Geen BTW nummer, geen registratienummer
Thread poster: Annette van der Lei (X)
Annette van der Lei (X)
Annette van der Lei (X)
Spain
Local time: 03:16
French to Dutch
+ ...
Apr 6, 2004

¡ Hola a todos!

Ik heb onlangs een vertaling afgerond voor een vertaalbureau in de VS. Op mijn vraag of ze mij hun gegevens wilde verstrekken, bijv BTW nummer of registratienummer, werd nogal verbaasd gereageerd. Ik weet dat voor landen binnen de EU, een BTW nummer van het betreffende bureau cq bedrijf noodzakelijk is op de factuur, maar geldt dit niet voor bureaus/bedrijven buiten de EU? zelfs geen registratienummer? Elk bedrijf moet toch ergens geregistreerd staan?? Ik hoop dat
... See more
¡ Hola a todos!

Ik heb onlangs een vertaling afgerond voor een vertaalbureau in de VS. Op mijn vraag of ze mij hun gegevens wilde verstrekken, bijv BTW nummer of registratienummer, werd nogal verbaasd gereageerd. Ik weet dat voor landen binnen de EU, een BTW nummer van het betreffende bureau cq bedrijf noodzakelijk is op de factuur, maar geldt dit niet voor bureaus/bedrijven buiten de EU? zelfs geen registratienummer? Elk bedrijf moet toch ergens geregistreerd staan?? Ik hoop dat iemand me meer info kan geven. Alvast bedankt en nog een fijne dag!! Groeten uit zonnig Valencia. (Anjo, veel plezier in Sneek, mijn geboortestad!!)
Collapse


 
Anjo Sterringa
Anjo Sterringa  Identity Verified
Netherlands
Local time: 03:16
English to Dutch
+ ...
USA inderdaad geen registratie nummer Apr 6, 2004

Bedrijven in de USA hebben inderdaad geen (BTW-achtig) registratie nummer. Dat heeft ons destijds nog wat tijd gekost om dat de Spaanse versie van een financieel computer programma duidelijk te maken.
Omdat het USA is, hoef je geen IVA te heffen.

Hetzelfde probleem bv met bedrijven in de Kanaal eilanden of Gibraltar - die hebben dan wel een company nummer, maar GEEN VAT nummer (dus IVA heffen, want binnen Europa)

Nog een paar dagen in de warmte in Portugal, en dan
... See more
Bedrijven in de USA hebben inderdaad geen (BTW-achtig) registratie nummer. Dat heeft ons destijds nog wat tijd gekost om dat de Spaanse versie van een financieel computer programma duidelijk te maken.
Omdat het USA is, hoef je geen IVA te heffen.

Hetzelfde probleem bv met bedrijven in de Kanaal eilanden of Gibraltar - die hebben dan wel een company nummer, maar GEEN VAT nummer (dus IVA heffen, want binnen Europa)

Nog een paar dagen in de warmte in Portugal, en dan op naar het hoge Noorden! (en breedband)
Anjo
Collapse


 
Lucinda Hollenberg
Lucinda Hollenberg  Identity Verified
Local time: 22:16
Dutch to English
+ ...
Geen BTW of registratie nummer Apr 6, 2004

Hoi Annette,

Nee, ze hebben geen BTW of registratie nummer. Ik zou (als ik mijn 2-centen advies mag geven) naar een gedegen Opdracht brief vragen en/of een contract naar ze sturen vóór ik begin te werken. Als het even kan, laat een kennis in de VS de agency voor je uitchecken. Geen wantrouwen, maar bescherming van jezelf.

Ik geloof dat je ook via het Internet bedrijven (agencies) kan uitchecken, maar weet niet wat de URL is, hoe precies. Misshien weet iemand ande
... See more
Hoi Annette,

Nee, ze hebben geen BTW of registratie nummer. Ik zou (als ik mijn 2-centen advies mag geven) naar een gedegen Opdracht brief vragen en/of een contract naar ze sturen vóór ik begin te werken. Als het even kan, laat een kennis in de VS de agency voor je uitchecken. Geen wantrouwen, maar bescherming van jezelf.

Ik geloof dat je ook via het Internet bedrijven (agencies) kan uitchecken, maar weet niet wat de URL is, hoe precies. Misshien weet iemand anders dit.

Succes met de job.

Groetjes vanuit zonnig Suriname aan de andere kant van de wereld,

Lucinda
Collapse


 
VeritasTrans
VeritasTrans  Identity Verified
Spain
Local time: 03:16
English to Spanish
+ ...
PO nummer Apr 6, 2004

Hoi Lucinda,

Bedankt voor je reactie. Ze hebben me een ¨PO sheet¨ toegestuurd, wat me toch enige zekerheid biedt. Verder heb ik niet het idee dat ik ze niet kan vertrouwen, maar je hoort wel eens verhalen over situaties die ik liever wil vermijden...!


 
Annette van der Lei (X)
Annette van der Lei (X)
Spain
Local time: 03:16
French to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Foutje Apr 6, 2004

Met het account van mijn collega ingelogd!

 
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 02:16
Flemish to English
+ ...
Fiscale Paradijzen en BTW/IVA. Apr 6, 2004

Hetzelfde probleem bv met bedrijven in de Kanaal eilanden of Gibraltar - die hebben dan wel een company nummer, maar GEEN VAT nummer (dus IVA heffen, want binnen Europa)
----------------
Of men IVA moet heffen als een bedrijf op "The Isle of Man", in "San Marino", Gibraltar", "Andorra" of de "Channel Islands" gevestigd is", weet ik niet zo zeker.
Dat zijn aparte stadstaatjes (lees fiscale paradijzen), waarvan ik niet weet op ze in het E.U.-verdrag zijn opgenomen!! Zo behoort A
... See more
Hetzelfde probleem bv met bedrijven in de Kanaal eilanden of Gibraltar - die hebben dan wel een company nummer, maar GEEN VAT nummer (dus IVA heffen, want binnen Europa)
----------------
Of men IVA moet heffen als een bedrijf op "The Isle of Man", in "San Marino", Gibraltar", "Andorra" of de "Channel Islands" gevestigd is", weet ik niet zo zeker.
Dat zijn aparte stadstaatjes (lees fiscale paradijzen), waarvan ik niet weet op ze in het E.U.-verdrag zijn opgenomen!! Zo behoort Andorra niet tot Spanje en Monaco niet tot Frankrijk.
Zwitserland is ook Europa en ook daar heerst een gunstig fiscaal regime.
Collapse


 
Chris Hopley
Chris Hopley  Identity Verified
Netherlands
Local time: 03:16
German to English
+ ...
difference between EC and Europe Apr 8, 2004

For the VAT (BTW, IVA, TVA, MwSt, etc.) there is a difference between "Europe" the "EC" and "treated as the EC". The websites of any of the VAT-levying authorities will tell you what countries (and territories!!) belong to the EC for VAT purposes.

The website of the Belastingdienst has this to say:

"Monaco wordt behandeld alsof het bij Frankrijk hoort. Het eiland Man wordt behandeld alsof het bij Engeland hoort...

Bij sommige landen van de EU horen gebieden
... See more
For the VAT (BTW, IVA, TVA, MwSt, etc.) there is a difference between "Europe" the "EC" and "treated as the EC". The websites of any of the VAT-levying authorities will tell you what countries (and territories!!) belong to the EC for VAT purposes.

The website of the Belastingdienst has this to say:

"Monaco wordt behandeld alsof het bij Frankrijk hoort. Het eiland Man wordt behandeld alsof het bij Engeland hoort...

Bij sommige landen van de EU horen gebieden die niet deelnemen aan het vrije verkeer van goederen. Dit zijn de gebieden:

EU-land ------- Gebied(en) zonder vrij goederenverkeer
Nederland ----- Aruba, Bonaire, Curaçao, Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius
Denemarken --- Faeröer Eilanden
Duitsland ------ Büsingen, Helgoland
Engeland ------ de overzeese gebieden
Finland -------- de Aland Eilanden
Frankrijk ------- de overzeese departementen
Griekenland ---- de berg Athos
Italië ---------- Livigno, Campione d'Italia en de nationale wateren van het meer van Lugano
Portugal ------- Macau
Spanje -------- Ceuta, Melilla en de Canarische eilanden

Ook de Engelse Kanaaleilanden, Gibraltar, Vaticaanstad, San Marino, Andorra en Groenland nemen niet deel aan het vrije verkeer van goederen."

When they say "nemen niet deel aan het vrije verkeer van goederen", they mean that they are treated as being outside the EU for VAT purposes, i.e. zero VAT!!

HM Customs & Excise also provide a handy guide: http://www.hmce.gov.uk/business/importing/ecsaleslists/eslecterritory.htm

[Edited at 2004-04-08 00:39]
Collapse


 
Anjo Sterringa
Anjo Sterringa  Identity Verified
Netherlands
Local time: 03:16
English to Dutch
+ ...
England and overseas? Apr 8, 2004

Hoi Chris,
Je hebt een interessant punt aangeroerd-
Ja, de EU en toch niet - vrij verkeer van goederen is niet hetzelfde als of er VAT of IVA geheven moet worden.
Ik weet niet of bv de Kanaaleilanden als overzees gebiedsdeel gezien worden maar de SPAANSE belastingdienst ziet ze als: 1) in de EG, 2) geen VAT nummer, dus VAT heffen. (voor diensten uitgevoerd in Spanje - misschien zit daar 'm de kneep). Al deze info heb ik opgedaan toe ik bij een bedrijf werkte in de bootjes - maa
... See more
Hoi Chris,
Je hebt een interessant punt aangeroerd-
Ja, de EU en toch niet - vrij verkeer van goederen is niet hetzelfde als of er VAT of IVA geheven moet worden.
Ik weet niet of bv de Kanaaleilanden als overzees gebiedsdeel gezien worden maar de SPAANSE belastingdienst ziet ze als: 1) in de EG, 2) geen VAT nummer, dus VAT heffen. (voor diensten uitgevoerd in Spanje - misschien zit daar 'm de kneep). Al deze info heb ik opgedaan toe ik bij een bedrijf werkte in de bootjes - maar het principe blijft toch hetzelfde lijkt me - het verrichten van diensten.

De Canarische eilanden zijn inderdaad wat ingewikkeld, die hebben nl een eigen 4% IVA - ik heb daar alleen maar dingen heengestuurd, en dat wordt door de douane uitgevoerd alsof het naar buiten Europa gaat (3 invoices en alles), en daar moeten ze invoerrechten en de 4% "IVA" betalen (:.
Ik heb alleen nog nooit voor de Canarische Eilanden vertaald en zal het mijn gestor eens voorleggen (schrikt ze lekker van).

Prettige paasdagen!


[Edited at 2004-04-08 17:07]
Collapse


 
Evert DELOOF-SYS
Evert DELOOF-SYS  Identity Verified
Belgium
Local time: 03:16
Member
English to Dutch
+ ...
Een hint i.v.m. BTW (wereldwijd) Apr 17, 2004

Een overzicht daarvan vindt u op de volgende BTW-site.

http://www.globalvatonline.pwcglobal.com/


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Geen BTW nummer, geen registratienummer






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »