Off topic: De Elektronische Dikke Van Dale: Kafka in Utrecht!
Thread poster: Joop Fraikin (X)
Joop Fraikin (X)
Joop Fraikin (X)  Identity Verified
Local time: 15:25
English to Dutch
+ ...
Feb 10, 2011

Hallo collega’s,

Laatst vond ik dat ik aan een nieuwe Elektronische Dikke Van Dale toe was. Ik bel meneer Van Dale in Nederland, die mij uitlegt dat als ik online bestel en per credit card betaal “na een uurtje” aan de slag kan. Dat was in de week van 16 januari en onredelijk klonk dat niet. In werkelijkheid ging het zo:

12 januari: ik stuur via de website van VD een mail en vraag wat informatie over de EDVD.

13 januari: VD antwoordt: mijn bericht is
... See more
Hallo collega’s,

Laatst vond ik dat ik aan een nieuwe Elektronische Dikke Van Dale toe was. Ik bel meneer Van Dale in Nederland, die mij uitlegt dat als ik online bestel en per credit card betaal “na een uurtje” aan de slag kan. Dat was in de week van 16 januari en onredelijk klonk dat niet. In werkelijkheid ging het zo:

12 januari: ik stuur via de website van VD een mail en vraag wat informatie over de EDVD.

13 januari: VD antwoordt: mijn bericht is ontvangen.

16 januari (week van): ik bel meneer VD en leg uit dat ik op antwoord op mijn mail wacht. Hij vertelt me wat ik weten wil over de EDVD (zie hoger).

23 januari: ik bestel online en betaal per credit card.

23 januari: ik ontvang een mail met de mededeling dat de downloadlink per post zal worden bezorgd.

23 januari: ik ontvang een mail met de factuur.

24 januari: ik bel meneer Van Dale en zeg dat ik het vreemd vind dat ik geen mail met de downloadlink heb ontvangen en op een postpakketje moet wachten. Meneer VD vindt dit ook niet normaal en hoopt met mij dat ik het pakketje snel ontvang. Op de website van VD heb ik gezien dat mijn bestelling inmiddels in behandeling is.

26 januari: ik bel opnieuw en word doorverbonden met mevrouw VD. Zij kan niet controleren of het pakketje daadwerkelijk is verstuurd. Wel ziet ze dat mijn bestelling in behandeling is. Zij concludeert dat het dus wel “snel” bezorgd zal worden.

28 januari: hoewel de post de laatste tijd verrassend betrouwbaar is, heb ik nog altijd niets ontvangen. Ik bel weer met mevrouw VD. Zij belooft mij de downloadlink dan maar te mailen. Dan kan ik “snel aan de slag”. Ik wacht de rest van de dag vergeefs op de beloofde downloadlink.

31 januari: ik mail meneer VD en laat weten dat ik niet happy ben. Geen antwoord. Later die ochtend bel ik. Meneer VD begrijpt me. Hij verbindt me door met mevrouw VD, want “die gaat daarover”. De week is nog maar net begonnen, maar niettemin slaagt zij erin me nu wel de downloadlink en productcode te mailen. 10 minuten later is de Elektronische Dikke Van Dale 14.6 geïnstalleerd.

3 februari: antwoord op mijn mail van 12 januari! Een misverstand: men dacht dat men al gereageerd had.

8 februari: antwoord op mijn mail van 31 januari met “excuses voor het uitblijven van een spoedige reactie”.

8 februari: de post bezorgt een DVD van de EDVD, hoewel ik die nooit gevraagd of besteld heb.

10 februari: de post bezorgt het pakketje dat mij op 23 januari is beloofd. Inhoud: een plastic kaartje met daarop de productcode.

Kennen/herkennen jullie dit?
Collapse


 
Anne Lee
Anne Lee  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 14:25
Member (2003)
Dutch to English
+ ...
Herken het helemaal!! Feb 10, 2011

Ja, dat is typisch in mijn ervaring. Ik woon in Engeland en moest wachten na een uitwisseling van emails over wat ik precies wilde (alsof dat niet evident was) tot de factuur per post aangekomen was. Waarom dit niet online kon geregeld worden in een minimum van tijd, met een kredietkaart, snapte ik ook niet.
Het allerergste is dat het abonnement op de Dikke VanDale volgens mij helemaal niet zo uitgebreid is als de Grote VanDale die ik in de Fnac kocht en waarvoor ik jaarlijks een licenti
... See more
Ja, dat is typisch in mijn ervaring. Ik woon in Engeland en moest wachten na een uitwisseling van emails over wat ik precies wilde (alsof dat niet evident was) tot de factuur per post aangekomen was. Waarom dit niet online kon geregeld worden in een minimum van tijd, met een kredietkaart, snapte ik ook niet.
Het allerergste is dat het abonnement op de Dikke VanDale volgens mij helemaal niet zo uitgebreid is als de Grote VanDale die ik in de Fnac kocht en waarvoor ik jaarlijks een licentiebedrag betaalde. Na ongeveer vijf of zes jaar had ik eigenlijk wel een heleboel geld neergeteld voor een programma dat ik nu niet langer kan activeren. Die Grote VanDale bevatte veel meer informatie, alsook de eerste 19de eeuwse versie die bovendien oudere woorden bevatte. Nu kan ik dat woordenboek niet langer gebruiken, moet ik steeds online zijn, en heb ik geen toegang meer tot de 19de eeuwse woordenschat omdat het online abonnement 'helaas' dat onderdeel niet langer bevat. Ik voel me vreselijk bedrogen.
Collapse


 
Ingeborg Aalders
Ingeborg Aalders
Netherlands
Local time: 15:25
French to Dutch
+ ...
Klinkt als een gevalletje Youp van 't Hek Feb 10, 2011

Maar bij mij ging het bestellen & downlaoden & ingebruiknemen voorspoedig. Maar dat was in de zomer van 2010 (en ik woon in NL, misschien scheelt dat ook?).

Wel vind ik het vervelend dat ze het nodig vinden dat ik acuut upgrade, en mij daar voortdurend per post & per mail op attent blijven maken. Een upgrade na 6 maanden, na een investering van ik-weet-niet-hoeveel lijkt me echter wat veel van het goede...

[Bijgewerkt op 2011-02-10 16:16 GMT]


 
Isabelle Derson
Isabelle Derson  Identity Verified
Local time: 15:25
Member (2009)
English to French
+ ...
ook probleem met Van Dale Feb 10, 2011

ja, ik heb ook die kaartje gekregen (voor grote woordenboek NL-FR, redelijke termin) maar kan het niet installeren op mijn computer (Windows 7 64 bits)

ik wacht nu meer dan twee maanden dat ontwikkelaars een oplossing vinden... te bezig


 
Alma de Kok
Alma de Kok  Identity Verified
Netherlands
Local time: 15:25
Member (2006)
Polish to Dutch
+ ...
EN_NL en NL_EN proefversie Feb 11, 2011

Dito.

Ik wil graag de elektronische versie van bovengenoemde grote woordenboeken EN-NL en NL-EN. Gelukkig was ik zo slim om niet meteen te kopen maar eerst de proefversie te downloaden om te kijken of het wel werkt. Hij deed het bij mij dus niet. Het programma vroeg om een Net 1.4 upgrade (of zoiets). Heb ik gedaan, maar het werkte nog niet (Vista 32 bit). Geen zin om met klantenservice te bellen vanuit het buitenland. Ik laat het nog maar even zo.
Ik raad iedereen dus aan om
... See more
Dito.

Ik wil graag de elektronische versie van bovengenoemde grote woordenboeken EN-NL en NL-EN. Gelukkig was ik zo slim om niet meteen te kopen maar eerst de proefversie te downloaden om te kijken of het wel werkt. Hij deed het bij mij dus niet. Het programma vroeg om een Net 1.4 upgrade (of zoiets). Heb ik gedaan, maar het werkte nog niet (Vista 32 bit). Geen zin om met klantenservice te bellen vanuit het buitenland. Ik laat het nog maar even zo.
Ik raad iedereen dus aan om eerst de proefversie te proberen. Het is te duur om risico's te nemen (€ 199)

OT: is er nog een andere goed EN-NL, NL-EN elektronisch woordenboek op de markt?

Alma

[Edited at 2011-02-11 07:25 GMT]
Collapse


 
Joop Fraikin (X)
Joop Fraikin (X)  Identity Verified
Local time: 15:25
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
(bijna) geen problemen onder Windows 7 64 bits Feb 11, 2011

Isabelle Derson wrote:

ja, ik heb ook die kaartje gekregen (voor grote woordenboek NL-FR, redelijke termin) maar kan het niet installeren op mijn computer (Windows 7 64 bits)

ik wacht nu meer dan twee maanden dat ontwikkelaars een oplossing vinden... te bezig


Hallo Isabelle,

Op mijn Windows 7 PC (64 bits) draait een alles-in-eenpakket van de Grote Woordenboeken van Van Dale: NL-FR-DE-EN. Dat werkt goed, maar een enkele keer loopt het vast en moet ik het afsluiten en opnieuw openen. Ik weet niet of dat aan de PC of aan het programma ligt. De elektronische Dikke Van Dale werkt tot nu toe goed.


 
Joop Fraikin (X)
Joop Fraikin (X)  Identity Verified
Local time: 15:25
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Rechtstreekse telefoonnummers Feb 11, 2011

Alma de Kok wrote:

Dito.

Ik wil graag de elektronische versie van bovengenoemde grote woordenboeken EN-NL en NL-EN. Gelukkig was ik zo slim om niet meteen te kopen maar eerst de proefversie te downloaden om te kijken of het wel werkt. Hij deed het bij mij dus niet. Het programma vroeg om een Net 1.4 upgrade (of zoiets). Heb ik gedaan, maar het werkte nog niet (Vista 32 bit). Geen zin om met klantenservice te bellen vanuit het buitenland. Ik laat het nog maar even zo.
Ik raad iedereen dus aan om eerst de proefversie te proberen. Het is te duur om risico's te nemen (€ 199)

OT: is er nog een andere goed EN-NL, NL-EN elektronisch woordenboek op de markt?

Alma

[Edited at 2011-02-11 07:25 GMT]


Dag Alma,


Als je toch met Van Dale zou willen bellen, stuur me dan een mailtje en ik bezorg je 2 rechtstreekse nummers waarmee je het dure 0800 nummer omzeilt. Zie ook mijn antwoord aan isabelle.


 
Margreet Mohle
Margreet Mohle  Identity Verified
Canada
Local time: 09:25
Member (2010)
French to Dutch
+ ...
Van Dale vanuit Canada Feb 12, 2011

Omdat ik gehoord had over problemen met de elektronische woordenboeken en 64-bit computers, bestoot ik vorig jaar een internetabonnement te nemen op de Dikke VanDale en de grote tweetalige woordenboeken. Online besteld en betaald met creditcard. Na een paar dagen stond het bedrag op mijn creditcardrekening, maar ik had geen email met activeringsinformatie ontvangen. Eerst een email gestuurd, toen maar gebeld. Vrijdag half 5 NL tijd, maar de voor de afdeling verkoop was het weekend al begonnen. M... See more
Omdat ik gehoord had over problemen met de elektronische woordenboeken en 64-bit computers, bestoot ik vorig jaar een internetabonnement te nemen op de Dikke VanDale en de grote tweetalige woordenboeken. Online besteld en betaald met creditcard. Na een paar dagen stond het bedrag op mijn creditcardrekening, maar ik had geen email met activeringsinformatie ontvangen. Eerst een email gestuurd, toen maar gebeld. Vrijdag half 5 NL tijd, maar de voor de afdeling verkoop was het weekend al begonnen. Mijn telefoonnr. werd opgenomen en iemand zou op maandag terugbellen. Hoewel ik nadrukkelijk op het tijdsverschil had gewezen, werd er maandagochtend om half 5 's morgens gebeld. Daarna ontving ik inderdaad twee links voor de Dikke Van Dale en de tweetalige woordenboeken. Een ervan werkte niet, weer gebeld en dat werd meteen geregeld.
Na een maand had ik nog geen factuur ontvangen, maar een emailtje loste dat ook op.
Al met al is het allemaal in orde gekomen, en binnen een week (behalve dan de factuur omdat ik daar niet eerder om vroeg); maar je zou toch verwachten dat een dergelijke simpele transactie in een keer goed zou gaan. Hopelijk wordt de verlenging niet weer zo'n heisa...
Qua nummers, op de klantenservicepagina van de website staat een skypenummer dat je gratis kunt bellen, was een uitstekende verbinding voor mij.

Margreet
Collapse


 
Marinus Vesseur
Marinus Vesseur  Identity Verified
Canada
Local time: 06:25
English to Dutch
+ ...
Dikke Van Dale op CD-Rom Feb 12, 2011

Even voor de goede orde: die CDs met de VanDale erop kun je wel aan de praat krijgen op een 64-bit-systeem. Ik werk al jaren met versie 14 van 2005 op verschillende computers, waarvan twee met Win 7 64bit. Updates zijn er dan niet bij, maar zoals ik Van Dale ondertussen heb leren kennen, zal dat niet veel soeps zijn.

Margreet Mohle wrote:

Omdat ik gehoord had over problemen met de elektronische woordenboeken en 64-bit computers, bestoot ik vorig jaar een internetabonnement te nemen op de Dikke VanDale en de grote tweetalige woordenboeken.

Margreet


Je zou natuurlijk kunnen denken aan een download via een torrentje, maar dat zou wel eens complicaties kunnen veroorzaken


 
Nellie Voss
Nellie Voss  Identity Verified
Netherlands
Local time: 15:25
Member (2005)
English to Dutch
+ ...
oude VanDale cd Feb 25, 2011

[quote]Marinus Vesseur wrote:

Even voor de goede orde: die CDs met de VanDale erop kun je wel aan de praat krijgen op een 64-bit-systeem. Ik werk al jaren met versie 14 van 2005 op verschillende computers, waarvan twee met Win 7 64bit. Updates zijn er dan niet bij, maar zoals ik Van Dale ondertussen heb leren kennen, zal dat niet veel soeps zijn.[end quote]

Ik ook! Het is telkens even experimenteren als je een nieuwe pc/besturingssysteem in gebruik neemt, maar tot nu toe lukt het wel. De laatste keer door de geheel cd naar de harde schijf te kopiëren en van daaruit het .exe-bestand uit te voeren.


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


De Elektronische Dikke Van Dale: Kafka in Utrecht!






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »