Beëdigde/Gelegaliseerde vertalingen in België
Thread poster: SnelvertalerBE
SnelvertalerBE
SnelvertalerBE
English
Sep 2, 2008

Graag had ik het verschil geweten tussen een beëdigde vertaling en een gelegaliseerde vertaling in België. Indien mogelijk had ik ook graag geweten hoe de procedures van dergelijke vertalingen verlopen. Ik heb al informatie opgezocht op verschillende websites, maar de uitleg verschilt telkens weer.

 
Déesse
Déesse
Local time: 02:59
French to Dutch
+ ...
Weinig informatie Sep 2, 2008

Een beëdigde vertaling is elke vertaling waar je je handtekening onder zet en verklaart dat het een eensluidende vertaling is.

Een gelegaliseerde vertaling draagt ook een vermelding vanwege de rechtbank, en eventueel ook handtekeningen van ministeries en ambassades.

Dat is het in het kort, maar ik weet er ook het fijne niet van. Er is, zoals je zegt, slechts zeer weinig informatie beschikbaar over dat thema. Misschien kan iemand een meer omstandige uitleg geven.


 
Williamson
Williamson  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 01:59
Flemish to English
+ ...
Ne varietur Sep 18, 2008

Ik ben al jaren beëdigd vertaler voor Nederlands,Frans,Spaans, Engels en Duits bij de Rechtbank van 1e Aanleg te Brussel. Dit houdt in dat ik een formule "ne varietur" -voor conforme vertaling op het document mag zetten en daar mijn stempel mag opzetten. Dat is geloof ik een gelegaliseerde vertaling.

Erna moet ik naar het justititepaleis te Brussel, waar ik het stuk 's ochtends afgeef om het de volgende ochtend terug af te halen. Er staat dan de formulering op: Gezien, door ons gri
... See more
Ik ben al jaren beëdigd vertaler voor Nederlands,Frans,Spaans, Engels en Duits bij de Rechtbank van 1e Aanleg te Brussel. Dit houdt in dat ik een formule "ne varietur" -voor conforme vertaling op het document mag zetten en daar mijn stempel mag opzetten. Dat is geloof ik een gelegaliseerde vertaling.

Erna moet ik naar het justititepaleis te Brussel, waar ik het stuk 's ochtends afgeef om het de volgende ochtend terug af te halen. Er staat dan de formulering op: Gezien, door ons griffier xxx bij de Rechtbank van 1ste aanleg te Brussel, de handtekening van xxxxx. Dat is, geloof ik een beëdigde vertaling. Of is het omgekeerd?

Wie ooit kennis gemaakt heeft met de Tempel van het Belgisch gerecht en daarin is verdwaald op zoek naar de Rechtbank van 1ste Aanleg, alsook zijn/haar tijd heeft gestoken in het geloop naar dat Justitiepaleis factureert per uur en per aantal vertaalde woorden + de prijs voor de stempel. Parkeerkosten niet vergeten.
Dan is de prijs voor die 2 tot 3 bladzijden zo hoog, dat het me zelden is voorgekomen dat ik een aanbod voor beëdigde vertaling krijg.




[Edited at 2008-09-18 10:41]
Collapse


 
rodi
rodi
Belgium
Local time: 02:59
Romanian to Flemish
+ ...
even ter info Oct 26, 2008

Beste Williamson, het is inderdaad omgekeerd, en ook de tijd die er verloren wordt zou in rekening moeten gebracht worden, alle officiële papieren die dienen voor verblijf, erkenning diploma enz moeten door de rechtbank gelegalizeerd worden, op deze basis vertaal ik vrij veel, een minpuntje is wel dat indien men als freelancer werkt men het origineel naar de outsourcer moet opsturen ipv een electroniosche versie kan dus 2 aà 3 dagen in beslag nemen

 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Beëdigde/Gelegaliseerde vertalingen in België






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »