Off topic: BTW aangifte ellende
Thread poster: Channa Montijn
Channa Montijn
Channa Montijn  Identity Verified
Netherlands
Local time: 02:36
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Jan 25, 2004

Hallo allemaal

Voor het eerst moet ik een Aangifte Omzetbelasting invullen waarbij ik ook rekening moet houden met buitenlandse opdrachtgevers waarbij geen BTW in rekening is gebracht. Vul je de omzet voor die buitenlandse opdrachtgevers (in mindering gebracht op de totale omzet) dan in bij 1E op het formulier (Levering/diensten belast met 0% of niet bij u belast) en dan ook nog eens bij punt 3 Leveringen naar het buitenland? De website van de belastingdienst is ook niet zo duidelij
... See more
Hallo allemaal

Voor het eerst moet ik een Aangifte Omzetbelasting invullen waarbij ik ook rekening moet houden met buitenlandse opdrachtgevers waarbij geen BTW in rekening is gebracht. Vul je de omzet voor die buitenlandse opdrachtgevers (in mindering gebracht op de totale omzet) dan in bij 1E op het formulier (Levering/diensten belast met 0% of niet bij u belast) en dan ook nog eens bij punt 3 Leveringen naar het buitenland? De website van de belastingdienst is ook niet zo duidelijk.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
-:))
Collapse


 
Evert DELOOF-SYS
Evert DELOOF-SYS  Identity Verified
Belgium
Local time: 02:36
Member
English to Dutch
+ ...
Of misschien een accountant contacteren? Jan 25, 2004

Channa Montijn wrote:

Hallo allemaal

Voor het eerst moet ik een Aangifte Omzetbelasting invullen waarbij ik ook rekening moet houden met buitenlandse opdrachtgevers waarbij geen BTW in rekening is gebracht. Vul je de omzet voor die buitenlandse opdrachtgevers (in mindering gebracht op de totale omzet) dan in bij 1E op het formulier (Levering/diensten belast met 0% of niet bij u belast) en dan ook nog eens bij punt 3 Leveringen naar het buitenland? De website van de belastingdienst is ook niet zo duidelijk.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
-:))


Dag Hanna,

Ik kan je helaas niet helpen met het invullen van Nederlandse belastingformulieren, maar heb je nooit overwogen een accountant/boekhouder in te huren?
Dat doe ik toch altijd...

Good luck anyway, er zal ongetwijfeld wel iemand uit NL reageren.


 
Eva Gerkrath
Eva Gerkrath  Identity Verified
Netherlands
Local time: 02:36
English to German
+ ...
3 Jan 26, 2004

Hoi Channa,
Vul je de omzet voor die buitenlandse opdrachtgevers (in mindering gebracht op de totale omzet) dan in bij 1E op het formulier (Levering/diensten belast met 0% of niet bij u belast) en dan ook nog eens bij punt 3 Leveringen naar het buitenland?

Alleen bij punt 3. Let er ook op dat je van alle opdrachtgevers uit de EU het BTW-nummer hebt, anders gaat het mis. Dan klopt je aangifte niet met de aangifte intracommunautaire leveringen.
Groetjes,
Eva


 
Channa Montijn
Channa Montijn  Identity Verified
Netherlands
Local time: 02:36
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Gelukt! Jan 26, 2004

Hallo

Ik heb net even met de belastingdienst gebeld en het is helemaal niet zo moeilijk als ik dacht.
Ik probeer het eerst zelf, zonder boekhouder, ook omdat ik jaren bij een pensioenfonds heb gewerkt en dus over aardig wat boekhoudkundige kennis beschik. Helaas is het wel zo dat de kennis wat betreft belastingen natuurlijk wat weggezakt is ondertussen -:)).
Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

Groetjes
Channa


 
Channa Montijn
Channa Montijn  Identity Verified
Netherlands
Local time: 02:36
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Verwarring... Jan 26, 2004

Zoals gemeld heb ik vanochtend met de Belastingdienst gebeld en die mevrouw deelde mee dat als er geen BTW in rekening is gebracht bij een opdrachtgever in het buitenland, je alleen het factuurbedrag hoeft in te vullen bij 1E.
Die aparte opgave (bij 3) hoef je alleen te doen als je wel BTW in rekening hebt gebracht en dat terug wilt vragen.
Ik ga er dan maar vanuit dat ze bij de Belastingdienst weten wat ze doen (ahum), of zal ik nog een keer bellen en dan met een ander persoon...... See more
Zoals gemeld heb ik vanochtend met de Belastingdienst gebeld en die mevrouw deelde mee dat als er geen BTW in rekening is gebracht bij een opdrachtgever in het buitenland, je alleen het factuurbedrag hoeft in te vullen bij 1E.
Die aparte opgave (bij 3) hoef je alleen te doen als je wel BTW in rekening hebt gebracht en dat terug wilt vragen.
Ik ga er dan maar vanuit dat ze bij de Belastingdienst weten wat ze doen (ahum), of zal ik nog een keer bellen en dan met een ander persoon...

Groetjes
Channa
Collapse


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 02:36
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
Volgens mij heb je het goed (ik bedoel dat je het antwoord goed hebt, weet niets over je welstand) Jan 26, 2004

Channa Montijn wrote:

Zoals gemeld heb ik vanochtend met de Belastingdienst gebeld en die mevrouw deelde mee dat als er geen BTW in rekening is gebracht bij een opdrachtgever in het buitenland, je alleen het factuurbedrag hoeft in te vullen bij 1E.
Die aparte opgave (bij 3) hoef je alleen te doen als je wel BTW in rekening hebt gebracht en dat terug wilt vragen.
Ik ga er dan maar vanuit dat ze bij de Belastingdienst weten wat ze doen (ahum), of zal ik nog een keer bellen en dan met een ander persoon...

Groetjes
Channa



Volgens mij hebben ze je bij de belastingdienst het goede antwoord gegeven. Maar ja, misschien hebben ze er voor geleerd of zo (en er na misschien ook wel).
1a: som van facturen met BTW en het BTW gedeelte daarvan
1e: som van facturen zonder BTW
5b: som van BTW-gedeelte van uitgaande facturen (internetprovider, telefoonrekening, boeken van bibliotheek, papier, apparatuur, enzovoort. Ik doe ook altijd de helft van het gas water en licht. Ik werkelijkheid mag slechts 20 % op de zaak en ook nog niet eens van alle drie posten, maar ik heb een boekhouder (hij heeft er tenminste nooit één aan mij gegeven) die dat allemaal peikfijn weet, heeft er misschien ook voor en na geleeerd). Ik denk niet dat jij te ruig moet doen, dan worden ze argwanend en krijg je ze op de deur. Nou ja, misschien dat ze dan de regengoot even willen schoonmaken voor je.)
5c en 5g spreken voor zich, materiaal voor je zakJap of je grijze hersencellen.


Ik bel trouwens nooit naar de belastingdienst. Het is hartsikke ver fietsen en dan ook nog de hele weg bellen ... wat zouden de mensen wel niet denken? Tegenover de belastingdienst moet je de duim overigens in de hand houden.


 
Channa Montijn
Channa Montijn  Identity Verified
Netherlands
Local time: 02:36
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Dank je Jan 26, 2004

Ook voor je grappige commentaar -:))
Alleen bij 1A ben ik het niet helemaal met je eens... volgens mij moet je het totaal bedrag invullen excl. BTW en daarnaast de BTW die over dat bedrag moet worden betaald (dus 1e kolom x 19% = 2e kolom).
Ik vind het overigens best leuk om te doen hoor, dat invullen van formulieren (als ik toch even niets te doen heb), maar dat is vast nog beroepsdeformatie die ik over heb gehouden van een vroeger dienstverband, hahaha.

Groetjes
... See more
Ook voor je grappige commentaar -:))
Alleen bij 1A ben ik het niet helemaal met je eens... volgens mij moet je het totaal bedrag invullen excl. BTW en daarnaast de BTW die over dat bedrag moet worden betaald (dus 1e kolom x 19% = 2e kolom).
Ik vind het overigens best leuk om te doen hoor, dat invullen van formulieren (als ik toch even niets te doen heb), maar dat is vast nog beroepsdeformatie die ik over heb gehouden van een vroeger dienstverband, hahaha.

Groetjes
Channa
Collapse


 
Saskia Steur (X)
Saskia Steur (X)  Identity Verified
Local time: 02:36
English to Dutch
+ ...
misschien ten overvloede Jan 26, 2004

Voor het geval je deze nog niet had ingekeken:
http://www.belastingdienst.nl/common/dl/ob12802.pdf

Dit is een brochure met de toelichting voor de opgaaf Omzetbelasting. Voor een formulierenfetisjist moet dit toch te doen zijn...:-)))

Groetjes,
Saskia


 
Henk Peelen
Henk Peelen  Identity Verified
Netherlands
Local time: 02:36
Member (2002)
German to Dutch
+ ...
SITE LOCALIZER
je hebt gelijk Jan 26, 2004

Channa Montijn wrote:

Alleen bij 1A ben ik het niet helemaal met je eens... volgens mij moet je het totaal bedrag invullen excl. BTW en daarnaast de BTW die over dat bedrag moet worden betaald (dus 1e kolom x 19% = 2e kolom).


Groetjes
Channa


Ja, het eerste vakje van 1a is de som van de, laten we zeggen, BTW-facturen, voordat de BTW werd berekend. Ik heb het hele spul altijd in een Excel-bestand zitten, laat Excel even de BTW over dat kwartaal optellen, en het vermenigvuldigen met 5,2631579. Deze resultaten belanden dan in het tweede respectievelijk eerste vakje van 1a.

Ik kan de formules van dat Excel-bestand wel even geven. Misschien past deze informatie goed bij je deformatie.

Kolom...functie
A.....volgnummer van factuur
B.....factuurdatum
C.....code voor ontvangst betaling: 0 = niet ontvangen; 1 = wel ontvangen
D.....datum ontvangst betaling
E.....code vertaalproject, bijvoorbeeld Philips1, Telelingua2
F.....factuurbedrag (indien van toepassing: met BTW)
G.....BTW-bedrag
H.....som factuurbedragen sinds je begon te vertalen
I.....smalle, grijze scheidingskolom
J.....som ontvangen betaling
K.....som openstaande facturen
L.....kwartaalcode
M.....som facturen van betreffende kwartaal
N.....som facturen van betreffende jaar

Formules voor de beginregel (regel 1 wanneer je geen koppen hebt)
Kolom...functie
G.....=F1*0,1489361 (bij buitenlandse factuur even overschrijven met ex)
H.....=F1
J.....=F1*C1
K.....=F1*ABS(C1-1)
L.....41 (2004, kwartaal 1) met achtergrondkleurtje: sneeuwit = kw1; lentegroen = kw2; zonnegeel = kw3; herfstbruin = kw4
M.....=F1
N.....=F1


Formules voor de volgende regels
Kolom...functie
G.....=F2*0,1489361 (bij buitenlandse factuur even overschrijven met ex)
H.....=H1 + F2
J.....=J1 + F2*C2
K.....=K1 + F2*ABS(C2-1)
M.....=M1 + F2
N.....=N1 + F2
De formules voor de volgende regels produceer je door de op het rechthoekje rechtsonder de vakjes G, H, J, K, M en N te klikken en dit naar beneden te slepen.
Voor de eerste factuur van een jaar begin je kolom N opnieuw, en bij de eerste factuur van een kwartaal begin je kolom M opnieuw. Wanneer je een factuur schrijft, vul je kolom A, B, C en F in (en G voor buitenlandse facturen) en wanneer je ziet dat een factuur betaald is, vul je kolom C en D in.

Voor het berekenen van de kwartaal- en jaaropgaven voeg je tijdelijk een extra regel in onder de laatste factuur. Stel dat je 10 facturen hebt in de regels 1 tot 10, dan doe je in:
F11....=som(F1:F10)
G11....=som(G1:G10)
H11....=G11*5,2631579
E11....=F11-H11


H11 gaat naar de eerste kolom van 1a
G11 gaat naar de tweede kolom van 1b
E11 gaat naar 1e

Ik heb dit vier jaar in gebruik, en het bevalt me goed.
Wanneer je er een kop boven wilt plaatsen, moet je
óf eerst het bovenstaande helemaal maken en daarna met de rechter muisknop op het regelnummer van regel 1 klikken en "Invoegen" selecteren; in deze nieuwe regel kun je bijvoorbeeld tekst plaatsen
óf de regelnummers van de formules uiteraard navenant aanpassen. Wanneer je aan het einde van de kwartalen de ingevoegde extra balk wilt laten staan, moet je de eerste twee regels daaronder natuurlijk ook corrigeren (altijd reservekopie opslaan voordat je gaat sleutelen). Te late betalingen markeer je door de regel een rode achtergrond te geven, faillissementen geef je een grijze achtergrond.
Misschien heeft iemand hier wat aan.


Trouwens: op rekeningen naar buitenlandse klanten moet je WEL het BTW-nummer van deze klant plaatsen, andes gaat het verhaal van BTW-vrij niet op, en kan de belastingdienst jou verplichten de BTW (die je dus niet hebt ontvangen) WEL AF TE DRAGEN

[Edited at 2004-01-26 15:56]

[Edited at 2004-01-26 15:59]


 
Channa Montijn
Channa Montijn  Identity Verified
Netherlands
Local time: 02:36
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Dank je Jan 26, 2004

Ik kan me weer even uitleven -:)))))

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


BTW aangifte ellende






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »