Pages in topic:   < [1 2 3] >
ordbogen.com stadig ok indholdsmæsigt (?)
Thread poster: Mads Grøftehauge
Jørgen Madsen
Jørgen Madsen  Identity Verified
Local time: 21:37
English to Danish
+ ...
Positivt med dialog... Sep 20, 2007

Hej Bjarni

Det er meget positivt, at du vil bidrage til at løse nogle af de spørgsmål vi har til, hvad der sker på ordbogen.com.

Grunden til, at så mange reagerer så voldsomt, er for mig at se: For det første har mange, inkl. jeg selv, været endog meget tilfredse med Ordbogen.com på grund af de mange opslagsord. Indtil nu har det været mit førstevalg, når jeg skulle slå noget op. Tilmed er det en billig ordbog i forhold til trykte/elektroniske ordbøger. En
... See more
Hej Bjarni

Det er meget positivt, at du vil bidrage til at løse nogle af de spørgsmål vi har til, hvad der sker på ordbogen.com.

Grunden til, at så mange reagerer så voldsomt, er for mig at se: For det første har mange, inkl. jeg selv, været endog meget tilfredse med Ordbogen.com på grund af de mange opslagsord. Indtil nu har det været mit førstevalg, når jeg skulle slå noget op. Tilmed er det en billig ordbog i forhold til trykte/elektroniske ordbøger. Endelig bliver den løbende opdateret. Den voldsomme reaktion er et udtryk for Ordbogen.com's popularitet!

For det andet tror jeg, at mange føler, at de er blevet taget lidt ved næsen, at Ordbogen.com er gået meget stille med dørene angående omlægningen, at vi som betalende brugere klart har fornemmelsen af, at produktet er blevet ringere (men vi har jo ingen mulighed for at bevise det), og at informationsniveauet har været meget lavt i forhold til det præcise indhold af databasen.

Indholdet (dvs. hvor mange og hvilke ord der er i databasen) er altafgørende for, hvor brugbar en ordbog er. Smarte søgefunktioner er naturligvis meget velkomne, men det er indholdet, det kommer an på i første omgang. Har du nogen præcise tal på, hvor mange indgange der var før og umiddelbart efter omlægningen (1/9)?

Mvh Jørgen
Collapse


 
Mads Grøftehauge
Mads Grøftehauge  Identity Verified
Local time: 21:37
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Søgning på faste vendinger muligt, men kan forbedres Sep 20, 2007

Pernille Chapman wrote:
Er jeg i øvrigt den eneste, der ikke kan finde ud af bruge ... " Mulighed for søgning på faste vendinger"

Man kan søge på faste vendinger, hvis man søger på præcis det rigtige udtryk.
Fx:
Du kan søge på 'træde i det' men ikke 'træde i'.
Du kan søge på 'step down' men ikke 'step on it'.

Det er en funktion, som sikkert bliver mere avanceret med tiden.


 
Mads Grøftehauge
Mads Grøftehauge  Identity Verified
Local time: 21:37
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Oplysning = troværdighed Sep 20, 2007

Det handler også om opfattet troværdighed.

Værdien af et opslagsværk bedømmes delvis på (og består delvis af) de oplysninger, der gives om værket. Hvis man søger svar på et spørgsmål, er viden om kildens troværdighed mindst lige så vigtig som svaret selv. Man kan risikerer nemlig at være tvunget til at forkaste svaret, hvis man ikke at kan stole på, at det er korrekt. Og når Oxford Universitet eller en navngiven redaktør står bag en ordbog - og påstår at den er
... See more
Det handler også om opfattet troværdighed.

Værdien af et opslagsværk bedømmes delvis på (og består delvis af) de oplysninger, der gives om værket. Hvis man søger svar på et spørgsmål, er viden om kildens troværdighed mindst lige så vigtig som svaret selv. Man kan risikerer nemlig at være tvunget til at forkaste svaret, hvis man ikke at kan stole på, at det er korrekt. Og når Oxford Universitet eller en navngiven redaktør står bag en ordbog - og påstår at den er god - har deres navn altså mere vægt, end når en for os ukendt entitet som Cool Systems ApS påstår det samme.

Jeg tror stadig, at Ordbogen.com er en god ressource, og at den vil blive endnu bedre med tiden. Mange har nok haft en reaktion ved omlægningen, der minder om Northern Rock-panikken for nylig: Vi vidste bare, at det var for godt til at være sandt, og her kom så bekræftelsen på vores bange anelser!

Og man kan ikke snakke om bondefangeri, når man får så meget for så rimelige penge, uanset hvordan man ser på det!


Mads G

PS: Jeg mener i parentes bemærket stadig ikke, at en ordbog, som er lavet ud fra en helt anden termbase, kan siges at 'have de samme elementer som' en tidligere ordbog. Eksemplerne var jo både funktionselementer og indholdselementer.
Collapse


 
Susanne Hemdorff
Susanne Hemdorff  Identity Verified
Denmark
Local time: 21:37
Member (2006)
English to Danish
+ ...
Forbedringer på Ordbogen.com? Sep 20, 2007

Jeg har i dag slået op under "backlog" og set, at der efter de få eksempler står "Vis engelske eksempler (Testudgave)". Ved at klikke her kommer der et par udmærkede eksempler på brugen af ordet - og det er i hvert fald dét, jeg har savnet siden 1.9.

Så - der er håb om forbedringer!

PS: Jeg tør ikke citere direkte fra ordbogsopslaget her i forummet, så I må selv checke efter!


 
Bjarni Nordd (X)
Bjarni Nordd (X)
Local time: 21:37
Danish to English
Positivt med dialog... Sep 21, 2007

Hej Jørgen

Ordbogen har ret mange brugere så det er forståeligt at der altid vil komme nogen reaktioner. Vi er naturligvis altid glade for den input vi kan få fra brugerne, sådan at vi kan forbedre produktet.

Jeg synes nu ikke vi har gået stille med at der kom en ny udgave. Det står i betingelserne, det har stået som nyhed på forsiden og det står klart og tydeligt under informationer på den pågældende ordbog samt inden man køber sig adgang til den. Så det
... See more
Hej Jørgen

Ordbogen har ret mange brugere så det er forståeligt at der altid vil komme nogen reaktioner. Vi er naturligvis altid glade for den input vi kan få fra brugerne, sådan at vi kan forbedre produktet.

Jeg synes nu ikke vi har gået stille med at der kom en ny udgave. Det står i betingelserne, det har stået som nyhed på forsiden og det står klart og tydeligt under informationer på den pågældende ordbog samt inden man køber sig adgang til den. Så det har stået ret mange steder. Dertil synes jeg nu vi skilter meget tydeligt med hvad ordbogen indeholder og hvilke services man får på Ordbogen som man ikke får andre steder.

Antal indgange i termbasen er en gammeldags måde at gøre det op på. Jeg kunne give dig mange høje tal, men de vil ikke være retvisende efter gammeldags ordbøger.
Vi ved ud fra statistik, at cirka halvdelen af alle ord i en traditionel ordbog aldrig bliver slået op, da den er bygget ud fra hvad en enkelt redaktør lige fik lyst til at lave den dag. En mere retvisende måling er hvor ofte brugeren rent faktisk finder det han leder efter. Og her er vi langt over de traditionelle ordbøger og på linje med vores forrige (faktisk lidt over). Det vil blive øget betragteligt i fremtiden med det antal redaktører vi har på. Nogen tror vi "opdaterer når folk skriver til os" men i virkeligheden er det blot fordi vi fanger eventuelle ord man ikke fandt og så indsætter dem. Det har mange i denne tråd allerede reporteret om sker ret hurtigt. Det gjorde vi også før men det skete bare meget meget langsommere.

Mvh Bjarni
Collapse


 
Bjarni Nordd (X)
Bjarni Nordd (X)
Local time: 21:37
Danish to English
Oplysning = troværdighed Sep 21, 2007

Hej Mads

Til info skiftede Cool Systems ApS navnet ud til Ordbogen ApS sidste år, da CoolSMS.dk, CoolFM.dk og CoolSMSC.dk blev frasolgt. Selskabets eneste aktivitet i dag er altså Ordbogen.

Du kan have ret i, at det kan gavne med flere troværdighedsoplysninger. Det er ikke noget der har været så meget fokus på og en af tiltagene kan være at lave en decideret hjemmeside til selskabet, hvor man kan læse mere om os og personerne bag.

Som oplysning kan
... See more
Hej Mads

Til info skiftede Cool Systems ApS navnet ud til Ordbogen ApS sidste år, da CoolSMS.dk, CoolFM.dk og CoolSMSC.dk blev frasolgt. Selskabets eneste aktivitet i dag er altså Ordbogen.

Du kan have ret i, at det kan gavne med flere troværdighedsoplysninger. Det er ikke noget der har været så meget fokus på og en af tiltagene kan være at lave en decideret hjemmeside til selskabet, hvor man kan læse mere om os og personerne bag.

Som oplysning kan jeg sige at der har været omkring 20 mennesker involveret i udviklingen af den nye termbase. Det er lige lovligt mange til at liste alle op og nogen har naturligvis også bidraget mere end andre.

Selskabet har eksisteret siden 2001 og har derfor en del år bag sig. Ordbogen er Danmarks absolut mest velbesøgte online sprog ressource og jeg mener derfor selv vi har en del troværdighed bag os - ikke mindst ud fra vores enorme brugerskare.

Dertil er den nye ordbog også blevet evalueret af Syddansk Universitet i Odense og deres skrivelse planlægger vi at ligge online tilgængelig, da det må bidrage til troværdige oplysninger om kvaliteten der ligger bag produktet.

Tak for dit forslag, hvilket vi vil arbejde videre med.

Mvh,
Bjarni
Collapse


 
Bjarni Nordd (X)
Bjarni Nordd (X)
Local time: 21:37
Danish to English
Forbedringer på Ordbogen.com? Sep 21, 2007

Hej Susanne

Nogen brugere, primært translatører, har forespurgt at få eksemplerne på engelsk i stedet for dansk. Derfor tester vi i øjeblikket at implementeringen af de engelske eksempler er sket korrekt. Det er vigtigt at pointere testen kun er tilgængelig igennem vores hjemmeside og ikke i ordbogsprogrammet (hvis nogen har søgt forgæves).

Vi vil også snart tilføje ekstra mange og længere eksempler som nogen translatører også har forespurgt.

S
... See more
Hej Susanne

Nogen brugere, primært translatører, har forespurgt at få eksemplerne på engelsk i stedet for dansk. Derfor tester vi i øjeblikket at implementeringen af de engelske eksempler er sket korrekt. Det er vigtigt at pointere testen kun er tilgængelig igennem vores hjemmeside og ikke i ordbogsprogrammet (hvis nogen har søgt forgæves).

Vi vil også snart tilføje ekstra mange og længere eksempler som nogen translatører også har forespurgt.

Som sagt lytter vi naturligvis til brugerne af Ordbogen og tilpasser gerne produktet til flest mulige.

Både engelske tekst eksempler samt de længere eksempler bliver et tilvalg som primært er for de mere avancerede brugere.

Mvh,
Bjarni
Collapse


 
Pernille Chapman
Pernille Chapman  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 20:37
Member (2004)
English to Danish
+ ...
Tak for svarene Sep 21, 2007

Det er yderst positivt, at vi her får direkte svar fra "folkene bag". Jeg spekulerer bare på, hvor mange andre brugere der ikke har læst dette forum gør sig lignende overvejelser...

Hvad angår statistik, mener jeg nu, at især én ting halter en hel del:

"En mere retvisende måling er hvor ofte brugeren rent faktisk finder det han leder efter". Hvordan i alverden kan I vide, om det er tilfældet? I dag forsøgte jeg f.eks. at finde et engelsk udtryk for "anderledes
... See more
Det er yderst positivt, at vi her får direkte svar fra "folkene bag". Jeg spekulerer bare på, hvor mange andre brugere der ikke har læst dette forum gør sig lignende overvejelser...

Hvad angår statistik, mener jeg nu, at især én ting halter en hel del:

"En mere retvisende måling er hvor ofte brugeren rent faktisk finder det han leder efter". Hvordan i alverden kan I vide, om det er tilfældet? I dag forsøgte jeg f.eks. at finde et engelsk udtryk for "anderledes tænkende". Det fik jeg ikke meget ud af - men der var selvfølgelig "hits" for hvert ord for sig. Til orientering findes udtrykket som selvstændigt opslagsord i Vinterberg og Bodelsen...

Siden ændringerne trådte i kraft, har jeg forgæves forsøgt at finde danske oversættelser af følgende:

ballroom (i forbindelse med ballroom dancing, men det findes slet ikke som opslagsord)
flustered
straightlaced (alternativ stavemåde: straitlaced)

Altsammen helt almindelige, moderne ord - hvad er den umiddelbare forklaring på, at de ikke er med?

Jeg giver Jørgen 100 % ret i, at vores reaktioner skyldes tidligere stor tilfredshed med produktet. Det kan for mit vedkommende bedst siges sådan: Siden jeg blev abonnent på Ordbogen for et par år siden, kan jeg tælle på én hånd, hvor mange gange jeg har haft fat i Vinterberg & Bodelsen. MEN - fra 1. september har jeg måttet støve de gode, gamle ordbøger af og bruger dem nu jævnligt. Det kan da umuligt skyldes andet, end at der i øjeblikket er færre tilgængelige ord i Ordbogen end førhen - eller færre synonymer til rådighed? Jeg er helt med på, at dette værktøj ikke er en decideret synonymordbog, men når den i høj grad har kunnet dække mine behov for en sådan indtil nu, hvorfor så gøre netop den funktion ringere?
Collapse


 
Jeanette Brammer
Jeanette Brammer  Identity Verified
Local time: 21:37
English to Danish
+ ...
stadig ikke svar på mail Sep 21, 2007

Nu har jeg for tiden ikke noget spamfilter, så alle mails ryger ind i min inbox. Det eneste svar, jeg har modtaget fra Ordbogen er en automatisk mail:

"Vi har nu modtaget din mail, og vi vil hurtigst muligt svare tilbage."

"Svare tilbage" er dårligt dansk og virker som en dårlig reklame for netop en ordbog.

Men det er da positivt, at vi nu har en dialog i gang i dette forum.


 
Bjarni Nordd (X)
Bjarni Nordd (X)
Local time: 21:37
Danish to English
Re: Tak for svarene Sep 21, 2007

Hej Pernille

Vi besvarer naturligvis alle bekymringer brugere skulle have både på vores support og opsøger også gerne eksterne hjemmesider for at besvare sådanne spørgsmål. Der vil naturligvis altid være nogen der ikke kontakter os og dem har vi svært ved at nå ud til. Derfor håber vi blot, at dem vi hører fra, udgør nok materiale til vi kan forbedre os i den rigtige retning. Det vil i sidste ende gavne alle - også dem vi ikke hører fra.

Vi kan se om folk
... See more
Hej Pernille

Vi besvarer naturligvis alle bekymringer brugere skulle have både på vores support og opsøger også gerne eksterne hjemmesider for at besvare sådanne spørgsmål. Der vil naturligvis altid være nogen der ikke kontakter os og dem har vi svært ved at nå ud til. Derfor håber vi blot, at dem vi hører fra, udgør nok materiale til vi kan forbedre os i den rigtige retning. Det vil i sidste ende gavne alle - også dem vi ikke hører fra.

Vi kan se om folk finder det de søger efter ud fra de opslag de laver. Hvis du søger på "anderledes tænkende" så bliver det registreret som et fejlopslag og giver derfor et minus i regnestykket. Det følger vi op på og tilføjer det, såfremt der er nok der søger forgæves eller vores redaktion vurderer det er noget der skal med på nuværende tidspunkt. De vurderer naturligvis altid ud fra de ressourcer vi har (og det er mere end nogen anden dansk ordbog).

Du har fundet frem til nogen ord, som ikke er i Ordbogen pt., men som er i Vinterberg og Bodelsen / B. Kjærulff Nielsen fra Gyldendals røde ordbøger. Det er ganske udmærkede ordbøger begge to.
Enhver ordbog har ord der ikke findes i den. Du kan også finde ord der er i Ordbogen, men ikke findes i de to overstående du har henvist til. Eksempler: google, omstillingsparat, succeskriterium, rullemejsel, udlandsophold mv.
Dog har Ordbogen den klare fordel, at vi registrerer det og efterfølgende kan man så finde det. Dette er ikke tilfældet ved konkurrerende ordbøger, hvorfor Ordbogen har en klar fordel mht. eventuelle ord der skal med i fremtiden - og så skal man ikke ud og købe en ny udgave før den er med.

Mvh,
Bjarni


[Edited at 2007-09-21 12:21]
Collapse


 
Bjarni Nordd (X)
Bjarni Nordd (X)
Local time: 21:37
Danish to English
Re: stadig ikke svar på mail Sep 21, 2007

Hej Jeanette

Jeg skal ikke kunne svare på hvorfor din mail er glippet. Vi er i hvert fald ikke bange for at tage dialogen op eller at snakke om det. Så hvis du ikke har modtaget svar må det være en smutter.

I stedet håber jeg dog at du har fået svar på dine spørgsmål i dette forum.

Mvh,
Bjarni


 
Jande
Jande  Identity Verified
Australia
Local time: 05:37
Danish to English
+ ...
Er der forskel mellem dansk-engelsk og engelsk-dansk Sep 25, 2007

For eksempel jeg kunne ikke finde borehole, men kan godt finde borehul. Du kan ikke finde teaspoon, men kan godt finde teske.

Jeg havde problemer med ordbogen.com naa jeg lavede/proevede engelsk til dansk (ikke kun fordi jeg er ikke danskere), men ordbogen.com var iorden for at finde ord til min dansk-engelsk oversaettelse.


 
Bjarni Nordd (X)
Bjarni Nordd (X)
Local time: 21:37
Danish to English
Re: Er der forskel mellem dansk-engelsk og engelsk-dansk Sep 25, 2007

Hej Jande

Det er ikke nødvendigvis de samme ord der går i begge retninger. Det har det i øvrigt aldrig været. Man kan heller ikke gøre det automatisk da man ikke med sikkerhed kan sige i alle tilfælde at de går i begge retninger.

Vi forsøger at lave den så identisk som muligt i begge retninger, men der er forskel på hvad brugerne søger på i de to forskellige retninger.

Mvh,
Bjarni


 
Susanne Hemdorff
Susanne Hemdorff  Identity Verified
Denmark
Local time: 21:37
Member (2006)
English to Danish
+ ...
Opslag tilføjet Ordbogen.com Oct 11, 2007

Jeg har liget fået nedenstående meddelelse fra Ordbogen.com - måske har nogle af jer også fået lignende tilbagemeldinger på forgæves opslag. Det er da meget rart med lidt "personlig feedback"...

Kære bruger på Ordbogen.com

Vores oversættere har registreret, at du har slået ord op uden resultat i en eller flere ordbøger. Vi tilføjer løbende oversættelser til de opslag der ikke giver resultater, og har i den forbindelse netop tilføjet et eller flere af de
... See more
Jeg har liget fået nedenstående meddelelse fra Ordbogen.com - måske har nogle af jer også fået lignende tilbagemeldinger på forgæves opslag. Det er da meget rart med lidt "personlig feedback"...

Kære bruger på Ordbogen.com

Vores oversættere har registreret, at du har slået ord op uden resultat i en eller flere ordbøger. Vi tilføjer løbende oversættelser til de opslag der ikke giver resultater, og har i den forbindelse netop tilføjet et eller flere af de ord, som du tidligere har søgt forgæves efter.

Her er de(t) netop tilføjede ord, som du har søgt på:

Tysk/Dansk
- schwitzwasser

Du kan allerede nu gå ind på http://www.ordbogen.com og slå ovenstående ord op.

Vi bestræber os på at tilpasse vores ordbøger efter brugernes ønsker. Vi håber du er tilfreds med vores produkt, og at du også i fremtiden vil benytte dig af ordbogen.com. Fortsat god fornøjelse!

Med venlig hilsen
Ordbogen.com
Collapse


 
Dinny
Dinny  Identity Verified
Greece
Local time: 22:37
Italian to Danish
+ ...
Er stadig ofte i tvivl om "hvor jeg er" Oct 27, 2007

Efterhånden som den gamle udgave af Ordbogen.com blev opdateret, blev jeg stadig mere glad for den. Rent faktisk så glad, at jeg simpelt hen var nødt til at sende en mail til dem for at give udtryk for, hvilken fornøjelse det var at bruge den.

Nu sker det jævnligt, at jeg efter at have slået et ord op lige må checke, om jeg rent faktisk befinder mig i "engelsk-dansk" eller ved en fejltagelse er i netordbogen... SUK! Jeg bruger ofte Ordbogen.com som "hukommelse", det er hurti
... See more
Efterhånden som den gamle udgave af Ordbogen.com blev opdateret, blev jeg stadig mere glad for den. Rent faktisk så glad, at jeg simpelt hen var nødt til at sende en mail til dem for at give udtryk for, hvilken fornøjelse det var at bruge den.

Nu sker det jævnligt, at jeg efter at have slået et ord op lige må checke, om jeg rent faktisk befinder mig i "engelsk-dansk" eller ved en fejltagelse er i netordbogen... SUK! Jeg bruger ofte Ordbogen.com som "hukommelse", det er hurtigere at slå et ord op der, end det er at vride hukommelsen for lige at komme i tanke om oversættelsen selv. Men ofte er det fuldstændigt ukomplicerede ord, jeg ikke kan finde en oversættelse af.

Jeg har ikke tid til at være medarbejder på Ordbogen.com og kan ikke hver gang sende "forslag til rettelse" eller til nyt ord, specielt fordi jeg først skal bruge tid på nettet eller i papirordbøger for at finde oversættelsen på det ord/udtryk, jeg lige sidder og mangler.

Jeg er faktisk ikke ret tilfreds længere...
Collapse


 
Pages in topic:   < [1 2 3] >


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


ordbogen.com stadig ok indholdsmæsigt (?)






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »