Søger råd: Freelancer inden for oversættelse og korrektur
Thread poster: JonesN
JonesN
JonesN
Denmark
Local time: 06:12
Danish to English
+ ...
Nov 3, 2015

Hej!

Jeg har været freelance-oversætter og korrekturlæser offline (Engelsk-Dansk og vice versa) i 6 år nu, og jeg tænkte at det ville en god idé at tjekke det online marked ud. Derfor fandt jeg dette sted, og jeg søger nu nogle råd til hvordan jeg kommer igang.

Jeg er kandidatstuderende på universitetet, og jeg vil derfor ikke kunne arbejde fuldtid. Jeg tænkte derfor, at det kunne være passende at arbejde som deltidsoversætter og korrekturlæser, for at sup
... See more
Hej!

Jeg har været freelance-oversætter og korrekturlæser offline (Engelsk-Dansk og vice versa) i 6 år nu, og jeg tænkte at det ville en god idé at tjekke det online marked ud. Derfor fandt jeg dette sted, og jeg søger nu nogle råd til hvordan jeg kommer igang.

Jeg er kandidatstuderende på universitetet, og jeg vil derfor ikke kunne arbejde fuldtid. Jeg tænkte derfor, at det kunne være passende at arbejde som deltidsoversætter og korrekturlæser, for at supplere min SU. Jeg er relativt 'large' med mængden af betaling jeg kan modtage her i starten.

1. Generelle "do's and don'ts"?

2. Hvilke 'brancher' eller kategorier er der flest jobs i? Undertekster, korrektur, tekstoversættelse osv.

3. Hvilke steder/sider bruger I, eller har I brugt, til at finde oversættelsesjobs?

Tak på forhånd.

- Jones.

[Edited at 2015-11-03 20:08 GMT]
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 05:12
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Velkommen! Nov 4, 2015

Velkommen til Proz!

Din profil på Proz er et rigtig godt udgangspunkt. Jeg har fået mange kunder, som har kontaktet mig via min Proz-profil. Så sørg for, at den er god. Og så kan du selvfølgelig søge de jobs, som slås op på Proz.

Mht. priser, så vil jeg ikke anbefale, at du sætter dine priser for lavt. Det bliver for surt, og det ødelægger markedet

Held og lykke!


 
Christine Andersen
Christine Andersen  Identity Verified
Denmark
Local time: 06:12
Member (2003)
Danish to English
+ ...
Velkommen til Nov 4, 2015

Lige et par tanker -

1. Gå lidt stille med det i den engelsktalende verden, hvis du oversætter til engelsk. Jeg har læst korrektur for danskere, som skriver fremragende engelsk, og de har nogle gange et bedre fagkendskab til de områder, de arbejder med, end oversættere med engelsk som modersmål. (Jura, f. eks.)

Der er mange i England og USA, som tror på modersmålprincippet, dvs. at man kun skal oversætte til ens modersmål. Men som sagt, der er nogle, der kan
... See more
Lige et par tanker -

1. Gå lidt stille med det i den engelsktalende verden, hvis du oversætter til engelsk. Jeg har læst korrektur for danskere, som skriver fremragende engelsk, og de har nogle gange et bedre fagkendskab til de områder, de arbejder med, end oversættere med engelsk som modersmål. (Jura, f. eks.)

Der er mange i England og USA, som tror på modersmålprincippet, dvs. at man kun skal oversætte til ens modersmål. Men som sagt, der er nogle, der kan oversætte begge veje, og hvis du virkelig kan, held og lykke!

2. Lad være med at være 'large' med betaling, medmindre du arbejder for 'non-profit' kunder, som evt. kan være en god måde at få erfaring.
Hvis du leverer en ordentlig, professionel oversættelse, så har det den samme værdi for kunden, uanset hvor mange eller hvor få års erfaring du har. Ellers kan de nok ikke bruge den! Derfor skal du sætte dine priser på et professionelt niveau fra starten.
Se nogle 'gennemsnitspriser' her:
http://search.proz.com/?sp=pfe/rates
-- men de er IKKE høje!

På Proz.com startsiden, øverst til højre er en række faner: Terminology / Jobs & Directories / Member Activities / Education / Tools / About
Community Rates findes under Tools, sammen med et par andre nyttige ting.

Tjek K&S, Translatørforeningen og andre, hvis du ikke allerede har gjort det - der kan du finde en del faglig støtte.

Og igen, held og lykke!
Collapse


 
JonesN
JonesN
Denmark
Local time: 06:12
Danish to English
+ ...
TOPIC STARTER
Tak for respons! Nov 4, 2015

I skal have mange tak for jeres svar.
Jeg vil prøve at komme igang så


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Søger råd: Freelancer inden for oversættelse og korrektur






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »