Off topic: Ny, hidtil ukendt fugleart fundet i Danmark
Thread poster: Jørgen Madsen
Jørgen Madsen
Jørgen Madsen  Identity Verified
Local time: 04:15
English to Danish
+ ...
Nov 19, 2005

Den anden dag var jeg på indkøb i et stort dansk supermarked. Jeg gik søvnigt rundt mellem det overdådige udbud, men spærrede pludselig øjnene op, da de faldt på en pakke i én af frysediskene, hvorpå der stod: SKRABE AND.

Jeg har hørt om og forstår begreberne skrabekylling og skrabeæg, men havde lige umiddelbart svært ved at forestille mig en and, der skraber. Men ok, det er vel blot sprogets udvikling...

Man kunne imidlertid frygte, hvad det med tiden kan
... See more
Den anden dag var jeg på indkøb i et stort dansk supermarked. Jeg gik søvnigt rundt mellem det overdådige udbud, men spærrede pludselig øjnene op, da de faldt på en pakke i én af frysediskene, hvorpå der stod: SKRABE AND.

Jeg har hørt om og forstår begreberne skrabekylling og skrabeæg, men havde lige umiddelbart svært ved at forestille mig en and, der skraber. Men ok, det er vel blot sprogets udvikling...

Man kunne imidlertid frygte, hvad det med tiden kan udvikle sig til: skrabe-kalv, skrabe-gris, skrabe-mælk, skrabe-kartofler?

Jørgen
Collapse


 
Dan Schioenning Larsen
Dan Schioenning Larsen
Denmark
Local time: 04:15
English to Danish
+ ...
Tulipan Brødrene Nov 20, 2005

Jørgen Madsen wrote:

hvorpå der stod: SKRABE AND.



Og i to ord? Tsk tsk... Ligesom Tulips nye reklamer med "Tulipan Brødrene".

Ja, ja, vi har jo allerede skrabelodder... så der er ikke langt til skrabemælk også.


 
Pernille Chapman
Pernille Chapman  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 03:15
Member (2004)
English to Danish
+ ...
Stakkels and! Nov 22, 2005

Sådan som de fleste ænder bliver opdrættet, kan de sagtens skrabe. Men faktisk bør de have adgang til vand, hvis forholdene skal minde om deres naturlige miljø, og det er vist kun de færreste ænder, der er så heldige.

Den lokale slagterafdeling er i det hele taget en rig kilde på nye ord. Forleden hørte jeg om et skilt, der reklamerede for "korteletter". Der blev selvfølgelig spurgt, hvornår butikken havde tænkt sig at føre langeletter...
See more
Sådan som de fleste ænder bliver opdrættet, kan de sagtens skrabe. Men faktisk bør de have adgang til vand, hvis forholdene skal minde om deres naturlige miljø, og det er vist kun de færreste ænder, der er så heldige.

Den lokale slagterafdeling er i det hele taget en rig kilde på nye ord. Forleden hørte jeg om et skilt, der reklamerede for "korteletter". Der blev selvfølgelig spurgt, hvornår butikken havde tænkt sig at føre langeletter I det mindste var det i ét ord...

Noget helt andet, jeg godt vil spørge jer eksperter om: Dan, du slutter din sætning med "også". Det har jeg bemærket, at mange gør i dag. Grammatisk er det vel ikke helt korrekt? Jeg troede egentlig først, at det var svensk, der smittede af på østdanskernes sprog, men nu ser/hører jeg det efterhånden så mange steder, at jeg er kommet i tvivl.
Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Ny, hidtil ukendt fugleart fundet i Danmark






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »