Off topic: De gevaren van diwaterstofmonoxide
Thread poster: Bart B. Van Bockstaele
Bart B. Van Bockstaele
Bart B. Van Bockstaele  Identity Verified
Canada
Local time: 16:31
Dutch
+ ...
Apr 1, 2004

Kijk-kijk, dat is nu eens echt een bedreiging die de lage landen aanbelangt!

www.dhmo.org


 
Chris Hopley
Chris Hopley  Identity Verified
Netherlands
Local time: 22:31
German to English
+ ...
addicted Apr 4, 2004

I don't see what all the fuss is about. I can't get enough of the stuff... Have they found any on Mars yet?

 
Nicolette Ri (X)
Nicolette Ri (X)
Local time: 22:31
French to Dutch
+ ...
Gevaarlijk Apr 6, 2004

Sjonge jonge, ik wist niet dat dit goedje zo gevaarlijk was. Ooit heb ik, in de tijd dat ik werkstudente was, eens moeten samenwerken met een jongen die een fobie had voor DHMO. Omdat wij kantoorwerk moesten doen, had hij er niet zoveel last van, maar we bestudeerden hem en vroegen ons af hoe hij dat verder in het dagelijks leven deed. En de hulp in de huishouding van mijn vroegere Haagse buren was allergisch voor DHMO. Echt waar. Toch heeft ze jarenlang goed kunnen functioneren, waarschijnlijk ... See more
Sjonge jonge, ik wist niet dat dit goedje zo gevaarlijk was. Ooit heb ik, in de tijd dat ik werkstudente was, eens moeten samenwerken met een jongen die een fobie had voor DHMO. Omdat wij kantoorwerk moesten doen, had hij er niet zoveel last van, maar we bestudeerden hem en vroegen ons af hoe hij dat verder in het dagelijks leven deed. En de hulp in de huishouding van mijn vroegere Haagse buren was allergisch voor DHMO. Echt waar. Toch heeft ze jarenlang goed kunnen functioneren, waarschijnlijk door in een stoel te gaan zitten zodra ze met DHMO te maken kreeg. Ik dacht even dat je DHMO kon vervangen door (al dan niet gekleurde) alcohol, maar dat heeft ook zijn nadelen:
"Met zeer hoge concentraties - groter dan 0.35 milliliters grams/100 bloed (gelijkwaardig aan 0.35 liter grams/210 adem) - een persoon kan comateus worden en sterven. De Amerikaanse Medische Vereniging heeft het de concentratieniveau van de bloedalcohol van stoornis voor alle mensen om 0 bepaald te zijn.04 milliliters grams/100 bloed (gelijkwaardig aan.04 liter grams/210 adem). Het volgende is een algemeen aanvaarde gids aan affects van alcohol."
Lees maar verder in:
http://worldlingo.com/wl/translate?wl_lp=EN-nl&wl_glossary=gl15&wl_fl=2&wl_rurl=http://users.pandora.be/paul.larmuseau/psycho/alcohol.htm&wl_url=http://www.intox.com/physiology.asp#Gender

Wat je nou wel moet doen weet ik ook niet.
Groeten,
Nicolette
Collapse


 
Bart B. Van Bockstaele
Bart B. Van Bockstaele  Identity Verified
Canada
Local time: 16:31
Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
1 april... Apr 21, 2004

Chris Hopley wrote:
I don't see what all the fuss is about. I can't get enough of the stuff... Have they found any on Mars yet?

1 april, meer was het eigenlijk niet. Maar het is tegelijk wel een van mijn stokpaardjes. Niet DHMO per sé, maar wel het zogenaamde gevaar ervan. Ik denk namelijk dat "we" (als maatschappij, niet noodzakelijk als individu) wel heel erg delicaat zijn geworden en overal gevaar zien waar er, afhankelijk van het standpunt, geen is.

De hetze rond DHMO is een satire om ons duidelijk te maken dat leven het gevaarlijkste is dat er ons kan overkomen: je gaat er immers dood van. Alle andere al of niet vermeende gevaren doen uiteindelijk niet veel anders dan het onvermijdelijke wat te versnellen.


 
Bart B. Van Bockstaele
Bart B. Van Bockstaele  Identity Verified
Canada
Local time: 16:31
Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Alcoholen Apr 21, 2004

Nicolette Richy wrote:
Ik dacht even dat je DHMO kon vervangen door (al dan niet gekleurde) alcohol, maar dat heeft ook zijn nadelen:

En dan hangt het natuurlijk van de alcohol af. Ethanol (drinkalcohol) is een stuk vergevingsgezinder dan methanol (brandalcohol), maar ze hebben inderdaad allebei mogelijk minder aangename neveneffecten en ook als ze je niet meteen doodmaken, kunnen ze een sterke invloed hebben op de kwaliteit van het "leven" dat ze je nog toelaten te leiden.


 
Nicolette Ri (X)
Nicolette Ri (X)
Local time: 22:31
French to Dutch
+ ...
Glaasje wijn Apr 22, 2004

Bart B. Van Bockstaele wrote:

Nicolette Richy wrote:
Ik dacht even dat je DHMO kon vervangen door (al dan niet gekleurde) alcohol, maar dat heeft ook zijn nadelen:

En dan hangt het natuurlijk van de alcohol af. Ethanol (drinkalcohol) is een stuk vergevingsgezinder dan methanol (brandalcohol), maar ze hebben inderdaad allebei mogelijk minder aangename neveneffecten en ook als ze je niet meteen doodmaken, kunnen ze een sterke invloed hebben op de kwaliteit van het "leven" dat ze je nog toelaten te leiden.


Ik dacht eigenlijk aan het glaasje wijn (1 per dag) dat levensverlengend zou werken, net als de olijfolie trouwens (het "Middellandse Zee-menu"). Zeggen ze in dit land tenminste.


 
Bart B. Van Bockstaele
Bart B. Van Bockstaele  Identity Verified
Canada
Local time: 16:31
Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Rode wijn, olijfolie en (pseudo-)wetenschap Apr 28, 2004

Nicolette Richy wrote:
Ik dacht eigenlijk aan het glaasje wijn (1 per dag) dat levensverlengend zou werken, net als de olijfolie trouwens (het "Middellandse Zee-menu"). Zeggen ze in dit land tenminste.


Je "zou" is hier alvast meer dan op zijn plaats.

Dat hebben ze hier ook een tijdlang gezegd, maar het gezond verstand begint -na een reeks excessen- weer te zegevieren.

De ethanol in rode wijn is ronduit slecht voor ons, en het is bijzonder twijfelachtig dat de veronderstelde positieve effecten hiertegen opwegen en het de moeite waard maken om rode wijn te drinken.

Hetzelfde wat olijfolie betreft. Er zijn zeker aanwijzingen ten overvloede dat de huidige afkeer van alles waar ook maar een half vetmoleculetje in zit, misplaatst is. Maar er is natuurlijk een groot verschil tussen een beetje olijfolie gebruiken en het goedje maar te gaan drinken. Tegelijk echter kun je je afvragen of er bij een "normaal" gebruik voldoende van de goede stoffen in je lichaam komen. En bovendien mag je er natuurlijk niet mee gaan bakken en braden, want dan wordt olijfolie ook een verzadigd vet, met een hoog percentage transvetten.

Het Middellandse-zee dieet is eigenlijk niet veel anders dan een Atkins-dieet (dat officieel voor het eerst ongeveer 150 jaar geleden is beschreven door Banting). Dat geldt trouwens ook voor het Inuit-dieet, zij het dat de basisproducten natuurlijk totaal verschillend zijn, er zijn vrij weinig walrussen in de Middellandse Zee net zoals er niet echt veel olijfbomen zijn te vinden in Nunavut.

Het leuke is natuurlijk het feit dat de geneeskunde (vooral de errond hangende diëtetiek, die grotendeels een pseudowetenschap is waar allerhande halve waarheden worden verkocht) zichzelf hier lijkt tegen te spreken, en dat is uiteraard wat die twee diëten zo fascinerend maakt omdat ze zo paradoxaal lijken.

DHMO is ook een leuk voorbeeld. De overconsumptierage is ook hier langzamerhand aan het afnemen. Waar is de tijd dat je voortdurend moest drinken, nog voor je dorst had?

Conclusies van de diëtetiek zijn wel vaker voor kritiek vatbaar. Zo heet het bijvoorbeeld dat er in de States een obesitasepidemie is vanwege de gigantische consumptie fast-food en het hoge vetgehalte hiervan. Nu lijkt dat op het eerste gezicht effectief steek te houden, maar wat blijkt als je naar het hele plaatje kijkt? Precies in de periode waarin de obesitas zo spectaculair is toegenomen, is de vetconsumptie sterk gedaald. Misschien moeten we dus toch maar met zijn allen stevig olijfolie borrelen en massaal walrusvet vreten in plaats van groene bladeren met drie drupjes citroen, een derde van een walnoot en gepocheerd wit van ei met drie gram Parmigiano ^_^. Een maag die brult van de honger dankzij een zogenaamd uitgebalanceerd dieet, is een maag die zich niet happy voelt.

Het is bijzonder moeilijk te bepalen wat goed of slecht is, en er zijn op dit gebied nauwelijks succesverhalen te vinden. Een uitzondering is Japan. Daar is de drastisch verlaagde zoutconsumptie inderdaad rechtstreeks in verband gebracht met een drastische reductie van allerlei spijsverteringskanaalkankers (vooral maagkanker). De hoeveelheid zout die de Japanners vroeger verorberden (en trouwens nog steeds) in hun zogenaamde gezonde voeding was dan ook echt wel ontstellend. Jammer genoeg ben ik helaas ook verzot op tsukemono, en zeker op Chibazuke. Smak-smak.

En dat is net waar de DHMO-gekte voor is bedoeld. Het is een satire die duidelijk maakt dat we allesbehalve rationeel zijn. We zijn nog altijd dezelfde primitieve naïevelingen die denken dat je het eeuwige leven staat te wachten als je maar al het Goede tot je neemt en al het Slechte mijdt. Helaas, de wonderpil bestaat niet.


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


De gevaren van diwaterstofmonoxide






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »