Pages in topic:   [1 2] >
bankieren, bankkosten, belastingen
Thread poster: Frank van Thienen (X)
Frank van Thienen (X)
Frank van Thienen (X)  Identity Verified
Canada
Local time: 15:24
Dutch to English
Jun 8, 2013

Hello,

Gezien dat:
* ik in Canada werk,
* 99% van mijn klanten in Nederland zitten,
* kosten van internationaal geld overschrijven zijn hoog.

Zou het enig financieel voordeel hebben (als het al mogelijk is, tenminste) om in Nederland een bankrekening te openen? Ik zit te denken aan belastingen, bijvoorbeeld: als ik mijn inkomen op een Nederlandse rekening opspaar en in grotere bedragen naar Canada overmaak, is dat dan aan NL belastingen onderhevig?<
... See more
Hello,

Gezien dat:
* ik in Canada werk,
* 99% van mijn klanten in Nederland zitten,
* kosten van internationaal geld overschrijven zijn hoog.

Zou het enig financieel voordeel hebben (als het al mogelijk is, tenminste) om in Nederland een bankrekening te openen? Ik zit te denken aan belastingen, bijvoorbeeld: als ik mijn inkomen op een Nederlandse rekening opspaar en in grotere bedragen naar Canada overmaak, is dat dan aan NL belastingen onderhevig?

Voor mijn klanten zou het in ieder geval een groot pluspunt zijn, want internationaal bankieren schijnt erg lastig te zijn voor veel nieuwe klanten die niet bekend zijn met dit proces.

Frank

[Edited at 2013-06-08 23:01 GMT]
Collapse


 
Michael Beijer
Michael Beijer  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 23:24
Member (2009)
Dutch to English
+ ...
wat ik er over weet Jun 8, 2013

Hoi Frank,

Ik weet niet veel over een rekening openen in Nederland als je in Canada woont, maar als/waneer je er eentje hebt weten te openen zou ik je aanraden om niet je geld over te schrijven via de bank maar in plaats daarvan een ‘currency exchange’ bedrijf te gebruiken, of ‘currency broker’ (of hoe dat ook mag heten). Ik gebruik bijvoorbeeld een Engelse bedrijf die ‘Smart Currency Exchange’ heet.

Ikzelf woon bijvoorbeeld in Engeland en heb zowel een rek
... See more
Hoi Frank,

Ik weet niet veel over een rekening openen in Nederland als je in Canada woont, maar als/waneer je er eentje hebt weten te openen zou ik je aanraden om niet je geld over te schrijven via de bank maar in plaats daarvan een ‘currency exchange’ bedrijf te gebruiken, of ‘currency broker’ (of hoe dat ook mag heten). Ik gebruik bijvoorbeeld een Engelse bedrijf die ‘Smart Currency Exchange’ heet.

Ikzelf woon bijvoorbeeld in Engeland en heb zowel een rekening in Engeland (£) als eentje in Spanje (€). Die Spaanse heb ik trouwens nog van toen ik er woonde, maar ik denk dat het redelijk makkelijk moet zijn om er eentje in Nederland, Spanje, Italië, of zo te openen ook al woon je in Canada. Misschien dat je er wel een keertje naar toe moet gaan maar dat is zo geregeld tijdens een vakantie bijv. Zij rekenen geen extra kosten voor het versturen en hun wisselkoers is veel beter dan die van de bank. Ik wacht meestal totdat ik een paar duizend heb opgespaard in Spanje maar ze vinden het ook prima als ik kleinere bedragen op wil sturen.

Michael

http://www.smartcurrencyexchange.com/
Collapse


 
Frank van Thienen (X)
Frank van Thienen (X)  Identity Verified
Canada
Local time: 15:24
Dutch to English
TOPIC STARTER
op bezoek Jun 9, 2013

Bedankt voor de tip, Michael. Ik zal deze optie wat nader bekijken. Ik ga over anderhalve week voor drie maanden naar Nederland en zal daar eens nader informeren over het een en het ander. Als oud-Nederlander en zonder verblijfsvergunning kan ik officieel geen (bank)rekening openen in Nederland, dus ik zie nog niet hoe ik het gemakkelijker en goedkoper kan maken voor mijn klanten.

Frank


 
Steven Segaert
Steven Segaert
Estonia
Local time: 01:24
Member (2012)
English to Dutch
+ ...
Mijn idee Jun 9, 2013

Hoi Frank,

Wat belastingen betreft hoef je je geen zorgen te maken - tenminste, zolang je belastingen betaalt in Canada. Canada en Nederland hebben een belastingverdrag (zie ...
See more
Hoi Frank,

Wat belastingen betreft hoef je je geen zorgen te maken - tenminste, zolang je belastingen betaalt in Canada. Canada en Nederland hebben een belastingverdrag (zie http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingen-internationaal en http://www.minbuza.nl/producten-en-diensten/verdragen/zoek-in-de-verdragenbank/1986/5/000324.html).

Dat betekent (meestal) dat je belasting betaalt in de plaats waar je woont (Canada). Juridisch gezien werk jij ook daar (dus is er geen probleem), maar de bank heeft misschien verplichtingen tegenover de Nederlandse overheid.

Belgische banken moeten bijvoorbeeld belastingen afhouden op interest, en willen daarom vaak geen zaken doen met mensen die niet onderworpen zijn aan het Belgische belastingstelsel, gewoon omdat ze dan de standaard procedures niet toe kunnen passen. Duurdere zakenbanken maken dat onderscheid wel, maar zijn dus ook duurder.

Met andere woorden, juridisch zou er geen probleem mogen zijn (even bellen met de Canadese belastingdienst om zeker te spelen! http://www.cra-arc.gc.ca/tx/nnrsdnts/trty-eng.html). Praktisch misschien wel.

Je moet dus een bank vinden die er geen probleem mee heeft dat je als niet-inwonende een rekening opent. Dat hoeft niet in Nederland te zijn - als ik het goed heb doen ze daar bijvoorbeeld in Duitsland niet moeilijk over. Je moet er alleen voor zorgen dat het gaat om een land waar Canada een verdrag mee heeft.

Ik zou een paar mailtjes sturen voor je op reis gaat - en er duidelijk bij zeggen dat je "tax resident" bent in Canada. Misschien kan je van de Canadezen daar zelfs een verklaring over krijgen.
Collapse


 
Kirsten Bodart
Kirsten Bodart  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 00:24
Dutch to English
+ ...
In principe is dat geen probleem Jun 9, 2013

Maar tegenwoordig doen banken daarover moeilijk en willen ze graag een bewijs van woonst zien in het land waar je de rekening wilt openen. Of dat echt permanent moet zijn, weet ik niet. In Engeland moet je namelijk gewoon een zogenaamde recente 'utility bill' voorleggen die op jouw naam en adres staat (dus gas, elektriciteit of zoiets) en dat kun je ook als je gewoon daar een paar maandjes verblijft, lijkt me.

Belgische banken moeten tegenwoordig roerende voorheffing afhouden omdat
... See more
Maar tegenwoordig doen banken daarover moeilijk en willen ze graag een bewijs van woonst zien in het land waar je de rekening wilt openen. Of dat echt permanent moet zijn, weet ik niet. In Engeland moet je namelijk gewoon een zogenaamde recente 'utility bill' voorleggen die op jouw naam en adres staat (dus gas, elektriciteit of zoiets) en dat kun je ook als je gewoon daar een paar maandjes verblijft, lijkt me.

Belgische banken moeten tegenwoordig roerende voorheffing afhouden omdat de Belgische staat het beu was dat de 15% roerende voorheffing toepasbaar op interesten op spaarrekeningen van meer dan 2000€ omzeild werd door verschillende rekeningen te openen die minder dan die 2000 interest opleverden, eerder dan alle kapitaal op een rekening te laten staan. Zodanig dat alle banken samen dus die 15% niet afhielden, waardoor je geen roerende voorheffing betaalde. De Belgische staat vergeet wel dat het dan nu waarschijnlijker is dat al het spaargeld stilletjes uit het land verdwijnt naar het buitenland, maar ja. Om die 15% dan terug te krijgen als je dus niet boven de 2000€ rente komt, moet je dan je kapitaal aangeven. Wat niemand dus deed hiervoor.

Maar zoals ik al zei, normaal zou het moeten kunnen, zolang je je belastingen betaalt waar je belastingplichtig bent. Waar je je rekening hebt, is in principe niet van belang, maar door anti-fraudemaatregelen kun je zulke rekeningen niet zomaar openen, tenzij je natuurlijk miljoenen hebt (dan geeft de bank er niet zo om).
Collapse


 
Michael Beijer
Michael Beijer  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 23:24
Member (2009)
Dutch to English
+ ...
de situatie in Spanje Jun 9, 2013

Zoals ik al zei, ik heb dus een euro rekening in Spanje die ik gebruik voor mijn euro klanten (en stuur dan die euros naar mijn £ rekening hier in het Verenigd Koninkrijk met een "currency exchange broker"). Ik heb net even gecheckt en mijn Spaanse account is een zogenaamde 'bank account for non-residents' wat heel makkelijk is om te openen. Ik lees bijvoorbeeld het volgende net op de site van Barclays:

Opening a bank account when you arrive in Spain

Non-residents of Spain

Opening a bank account in Spain is a relatively straightforward process for non-residents, providing you are able to produce the required documentation. You will need to provide a copy of your passport, along with a letter of reference from your home bank, and ideally some recent bank statements.

In most cases, banks will want to confirm with you every six months that you're still a non-resident. If you do become a Spanish resident, you should tell the bank immediately.

Non-residents are required to submit a Declaration of Fiscal Residence (Declaración de Residencia Fiscal) form and obtain an NIE number before they open an account. An NIE number is a form of identity for foreigners, and can be obtained from a police station that has a foreigners department. (http://www.barclayswealth.com/international/support-information/international-banking/moving-to-spain.htm# )


Als het je niet lukt in Nederland of België (vanwege de (te) vele regeltjes), zou ik dan even naar Spanje gaan . . .

Michael

Mijn bank: http://www.bancopopular.es/popular-web/extranjeros/No-residentes/


 
Frank van Thienen (X)
Frank van Thienen (X)  Identity Verified
Canada
Local time: 15:24
Dutch to English
TOPIC STARTER
Bedankt . . . Jun 9, 2013

Bedankt allemaal, voor de behulpzame tips. Het is al een stuk duidelijker - niet gemakkelijker, maar wel duidelijker. Als ik straks lekker rustig in m'n uppie in NL zit zal ik er eens verder naar kijken. In ieder geval zal het waarschijnlijk beter te regelen zijn als ik daar ben - of in Spanje!!

Groeten,
Frank


 
Frank van Thienen (X)
Frank van Thienen (X)  Identity Verified
Canada
Local time: 15:24
Dutch to English
TOPIC STARTER
follow-up Jun 10, 2013

Whoa ...
Gisteren toch maar even een rekening aangevraagd bij Smart Currency Exchange. Vanmorgen vroeg kreeg ik meteen een email dat mijn account is goedgekeurd en nu net belde(!) één van hun traders mij op om een gesprekje te hebben over wat zij voor mij kunnen doen. What a service!

In principe is het mogelijk om mijn klanten te vragen hun betaling over te maken naar mijn SCE account (EUR), waar ik dit geld opspaar en af en toe de grote hap door SCE laat wisselen naar CAD
... See more
Whoa ...
Gisteren toch maar even een rekening aangevraagd bij Smart Currency Exchange. Vanmorgen vroeg kreeg ik meteen een email dat mijn account is goedgekeurd en nu net belde(!) één van hun traders mij op om een gesprekje te hebben over wat zij voor mij kunnen doen. What a service!

In principe is het mogelijk om mijn klanten te vragen hun betaling over te maken naar mijn SCE account (EUR), waar ik dit geld opspaar en af en toe de grote hap door SCE laat wisselen naar CAD en naar mijn plaatselijke bank stuur.

Dit lijkt ontzettend simpel. Alleen nog even uitproberen (met iemand die een NL bankrekening heeft) of dit ook voor mijn klanten zo simpel (en goedkoop) is.

Nogmaals bedankt allemaal, voor de toelichting!
Frank
Collapse


 
Margreet Mohle
Margreet Mohle  Identity Verified
Canada
Local time: 18:24
Member (2010)
French to Dutch
+ ...
Interessant Jun 13, 2013

Bedankt voor deze post. Ik zit in dezelfde situatie en heb nog steeds een rekening in Nederland lopen. Maar de overschrijfkosten zouden hetzelfde zijn als van mijn klanten. Ik ga ook eens naar
Smart Currency Exchange kijken. En misschien nog wat meer regelen in Nederland, ga er ook weer eens kijken binnenkort.
Margreet


 
Marinus Vesseur
Marinus Vesseur  Identity Verified
Canada
Local time: 15:24
English to Dutch
+ ...
Smart Currency Exchange Jun 13, 2013

Margreet Mohle wrote:
.. Ik ga ook eens naar
Smart Currency Exchange kijken...
Margreet


Dat wilde ik meteen even weten, maar voor 4000 Euro wilden ze toch zo rond de 2.5%. De winst t.o.v. overmaking van mijn Duitse bankrekening is te gering. De Postbank wil 3% plus ca. 10 Euro voor een overmaking naar Canada, dus daar blijf ik dan toch maar bij.


 
Wolfgang Jörissen
Wolfgang Jörissen  Identity Verified
Belize
Dutch to German
+ ...
Luxemburg Jun 13, 2013

Als je er bent, zou ik een uitstapje naar Luxemburg maken. Dat is sowieso leuk maar er komt nog bij dat je alleen een paspoort nodig hebt om een bankrekening te openen. Kwestie van een uurtje. Euro-overboekingen zijn in principe gratis, dus je bespaart sowieso op je bankkosten. Wat belastingen betreft: je bent in Nederland noch elders in Europa belastingplichtig, dus wat je ook opspaart, kan de Europese belastingautoriteiten worst wezen. Je belastingzaken in Canada zijn een ander verhaal.

 
Michael Beijer
Michael Beijer  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 23:24
Member (2009)
Dutch to English
+ ...
@Marinus: Jun 13, 2013

Marinus Vesseur wrote:

Margreet Mohle wrote:
.. Ik ga ook eens naar
Smart Currency Exchange kijken...
Margreet


Dat wilde ik meteen even weten, maar voor 4000 Euro wilden ze toch zo rond de 2.5%. De winst t.o.v. overmaking van mijn Duitse bankrekening is te gering. De Postbank wil 3% plus ca. 10 Euro voor een overmaking naar Canada, dus daar blijf ik dan toch maar bij.


Dat vind ik raar om te horen want voor zover ik weet zijn er geen kosten, en als ze er wel zijn zijn ze wel heel erg laag (af en 5 euro, als je heel vaak kleine bedragen opstuurt), geen 2.5% of zo, dat lijkt wel PayPal.

Michael

••• Wacht even, ik bedenk me net: Smart Currency Exchange een Brits bedrijf, en ik stuur euros vanuit Spanje naar mijn Engelse rekening (in £). Misschien is het daarom goedkoper voor mij. Misschien moet je een currency broker in Canada zoeken...

[Edited at 2013-06-13 13:44 GMT]


 
Frank van Thienen (X)
Frank van Thienen (X)  Identity Verified
Canada
Local time: 15:24
Dutch to English
TOPIC STARTER
from the horse's mouth... Jun 13, 2013

Net even heen en weer met één van de SCE traders:
Hij gaf mij niet direct antwoord op de vraag of mijn klanten ook kosten zouden ondervinden (dus neem ik aan van niet), en wat betreft het overzetten van EUR naar CAD:
"For transfers under €3,000 to Canada, there would be a €10 transfer fee but I’m sure we can waive this a few times if this is continuous."
Zo te zien is het alllemaal erg "losjes" geregeld, maar in ieder geval niet duur.

Zoals het nu w
... See more
Net even heen en weer met één van de SCE traders:
Hij gaf mij niet direct antwoord op de vraag of mijn klanten ook kosten zouden ondervinden (dus neem ik aan van niet), en wat betreft het overzetten van EUR naar CAD:
"For transfers under €3,000 to Canada, there would be a €10 transfer fee but I’m sure we can waive this a few times if this is continuous."
Zo te zien is het alllemaal erg "losjes" geregeld, maar in ieder geval niet duur.

Zoals het nu werkt voor mij:
mijn klanten gebruiken voornamelijk online banking om geld naar mij te sturen. Dat kost vanuit NL €13, als ik het goed begrijp.
Mijn bank ontvangt dit geld en zet het om naar CAD, waarvoor ik dan CAD15 voor betaal. Dit kan dus flink duur zijn voor kleine bedragen (onder €300).
Dit is voor mij helemaal duur als sommige van mijn "zuinige" klanten hun kleine factuurtjes betalen met de optie dat ik alle kosten draag.
Paypal gebruik ik vrijwel niet meer, maar zou wel het beste ziijn onder €300.
Collapse


 
Frank van Thienen (X)
Frank van Thienen (X)  Identity Verified
Canada
Local time: 15:24
Dutch to English
TOPIC STARTER
luxemburg.. Jun 13, 2013

Wolfgang Jörissen wrote:

Als je er bent, zou ik een uitstapje naar Luxemburg maken.


Dat klinkt ook niet gek! En wat je zegt, een leuk uitstapje.


Michael wrote:

Misschien is het daarom goedkoper voor mij. Misschien moet je een currency broker in Canada zoeken...


Ja, maar mijn doel is om uit te vinden hoe ik het voor mijn klanten makkelijker en goedkoper kan maken. Currency omzetten is misschien nog de minste kostenplaats in dit hele proces. Transfer fees maken het proces zo duur.


 
Michael Beijer
Michael Beijer  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 23:24
Member (2009)
Dutch to English
+ ...
Hoi Frank, Jun 13, 2013

Frank van Thienen wrote:

Wolfgang Jörissen wrote:

Als je er bent, zou ik een uitstapje naar Luxemburg maken.


Dat klinkt ook niet gek! En wat je zegt, een leuk uitstapje.


Michael wrote:

Misschien is het daarom goedkoper voor mij. Misschien moet je een currency broker in Canada zoeken...


Ja, maar mijn doel is om uit te vinden hoe ik het voor mijn klanten makkelijker en goedkoper kan maken. Currency omzetten is misschien nog de minste kostenplaats in dit hele proces. Transfer fees maken het proces zo duur.


Dat is misschien erger dan je denkt. Ik heb het niet heel erg uitgebreid uitgezocht, maar ik heb het gevoel dat banken (en PayPal) de voor hun beste wisselkoers kiezen, due ik denk dat dat ook erg kan oplopen. De brokers van SCE vertellen je iedere keer precies wat voor koers ze je kunnen aanbieden en voor zover ik weet is die altijd beter dan die van je bank of PayPal.

Michael


 
Pages in topic:   [1 2] >


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


bankieren, bankkosten, belastingen






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »