Skat og bogføringsprogrammer
Thread poster: Jennifer Neikes (X)
Jennifer Neikes (X)
Jennifer Neikes (X)  Identity Verified
Local time: 19:40
English to German
+ ...
Oct 19, 2007

Kære kollegaer

I morges var jeg hos SKAT til et personligt infomøde omkring skat/bogføring. Her fortælte de mig bl.a., at man som selvstændig/virksomhed SKAL bruge et bogføringsprogram og at man IKKE MÅ bruge Excel regnark til bogføringen grundet, at man i excel nemt kan slette ting...

Det vidste jeg ikke - gjorde i det? På powwow'et fik jeg ihvertfald ikke indtryk af, at alle bruger sådan nogle professionelle programmer....
See more
Kære kollegaer

I morges var jeg hos SKAT til et personligt infomøde omkring skat/bogføring. Her fortælte de mig bl.a., at man som selvstændig/virksomhed SKAL bruge et bogføringsprogram og at man IKKE MÅ bruge Excel regnark til bogføringen grundet, at man i excel nemt kan slette ting...

Det vidste jeg ikke - gjorde i det? På powwow'et fik jeg ihvertfald ikke indtryk af, at alle bruger sådan nogle professionelle programmer.

Men hvis i vidste det, hvilke programmer bruger i så? Jeg ville være glad for nogle anbefalinger. Er der et program, der er nemt og ikke for dyrt?

På forhånd tak for hjælpen og mange hilsner
Jennifer
Collapse


 
Jørgen Madsen
Jørgen Madsen  Identity Verified
Local time: 19:40
English to Danish
+ ...
Spørg din revisor Oct 19, 2007

For det første viser det (at man ikke må bruge Excel) efter min mening, hvor lidt Skat ved om computere og software, men det er helt anden sag...

Men hvis dit lokale skattekontor siger, at du skal gøre sådan, må du hellere gøre det, da der ikke er nogen grund til at gøre dem utilfredse.

Jeg ville spørge min revisor, da de ofte bruger et bestemt program, som de er vant til at arbejde med. Det kan også gøre samarbejdet med revisoren nemmere.

Jeg br
... See more
For det første viser det (at man ikke må bruge Excel) efter min mening, hvor lidt Skat ved om computere og software, men det er helt anden sag...

Men hvis dit lokale skattekontor siger, at du skal gøre sådan, må du hellere gøre det, da der ikke er nogen grund til at gøre dem utilfredse.

Jeg ville spørge min revisor, da de ofte bruger et bestemt program, som de er vant til at arbejde med. Det kan også gøre samarbejdet med revisoren nemmere.

Jeg bruger på opfordring af min revisor et program, der hedder IT Business Light, som er udviklet af det danske firma Focus IT a/s (http://www.itbusiness.dk/). Jeg vil ikke kalde programmet brugervenligt, men det er dog til at finde ud af...

Jeg tror, du får svært ved at finde et regnskabsprogram, der er brugervenligt. Det er lidt lissom at blande vand og olie

Jørgen
Collapse


 
Marianne Dahl
Marianne Dahl  Identity Verified
Denmark
Local time: 19:40
Member (2002)
English to Danish
+ ...
Regnskabsprogram C5 Navision Oct 19, 2007

Hej Jennifer

Jeg er så heldig, at en af mine veninder er revisor for mig, og hun har anbefalet regnskabssystemet C5 Navision Light, som jeg herefter har brugt i 5 år. Det koster ca. kr. 1.200 at bruge om året. Det er ikke vanskeligt at bruge - når man lige har sat sig ind i det - og det giver et godt overblik over økonomien. Du kan også trække lister over udestående, udskrive balancer og sammenligne med foregående år, og det er jo alt sammen gode funktioner. Det kan også
... See more
Hej Jennifer

Jeg er så heldig, at en af mine veninder er revisor for mig, og hun har anbefalet regnskabssystemet C5 Navision Light, som jeg herefter har brugt i 5 år. Det koster ca. kr. 1.200 at bruge om året. Det er ikke vanskeligt at bruge - når man lige har sat sig ind i det - og det giver et godt overblik over økonomien. Du kan også trække lister over udestående, udskrive balancer og sammenligne med foregående år, og det er jo alt sammen gode funktioner. Det kan også en masse mere, men det er ikke alle funktionerne jeg bruger.

Jeg mener også Mads G. brugte et bogføringsprogram. Prøv evt. at høre ham om det.

Go' for nøjelse udi regnskaberne

Marianne
Collapse


 
Jennifer Neikes (X)
Jennifer Neikes (X)  Identity Verified
Local time: 19:40
English to German
+ ...
TOPIC STARTER
Tak for hjælpen og flere spørgsmål Oct 22, 2007

Hej Marianne og Jørgen

Tak for jeres hurtige svar og anbefalinger. 1.200 kr. årligt lyder rimeligt, synes jeg, så måske vil jeg prøve Navision C5 Light. Jeg har dog et yderlige spørgsmål til dig Marianne: Ved du, om programmet støtter andre sprog (fordi jeg fx. udsteder fakturaer både på dansk, engelsk og tysk).

En anden kollega har anbefalet programmet Summa Summarum. Det virker også interessant, ikke mindst fordi det er tilpasset små virksomheder og derfo
... See more
Hej Marianne og Jørgen

Tak for jeres hurtige svar og anbefalinger. 1.200 kr. årligt lyder rimeligt, synes jeg, så måske vil jeg prøve Navision C5 Light. Jeg har dog et yderlige spørgsmål til dig Marianne: Ved du, om programmet støtter andre sprog (fordi jeg fx. udsteder fakturaer både på dansk, engelsk og tysk).

En anden kollega har anbefalet programmet Summa Summarum. Det virker også interessant, ikke mindst fordi det er tilpasset små virksomheder og derfor også meget billigt. Hvis I kender programmet, ville jeg glæde mig, hvis I kunne fortælle mig, hvad I synes om det.

Jennifer
Collapse


 
Johnny Speiermann
Johnny Speiermann
Denmark
Local time: 19:40
English to Danish
+ ...
e-conomic Oct 27, 2007

Hej Jennifer

Vi bruger programmet e-conomic, som kører online, og det fungerer nemt og godt.

Der er mulighed for at oprette præcis de fakturaskabeloner, du har brug for, og vi har f.eks. fakturaer på flere sprog (og de er knyttet til hver enkelt kunde, så du ikke selv skal huske at vælge rigtigt, når du skal til at oprette en faktura). Vi har desuden kunder, der ønsker en faktura pr. projekt, mens andre vil have en samlet faktura pr. måned, og det er heller ikke
... See more
Hej Jennifer

Vi bruger programmet e-conomic, som kører online, og det fungerer nemt og godt.

Der er mulighed for at oprette præcis de fakturaskabeloner, du har brug for, og vi har f.eks. fakturaer på flere sprog (og de er knyttet til hver enkelt kunde, så du ikke selv skal huske at vælge rigtigt, når du skal til at oprette en faktura). Vi har desuden kunder, der ønsker en faktura pr. projekt, mens andre vil have en samlet faktura pr. måned, og det er heller ikke noget problem.

Du kan se prisen på www.e-conomic.dk (jeg kan ikke lige huske den, men det er omkring 100 kroner pr. måned).

Vi indtaster ikke selv andre bilag end fakturaer, men det er dog også forholdsvis nemt. Vi sender dem i stedet til vores bogholder, som også arbejder direkte online i systemet, så alt er hele tiden samlet online. Samtidig kan bogholderen eksportere alle data til andre systemer, så det er forholdsvis nemt for hende at lave årsregnskab.

Der er også mulighed for at tilkøbe andre moduler.
Collapse


 
oleoleo2
oleoleo2
Local time: 19:40
Pudsigt! Apr 21, 2011

Da jeg var til iværksættermøde hos skat for et par år siden, sagde de at det ikke var nogen lovmæssige krav på det område. De så helst at man brugte et bogføringsprogram, men hvis man ville lave regnskab i en lille krøllet bog med kuglepen var der ikke noget lovmæssigt der forhindrede det. Så med mindre loven blevet ændret siden da, tror jeg dine skatterådgivere har "overfortolket" lidt på reglerne eller måske nærmere "ønskefortolket"... See more
Da jeg var til iværksættermøde hos skat for et par år siden, sagde de at det ikke var nogen lovmæssige krav på det område. De så helst at man brugte et bogføringsprogram, men hvis man ville lave regnskab i en lille krøllet bog med kuglepen var der ikke noget lovmæssigt der forhindrede det. Så med mindre loven blevet ændret siden da, tror jeg dine skatterådgivere har "overfortolket" lidt på reglerne eller måske nærmere "ønskefortolket"

[Edited at 2011-04-21 19:11 GMT]
Collapse


 
oleoleo2
oleoleo2
Local time: 19:40
PS.. Apr 21, 2011

Og her er så Bogføringsloven
Jeg har nu meget svært ved at spotte det som du omtaler, altså at man specifikt skal bruge et bogføringsprogram.



[Edited at 2011-04-21 19:09 GMT]

[Edited at 2011-04-21 19:10 GMT]


 
Birthe Omark
Birthe Omark  Identity Verified
Denmark
Local time: 19:40
Member (2006)
French to Danish
+ ...
SummaSummarum Apr 23, 2011

Jeg har i flere år brugt SummaSummarum, som både har plusser og minusser.
Det er rigtigt, at det i sin grundform er billigt og tilpasset små virksomheder.
Men med internationale aktiviteter som vores skal man op i den dyre ende - nemlig 'enterprise'. Her kan laves skabeloner i flere sprog, lige som der kan forskellige valutaer kan knyttes til de enkelte kunder.
Programmet er udbygget meget i de seneste år, men desværre ikke i en retning, hvor det hjælper 'os'. Fx gives a
... See more
Jeg har i flere år brugt SummaSummarum, som både har plusser og minusser.
Det er rigtigt, at det i sin grundform er billigt og tilpasset små virksomheder.
Men med internationale aktiviteter som vores skal man op i den dyre ende - nemlig 'enterprise'. Her kan laves skabeloner i flere sprog, lige som der kan forskellige valutaer kan knyttes til de enkelte kunder.
Programmet er udbygget meget i de seneste år, men desværre ikke i en retning, hvor det hjælper 'os'. Fx gives alle rapporter kun i DKK (eller den basisvaluta, man har valgt).
Det betyder så, at kontoudtog ikke er meget bevendt mht. beløb.
I det store og hele er jeg dog godt tilfreds med programmet.

Hilsen i det dejlige påskevejr.
Birthe
Collapse


 
Hanne Frederiksen
Hanne Frederiksen  Identity Verified
Denmark
Local time: 19:40
English to Danish
+ ...
Manuel bogføring May 16, 2011

Jeg bruger skam også den med det krøllede papir og en kuglepen og har gjort det i 16 år nu.

På et tidspunkt (for 8-9 år siden) skulle jeg møde hos SKAT og medbringe mit regnskab med bilag osv. Jeg mødte op med mit regnskab, der primært består af ringbind og kladdehæfter. Og det var meget fint, blev der sagt, så længe det var overskueligt, og der ikke manglede bilag osv.

Jeg håber ikke, at der nogensinde bliver lavet om på lovgivningen på dette område.<
... See more
Jeg bruger skam også den med det krøllede papir og en kuglepen og har gjort det i 16 år nu.

På et tidspunkt (for 8-9 år siden) skulle jeg møde hos SKAT og medbringe mit regnskab med bilag osv. Jeg mødte op med mit regnskab, der primært består af ringbind og kladdehæfter. Og det var meget fint, blev der sagt, så længe det var overskueligt, og der ikke manglede bilag osv.

Jeg håber ikke, at der nogensinde bliver lavet om på lovgivningen på dette område.

Venligste hilsener

Hanne
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Skat og bogføringsprogrammer






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »