vertalen bij de EU
Thread poster: attica80
Oct 18, 2011

Er zijn andere forums die meer specifiek gericht zijn op werken bij de EU, maar ik wou ook graag eens op dit specifieke vertaalforum polsen naar ervaringen van vertalers die al werken voor de EU of die dat als doelstelling hebben. Ik behoor tot de tweede categorie en vraag me af of er hier mensen op het forum zijn die tips hebben om deze droom te verwezenlijken. De eerste stap is deelnemen aan een vergelijkend examen uiteraard, maar wat daarna? Gewoon afwachten, een beetje lobbyen, hard lobbyen,... See more
Er zijn andere forums die meer specifiek gericht zijn op werken bij de EU, maar ik wou ook graag eens op dit specifieke vertaalforum polsen naar ervaringen van vertalers die al werken voor de EU of die dat als doelstelling hebben. Ik behoor tot de tweede categorie en vraag me af of er hier mensen op het forum zijn die tips hebben om deze droom te verwezenlijken. De eerste stap is deelnemen aan een vergelijkend examen uiteraard, maar wat daarna? Gewoon afwachten, een beetje lobbyen, hard lobbyen, ander werk zoeken,...? Iemand ervaring op dat gebied?Collapse


 
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 10:02
Flemish to English
+ ...
Geduld is een schone zaak. Oct 31, 2011

attica80 wrote:

Er zijn andere forums die meer specifiek gericht zijn op werken bij de EU, maar ik wou ook graag eens op dit specifieke vertaalforum polsen naar ervaringen van vertalers die al werken voor de EU of die dat als doelstelling hebben. Ik behoor tot de tweede categorie en vraag me af of er hier mensen op het forum zijn die tips hebben om deze droom te verwezenlijken. De eerste stap is deelnemen aan een vergelijkend examen uiteraard, maar wat daarna? Gewoon afwachten, een beetje lobbyen, hard lobbyen, ander werk zoeken,...? Iemand ervaring op dat gebied?


Je zal nog wat geduld moeten hebben. Het laatste vergelijkend onderzoek met Nederlands als hoofdtaal was in 2007. Zo om de vijf jaar wordt er eens een vertalersconcours georganiseerd waar zo'n 1000 man/vrouw aan deelnemen.
Wel eerst de analytische, numerieke en verbale testen oefenen. Zoniet kom je niet eens aan vertalen toe.
Volgend concours : 2012 ?
Voor tolken is dat om de 10 jaar.
Dan vertaal-en tolkproeven en een assessmentcentre.
Dan waarschijnlijk lobbying.
Moet ik eens vragen aan iemand die voor een concours administrator, vertaler en tolk is geslaagd. Weliswaar niet met hoofdtaal Nederlands.

[Edited at 2011-10-31 16:23 GMT]


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


vertalen bij de EU






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »