https://www.proz.com/forum/dutch/175922-nieuwe_regels_omzetbelasting.html&phpv_redirected=1

Nieuwe regels omzetbelasting
Thread poster: Sherefedin MUSTAFA
Sherefedin MUSTAFA
Sherefedin MUSTAFA
Netherlands
Local time: 03:34
Dutch to Albanian
+ ...
Jul 19, 2010

Kan iemand mij ajb uitleggen hoe moeten de nieuwe regels van de BD m.b.t. de omzetbelasting worden nageleefd?

Mijn situatie kent 4 scenario's:

1. Ik lever diensten aan klanten binnen de EU.
Heb begrepen dat ik dan geen btw in rekening breng en dat dat de klant in Zweden of elders in de EU doet.
Waar geef ik dat in de aangifte OB aan?

2. Ik lever diensten aan klanten buiten de EU.
Breng ik BTW in rekening of niet? Waar geef ik dat in de aan
... See more
Kan iemand mij ajb uitleggen hoe moeten de nieuwe regels van de BD m.b.t. de omzetbelasting worden nageleefd?

Mijn situatie kent 4 scenario's:

1. Ik lever diensten aan klanten binnen de EU.
Heb begrepen dat ik dan geen btw in rekening breng en dat dat de klant in Zweden of elders in de EU doet.
Waar geef ik dat in de aangifte OB aan?

2. Ik lever diensten aan klanten buiten de EU.
Breng ik BTW in rekening of niet? Waar geef ik dat in de aangifte OB aan?


3. Vertalers uit EU landen leveren mij diensten.
Waar moet de OB vermelden (in de aangifte)?


4. Vertalers van buiten de EU leveren mij diensten?
Waar moet ik de OB vermelden (in de aangifte).


Last but not least: valt tolken/vertaler soms onder de uitzonderingen (diensten waarvoor geen btw binnen de EU in rekening wordt gebracht)?


Bij voorbaat dank aan een ieder die in deze warme tijden zowel geduld als tijd kan vinden om een begrijpelijk antwoord op mijn vragen te formuleren / zijn(haar) ervaring met de nieuwe regels wilt delen.

Voor mij persoonlijk hebben ze het zeker moeilijker gemaakt.... leuker zeker niet.
Collapse


 
Nicole Snoek (X)
Nicole Snoek (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 03:34
German to Dutch
+ ...
Poging Jul 19, 2010

Ik kan je geen zekerheid geven, ben geen expert, maar wil wel een poging wagen. Punten 2, 3 en 4 kan ik weinig tot niets over zeggen, daar heb ik verder niet mee te maken.

Punt 1 dus:
Sinds 1 januari moet je Opgaaf ICP (Intracommunitaire Prestaties) apart opgeven. Hiervoor was dit niet het geval, je kon ook alleen de goederen opgeven, die je aan een ander EU-land hebt geleverd, geen diensten.

Nu moet dit dus wel, maar dat kan niet bij je normale opgaaf omzetbela
... See more
Ik kan je geen zekerheid geven, ben geen expert, maar wil wel een poging wagen. Punten 2, 3 en 4 kan ik weinig tot niets over zeggen, daar heb ik verder niet mee te maken.

Punt 1 dus:
Sinds 1 januari moet je Opgaaf ICP (Intracommunitaire Prestaties) apart opgeven. Hiervoor was dit niet het geval, je kon ook alleen de goederen opgeven, die je aan een ander EU-land hebt geleverd, geen diensten.

Nu moet dit dus wel, maar dat kan niet bij je normale opgaaf omzetbelasting. Daarvoor moet je naar een apart formulier op de belastingsite. Hoezo, wel makkelijker....

Je diensten geef je daar op, ex BTW. Wel moet je het BTW identificatienummer van je klant invullen (dat overigens ook op je factuur naar de klant moet staan).
Ik lever eigenlijk alleen aan bedrijven en daar rekende ik hiervoor ook al geen BTW. Wel aan particulieren. Nu heb ik al tijden geen particuliere klant buiten NL gehad, durf eigenlijk niet te zeggen of daar nu wel iets is veranderd (wel of geen BTW rekenen, neem aan van niet aangezien een particulier ook geen BTW identificatienummer heeft).

Niet echt een waardevol antwoord, hopelijk krijg je nog betere reacties. En anders adviseer ik toch bij een belastingconsulent na te vragen.
Collapse


 
Suzan Hamer
Suzan Hamer  Identity Verified
Netherlands
Local time: 03:34
English
+ ...
FWIW... Jul 20, 2010

Nicole Snoek wrote:

Wel aan particulieren. Nu heb ik al tijden geen particuliere klant buiten NL gehad, durf eigenlijk niet te zeggen of daar nu wel iets is veranderd (wel of geen BTW rekenen, neem aan van niet aangezien een particulier ook geen BTW identificatienummer heeft).



One of my clients is an individual in Belgium. In a telephone conversation with someone from the Belastingdienst, I was told I must charge her BTW because she is an individual and not a company and, as you say, she has no BTW number.

[Edited at 2010-07-20 09:30 GMT]


 
Martijn van Groningen (X)
Martijn van Groningen (X)
Belgium
Local time: 03:34
Norwegian to Dutch
+ ...
Geen BTW-nummer? Dan gewoon BTW rekenen Jul 20, 2010

Suzan Hamer wrote:

One of my clients is an individual in Belgium. In a telephone conversation with someone from the Belastingdienst, I was told I must charge her BTW because she is an individual and not a company and, as you say, she has no BTW number.

[Edited at 2010-07-20 09:30 GMT]


De BTW is een belasting die wordt opgelegd aan consumenten. Wanneer iemand geen BTW-nummer heeft moet inderdaad gewoon de BTW betalen en kan die niet verlegd worden.
Dit is de situatie in Belgiƫ, maar die zal op dit punt niet afwijken van de Nederlandse.


Vriendelijke groet,

Martijn van Groningen


 
Michiel Zijlstra
Michiel Zijlstra  Identity Verified
Netherlands
Local time: 03:34
Member (2005)
English to Dutch
+ ...
Binnen de EU Jul 23, 2010

Voor binnen de EU:


http://www.belastingdienst.nl/eubtw2010/


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Nieuwe regels omzetbelasting






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »