freelancen in Nederland
Thread poster: Ann Bishop (X)
Ann Bishop (X)
Ann Bishop (X)  Identity Verified
United States
Local time: 18:20
Dutch to English
+ ...
Apr 14, 2004

Hi allemaal:

Mijn man en ik staan voor een moeilijke beslissing: voor een 15-tal maanden naar Rotterdam verhuizen (voor zijn MBA) of hier in de VS blijven en in een ander bedrijf gaan werken.

Voor mij zou dat betekenen dat ik een job in Nederland of net over de grens in Vlaanderen zou gaan zoeken. Omdat ik vrees dat ik als freelancer EngNdl niet genoeg brood op tafel zal kunnen zetten, denk ik er overna om een full-time job te zoeken en na mijn uren nog wat te freelanc
... See more
Hi allemaal:

Mijn man en ik staan voor een moeilijke beslissing: voor een 15-tal maanden naar Rotterdam verhuizen (voor zijn MBA) of hier in de VS blijven en in een ander bedrijf gaan werken.

Voor mij zou dat betekenen dat ik een job in Nederland of net over de grens in Vlaanderen zou gaan zoeken. Omdat ik vrees dat ik als freelancer EngNdl niet genoeg brood op tafel zal kunnen zetten, denk ik er overna om een full-time job te zoeken en na mijn uren nog wat te freelancen. Maar de grote vraag is nu: hoe moeilijk is dit allemaal om als zelfstandige freelancer in Nederland aan de slag te gaan? Vergunningen, inschrijving handelsregister, BTW-nummer aanvragen, ..., hoeveel kost een snelle internetverbinding, etc.

Ik zou heel graag full-time iets willen doen met mijn kennis van de Engelse taal en vertaalervaring, maar ik weet niet of die jobs makkelijk te vinden zijn in Nederland.

Ik ben ooit een keer in Rotterdam geweest maar ken er eigenlijk niets.
Mijn man zou naar de Rotterdam School of Management gaan. Kent iemand die school?

We worden stapelgek van het nadenken over wat het beste is. ;-(

PS: Kent er iemand masters programma's voor talen/internationale relaties/diplomatie waar je in het weekend naartoe kan (of on line) in de buurt van Rotterdam?

Alle info is zeker welkom.
Je kan me gerust prive e-mailen.

Alvast bedankt!!

Groetjes,
--Ann

PS: Ik ben EU-burger, US permanent resident, en mijn man is Amerikaans staatsburger

[Edited at 2004-04-14 18:24]
Collapse


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 00:20
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Ben je (zijn jullie) Belg (=EU-burger) of VS-burger Apr 14, 2004

Niet dat ik al je vragen kan beantwoorden, maar ik denk dat je dit eerst moet vertellen voordat iemand zinvol kan reageren.

 
Youp Kila
Youp Kila  Identity Verified
Belgium
Local time: 00:20
English to Dutch
+ ...
Ik zou blijven zitten in de States Apr 14, 2004

Als jullie allebei EU-burgers zijn kan je eigenlijk zonder problemen hier aan de slag.
Aangezien ik gok dat Ann een Vlaamse is, lijkt me dat punt dus opgelost. Maar of je daarmee ook werk vindt, is een ander paar mouwen. Ik zou persoonlijk daarginds blijven als dat maar even mogelijk is. Ten eerste is studeren in Rotterdam en wonen in België niet zo handig (files) en bovendien moet je heel de papierwinkel door voor RSZ, ziekenfonds, BTW-nummer enzovoort.
Waar je nu zit heb je een kl
... See more
Als jullie allebei EU-burgers zijn kan je eigenlijk zonder problemen hier aan de slag.
Aangezien ik gok dat Ann een Vlaamse is, lijkt me dat punt dus opgelost. Maar of je daarmee ook werk vindt, is een ander paar mouwen. Ik zou persoonlijk daarginds blijven als dat maar even mogelijk is. Ten eerste is studeren in Rotterdam en wonen in België niet zo handig (files) en bovendien moet je heel de papierwinkel door voor RSZ, ziekenfonds, BTW-nummer enzovoort.
Waar je nu zit heb je een klantenbestand opgebouwd en dat kan je houden, hier ben je een van de vele nieuwkomers op de markt.
Als je daaarginds blijft kan je redelijk goedkoop af en toe overvliegen en bij familie logeren, neem ik aan. In het andere geval moet je of in NL of in België iets gaan huren en dat is ook niet goedkoop, zeker niet in de Randstad Holland of tussen de grens en Antwerpen.
Dit zijn zo maar mijn eerste gedachten.
Youp
Collapse


 
Lucinda Hollenberg
Lucinda Hollenberg  Identity Verified
Local time: 19:20
Dutch to English
+ ...
Een Executive MBA in de VS Apr 14, 2004

Hi Ann,
Waarom zou je man geen MBA in the VS kunnen doen? Waarom moet het in Rotterdam zijn?

Ik denk bijv. aan een Executive MBA die verschillende Univ. in de VS aanbieden. Mijn alma mater (de University of South Florida)heeft er al heel lang eentje. Je gaat alleen weekend naar school en af en toe een middag geloof ik en je kan gewoon je baan blijven behouden.

Misschien is er ook zoiets waar jullie wonen. Kijk wel naar een State University. De prive Universi
... See more
Hi Ann,
Waarom zou je man geen MBA in the VS kunnen doen? Waarom moet het in Rotterdam zijn?

Ik denk bijv. aan een Executive MBA die verschillende Univ. in de VS aanbieden. Mijn alma mater (de University of South Florida)heeft er al heel lang eentje. Je gaat alleen weekend naar school en af en toe een middag geloof ik en je kan gewoon je baan blijven behouden.

Misschien is er ook zoiets waar jullie wonen. Kijk wel naar een State University. De prive Universiteiten (zoals University of Phoenix) zijn zo heel erg duur.

Jij kan dan gewoon blijven freelancen zoals je dat nu gewend bent. Als jullie toch naar Europa gaan, denk ik anders wel dat je genoeg werk zou kunnen vinden hoor voor Engels-Nederlands (ik weet niet zoveel over Engels-Vlaams), maar, zoals Youp zegt, is het wel een hele wandelwinkel met allerlei papieren en documenten die je moet hebben. Misschien kan iemand in de Rotterdam area je daarmee wegwijs maken.

IMHO. Wat jullie ook beslissen, probeer op een plaats samen te zijn. Mijn 2-centen; het op twee verschillende locaties wonen is duur en het wordt gauw oud om naar een goedkope vlucht te zoeken en veel long-distance telefoontjes te betalen.

Suces en goede moed toegewenst!
Lucinda
Collapse


 
Tina Vonhof (X)
Tina Vonhof (X)
Canada
Local time: 16:20
Dutch to English
+ ...
Check carefully Apr 14, 2004

[quote]Ann Bishop wrote:

Hi allemaal:

Mijn man en ik staan voor een moeilijke beslissing: voor een 15-tal maanden naar Rotterdam verhuizen (voor zijn MBA) of hier in de VS blijven en in een ander bedrijf gaan werken.

Hi Ann,

I can't really comment on your question about the situation for freelancers. My guess is that there will be lots of work but also a lot of red tape.

But more importantly, I would recommend that you check very carefully how well a Dutch MBA will be recognized in the US. Your husband wouldn't want to come back home with a piece of paper that is virtually worthless.

Whatever you decide, good luck!


 
Willemien Rijsdijk
Willemien Rijsdijk  Identity Verified
Netherlands
Local time: 00:20
English to Dutch
Website met bruikbare algemene informatie Apr 14, 2004

Wat een moeilijke keuzes!

Als je graag meer informatie wilt omtrent de papierwinkel in Nederland ... kijk eens op www.ngtv.nl/documenten. Dit is de website van het Nederlands Genootschap voor Tolken en Vertalers en je kunt er gratis een boekje downloaden met praktische tips voor freelancers in Nederland.


 
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 23:20
Flemish to English
+ ...
Een bemerking of twee. Apr 14, 2004

Are all these MBA's worthless? RSM ranks 7th in the list of Business Week. It's the dream of many to get into number one of that list. There has even been an American student who left Stanford where it was for 1.

Top 10 MBA Programs outside the USA
**************************************
Rank Business School
1 INSEAD
2 Queen's University
3 IMD
4 London Business School
5 Toronto (Rotman)
6 Western Ontario (Ivey)
7 Rotterdam
... See more
Are all these MBA's worthless? RSM ranks 7th in the list of Business Week. It's the dream of many to get into number one of that list. There has even been an American student who left Stanford where it was for 1.

Top 10 MBA Programs outside the USA
**************************************
Rank Business School
1 INSEAD
2 Queen's University
3 IMD
4 London Business School
5 Toronto (Rotman)
6 Western Ontario (Ivey)
7 Rotterdam School of Management
8 IESE
9 HEC - Paris
10 York (Schulich)
----------------------------------------
Qua papieren, verplichtingen, papieren en formulieren is het inderdaad niet zo gunstig vertoeven als freelancer in België of Nederland. Werk voor E>N is er genoeg.
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


freelancen in Nederland






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »