Als belastingvluchteling naar België?
Thread poster: TvNellen (X)
TvNellen (X)
TvNellen (X)
United States
Local time: 08:46
English to Dutch
+ ...
Mar 7, 2009

Geachte Vlaamse collega's,

Wie van u zou mij een idee kunnen geven van de hoogte van de inkomstenbelastingen voor freelancevertalers in België? In Nederland moet men soms wel 40% van zijn inkomsten afstaan. Ik heb op internet niet zo snel kunnen uitvinden hoe het in België gesteld is, dus ik hoop langs deze weg een antwoord te krijgen. Of zal ik zeggen: bekomen?

Bij voorbaat dank,

TvN


 
Jessica Van Humbeeck
Jessica Van Humbeeck  Identity Verified
Local time: 15:46
English to Dutch
+ ...
Hier is het niet veel beter Mar 7, 2009

Alles hangt ervan af of je als vennootschap start, of als eenmanszaak. Ik heb nu net de overstap van eenmanszaak naar vennootschap gemaakt, omdat ik ook rond de 40% van mijn winst afgeef. Dus ik vrees dat het niet veel gaat uitmaken voor jou.

Groetjes
Jessica


 
Wolfgang Jörissen
Wolfgang Jörissen  Identity Verified
Belize
Dutch to German
+ ...
Luxemburg Mar 7, 2009

Twee voormaals Belgische vertaalbureaus uit mijn klantenkring hebben de stap over de grens gezet en zijn inmiddels in Luxemburg gevestigd. Zegt genoeg volgens mij.

 
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 14:46
Flemish to English
+ ...
De eilanden Mar 7, 2009

Even naar: http://www.worldwide-tax.com gaan en vergelijken.
Andere link: lowtax.net
-*-
België is een fiscale nachtmerrie en een bureaucratie.
Zelfstandigen zijn dieven in de ogen van de staat, die goed moeten worden gecontroleerd en werknemers melkkoeien. (55% van een bruto-inkomen gaat richting staat vs.Luxemburg ongeveer 13-14%)., de pensioenen behoren tot de laagste van Europa.
... See more
Even naar: http://www.worldwide-tax.com gaan en vergelijken.
Andere link: lowtax.net
-*-
België is een fiscale nachtmerrie en een bureaucratie.
Zelfstandigen zijn dieven in de ogen van de staat, die goed moeten worden gecontroleerd en werknemers melkkoeien. (55% van een bruto-inkomen gaat richting staat vs.Luxemburg ongeveer 13-14%)., de pensioenen behoren tot de laagste van Europa.
Kijk ook eens op www.dehoon.be en klik op de link naar het eindwerk van een VUB-student over de vlaktax. Als je veel tijd hebt, lees je het door, vooral het besluit.

Het Verenigd Koninkrijk is fiscaal aantrekkelijker dan België en veel minder bureaucratisch.
De basisbelastingvoet is redelijk. De BTW-vrijstellingsdrempel de hoogste van heel Europa, zelfstandige worden een fluitje van een cent, zonder dat ze "je inschrijving in het Handelsregister vernemen" en er direct een hoop bijdragen (SFZ) en extra pestbelastingen (milieubelasting om op dezelfde computer te typen als die voor je zelfstandig werd, extra provinciebelasting, belasting van de oppervlakte waarop je werkt...)de kop opsteken.

Een firma oprichten in het VK is ook eenvoudiger: daar komt geen notaris aan te pas aan wiens vingeren er natuurlijk ook centen moeten blijven plakken. Is het tegenwoordig 600 of 700 euro en 18600 waarvan 2/3 te volstorten. Bij sluiting van de firma volgt weer een boel administratie en ook dat is niet gratis.

Een Ltd. is een even rechtsgeldige rechtspersoon als een bvba en heeft in de wereld een geloofwaardiger weerklank. Het basiskapitaal is echter lager.
De voorafbetaling van belasting of 6,25% boete kennen ze niet.
De sociale bijdragen zijn stukken lagen. Maak je een fout en verklaar je aan de fiscus waarom word je "fair" behandeld en niet zoals in België direct een boete van minimum 125 euro.

Ierland heeft ook een gunstig regime voor firma's.

Op Aruba betaal je 2%.

Tot slot: De aantrekkelijkste EU-plek: Cyprus (klik op "tax-misery"* en bekijk de statistiek).
Buiten de EU: de Verenigde Arabische Emiraten: geen belastingen.
Wie daar een jaar de zon (30-44°C) en de moëzin op gezette tijden kan trotseren , kan goed verdienen.
*
http://www.forbes.com/2007/05/03/forbes-misery-data-oped-cx_ja_0503data.html



[Edited at 2009-03-08 13:02 GMT]
Collapse


 
Jessica Van Humbeeck
Jessica Van Humbeeck  Identity Verified
Local time: 15:46
English to Dutch
+ ...
Zie je wel ... Mar 8, 2009

Ik wist dat ik moest verhuizen, maar ja, mijn man wil niet

 
TvNellen (X)
TvNellen (X)
United States
Local time: 08:46
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Bedankt... Mar 8, 2009

...voor deze duidelijke antwoorden. Toch maar niet naar België dan.

 
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 14:46
Flemish to English
+ ...
Gentlemen's agreement Mar 10, 2009

In Europa zijn het VK en Ierland de landen van de redelijkheid zowel qua fiscaliteit en bureaucratie. In het VK vind je een soort "gentlemen's agreement": wie wil werken en een zaak opstarten zullen we bureaucratisch niets in de weg leggen en bij uitleg van fouten word je ook niet direct beboet. We vragen ook geen superhoge sociale bijdragen, maar geven basis health-care pakket. Dus geen consumptiegeneeskunde, waarbij er voor een kleinigheid direct naar de afdeling "spoed" wordt gehold, zoals d... See more
In Europa zijn het VK en Ierland de landen van de redelijkheid zowel qua fiscaliteit en bureaucratie. In het VK vind je een soort "gentlemen's agreement": wie wil werken en een zaak opstarten zullen we bureaucratisch niets in de weg leggen en bij uitleg van fouten word je ook niet direct beboet. We vragen ook geen superhoge sociale bijdragen, maar geven basis health-care pakket. Dus geen consumptiegeneeskunde, waarbij er voor een kleinigheid direct naar de afdeling "spoed" wordt gehold, zoals dit in Franstalig België nogal voorkomt.
BTW: als kleine ondernemen met een inkomen < £61000 laten we je de keuze of je BTW-plichtig wil zijn of niet. Ook hier weer: Wil je werken, werk.
-*-*-
Dit maakt dat de drempel van werkloze of de bediende naar zelfstandige véél lager.
Vertaler in België op lange termijn aan een laag tarief=de boeken neerleggen en een job als bediende zoeken om 50% aan de staat af te dragen.



[Edited at 2009-03-10 12:31 GMT]
Collapse


 
Philippe Vukojevic
Philippe Vukojevic  Identity Verified
Local time: 15:46
Flemish to French
+ ...
Franstalig België Mar 11, 2009

"Dus geen consumptiegeneeskunde, waarbij er voor een kleinigheid direct naar de afdeling "spoed" wordt gehold, zoals dit in Franstalig België nogal voorkomt. "


Ik ga akkoord met de complexiteit van het fiscaal systeem in België, dat er voornamelijk op gericht is zoveel mogelijk geld naar de staat terug te sluizen. Toch vind ik het jammer dat (uit politieke overwegingen?) vaak (en de laatste tijd steeds vaker) het onderscheid wordt gemaakt tussen Vlaanderen en Wallonië (hel
... See more
"Dus geen consumptiegeneeskunde, waarbij er voor een kleinigheid direct naar de afdeling "spoed" wordt gehold, zoals dit in Franstalig België nogal voorkomt. "


Ik ga akkoord met de complexiteit van het fiscaal systeem in België, dat er voornamelijk op gericht is zoveel mogelijk geld naar de staat terug te sluizen. Toch vind ik het jammer dat (uit politieke overwegingen?) vaak (en de laatste tijd steeds vaker) het onderscheid wordt gemaakt tussen Vlaanderen en Wallonië (helaas, vaak door mensen die maar één van de twee landsdelen kennen en het voor de rest 'van horen zeggen' hebben en 'diepgaand wetenschappelijk onderzoek' hebben verricht).

Ik betreur dit omdat ik dat onderscheid 'te velde' (nog) niet heb opgemerkt, ook al heb ik zowel in Brussel, West-Vlaanderen, Antwerpen als nu in de provincie Namen gewoond.

Uiteindelijk - zonder in een politieke discussie te vervallen - worden vertalers in België federaal op dezelfde manier belast. Als er verschillen zijn, dan liggen die op stedelijk en gewestelijk vlak: als zelfstandige betaalde ik veel minder belastingen in Brugge en Dinant dan in Antwerpen. Als inwoner van het Franstalige gedeelte betaal ik kijk- en luistergeld en krijg ik geen jobkorting (ook mijn vrouw niet die in Vlaanderen werkt), in Vlaanderen mocht ik dan de Vlaamse zorgkas helpen spijzen.

En ik wil wel aannemen dat het Franstalige gedeelte verhoudingsgewijs meer gebruik maakt van belastingsgeld, maar dit heeft puur met de economische rompslomp te maken, waarin dit deel - toen er van gemeenschappen nog geen sprake was - is verzeild geraakt (te lang vasthouden aan steenkool en staal). Het heeft dus niet zozeer met attitude te maken.

Trouwens, nu ik het over attitude heb. De grootste gelijkenis tussen Vlaanderen en Wallonië is wel de ijver die mensen aan de dag leggen om belastingen te ontduiken en in het zwart te werken.
Dat verklaart meteen waarom België geen fiscaal paradijs kan worden. Door gemiste inkomsten worden er steeds meer (directe, indirecte, verdoken) belastingen geheven. En aangezien er in Vlaanderen meer geld circuleert, zal de staat waarschijnlijk daar meer belastingsgeld mislopen...

Bij mij ben je in elk geval aan het verkeerde adres voor zwart werk, maar misschien ben ik dan ook geen echte Belg...
Collapse


 
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 14:46
Flemish to English
+ ...
De boeken toe... Mar 11, 2009

Er is een verschil tussen zwartwerk en de boeken toedoen om ze daarna in een fiscaal gunstiger omgeving elders in de E.U. van 27 (vrij verkeer van personen, diensten en goederen) te openen.

Ik ken Franstalig België goed t.t.z. "le Brabant Wallon" en "LeZoute". en de streek rond Luik. Ik heb daar in mijn jonge jaren nogal wat rondgehangen. Of privé-zaken hier op zo'n site thuishoren: ik was bijna met een Franstalige uit "le Brabant Wallon"getrouwd.

De hele Belgische c
... See more
Er is een verschil tussen zwartwerk en de boeken toedoen om ze daarna in een fiscaal gunstiger omgeving elders in de E.U. van 27 (vrij verkeer van personen, diensten en goederen) te openen.

Ik ken Franstalig België goed t.t.z. "le Brabant Wallon" en "LeZoute". en de streek rond Luik. Ik heb daar in mijn jonge jaren nogal wat rondgehangen. Of privé-zaken hier op zo'n site thuishoren: ik was bijna met een Franstalige uit "le Brabant Wallon"getrouwd.

De hele Belgische constructie en bureaucratie is op zijn minst gezegd erg krakkemikkig en slorpt enorm veel belastinggeld op dat verdwijnt in de zakken van een hoop onnodige belangengroepen (intercommunales, vakbonden, politieke partijen).
Wallonnië, da's toch het landsdeel van partijbons Elio, van Van Cau (en de schandelen in Charleroi), van Marie Arena, die een douche van 100.000 euro in haar kabinet liet installeren, van vader en zoon d'Ardenne, van de baronesse de Huy, die deze stad als haar leengoed beschouwde en waar je zonder een partijkaart van de partij van Elio naar een job kon fluiten, van de intercommunales, van Laurette en haar man, een advocaat, die zich verrijkt door enkel en alleen staatsopdrachten... enfin, dat deel waarvan de bevolking niet al te rijk is, maar waarvan de "bonzen" op kosten van "ons land/la Belgique" goede sier maken. Wie betaalt?

Waarom moet een zelfstandige zich aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds, dat zijn/haar bijdragen doorstort aan de staat. Dat fonds werkt natuurlijk niet gratis. Dit in plaats van direct bijdragen te storten richting staat.

België: een "marriage de raison", een tragi-komedie met een astronomische staatsschuld, die gedragen wordt door degenen die in het land geloven. Enkel Italie belast zijn burgers nog zwaarder dan "Ons Land" (VRT-gebrainwash) /'la Belgique" (Rtbf-gebrainwash).

Wie panikeerde toen die Rbtf-uitzending over de onafhankelijkheid van Vlaanderen in de lucht ging? Als ik me niet vergis, Franstalig België.

Je moet dat eindwerk van die VUB-student over de vlaktaks eens doorlezen. De conclusie is dat de Belgische constructie de invoering van zo een belasting onmogelijk maakt, want dan raak je aan de compromiscultuur en de privilegies van de bonzen.





[Edited at 2009-03-11 17:37 GMT]

[Edited at 2009-03-11 17:39 GMT]
Collapse


 
Jessica Van Humbeeck
Jessica Van Humbeeck  Identity Verified
Local time: 15:46
English to Dutch
+ ...
Toch niet helemaal akkoord Mar 17, 2009

Zelfs binnen Vlaanderen zijn er verschillen. Ik ben sinds kort verhuisd van Vlaams Brabant naar Antwerpen. En opeens betaal ik belastingen per vierkante meter dat ik van mijn huis gebruik als "werkruimte"... en dat terwijl ik mijn elektriciteit, gas, en lening niet eens inbreng (nog niet!)...

Op federaal gebied iedereen gelijk behandeld? Als Vlaamse zelfstandige heb ik ook niets van de jobkorting gezien (en in het maandblad van Unizo moeten lezen dat het bij ons verrekend wordt in d
... See more
Zelfs binnen Vlaanderen zijn er verschillen. Ik ben sinds kort verhuisd van Vlaams Brabant naar Antwerpen. En opeens betaal ik belastingen per vierkante meter dat ik van mijn huis gebruik als "werkruimte"... en dat terwijl ik mijn elektriciteit, gas, en lening niet eens inbreng (nog niet!)...

Op federaal gebied iedereen gelijk behandeld? Als Vlaamse zelfstandige heb ik ook niets van de jobkorting gezien (en in het maandblad van Unizo moeten lezen dat het bij ons verrekend wordt in de belastingsbrief van volgend jaar ... yeah right ...).

Moest het leven van zelfstandige nu eens niet zo leuk zijn he ... ik had het al lang opgegeven.
Collapse


 
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 14:46
Flemish to English
+ ...
Tafelblad Mar 19, 2009

Ik ga vroeger mijn gsm en de oppervlakte van het tafelblad waarop mijn PC staat aan. De fiscus was het daarmee niet eens.

 
Jessica Van Humbeeck
Jessica Van Humbeeck  Identity Verified
Local time: 15:46
English to Dutch
+ ...
Met een goede uitleg Mar 20, 2009

Kom je toch al ver denk ik. Ik ken iemand die haar fitnessabo inbrengt... en ermee weg komt. Misschien allemaal naar Limburg verhuizen?

 
sebastien burvenich
sebastien burvenich  Identity Verified
Estonia
Local time: 16:46
Member (2008)
English to Dutch
+ ...
Mail me Mar 20, 2009

Hallo,

Mss kan ik je wel wat meer info geven. Gelieve me een mailtje te sturen.

Mvg,


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Als belastingvluchteling naar België?






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »