https://www.proz.com/forum/dutch/131194-hoe_kan_ik_een_azerty_toetsenbord_voor_japans_gebruiken.html&phpv_redirected=1

Hoe kan ik een Azerty-toetsenbord voor Japans gebruiken?
Thread poster: Katrien Hendrickx (X)
Katrien Hendrickx (X)
Katrien Hendrickx (X)  Identity Verified
Belgium
Local time: 08:04
Japanese to Dutch
+ ...
Mar 25, 2009

Ik doe vertalingen vanuit het Japans en het Frans naar het Nederlands.

Het toetsenbord van de Windows XP waarop ik Wordfast gedownload heb, is een Azerty.
Om er zowel Japans als Frans mee te kunnen schrijven, heb ik het ingesteld als een (Franse) Qwerty.

(Mijn Vista heeft wel een Qwerty-toetsenbord, waarmee ik zonder problemen zowel Japans als Frans kan inputten, maar Wordfast is niet compatibel met Vista.)

Is er geen oplossing om een Azerty-toetsen
... See more
Ik doe vertalingen vanuit het Japans en het Frans naar het Nederlands.

Het toetsenbord van de Windows XP waarop ik Wordfast gedownload heb, is een Azerty.
Om er zowel Japans als Frans mee te kunnen schrijven, heb ik het ingesteld als een (Franse) Qwerty.

(Mijn Vista heeft wel een Qwerty-toetsenbord, waarmee ik zonder problemen zowel Japans als Frans kan inputten, maar Wordfast is niet compatibel met Vista.)

Is er geen oplossing om een Azerty-toetsenbord even efficient als een Querty te kunnen gebruiken?
Collapse


 
Wolfgang Jörissen
Wolfgang Jörissen  Identity Verified
Belize
Dutch to German
+ ...
PC-instellingen Mar 27, 2009

Voor Japans zijn hier andere experts (Loek, waar ben je?). Maar wat de instelling van je toetsenbord betreft: je weet dat je meerdere toetsenbordindelingen op dezelfde PC kunt gebruiken? Je hoeft ze alleen maar vanuit je Windows-CD te installeren. En met ALT-SHIFT ga je dan tussen die instellingen heen- en weer wisselen. Dagelijks brood voor mij, ik heb er 6.

[Edited at 2009-03-27 07:47 GMT]


 
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 07:04
Flemish to English
+ ...
Stap voor stap Mar 27, 2009

-Naar het configuratiescherm gaan.
-Landinstellingen kiezen
-Toetsenborden kiezen.
-Op "toevoegen" klikken.
-Japans kiezen en klikken.
-Krijg je onderaan in je balk bij de lijst van talen : "JP".
(Nu staat er al "NL", "EN").
-Op klikken en je krijgt een afbeelding van een Japans toetsenbord.
Hoe je dat moet gebruiken, eventjes zoeken. Ik ken maar een paar woorden Japans.

[Bijgewerkt op 2009-03-27 11:13 GMT]


 
NMR (X)
NMR (X)
France
Local time: 08:04
French to Dutch
+ ...
Toetsenbord Mar 27, 2009

Wolfgang Jörissen wrote:

Voor Japans zijn hier andere experts (Loek, waar ben je?). Maar wat de instelling van je toetsenbord betreft: je weet dat je meerdere toetsenbordindelingen op dezelfde PC kunt gebruiken? Je hoeft ze alleen maar vanuit je Windows-CD te installeren. En met ALT-SHIFT ga je dan tussen die instellingen heen- en weer wisselen. Dagelijks brood voor mij, ik heb er 6.

[Edited at 2009-03-27 07:47 GMT]

Als de Toetsenborden in conflict komen met elkaar, kan je dit wijzigen in de Landinstellingen van Windows. Als ik in Nederland ben neemt het qwerty-toetsenbord altijd de overhand en ik heb het dus daar weggehaald, zodat Windows gewongen wordt om het enige overgebleven geïnstalleerde toetsenbord (azerty) te gebruiken. Het omgekeerde kan ook het geval zijn.

Persoonlijk misschien maar het lijkt mij onpraktisch om zes toetsenborden te hebben (ik heb aan twee al te veel, kan immers Nederlands tikken met een Frans toetsenbord), is het niet mogelijk om er één te kiezen en de rest op te lossen met een paar macro's?

Voor Katrien: misschien zou je eens kunnen proberen om in Wordfast onder het tabblad Setup -> Segments het vakje "Set target segment language to Word's default language" aan te klikken.
Je moet dan wel aan het eind van de vertaling de spellchecker gebruiken.


 
Katrien Hendrickx (X)
Katrien Hendrickx (X)  Identity Verified
Belgium
Local time: 08:04
Japanese to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Hartelijk dank! Mar 27, 2009

Hartelijk dank voor uw reactie! Dat was een gedetailleerd antwoord!

Ik denk dat ik mijn vraag verkeerd gesteld heb. Ik kan de PC wel instellen om zowel Japans als Frans te kunnen schrijven. Maar ik heb last met het bedienen van het Azerty-toetsenbord. Ik ben gewend om met een Qwerty te werken, zowel in het Japans als in het Frans, maar op die PC's kan ik Wordfast niet installeren, omdat het Vista's zijn. Om Wordfast te kunnen gebruiken heb ik een XP (met Azerty-toetsenbord) op de ko
... See more
Hartelijk dank voor uw reactie! Dat was een gedetailleerd antwoord!

Ik denk dat ik mijn vraag verkeerd gesteld heb. Ik kan de PC wel instellen om zowel Japans als Frans te kunnen schrijven. Maar ik heb last met het bedienen van het Azerty-toetsenbord. Ik ben gewend om met een Qwerty te werken, zowel in het Japans als in het Frans, maar op die PC's kan ik Wordfast niet installeren, omdat het Vista's zijn. Om Wordfast te kunnen gebruiken heb ik een XP (met Azerty-toetsenbord) op de kop getikt.

Japans werkt als een Qwerty en Frans waarschijnlijk normaalgezien als een Azerty maar dan met tekens/accenten op een andere plaats dan op het Azerty-toetsenbord dat ik nu gebruik voor Wordfast.

Met al die verschillende toetsenborden geraak je niet vooruit als je iedere keer moet gaan zoeken waar een bepaald teken staat. Ik weet niet of mijn probleem nu duidelijker is...

Is er geen manier om bvb. een verkleinde uitgave van het Japanse Qwerty-toetsenbord/Franse Azerty-toetsenbord ergens in een hoekje op het scherm te krijgen?

Of is er nog een betere manier/tool om dit probleem te verhelpen?

[Bijgewerkt op 2009-03-27 12:00 GMT]
Collapse


 
XX789 (X)
XX789 (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 08:04
English to Dutch
+ ...
QWERTY Mar 27, 2009

Katrien,

Ik zou gewoon een QWERTY-toetsenbord kopen. Die dingen zijn voor een paar tientjes te krijgen. Ik heb zelf nog nooit iemand een AZERTY voor Japans zien gebruiken en weet dus ook niet of het kan.


 
Katrien Hendrickx (X)
Katrien Hendrickx (X)  Identity Verified
Belgium
Local time: 08:04
Japanese to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Dank! Mar 31, 2009

Hartelijk dank voor uw reactie.

Misschien is een Qwerty-toetsenbord aankopen voor mij inderdaad de beste oplossing. (Ik wist niet dat dat zo goedkoop - en dus waarschijnlijk ook in Europa gemakkelijk te vinden - was.)

Mijn XP is wel een draagbare PC. Hopelijk kan je daaraan een bijkomend toetsenbord aanschakelen. Dat zal ik in de winkel wel te weten komen.

Nogmaals hartelijk dank voor deze praktische tip!


 
XX789 (X)
XX789 (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 08:04
English to Dutch
+ ...
Moet kunnen Mar 31, 2009

Als je laptop een USB- of toetsenbordaansluiting heeft, moet je er zonder problemen een apart toetsenbord aan kunnen koppelen.

Dat typt nog een stuk fijner ook!


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Hoe kan ik een Azerty-toetsenbord voor Japans gebruiken?






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »