Starte som freelance: lidt hjælp
Thread poster: f_lopezparrado
f_lopezparrado
f_lopezparrado
Local time: 17:00
Danish to Spanish
+ ...
Jan 15, 2005

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at arbejde som freelance oversætter fra Danmark (indtil nogle måneder siden var jeg freelance i Spanien).
Jeg arbejder for øjeblikket i et dansk rejsefirma (som har mit hovedkort), men jeg har lige fået et oversætterprojekt fra et firma i Spanien. Hvordan skal jeg i dette tilfælde forholde mig? Skal jeg være momsregistreret? Og på hvilken måde skal jeg sende en regning til et spansk firma? Hvad skal inkluderes i en sådan regning?
... See more
Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at arbejde som freelance oversætter fra Danmark (indtil nogle måneder siden var jeg freelance i Spanien).
Jeg arbejder for øjeblikket i et dansk rejsefirma (som har mit hovedkort), men jeg har lige fået et oversætterprojekt fra et firma i Spanien. Hvordan skal jeg i dette tilfælde forholde mig? Skal jeg være momsregistreret? Og på hvilken måde skal jeg sende en regning til et spansk firma? Hvad skal inkluderes i en sådan regning?

På forhånd tak
Collapse


 
Jørgen Madsen
Jørgen Madsen  Identity Verified
Local time: 17:00
English to Danish
+ ...
Nemt at starte virksomhed i Danmark Jan 15, 2005

Faktisk er det meget enkelt at starte virksomhed i Danmark.
Som freelancer skal du blot momsregistreres hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (tidligere var det Told Skat), hvis du har en omsætning på over 20.000 kr. om året. Du skal momsregistreres senest 8 dage, før du starter din virksomhed.

Her er et par nyttige adresser (s�
... See more
Faktisk er det meget enkelt at starte virksomhed i Danmark.
Som freelancer skal du blot momsregistreres hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (tidligere var det Told Skat), hvis du har en omsætning på over 20.000 kr. om året. Du skal momsregistreres senest 8 dage, før du starter din virksomhed.

Her er et par nyttige adresser (søg på "start af virksomhed" i Google):
www.startguiden.dk/
www.startogvaekst.dk/
www.eogs.dk
www.toldskat.dk/
www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=204908
www.forum.webreg.dk (online-momsregistrering)

Angående fakturering er det mest almindelige efterhånden at sende elektroniske fakturaer (word eller PDF) til kunden via e-mail. Fakturaen skal indeholde en række oplysninger: fakturanr., dato, dit (firma)navn og adresse, dit SE-nr (CVR-nr.), kundens navn og adresse, en specificering af det udførte arbejde, beløb, evt. momsbeløb (vigtigt lovkrav) samt oplysninger vedrørende betaling: betalingsfrist (standard er 30 dage), kontonummer, IBAN-nr., Swift/BIC-nr. og for EU-kunder skal du også angive kundens momsregistreringsnummer på fakturaen.

Mvh Jørgen

[Edited at 2005-01-15 13:18]
Collapse


 
Christine Andersen
Christine Andersen  Identity Verified
Denmark
Local time: 17:00
Member (2003)
Danish to English
+ ...
I Danmark er det en fordel at være momsregistreret Jan 15, 2005

Selv om din arbejdsgiver har dit hovedkort, og du ikke tjener det magiske beløb (20,000 om året) er det en fordel at være momsregistreret.

Så kan du trække dokumenterede udgifter fra, og de kan løbe op. 25% på en dansk ordbog er noget, der kan mærkes!

Faktisk er en fortjenst på kr. 20,000 om året meget lav, selv om du kun arbejder på deltid. Du skal ikke lave mange jobs, inden du tjener mere, og så skal du registreres alligevel.

Held og lykke!
... See more
Selv om din arbejdsgiver har dit hovedkort, og du ikke tjener det magiske beløb (20,000 om året) er det en fordel at være momsregistreret.

Så kan du trække dokumenterede udgifter fra, og de kan løbe op. 25% på en dansk ordbog er noget, der kan mærkes!

Faktisk er en fortjenst på kr. 20,000 om året meget lav, selv om du kun arbejder på deltid. Du skal ikke lave mange jobs, inden du tjener mere, og så skal du registreres alligevel.

Held og lykke!


[Edited at 2005-01-15 14:43]
Collapse


 
f_lopezparrado
f_lopezparrado
Local time: 17:00
Danish to Spanish
+ ...
TOPIC STARTER
Tak for hjælpen Jan 17, 2005

Tak for hjælpen
god arbejdslyst

Mvh.
Fernanda


 
Mads Grøftehauge
Mads Grøftehauge  Identity Verified
Local time: 17:00
English to Danish
+ ...
Det er altså 50.000 nu... Jan 19, 2005

Lige for at præcisere: grænsen for, hvornår man skal momsregistreres, er hævet til 50.000 (netto, vel?) om året.

Hvis man ikke er momsregistreret, kan man ikke trække moms fra (20
% af salgspris, incidentally), men man kan vel stadig trække sine udgifter i sin virksomhed fra, ikke? Er det så udgifter med moms? For så giver det vel det samme, eller hvad?

En mærkelig blanding af belærende or
... See more
Lige for at præcisere: grænsen for, hvornår man skal momsregistreres, er hævet til 50.000 (netto, vel?) om året.

Hvis man ikke er momsregistreret, kan man ikke trække moms fra (20
% af salgspris, incidentally), men man kan vel stadig trække sine udgifter i sin virksomhed fra, ikke? Er det så udgifter med moms? For så giver det vel det samme, eller hvad?

En mærkelig blanding af belærende ord og uvisheder fra min side her, men måske kommer de allerklogeste på banen og klarer tingene op for os?

Mvh. & Godt Nytår,
Mads G
Collapse


 
Dan Schioenning Larsen
Dan Schioenning Larsen
Denmark
Local time: 17:00
English to Danish
+ ...
Det er vel derfor, der er et loft Jan 22, 2005

Jo, man skulle jo mene, at det gav det samme. Men egentlig er det vel bedre end at være momsregistreret. Man slipper jo for at opkræve moms og kan derved sælge sine ydelser billigere.

Jeg ved ikke, om det er ment som en starthjælp eller en form for tilskud til meget små virksomheder. Hvis man kommer over de 50.000 (ja, nettoomsætning), må det jo være fordi, virksomheden kører godt, og man så har bedre råd ti
... See more
Jo, man skulle jo mene, at det gav det samme. Men egentlig er det vel bedre end at være momsregistreret. Man slipper jo for at opkræve moms og kan derved sælge sine ydelser billigere.

Jeg ved ikke, om det er ment som en starthjælp eller en form for tilskud til meget små virksomheder. Hvis man kommer over de 50.000 (ja, nettoomsætning), må det jo være fordi, virksomheden kører godt, og man så har bedre råd til at betale momsen.

Eller også er jeg blåøjet og tror, at staten er flink.
Collapse


 
Susanne Rosenberg
Susanne Rosenberg  Identity Verified
Germany
Local time: 17:00
Member (2002)
Danish to German
+ ...
Ikke helt... Jan 22, 2005

Dan Larsen wrote:

Jo, man skulle jo mene, at det gav det samme. Men egentlig er det vel bedre end at være momsregistreret. Man slipper jo for at opkræve moms og kan derved sælge sine ydelser billigere.



Dette er kun relevant for privatkunder, idet firmaer jo selv kan trække momsen fra (altså den, de betaler til os), så for dem er det fuldstændig ligemeget. Hvis du derimod ofte oversætter dokumenter for privatkunder, kan du naturligvis tilbyde din ydelse lidt billigere end en kollega, som lægger moms til nettobeløbet.

De fleste af os har nok langt flere firmakunder end privatkunder, så efter min mening er det (bortset fra det administrative arbejde) en stor fordel at være momsregistreret, så man i det mindste kan trække betalt moms fra, dvs. købe fx IT-udstyr og software, ordbøger og opslagsværker, telefon- og onlinetjenester, arbejdsmidler etc. ind til nettopriser. Og det at 'købe ind til nettopris' er ikke det samme som at trække bruttobeløbet fra i skat, idet man jo ikke 'sparer' hele det betalte beløb (og således hele momsbeløbet), men kun det, man ellers ville have betalt i skat af beløbet.

Regneeksempel:
A) Nettoomsætning 100.000 minus omkostninger 20.000 (indkøb af varer/tjenesteydelser netto) = 80.000 bruttofortjeneste minus 50% i skat = 40.000 nettoindtægt
B) Nettoomsætning 100.000 minus omkostninger 25.000 (indkøb af varer/tjenesteydelser brutto, dvs. 20.000 + 25% moms) = 75.000 bruttofortjeneste minus 50% i skat = 37.500 nettoindtægt.

Dan Larsen wrote:

Jeg ved ikke, om det er ment som en starthjælp eller en form for tilskud til meget små virksomheder. Hvis man kommer over de 50.000 (ja, nettoomsætning), må det jo være fordi, virksomheden kører godt, og man så har bedre råd til at betale momsen.



Man behøver ikke have 'råd til at betale momsen', for i sidste ende er det jo kunden, der betaler den. Hvis du fakturerer 1000 kr. netto + 250 kr. moms, betaler kunden jo også 1250 kr. i alt - og du giver så de 250 kr. videre til Told&Skat. Under stregen tjener/beholder du de 1000 kr., uanset om du lægger moms til eller ej.

Grænsen er nok nærmere indført for at gøre det hele lidt nemmere for små/nye iværksættere - så man ikke behøver at sætte sig ind i reglerne og aflægge momsregnskab, hvis man kun påtager sig et lejlighedsjob i ny og næ.

Fortsat god weekend

Susanne


 
Dan Schioenning Larsen
Dan Schioenning Larsen
Denmark
Local time: 17:00
English to Danish
+ ...
Moms ved salg til udlandet Jan 22, 2005

Susanne Rosenberg wrote:
Regneeksempel:
A) Nettoomsætning 100.000 minus omkostninger 20.000 (indkøb af varer/tjenesteydelser netto) = 80.000 bruttofortjeneste minus 50% i skat = 40.000 nettoindtægt
B) Nettoomsætning 100.000 minus omkostninger 25.000 (indkøb af varer/tjenesteydelser brutto, dvs. 20.000 + 25% moms) = 75.000 bruttofortjeneste minus 50% i skat = 37.500 nettoindtægt.


For søren! Du har jo ret! Jeg må til at lade være med at poste efter midnat...

Susanne Rosenberg wrote:
Man behøver ikke have 'råd til at betale momsen', for i sidste ende er det jo kunden, der betaler den. Hvis du fakturerer 1000 kr. netto + 250 kr. moms, betaler kunden jo også 1250 kr. i alt - og du giver så de 250 kr. videre til Told&Skat. Under stregen tjener/beholder du de 1000 kr., uanset om du lægger moms til eller ej.
Susanne


Hvordan forholder det sig med udenlandske kunder? Kan de også uden videre trække de 25% dansk moms fra? Det er vel også afhængigt af, om de er indenfor EU eller ej?

Jeg har indtil nu ikke været momsregistreret, for jeg regnede faktisk ikke med at komme over de 50.000 i omsætning. Men jeg kan da godt se, at det er der, det bærer henad. Hvis jeg er nødt til at momsregistrere mig og lægger 25% oveni mine priser, vil der nok være nogle udenlandske kunder (jeg har faktisk endnu ikke haft arbejde for et dansk bureau), der ikke længere har lyst til at handle med mig, medmindre de altså har fuldt fradrag for den danske moms.

Det er godt, at jeg har taget kontakt til et revisionsfirma (foreløbig lidt gratis rådgivning via startguiden.dk), for dette er ved at gå over min forstand.


 
Dan Schioenning Larsen
Dan Schioenning Larsen
Denmark
Local time: 17:00
English to Danish
+ ...
En revisors syn på sagen Jan 22, 2005

Dan Larsen wrote:
Hvordan forholder det sig med udenlandske kunder? Kan de også uden videre trække de 25% dansk moms fra? Det er vel også afhængigt af, om de er indenfor EU eller ej?


Jeg citerer lige mig selv, for i mellemtiden har jeg modtaget brev med posten fra en revisor, som jeg via startguiden.dk har henvendt mig til for at få lidt gratis rådgivning.

De skriver:

"Når din omsætning eventuelt overstiger 50.000 kr., skal du momsregistreres.
Dog skal dine ydelser for det italienske oversættelsesbureau fortsat faktureres uden momsberegning, idet disse ydelser er omfattet af omvendt betalingspligt. Det vil sige, at det italienske firma skal beregne erhvervelsesmoms. Du skal i dette tilfælde oplyses om den omvendte betalingspligt, ved at du på fakturaerne til firmaet anfører "Reverse Charge".

Det fremgår ikke direkte, men det må jeg vel gå ud fra gælder alle firmaer (i EU) udenfor Danmark?


 
Mads Grøftehauge
Mads Grøftehauge  Identity Verified
Local time: 17:00
English to Danish
+ ...
nåja, man trækker jo momsen ud inden skat... Jan 25, 2005

Susanne Rosenberg wrote:
Og det at 'købe ind til nettopris' er ikke det samme som at trække bruttobeløbet fra i skat, idet man jo ikke 'sparer' hele det betalte beløb (og således hele momsbeløbet), men kun det, man ellers ville have betalt i skat af beløbet.


Doh! Jeg havde en nagende fornemmelse af at der var noget, jeg havde overset. Jeg sad osse alt for sent om natten og klogede den i forum...

Så det er farvel til et beløb svarende til halvdelen af ens købsmoms hvis man ikke er momsregistreret. Men hvis man tjener under 50.000 om året er det måske heller ikke det store...?


Mads G


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Starte som freelance: lidt hjælp






Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »
Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »