Emigreren en meenemen van je bedrijf
Thread poster: Déborah Essers-Jansen
Déborah Essers-Jansen
Déborah Essers-Jansen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 17:04
English to Dutch
+ ...
Jul 13, 2012

Mijn man heeft een baan aangeboden gekregen in Dubai en daarom overwegen we nu daarheen te gaan. Ik wil eigenlijk alleen gaan als ik mijn werkzaamheden daar ook kan uitvoeren, maar kan dat zomaar? Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijke emigratie? Alle informatie, tips, enz. zijn welkom!

 
Suzan Hamer
Suzan Hamer  Identity Verified
Netherlands
Local time: 17:04
English
+ ...
No similar experience, but Jul 13, 2012

I don't see why you should not be able to. I used to live and work self-employed in Israel and then moved to the Netherlands. I did not "move" my business from one place to the other, but after a long child-rearing break, began again to work self-employed here in the Netherlands.

I would check out circumstances and regulations in Dubai regarding self-employment. Find out if there are any regulations that would prevent you from working there freelance/self-employed; taxes, banking,
... See more
I don't see why you should not be able to. I used to live and work self-employed in Israel and then moved to the Netherlands. I did not "move" my business from one place to the other, but after a long child-rearing break, began again to work self-employed here in the Netherlands.

I would check out circumstances and regulations in Dubai regarding self-employment. Find out if there are any regulations that would prevent you from working there freelance/self-employed; taxes, banking, permits or licenses required, etc. You might be able to get such information from a Dubai embassy, if there is one.

Working via Internet should mean you can work anyplace in the world, I would think.

Edited to correct horrifying typo.


[Edited at 2012-07-13 09:40 GMT]
Collapse


 
Maaike van Vlijmen
Maaike van Vlijmen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 17:04
Member (2009)
Italian to Dutch
+ ...
Waarom niet? Jul 13, 2012

Hoi Déborah,

Ik ben een "partnervolger" (mijn partner is een wetenschapper) en heb de afgelopen jaren in verschillende landen als freelance vertaalster gewerkt (en werk nu nog steeds in het buitenland), geen probleem. Het hangt helemaal af van het land waar je naartoe gaat, dus zoek eerst uit hoe de zaken daar geregeld zijn en of je je business daar probleemloos kunt voortzetten. Zo niet, dan kun je altijd overwegen om je bedrijf in Nederland geregistreerd te laten en jezelf in Dub
... See more
Hoi Déborah,

Ik ben een "partnervolger" (mijn partner is een wetenschapper) en heb de afgelopen jaren in verschillende landen als freelance vertaalster gewerkt (en werk nu nog steeds in het buitenland), geen probleem. Het hangt helemaal af van het land waar je naartoe gaat, dus zoek eerst uit hoe de zaken daar geregeld zijn en of je je business daar probleemloos kunt voortzetten. Zo niet, dan kun je altijd overwegen om je bedrijf in Nederland geregistreerd te laten en jezelf in Dubai te registreren. Maar misschien zitten er haken en ogen aan omdat het buiten de EU is, dat weet ik niet.
Veel succes, ik hoop dat het lukt!
Collapse


 
Déborah Essers-Jansen
Déborah Essers-Jansen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 17:04
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Registratie in Nederland Jul 16, 2012

Hoi Maaike,

Bedankt voor je antwoord. Het lijkt me inderdaad logisch dat er per land andere regels gelden, dus ik had gehoopt dat iemand hier ervaring zou hebben met werken in Dubai, maar dat lijkt niet het geval te zijn.
Hoe heb jij het geregeld? Ben jij nog in Nederland geregistreerd voor dingen? Ik ben nog van alles aan het uitzoeken en o.a. de verzekeringen en lijfrente moet ik nog bekijken. Ik kan me zo voorstellen dat het nadelig is als je zulke dingen in NL moet opzegge
... See more
Hoi Maaike,

Bedankt voor je antwoord. Het lijkt me inderdaad logisch dat er per land andere regels gelden, dus ik had gehoopt dat iemand hier ervaring zou hebben met werken in Dubai, maar dat lijkt niet het geval te zijn.
Hoe heb jij het geregeld? Ben jij nog in Nederland geregistreerd voor dingen? Ik ben nog van alles aan het uitzoeken en o.a. de verzekeringen en lijfrente moet ik nog bekijken. Ik kan me zo voorstellen dat het nadelig is als je zulke dingen in NL moet opzeggen en ter plaatse moet regelen (omdat het op dit moment toch wel mijn bedoeling is om over een tijd weer terug te komen). Of heb jij andere ervaringen?

Alvast bedankt!
Déborah
Collapse


 
Maaike van Vlijmen
Maaike van Vlijmen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 17:04
Member (2009)
Italian to Dutch
+ ...
Helemaal weg Jul 16, 2012

Hoi Déborah,

Ik ben helemaal weg uit NL, heb alles hier. Ik suggereerde dat je je bedrijf in NL geregistreerd kunt laten, omdat ik dat advies kreeg toen ik moeite had om me hier in het Verenigd Koninkrijk te laten registreren (heel raar systeem hier).
Ik kan je wel uit ervaring aanraden om in ieder geval een arts en/of medische verzekering in het land waar je verblijft te regelen. Nadat ik hierheen verhuisd was stond ik nog een tijdje officieel in NL ingeschreven en een paar
... See more
Hoi Déborah,

Ik ben helemaal weg uit NL, heb alles hier. Ik suggereerde dat je je bedrijf in NL geregistreerd kunt laten, omdat ik dat advies kreeg toen ik moeite had om me hier in het Verenigd Koninkrijk te laten registreren (heel raar systeem hier).
Ik kan je wel uit ervaring aanraden om in ieder geval een arts en/of medische verzekering in het land waar je verblijft te regelen. Nadat ik hierheen verhuisd was stond ik nog een tijdje officieel in NL ingeschreven en een paar maanden na mijn officiële registratie hier werd ik ziek (terwijl ik al jaren niet meer ziek was geweest) en was ik dus dolblij dat ik inmiddels hier een arts had.
Vrienden van een goede vriendin van mij wonen in Dubai, als je wilt kan ik haar mailen en vragen of zij die mensen om advies kan vragen. Volgens mij zitten er best veel Nederlanders in Dubai, ik denk dat je ook informatie op expatforums kunt vinden.
Succes!
Collapse


 
Wolfgang Jörissen
Wolfgang Jörissen  Identity Verified
Belize
Dutch to German
+ ...
Buiten de EU? Geen enkel probleem! Sep 25, 2012

Maaike van Vlijmen wrote:
Zo niet, dan kun je altijd overwegen om je bedrijf in Nederland geregistreerd te laten en jezelf in Dubai te registreren. Maar misschien zitten er haken en ogen aan omdat het buiten de EU is, dat weet ik niet.
Veel succes, ik hoop dat het lukt!



Veel haken en ogen zullen er niet aan zitten. Feit is dat je met een verhuizing naar een land buiten de EU van een hoop gezeur af bent. Ik noem alleen maar BTW. En aangezien Dubai blijkbaar geen inkomstenbelasting kent, zou voor mij de keuze voor de hand liggen.


 
Déborah Essers-Jansen
Déborah Essers-Jansen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 17:04
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Bedankt Wolfgang Sep 25, 2012

Hallo Wolfgang,

Het is inderdaad vrij gemakkelijk om uit Nederland te vertrekken. Mijn accountant adviseerde me ook om alle banden met Nederland te verbreken, om belastingtechnische redenen inderdaad. Het probleem is alleen dat het in Dubai niet zo gemakkelijk is om je als vertaler te vestigen (schijnt een heel speciale wetgeving te zijn), maar als ik me als consultant vestig is het probleem al opgelost.


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Emigreren en meenemen van je bedrijf






Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »