan 9, 2006

Ondergetekende had zojuist het Overijsselse geluksengeltje aan de telefoon: voor 249 Euro zou ik niet uit de toon vallen bij de uitverkorenen van het ijle mediageroep.

Blijkbaar binden ze een beetje in: ik mocht het resultaat vantevoren bekijken.
Ik heb ze verteld dat je bij Proz.com bijna voor een dubbeltje op de eerste rij zit. Vergeleken met Proz lijkt die decibelbenadering van dat mediagedoe me meer een decadent triootje.
Had net even geen zin me in het ootje te late
... See more
Ondergetekende had zojuist het Overijsselse geluksengeltje aan de telefoon: voor 249 Euro zou ik niet uit de toon vallen bij de uitverkorenen van het ijle mediageroep.

Blijkbaar binden ze een beetje in: ik mocht het resultaat vantevoren bekijken.
Ik heb ze verteld dat je bij Proz.com bijna voor een dubbeltje op de eerste rij zit. Vergeleken met Proz lijkt die decibelbenadering van dat mediagedoe me meer een decadent triootje.
Had net even geen zin me in het ootje te laten nemen.

Ik vermoed dat de gids die zij voor hun 2500 ambtenaren willen uitgeven netjes in 2500 bureaulades verdwijnt.

Misschien heeft het voor bijvoorbeeld de Zuid-Hollanders wel zin 2.490 dubbeltjes aan te besteden aan een advertentie van 2.400 vierkante deci-centimeter. Moet ieder voor zich weten.
Collapse


 
Bianca Adriaensen
Bianca Adriaensen  Identity Verified
Local time: 10:56
English to Dutch
+ ...
IJsselmedia Jan 12, 2006

Henk Peelen wrote:

Ondergetekende had zojuist het Overijsselse geluksengeltje aan de telefoon: voor 249 Euro zou ik niet uit de toon vallen bij de uitverkorenen van het ijle mediageroep.

Blijkbaar binden ze een beetje in: ik mocht het resultaat vantevoren bekijken.



Heel heel heel lang geleden... stond ik d'r dus in voor 125 guldentjes, en mocht toen het resultaat ook vooraf zien... Opbrengst: nul komma nul klant.... Niet doen!


 
vixen
vixen  Identity Verified
Greece
Local time: 11:56
English to Dutch
+ ...
IJssel Mediagroep Jan 24, 2006

Ik heb een aantal jaar geleden een advertentie geplaatst in de uitgave Starters voor Starters. Dat heeft nulkommanul opgeleverd, maar ik heb niet de indruk dat dit een malafide advertentieverkoper is. De opdracht is indertijd netjes afgehandeld, inclusief schriftelijke opdrachtbevestiging, drukproef, gewijzigde drukproef en keurig verzorgd boekje. Betaling vond plaats na ontvangst bewijsexemplaar.

Blijkbaar is de uitgave ook verspreid, want vlak na de verschijning van het boekje wer
... See more
Ik heb een aantal jaar geleden een advertentie geplaatst in de uitgave Starters voor Starters. Dat heeft nulkommanul opgeleverd, maar ik heb niet de indruk dat dit een malafide advertentieverkoper is. De opdracht is indertijd netjes afgehandeld, inclusief schriftelijke opdrachtbevestiging, drukproef, gewijzigde drukproef en keurig verzorgd boekje. Betaling vond plaats na ontvangst bewijsexemplaar.

Blijkbaar is de uitgave ook verspreid, want vlak na de verschijning van het boekje werd ik (eind april) benaderd door Euro Consults uit Groningen. Ze kregen eerst mijn man aan de lijn, omdat we op Kreta zaten en mijn zakelijke lijn stond doorgeschakeld naar zijn mobiel. Die vertelde dat we ze niet te woord konden staan en dat ze maar een keertje contact moesten opnemen als we weer terug waren van vakantie. Prompt lag er de week na thuiskomst een fax met orderbevestiging en een kopie van de advertentie uit het boekje van de IJssel Mediagroep.

Op de website van de KvK las ik dat je een dergelijke, zogenaamde opdrachtbevestiging het beste kunt terugsturen met een kruis door de tekst en de melding 'geen opdracht gegeven'.

De mevrouw van EC die ik vervolgens aan de lijn kreeg, was redelijk agressief en vond het 'kinderachtig' dat ik door de tekst had zitten krassen en snapte niet waarom ik de opdracht niet netjes kon annuleren. Dat is nou net de truc: als je geen opdracht hebt gegeven, hoef je hem ook niet te annuleren; als je hem zou annuleren, zou je toegeven dat je een opdracht had verstrekt! Uiteindelijk gaf de mevrouw aan dat ze mijn 'annulering' zou accepteren en de zaak hiermee als afgedaan beschouwde.

De IJssel Mediagroep heeft mij vorige week ook nog benaderd voor de uitgave voor de (semi-)overheid voor de rubriek 'tekstschrijvers', maar drong niet aan toen ik aangaf dat het voor mij niet interessant was omdat de overheid niet echt tot mijn doelgroep behoort. Voor mij opnieuw een teken dat de IJssel Mediagroep zich wél professioneel opstelt.

Dat neemt niet weg dat je altijd alert moet zijn. Bij telefoontjes over bedrijfsvermeldingen vraag ik ook altijd of er kosten aan verbonden zijn voordat ik mijn gegevens laat controleren.
Collapse


 
Stephanie Wloch
Stephanie Wloch  Identity Verified
Germany
Local time: 10:56
Member (2003)
Dutch to German
Ijssel Media Groep is weer bezig! May 14, 2007

Ik werd weer gebeld door hun. Ze wilden mij zogenaamd een vertaalopdracht verstrekken. Maar uiteindelijk willen ze alleen maar hun dure advertenties slijten.
Dus weer een waarschuwing op zijn plaats, vooral voor beginners.
Lees maar hier: http://www.hetspoorbijster.nl/forum/archive/index.php/t-279.html
Groetjes
Steffi

[Edited at 2007-05-14
... See more
Ik werd weer gebeld door hun. Ze wilden mij zogenaamd een vertaalopdracht verstrekken. Maar uiteindelijk willen ze alleen maar hun dure advertenties slijten.
Dus weer een waarschuwing op zijn plaats, vooral voor beginners.
Lees maar hier: http://www.hetspoorbijster.nl/forum/archive/index.php/t-279.html
Groetjes
Steffi

[Edited at 2007-05-14 08:11]
Collapse


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 10:56
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Precies! May 17, 2007

IK had ze ook weer aan de lijn. Of ik voor kleine en middelgrote startende ondernemingen van maximaal 50 werknemers wilde werken. "Bedrijfsgrootte van mijn klant is helemaal geen onderwerp" werp ik tegen.
Nou ja, kijk, ze waren toch zo'n mooi boek aan het maken voor startende bedrijven, en dergelijke bedrijven hebben toch vertalers nodig?
Ze zijn natuurlijk legaal bezig en op zich genomen is het een goede zaak dat ze startende ondernemers in contact willen brengen met dienstverlener
... See more
IK had ze ook weer aan de lijn. Of ik voor kleine en middelgrote startende ondernemingen van maximaal 50 werknemers wilde werken. "Bedrijfsgrootte van mijn klant is helemaal geen onderwerp" werp ik tegen.
Nou ja, kijk, ze waren toch zo'n mooi boek aan het maken voor startende bedrijven, en dergelijke bedrijven hebben toch vertalers nodig?
Ze zijn natuurlijk legaal bezig en op zich genomen is het een goede zaak dat ze startende ondernemers in contact willen brengen met dienstverleners, en er zal ook best wel eens een zelfstandig vertaler zijn die na het betalen van dit bedrag een goede klant wint, maar ik heb ze toch maar gezegd dat hun verhaaltje door en door bekend is in de vertaalwereld, dat er bijna niemand intrapt en dat ze hun doelpubliek veel beter kunnen doorverwijzen naar de gegevensbanken / zoekmachines van proz, aquarius, ngtev en zo.
Klaar!
Collapse


 
Ellis Jongsma
Ellis Jongsma  Identity Verified
Netherlands
Local time: 10:56
Member (2006)
English to Dutch
In 2008 nog steeds bezig! Jan 31, 2008

Ik werd eergisteren gebeld door de IJsselmediagroep met de melding dat ze vertalers zochten voor grote opdrachten voor het MKB (nu eens niet de semi-overheid). Ja, interessant natuurlijk! Maar ja, al snel bleek dat het inderdaad ging om een advertentie in een boekje en dat zou even 249 euro gaan kosten. Hm, ik zeg dan maar dat ik geen marketingbudget heb. Toen taaide ze snel af.

Ik hoop dat ik nou geen bevestiging krijg van een nietbestaande opdracht...

Gister schoot me
... See more
Ik werd eergisteren gebeld door de IJsselmediagroep met de melding dat ze vertalers zochten voor grote opdrachten voor het MKB (nu eens niet de semi-overheid). Ja, interessant natuurlijk! Maar ja, al snel bleek dat het inderdaad ging om een advertentie in een boekje en dat zou even 249 euro gaan kosten. Hm, ik zeg dan maar dat ik geen marketingbudget heb. Toen taaide ze snel af.

Ik hoop dat ik nou geen bevestiging krijg van een nietbestaande opdracht...

Gister schoot me te binnen dat ik de IJsselmediagroep al eens eerder was tegengekomen, op internet. En ja hoor, dat levert een boel hits op! Ben dus nu helemaal blij dat ik m'n centjes nog heb.

Maar goed, dit topic begon begin 2005 en nu passen ze 3 jaar later nog steeds dezelfde techniek toe om klanten te strikken.
Collapse


 
Ellis Jongsma
Ellis Jongsma  Identity Verified
Netherlands
Local time: 10:56
Member (2006)
English to Dutch
En in 2009... May 28, 2009

Oh, en in 2009 ook nog steeds bezig. Van de week weer gebeld of ik interesse had om vanaf oktober (hoe moet ik nu weten of ik daar over 5 maanden tijd voor heb..?) te werken voor de semi-overheid. Heb meteen verbinding verbroken.

 
Chaim Bultsma
Chaim Bultsma  Identity Verified
Local time: 10:56
Dutch to English
+ ...
Geblokkeerde nummers... May 29, 2009

gaan bij mij rechtstreeks door naar de voicemail. Daar staat een bericht dat ongevraagde diensten niet op prijs gesteld worden, maar dat men natuurlijk een bericht kan achterlaten of een e-mail sturen.

Wanneer er nu gebeld wordt met een geblokkeerd nummer zegt mijn telefoon mij "Do not answer". Bijzonder goed voor mijn gemoedsrust en concentratie op mijn werk.


 
Pages in topic:   [1 2] >


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Waarschuwing voor vertalers in Nederland






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »