BTW betalen bij uitbesteding als vertaler in bijberoep?
Thread poster: An De Donder
An De Donder
An De Donder
Belgium
Apr 8, 2011

Ik zit in de volgende situatie...
Ik ben in België gevestigd als vertaler in bijberoep. Aangezien ik een opdracht heb gekregen waarvoor ik zelf niet genoeg tijd heb, heb ik besloten om deze uit te besteden aan een andere vertaler. Deze vertaler is echter gevestigd in het buitenland (Spanje). Ik weet dat vertalers uit het buitenland geen BTW moeten aanrekenen op hun factuur wanneer zij een opdracht maken voor een vertaler in België. Maar geldt dit echter ook wanneer zij vertalingen maken
... See more
Ik zit in de volgende situatie...
Ik ben in België gevestigd als vertaler in bijberoep. Aangezien ik een opdracht heb gekregen waarvoor ik zelf niet genoeg tijd heb, heb ik besloten om deze uit te besteden aan een andere vertaler. Deze vertaler is echter gevestigd in het buitenland (Spanje). Ik weet dat vertalers uit het buitenland geen BTW moeten aanrekenen op hun factuur wanneer zij een opdracht maken voor een vertaler in België. Maar geldt dit echter ook wanneer zij vertalingen maken voor mij als vertaler in bijberoep?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Collapse


 
Bea Geenen
Bea Geenen  Identity Verified
Member (2008)
Chinese to Dutch
+ ...
Enkel als jij een BTW-nummer hebt Apr 10, 2011

Dag An,

Ik ben een Belgische vertaalster gevestigd in Spanje.
Voor zover ik weet, wordt een vrijstelling van BTW enkel toegestaan als jij ook een BTW-nummer hebt. De vertaler in Spanje moet namelijk op zijn factuur niet enkel zijn eigen maar ook jouw BTW-nummer vermelden.
Als je geen BTW-nummer hebt, ben je (denk ik) gewoon de eindgebruiker van de dienstverlening en moet je dus BTW betalen.
Als je 100% zeker wilt zijn, even navragen bij een boekhouder.

... See more
Dag An,

Ik ben een Belgische vertaalster gevestigd in Spanje.
Voor zover ik weet, wordt een vrijstelling van BTW enkel toegestaan als jij ook een BTW-nummer hebt. De vertaler in Spanje moet namelijk op zijn factuur niet enkel zijn eigen maar ook jouw BTW-nummer vermelden.
Als je geen BTW-nummer hebt, ben je (denk ik) gewoon de eindgebruiker van de dienstverlening en moet je dus BTW betalen.
Als je 100% zeker wilt zijn, even navragen bij een boekhouder.

Succes,

Bea
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


BTW betalen bij uitbesteding als vertaler in bijberoep?






Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »