https://www.proz.com/forum/dutch/218189-jaarrekeningen.html&phpv_redirected=1

Jaarrekeningen
Thread poster: Anne Wosnitza
Anne Wosnitza
Anne Wosnitza  Identity Verified
Netherlands
Local time: 09:15
Member
English to German
+ ...
Feb 13, 2012

Beste mensen,

Mijn levensgezel en ik, wij hebben de kans naar Nederland te verhuizen. Dat willen wij ook graag doen, en ik zou dan verder dan vertaalster EN>DE (ZZP) werken. Dus heb ik begonnen op het internet naar informaties met betrekking tot taksen/boekhouding in Nederland voor zelfstandige vertalers te zoeken en kan gewoon geen bron vinden, die alle mijn vragen beantwoordt. Nou, mijn belangrijkste vraag is inderdaad of ik in Nederland dwingend met een boekhouder moet samenwerke
... See more
Beste mensen,

Mijn levensgezel en ik, wij hebben de kans naar Nederland te verhuizen. Dat willen wij ook graag doen, en ik zou dan verder dan vertaalster EN>DE (ZZP) werken. Dus heb ik begonnen op het internet naar informaties met betrekking tot taksen/boekhouding in Nederland voor zelfstandige vertalers te zoeken en kan gewoon geen bron vinden, die alle mijn vragen beantwoordt. Nou, mijn belangrijkste vraag is inderdaad of ik in Nederland dwingend met een boekhouder moet samenwerken of of ik mijn boekhouding ook verder zelfs kan doen. Want ik heb gelezen dat je elke jaar bij de belastingaangifte een zogenaamde jaarrekening moet meesturen. Zoiets heb ik nog nooit gedaan omdat het in Duitsland niet nodig is (hier is de winst/verlies belangrijk) en ik vraag mij nu af of ik zo een jaarrekening zelfs kan doen en of ervoor misschien en software kun worden aanbevolen?

Bedankt voor jullie tijd en geduld met mijn Nederlands

Groetjes
Anne
Collapse


 
Jan Willem van Dormolen (X)
Jan Willem van Dormolen (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 09:15
English to Dutch
+ ...
Niet echt nodig... Feb 13, 2012

Ik heb nog nooit een jaarrekening bij mijn belastingaangifte meegestuurd. Eénmaal heb ik een jaarrekening laten opstellen, dat moest toen om een hypotheek te kunnen krijgen. Verder: je kunt je boekhouding best zelf doen als je niet te ingewikkelde of uitgebreide zaken doet.
Ik raad je wel aan om eens rond te neuzen op de website van de belastingdienst. Daar vind je behoorlijk duidelijke uitleg van van alles en nog wat. Belangrijk zijn bijv. het urencriterium (je moet aantoonbaar 1250 uur
... See more
Ik heb nog nooit een jaarrekening bij mijn belastingaangifte meegestuurd. Eénmaal heb ik een jaarrekening laten opstellen, dat moest toen om een hypotheek te kunnen krijgen. Verder: je kunt je boekhouding best zelf doen als je niet te ingewikkelde of uitgebreide zaken doet.
Ik raad je wel aan om eens rond te neuzen op de website van de belastingdienst. Daar vind je behoorlijk duidelijke uitleg van van alles en nog wat. Belangrijk zijn bijv. het urencriterium (je moet aantoonbaar 1250 uur in een jaar aan je bedrijf besteden om in aanmerking te komen voor een aantal voordelen, m.n. de zelfstandigenaftrek), de BTW (niet alle belastinginspecteurs zijn het eens over de vraag of vertalers BTW moeten afdragen), de kleine-ondernemersregeling voor de BTW (als je minder dan een bepaald bedrag moet afdragen, mag je het houden) en de aangifte intercommunautaire prestaties (je moet verdiensten van klanten in de EU opgeven, maar je mag ze geen BTW rekenen). Enz.
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Jaarrekeningen






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »