Pages in topic:   < [1 2]
bankieren, bankkosten, belastingen
Thread poster: Frank van Thienen (X)
Kirsten Bodart
Kirsten Bodart  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 02:19
Dutch to English
+ ...
Luxemburg enz. Jun 13, 2013

Het laatste wat ik van Luxemburg gehoord heb (we wonen er niet ver van af) was dat je voor het openen van een zichtrekening naast een paspoort ook nog eens een contract met een bedrijf in Luxemburg nodig had als je er niet woonachtig bent. Wat dat betreft, mag je als vertaler waarschijnlijk ook een contract hebben met een Luxemburgs bureau. Deze maatregel om fraude tegen te gaan blijkbaar. Waarom dat beter is dan een contract met een Frans bureau zeg maar, is mij niet helemaal duidelijk, want je... See more
Het laatste wat ik van Luxemburg gehoord heb (we wonen er niet ver van af) was dat je voor het openen van een zichtrekening naast een paspoort ook nog eens een contract met een bedrijf in Luxemburg nodig had als je er niet woonachtig bent. Wat dat betreft, mag je als vertaler waarschijnlijk ook een contract hebben met een Luxemburgs bureau. Deze maatregel om fraude tegen te gaan blijkbaar. Waarom dat beter is dan een contract met een Frans bureau zeg maar, is mij niet helemaal duidelijk, want je bent nog altijd niet belastingplichtig als niet-gedomicilieerd vertaler. Voor spaarrekeningen doen ze minder moeilijk, natuurlijk, maar daar ben je niks mee.

Wat betreft de Postbank, verbaast die torenhoge kost mij niet. Wij bij de Sparkasse Trier moeten namelijk €5 betalen als we bij een 'vreemde' bank geld willen afhalen. Wordt wel erg duur als je een klein bedragje afhaalt. Duitse banken zijn nogal inhalig (misschien daarom dat ze nog altijd drijven...).
Paypal vraagt dan weer 10% van het bedrag dat je wilt overschrijven naar een gewone bankrekening. Wordt ook duur.

Maar die Smart Currency Exchange moet ik ook eens aan denken.
Collapse


 
Frank van Thienen (X)
Frank van Thienen (X)  Identity Verified
Canada
Local time: 17:19
Dutch to English
TOPIC STARTER
geen bank utopia Jun 14, 2013

Ik denk dat Luxemburg toch niet een oplossing zal zijn voor mij.
Van de website van ING Luxemburg:
"You are not an ING Luxembourg client yet?
In order to open an online account, you must be a private, legally capable individual aged 18 or over and residing in one of the following countries: Grand Duchy of Luxembourg, Belgium, France, Germany, Greece, the Netherlands, Portugal or Spain."


 
Kirsten Bodart
Kirsten Bodart  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 02:19
Dutch to English
+ ...
Ja, Luxemburg Jun 14, 2013

probeert te doen alsof ze fraude tegengaan. Ze maken er daarentegen wel geen geheim van alle anti-fraudemaatregelen grotendeels tegen te werken (de anti-fraudemaatregelen gelden namelijk alleen voor particulieren en niet voor bedrijven en Mr Junker had gezegd: 'I am looking forward to many years of discussion on the subject of bank secrecy.' Hum), maar ja, als je woonachtig bent in Canada is dat lastig natuurlijk. De banken staan er ook onder druk om vooral het witwassen van geld uit illegale pr... See more
probeert te doen alsof ze fraude tegengaan. Ze maken er daarentegen wel geen geheim van alle anti-fraudemaatregelen grotendeels tegen te werken (de anti-fraudemaatregelen gelden namelijk alleen voor particulieren en niet voor bedrijven en Mr Junker had gezegd: 'I am looking forward to many years of discussion on the subject of bank secrecy.' Hum), maar ja, als je woonachtig bent in Canada is dat lastig natuurlijk. De banken staan er ook onder druk om vooral het witwassen van geld uit illegale praktijken tegen te gaan.

Maar toch zou ik eens kijken bij andere banken in Luxemburg. Ze zijn namelijk niet allemaal dezelfde. ING is dan toch anders dan Dexia/BIL (overgenomen, want Dexia was bijna failliet), want daar had mijn man een contract nodig, zoals ik al zei. Misschien dat Barclays of RBS of zoiets anders reageren daarop. Zeker misschien als het om iemand woonachtig in de Commonwealth gaat. Je kunt nooit weten.

En dan zijn er nog banken, daar, zoals Santander. Ik denk dat zij erop uit zijn klanten te winnen (alleszins in het VK), want ze geven je zelfs geld toe. Naast de grote banken heb je er ook kleinere banken. Misschien zijn die iets voor jou?

[Edited at 2013-06-14 12:29 GMT]
Collapse


 
Peter van der Hoek
Peter van der Hoek
Spain
Local time: 02:19
Member (2008)
Dutch to English
+ ...
Bankrekening openen geen probleem Jun 18, 2013

Frank van Thienen wrote:

Bedankt voor de tip, Michael. Ik zal deze optie wat nader bekijken. Ik ga over anderhalve week voor drie maanden naar Nederland en zal daar eens nader informeren over het een en het ander. Als oud-Nederlander en zonder verblijfsvergunning kan ik officieel geen (bank)rekening openen in Nederland, dus ik zie nog niet hoe ik het gemakkelijker en goedkoper kan maken voor mijn klanten.

Frank


Hallo Frank. Een bankrekening openen als "oud-Nederlander" is geen probleem, in ieder geval niet bij de ABN (sorry, is absoluut niet de bedoeling reclame te maken). Ook buitenlanders kunnen een rekening in Nederland openen, aangezien een van mijn klanten (Brits, woonachtig in Argentinië) er ook een rekening heeft.

Hoe het met belastingen zit weet ik niet precies, dat is ook afhankelijk van Canadese wetten betreffende dubbele heffingen.

Succes ermee in ieder geval.


 
Frank van Thienen (X)
Frank van Thienen (X)  Identity Verified
Canada
Local time: 17:19
Dutch to English
TOPIC STARTER
fluitje van een cent Jul 3, 2013

Waar zat ik me toch druk over te maken,
en
Waarom heb ik dit tien jaar geleden niet gedaan?

Vandaag had ik een afspraak bij de ABN-AMRO in Heerhugowaard, en na een half uurtje digitale formulieren invullen liep ik de deur uit, met een betaalrekening! Een mogelijke redding voor mij was dat er gevraagd werd naar een sofinummer (burgerservicenummer), en toevallig had ik die pas geleden gekregen in verband met komend pensioen (AOW). Zonder dit nummer was dit proces denk ik
... See more
Waar zat ik me toch druk over te maken,
en
Waarom heb ik dit tien jaar geleden niet gedaan?

Vandaag had ik een afspraak bij de ABN-AMRO in Heerhugowaard, en na een half uurtje digitale formulieren invullen liep ik de deur uit, met een betaalrekening! Een mogelijke redding voor mij was dat er gevraagd werd naar een sofinummer (burgerservicenummer), en toevallig had ik die pas geleden gekregen in verband met komend pensioen (AOW). Zonder dit nummer was dit proces denk ik niet mogelijk geweest.

Dus nu is het veel gemakkelijker - en goedkoper - voor mijn klanten om mij te betalen. Ik spaar het geld op tot er een fatsoenlijk bedrag staat en dan stuur ik het naar mijn Canadese rekening, via Smart Currency Exchange. Simple!

Allemaal bedankt voor het nadenken!

Frank
Collapse


 
Frank van Thienen (X)
Frank van Thienen (X)  Identity Verified
Canada
Local time: 17:19
Dutch to English
TOPIC STARTER
update Mar 2, 2014

For the record, here is an update of this topic.

In mijn geval blijkt een rekening bij Smart Currency Exchange overbodig te zijn.
Ik kan namelijk mijn Nederlandse pinpas hier in Canada kan gebruiken om geld 'uit de muur te trekken' bij een Canadese ATM, ZONDER kosten! De huidige koers wordt toegepast, en geen enkele kosten worden daarvan afgetrokken, niet door mijn Canadese bank, en niet door de NL bank. Gisteren haalde ik geld op en kreeg CAD 1.46 voor iedere Euro. Met gro
... See more
For the record, here is an update of this topic.

In mijn geval blijkt een rekening bij Smart Currency Exchange overbodig te zijn.
Ik kan namelijk mijn Nederlandse pinpas hier in Canada kan gebruiken om geld 'uit de muur te trekken' bij een Canadese ATM, ZONDER kosten! De huidige koers wordt toegepast, en geen enkele kosten worden daarvan afgetrokken, niet door mijn Canadese bank, en niet door de NL bank. Gisteren haalde ik geld op en kreeg CAD 1.46 voor iedere Euro. Met grote bedragen zal dat lasting zijn, vanwege een dagelijkse ATM limiet, maar voor mij werkt dit prima.

I'm a happy camper.

Regards,
Frank
Collapse


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 02:19
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Burgerservicenummer Mar 2, 2014

Frank van Thienen wrote:

Waar zat ik me toch druk over te maken,
en
Waarom heb ik dit tien jaar geleden niet gedaan?

Vandaag had ik een afspraak bij de ABN-AMRO in Heerhugowaard, en na een half uurtje digitale formulieren invullen liep ik de deur uit, met een betaalrekening! Een mogelijke redding voor mij was dat er gevraagd werd naar een sofinummer (burgerservicenummer), en toevallig had ik die pas geleden gekregen in verband met komend pensioen (AOW). Zonder dit nummer was dit proces denk ik niet mogelijk geweest.

Dus nu is het veel gemakkelijker - en goedkoper - voor mijn klanten om mij te betalen. Ik spaar het geld op tot er een fatsoenlijk bedrag staat en dan stuur ik het naar mijn Canadese rekening, via Smart Currency Exchange. Simple!

Allemaal bedankt voor het nadenken!

Frank


Hallo Frank,

Mag ik deze discussie nog even kapen om je te vragen hoe je aan een burgerservicenummer bent gekomen?

Ik ben in de sofitijd uit Nederland vertrokken en zou ook wel eens mijn pensioenrechten willen checken.

Groeten,
Gerard


 
Angelique Blommaert
Angelique Blommaert  Identity Verified
Netherlands
Local time: 02:19
Member (2012)
German to Dutch
+ ...
Balie Mar 3, 2014

Ik zag op rijksoverheid.nl iets staan over Digid. Dat kun je aanvragen bij een aantal balies in de grensstreek. Online kan niet omdat je geen burgerservicenummer hebt. Ik zou daar eens mee bellen, bijvoorbeeld gemeente Maastricht. Met een Digid kun je inloggen bij de Sociale Verzekeringsbank voor je AOW. Je kunt ze ook vua de site vragen stellen. Ook het ABP werkt met Digid. De kortste klap is bellen met je eigen pensioenfonds en een overzicht opvragen.

*je ziet er jonger uit hoor*
... See more
Ik zag op rijksoverheid.nl iets staan over Digid. Dat kun je aanvragen bij een aantal balies in de grensstreek. Online kan niet omdat je geen burgerservicenummer hebt. Ik zou daar eens mee bellen, bijvoorbeeld gemeente Maastricht. Met een Digid kun je inloggen bij de Sociale Verzekeringsbank voor je AOW. Je kunt ze ook vua de site vragen stellen. Ook het ABP werkt met Digid. De kortste klap is bellen met je eigen pensioenfonds en een overzicht opvragen.

*je ziet er jonger uit hoor*

Mijn BSN is gelijk aan mijn sofinummer.

[Edited at 2014-03-03 00:40 GMT]
Collapse


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 02:19
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Ik heb nog alle tijd Mar 3, 2014

Bedankt Angelique,

Ik moet nog minstens tien jaar werken en geef toe dat mijn portret op deze website wat geflatteerd en gedateerd is. Ik ben er ondertussen niet knapper op geworden, dus ik houd het nog even bij deze foto.

Gerard


 
Frank van Thienen (X)
Frank van Thienen (X)  Identity Verified
Canada
Local time: 17:19
Dutch to English
TOPIC STARTER
svb.nl Mar 3, 2014

Gerard de Noord wrote:
Mag ik deze discussie nog even kapen om je te vragen hoe je aan een burgerservicenummer bent gekomen?


Hoi Gerard,

Ik raad je aan contact op te nemen met de Sociale Verzekeringsbank ( http://www.svb.nl/int/nl/index.jsp ), die behandelen AOW uitkeringen. Ik had ook vernomen wat Angelique al schrijft, dat je BSN gelijk is aan je sofinummer. Dat hoor je gauw genoeg bij de svb. Voor je 65-ste is hier geen haast bij, maar beter vroeg dan laat.

Succes ermee!
Frank


 
Pages in topic:   < [1 2]


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


bankieren, bankkosten, belastingen






Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »