Hebben algemene voorwaarden zin?
Thread poster: Maarten Heida
Maarten Heida
Maarten Heida  Identity Verified
Netherlands
Local time: 08:46
Dutch to English
+ ...
Jan 16, 2014

Hallo iedereen, ik ben onlangs een eenmanszaak gestart bij de Kamer van Koophandel en heb daarbij het advies gekregen om Algemene Voorwaarden op te stellen. Is dat in jullie ervaring ook verstandig om te doen? Maw. is er wel eens iemand een geval tegengekomen waarin dit nuttig is geweest? Of is het gewoon verstandig om te doen "in het geval dat"?

 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 08:46
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Het laatste Jan 16, 2014

Een van mijn voorwaarden is betaling binnen 4 weken. Bij sommige klanten mag ik blij zijn als ze binnen 2 maanden betalen.

 
Oliver Pekelharing
Oliver Pekelharing  Identity Verified
Netherlands
Local time: 08:46
Dutch to English
Ik heb ze niet Jan 16, 2014

Ik heb ze niet en heb ze ook nooit nodig gehad. Ik werk echter alleen met vertaalbureaus die ik zeker denk te kunnen vertrouwen, en tot nu toe is dat ook altijd het geval geweest. Als je ook op minder veilige markten gaat richten en/of directe klanten hebt is het misschien wel handig.

Succes met je zaak!

Olly


 
Jan Willem van Dormolen (X)
Jan Willem van Dormolen (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 08:46
English to Dutch
+ ...
Doen Jan 16, 2014

Je zult misschien dertig jaar werken zonder ooit problemen te hebben, en dan komt er een keer een geval langs...

Lees eens de voorbeeld-AV van het NGTV - heel nuttig om te zien waar je je allemaal tegen in kunt dekken (bijv. opdrachtgevers die een half jaar later nog eens aankomen met klachten, of met klachten die slaan op teksten waar een ander in heeft zitten rommelen):

... See more
Je zult misschien dertig jaar werken zonder ooit problemen te hebben, en dan komt er een keer een geval langs...

Lees eens de voorbeeld-AV van het NGTV - heel nuttig om te zien waar je je allemaal tegen in kunt dekken (bijv. opdrachtgevers die een half jaar later nog eens aankomen met klachten, of met klachten die slaan op teksten waar een ander in heeft zitten rommelen):

https://www.ngtv.nl/kennisbank/zakelijk/algemene-voorwaarden#

Interessant: je mag ook als niet-lid van het NGTV deze AV gebruiken, mits je alle verwijzingen naar het NGTV eruit haalt.

[Bijgewerkt op 2014-01-16 12:21 GMT]
Collapse


 
Koen van Gilst
Koen van Gilst  Identity Verified
Netherlands
Local time: 08:46
German to Dutch
+ ...
Zeker doen! Jan 16, 2014

Het is in eerste instantie misschien wat uitzoekwerk, maar daarna heeft het volgens mij alleen maar voordelen: de betalingstermijn, wijziging/annulering van opdrachten achteraf, hoelang een offerte geldig is, wat er gebeurt als klanten niet betalen, wie er aansprakelijk is bij eventuele schadeclaims, etc.

En het is niet alleen voor jezelf voordelig, ook de opdrachtgever weet waar hij aan toe is, bijv. als het gaat om de geheimhouding of de copyrights op de vertaling. Daarnaast is he
... See more
Het is in eerste instantie misschien wat uitzoekwerk, maar daarna heeft het volgens mij alleen maar voordelen: de betalingstermijn, wijziging/annulering van opdrachten achteraf, hoelang een offerte geldig is, wat er gebeurt als klanten niet betalen, wie er aansprakelijk is bij eventuele schadeclaims, etc.

En het is niet alleen voor jezelf voordelig, ook de opdrachtgever weet waar hij aan toe is, bijv. als het gaat om de geheimhouding of de copyrights op de vertaling. Daarnaast is het een teken van professionaliteit.

Zoals Jan Willem zegt, mag je de voorwaarden van NGTV ook als niet-lid gewoon gebruiken. Voor de Duitse, Franse, Engelse en Spaanse vertaling moet je volgens mij wel lid zijn.

Toevallig heb ik afgelopen week een stukje over de algemene voorwaarden van NGTV geschreven. Onderaan staat ook nog een lijstje met de voorwaarden van andere vakverenigingen (in het Engels).
Collapse


 
Maarten Heida
Maarten Heida  Identity Verified
Netherlands
Local time: 08:46
Dutch to English
+ ...
TOPIC STARTER
Hartelijk dank! Jan 16, 2014

Allemaal hartelijk dank voor de feedback. Het lijkt me wel duidelijk, dat ga ik dus zeker doen. Baat het niet dan schaadt het niet, tenslotte. Nogmaals bedankt allemaal, en ook allemaal veel succes met jullie zaak.

 
Kitty Brussaard
Kitty Brussaard  Identity Verified
Netherlands
Local time: 08:46
Member (2009)
English to Dutch
+ ...
Absoluut doen Feb 5, 2014

Eens met wat andere collega's hierboven al hebben opgemerkt. Algemene voorwaarden zijn ook een absolute must om je aansprakelijkheid te begrenzen!

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Hebben algemene voorwaarden zin?






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »