Off topic: AOV afsluiten of niet?
Thread poster: Channa Montijn
Channa Montijn
Channa Montijn  Identity Verified
Netherlands
Local time: 19:06
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Jan 12, 2004

Ik heb wat offertes aangevraagd van verschillende verzekeringsmaatschappijen omdat ik me eigenlijk wel wil laten verzekeren voor een onverhoopte arbeidsongeschiktheid. Ik ben me echter gek geschrokken van de premies en van de gezondheidsverklaringen die je moet invullen (ze durven wel heel veel te vragen, hoor).
Via het NGTV kunnen leden ook een verzekering afsluiten, maar dan ben je alleen verzekerd voor arbeidsongeschiktheid na een ongeval... (buiten extra's zoals brand en aansprakelijkh
... See more
Ik heb wat offertes aangevraagd van verschillende verzekeringsmaatschappijen omdat ik me eigenlijk wel wil laten verzekeren voor een onverhoopte arbeidsongeschiktheid. Ik ben me echter gek geschrokken van de premies en van de gezondheidsverklaringen die je moet invullen (ze durven wel heel veel te vragen, hoor).
Via het NGTV kunnen leden ook een verzekering afsluiten, maar dan ben je alleen verzekerd voor arbeidsongeschiktheid na een ongeval... (buiten extra's zoals brand en aansprakelijkheid).
Ik vroeg me af of er collega's zijn die al een verzekering hebben afgesloten en of jullie misschien nog suggesties hebben.
Alvast bedankt voor je reactie.
Groetjes
Channa
Collapse


 
Saskia Steur (X)
Saskia Steur (X)  Identity Verified
Local time: 19:06
English to Dutch
+ ...
inderdaad even schrikken Jan 12, 2004

Hallo Channa,
Ja, ik ben ook eens bezig geweest met het uitzoeken van dit soort verzekeringen: en inderdaad geschrokken van de hoge premies.
Gevolg is dat ik een dergelijke verzekering (nog) niet heb afgesloten.
Ben ook benieuwd naar meningen/ervaringen van andere vertalers.
Groeten,
Saskia
Word-ing
http://www.word-ing.nl


 
Jacqueline van der Spek
Jacqueline van der Spek  Identity Verified
Netherlands
Local time: 19:06
Member
English to Dutch
+ ...
tja, het kost wat, maar dan heb je ook wat Jan 12, 2004

Ik heb al jaren een arbeidsongeschiktheidsverzekering en betaal me inderdaad blauw. De premie is echter afhankelijk van je "instapleeftijd" (ik ben vroeg begonnen, dat scheelt premie), eventuele extra medische risico's (je moet gekeurd worden, niet door je eigen huisarts), eigen risico termijn (ik heb 1 maand eigen risico) en het verzekerd bedrag. Ik heb er 1 keer een beroep op moeten doen en dan is het wel fijn dat je er een hebt, want dan blijft er toch brood op de plank.

Je kan
... See more
Ik heb al jaren een arbeidsongeschiktheidsverzekering en betaal me inderdaad blauw. De premie is echter afhankelijk van je "instapleeftijd" (ik ben vroeg begonnen, dat scheelt premie), eventuele extra medische risico's (je moet gekeurd worden, niet door je eigen huisarts), eigen risico termijn (ik heb 1 maand eigen risico) en het verzekerd bedrag. Ik heb er 1 keer een beroep op moeten doen en dan is het wel fijn dat je er een hebt, want dan blijft er toch brood op de plank.

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Maar je zal toch maar van de trap vallen en je pols breken... Dan ben je blij dat je het geld er voor over hebt gehad.

HTH,
Jacqueline
Collapse


 
papez (X)
papez (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 19:06
Dutch to Macedonian
+ ...
aov Jan 12, 2004

AOV staat geloof ik voor algemene ongevallen verzekering.
Is weer iets anders als een inkomstenverzekering.
De verzekeringen betalen in het algemeen alleen maar uit bij een ongeval, en dan moet je als particulier ook nog onweerlegbare bewijzen hebben.
Ik zelf heb in ieder geval simpelweg een ongevallenverzekering die de ptt, gekoppeld aan je girorekening, aanbiedt. Die is niet zo duur.
Dekking in geval van ziekte is iets anders. Daar heb ik tot nu toe zelf ook vanaf gezi
... See more
AOV staat geloof ik voor algemene ongevallen verzekering.
Is weer iets anders als een inkomstenverzekering.
De verzekeringen betalen in het algemeen alleen maar uit bij een ongeval, en dan moet je als particulier ook nog onweerlegbare bewijzen hebben.
Ik zelf heb in ieder geval simpelweg een ongevallenverzekering die de ptt, gekoppeld aan je girorekening, aanbiedt. Die is niet zo duur.
Dekking in geval van ziekte is iets anders. Daar heb ik tot nu toe zelf ook vanaf gezien maar dat komt omdat mijn inkomsten te laag zijn. Misschien is het een idee om dat bij de abvakabo eens na te vragen. Die nemen inmiddels ook stelling waar het tolken en vertalers betreft.

Aan de belastingdienst draag je normaliter ook een bedrag af in het kader van awbzverzekering of zo iets. Voor de vrije beroepen zou dit betekenen dat je dan toch recht heb top een bepaalde vorm van uitkering, welliswaar minimaal maar toch. Degeen die je daar iets over kan vertellen is je belastingadviseur.
Collapse


 
Youp Kila
Youp Kila  Identity Verified
Belgium
Local time: 19:06
English to Dutch
+ ...
Als het enigzins kan... doen! Jan 13, 2004

Hoe de Nederlandse situatie is, weet ik niet, maar ik woon in België en daar is een arbeidsongeschiktheidsverzekering aftrekbaar van je inkomsten. Toen ik dertig was verdiende ik zo veel dat ik aftrekposten nodig had en zo ben ik aan die verzekering geraakt. Twintig jaar later kreeg ik last van m'n hart (stress, stress) en moest onmiddellijk geopereerd worden. Ben toen ruim 7 maanden buiten strijd geweest. En had godzijgedankt, die verzekering. Ik was de enige kostwinner, we hadden drie kindere... See more
Hoe de Nederlandse situatie is, weet ik niet, maar ik woon in België en daar is een arbeidsongeschiktheidsverzekering aftrekbaar van je inkomsten. Toen ik dertig was verdiende ik zo veel dat ik aftrekposten nodig had en zo ben ik aan die verzekering geraakt. Twintig jaar later kreeg ik last van m'n hart (stress, stress) en moest onmiddellijk geopereerd worden. Ben toen ruim 7 maanden buiten strijd geweest. En had godzijgedankt, die verzekering. Ik was de enige kostwinner, we hadden drie kinderen op school en op de univ. en tijdens de ziekte- en herstelperiode raak je letterlijk al je klanten kwijt. Plus dat je allerhande extra kosten hebt. Je kan wel een keer een collega vragen om in te springen, maar dat blijft niet duren. Na afloop kan je dus opnieuw beginnen. In mijn geval komt het er op neer, dat ik alle premies die ik betaald had en nog zal betalen voor ik 65 ben, destijds al teruggekregen heb als vervanginkomen. Denk er dus over na, ook als je een vrouw bent met een man die een vaste baan heeft. Drie dingen zijn echt belangrijk: hoe jonger je begint, hoe lager de premie; vraag advies aan je makelaar én aan een belastingdeskundige. En probeer een verzekering te vinden die al na een maand begint te betalen. Derde: denk niet, ik ben nooit ziek, dat gebeurt mij niet. Ik was ook nooit ziek.Collapse


 
Chris Hopley
Chris Hopley  Identity Verified
Netherlands
Local time: 19:06
German to English
+ ...
wel aftrekbaar Jan 13, 2004

De premie is kennelijk wel fiscaal aftrekbaar

[Edited at 2004-01-13 11:16]


 
Bianca Adriaensen
Bianca Adriaensen  Identity Verified
Local time: 19:06
English to Dutch
+ ...
AOV of niet Jan 14, 2004

Chris Hopley wrote:

De premie is kennelijk wel fiscaal aftrekbaar

[Edited at 2004-01-13 11:16]


Mijn belastingadviseur vertelde me dat het voor freelancers meer rendabel is het premiegeld op een spaarrekening te zetten, of je moet boven een bepaalde loongrens zitten... Ik meen me te herinneren dat hij zei: boven 30.000 euro per jaar... Jammer, die grens haal ik nog nét niet;)


 
Channa Montijn
Channa Montijn  Identity Verified
Netherlands
Local time: 19:06
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Bedankt allemaal Jan 26, 2004

Fijn dat jullie even de tijd namen om mee te denken. Ik ben er eerlijk gezegd nog niet helemaal uit en ga gewoon maar een heleboel offertes aanvragen en deze vooral goed doorlezen (ik krijg de indruk dat er hele grote verschillen zijn qua voorwaarden).
Groetjes
Channa


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


AOV afsluiten of niet?






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »