Stresshåndtering i oversætterfaget
Thread poster: Marianne Prip Olsen (X)
Marianne Prip Olsen (X)
Marianne Prip Olsen (X)  Identity Verified
Denmark
Local time: 08:10
English to Danish
Oct 10, 2012

Hej alle
Jeg har fundet den ultimative metode til sænkning af stressniveauet, når jeg oversætter, som måske kan inspirere andre. Stresshåndtering var et af emnerne på Powwow, men da jeg valgte at deltage i et andet forum, nåede jeg ikke at nævne det. Det vil jeg så gøre her. Jeg har købt et løbebånd og monteret en hylde på tværs af håndtagene. Der lægger jeg min computer, og så går jeg, mens jeg oversætter. Mit gangtempo er ikke højt. Jeg har erfaret, at 2,3 km i timen
... See more
Hej alle
Jeg har fundet den ultimative metode til sænkning af stressniveauet, når jeg oversætter, som måske kan inspirere andre. Stresshåndtering var et af emnerne på Powwow, men da jeg valgte at deltage i et andet forum, nåede jeg ikke at nævne det. Det vil jeg så gøre her. Jeg har købt et løbebånd og monteret en hylde på tværs af håndtagene. Der lægger jeg min computer, og så går jeg, mens jeg oversætter. Mit gangtempo er ikke højt. Jeg har erfaret, at 2,3 km i timen er optimalt, når jeg også skal ramme tasterne præcist, men jeg når alligevel at gå 5-10 km i løbet af en arbejdsdag, selvom jeg af og til sætter mig ned. Det sænker stressniveauet helt kolossalt, og samtidig slipper jeg for at sidde og falde sammen over computeren og for de deraf følgende problemer med nakke, skuldre og arme. Og jeg får min daglige motion, som ellers kan være svær at nå, når der er meget arbejde. Desuden har jeg opdaget, at min grænse for, hvor mange timer jeg kan oversætte uden at gå kold, er blevet rykket i positiv retning, og min effektivitet er ikke faldet. Mine naboer synes måske nok, at jeg er en smule sær, men det virker for mig.
Omvandrende hilsner, Marianne
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 07:10
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Gode nyheder! Oct 10, 2012

Hvor er det dejligt at høre! Jeg har selv leget med tanken, men jeg har ikke plads til det på mit kontor, som nærmest er et stort skab

Til gengæld har jeg en romaskine, nogle håndvægte, en kettle bell og en "-armhævnings-stang" i loftet, alt sammen i min garage. Jeg når derud 2-3 gange om ugen, ca. 1/2 time hver gang, og jeg kan virkelig mærke det, hvis jeg springer over - så er jeg pirrelig og har ondt i ar
... See more
Hvor er det dejligt at høre! Jeg har selv leget med tanken, men jeg har ikke plads til det på mit kontor, som nærmest er et stort skab

Til gengæld har jeg en romaskine, nogle håndvægte, en kettle bell og en "-armhævnings-stang" i loftet, alt sammen i min garage. Jeg når derud 2-3 gange om ugen, ca. 1/2 time hver gang, og jeg kan virkelig mærke det, hvis jeg springer over - så er jeg pirrelig og har ondt i arme, ryg, skulder og ben. Ind i mellem tager jeg også i svømmehallen eller til yoga-hold, hvis jeg har tid, og jeg sørger for at tage cyklen i stedet for bilen så vidt muligt.

Jeg tror ikke, at man kan overvurdere motion som en investering i arbejdsindsats! På længere sigt tror jeg også, at det forlænger arbejdslivet.
Collapse


 
Marianne Dahl
Marianne Dahl  Identity Verified
Denmark
Local time: 08:10
Member (2002)
English to Danish
+ ...
Stresshåndtering Oct 10, 2012

Hej Marianne m.fl.

Tak for dit gode indspark. Jeg kan kun give dig ret i, at det er meget vigtigt at holde sig i gang og i form, måske især når man har et stillesiddende, der kræver ens opmærksomhed mange timer job foran computeren.

Jeg har desværre ikke plads til din ellers super gode løsning, Marianne, men jeg afsætter 3-4 gang om ugen til løb, orienteringsløb og ikke mindst cykling (jeg har været så heldig at komme med ud at cykle med Team Rynkeby, der c
... See more
Hej Marianne m.fl.

Tak for dit gode indspark. Jeg kan kun give dig ret i, at det er meget vigtigt at holde sig i gang og i form, måske især når man har et stillesiddende, der kræver ens opmærksomhed mange timer job foran computeren.

Jeg har desværre ikke plads til din ellers super gode løsning, Marianne, men jeg afsætter 3-4 gang om ugen til løb, orienteringsløb og ikke mindst cykling (jeg har været så heldig at komme med ud at cykle med Team Rynkeby, der cykler til Paris næste sommer 2013) - så jeg er stærkt motiveret til motionen. Og det hjælper altid at sætte sig et mål.

Og til de af jer, der har meget svært og meget travlt, så tag tiden til det - det lyder måske frelst, men det giver bonus, og man får meget mere energi til at klare opgaverne.

Ja, man bliver faktisk et gladere menneske - det gør jeg i al fald - og jeg benytter enhver chance til at fortælle, hvor dejligt det er at komme ud i den friske luft. Bare nogle korte ture giver bonus.

Take care.

Marianne
Collapse


 
Jørgen Madsen
Jørgen Madsen  Identity Verified
Local time: 08:10
English to Danish
+ ...
Endnu en frelst motionist... Oct 10, 2012

Jeg kan kun give mine kollegaer helt ret. Motion er fantastisk.
Jeg løber 5 km hveranden morgen og spiller volley 2 x 2 timer om ugen.
Man tror måske, at det "stjæler tid", som man kunne bruge til at arbejde...
Men i virkeligheden får man større overskud og velvære, og det er nemmere at koncentrere sig om oversættelsen og arbejde effektivt.
Sundhedsmæssigt er der selvfølgelig mange fordele, især i forhold til kunstige stimulanser som kaffe, cola osv.


 
Merete Hvas
Merete Hvas  Identity Verified
Denmark
Local time: 08:10
Member (2007)
English to Danish
+ ...
Inspirerende ... Oct 10, 2012

Åh, I prikker til min dårlige samvittighed! Og samtidig er I faktisk ret inspirerende! Som enlig mor til tre og selvstændig erhvervsdrivende er det svært at finde tid til motion, men måske er tiden tjent ind, hvis jeg i stedet ikke længere får brug for middagslure og ture til Fakta efter cola Kom frisk, jeg ta'r gerne imod flere spark i den dertil indrettede!

/Merete


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 07:10
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Pauserne gør det Oct 10, 2012

Jeg er fuldt overbevist om, at det faktisk er pauserne, der er grundstenen for mit arbejde! Jeg arbejder typisk meget koncentreret og intenst i en relativt kort periode og så stopper jeg. Efter en pause (jeg kan godt finde på at tage en tur på romaskinen før en sen frokost) fortsætter jeg igen, og jeg får lavet lige så meget på en dag, hvor jeg ikke motionerer eller holder anden form for "fysisk" pause (græsslåning eller rengøring tøller faktisk også i mit motionsbudget).
... See more
Jeg er fuldt overbevist om, at det faktisk er pauserne, der er grundstenen for mit arbejde! Jeg arbejder typisk meget koncentreret og intenst i en relativt kort periode og så stopper jeg. Efter en pause (jeg kan godt finde på at tage en tur på romaskinen før en sen frokost) fortsætter jeg igen, og jeg får lavet lige så meget på en dag, hvor jeg ikke motionerer eller holder anden form for "fysisk" pause (græsslåning eller rengøring tøller faktisk også i mit motionsbudget).

Den der med at sidde og arbejde til efter midnat har jeg altid forsøgt at undgå. Det er "uøkonomiske", da det ødelægger det arebejder, der skal udføres dagen efter, og det arbejde, dsom jeg evt. udfører efter midnat, er aldrig særligt godt
Collapse


 
Susanne Hemdorff
Susanne Hemdorff  Identity Verified
Denmark
Local time: 08:10
Member (2006)
English to Danish
+ ...
I har fuldstændig ret! Oct 10, 2012

Solen skinner pragtfuldt i Østjylland p.t., så lige så snart jeg har afleveret den oversættelse, jeg er i gang med, skal jeg ud at gå en tur.

Med mine 55 år, efter mange år på en kontorstol og med alt for mange kilo på sidebenene, er jeg ved at få skavanker her og der, så der er ganske enkelt ingen undskyldning, hvis ikke det skal ende med gigt og led, der skal udskiftes ...!

Jeg ER gået i gang med daglig morgengymnastik igen, men jeg skal have gang i min ro
... See more
Solen skinner pragtfuldt i Østjylland p.t., så lige så snart jeg har afleveret den oversættelse, jeg er i gang med, skal jeg ud at gå en tur.

Med mine 55 år, efter mange år på en kontorstol og med alt for mange kilo på sidebenene, er jeg ved at få skavanker her og der, så der er ganske enkelt ingen undskyldning, hvis ikke det skal ende med gigt og led, der skal udskiftes ...!

Jeg ER gået i gang med daglig morgengymnastik igen, men jeg skal have gang i min romaskine + motionscykel også.

Tak for indsparkene. Kom gerne med flere med jævne mellemrum

Susanne

PS efter Ivanas input om pauser: JA, JA OG JA! Også selvom jeg betragter mig selv som en uforbederlig natteravn ...

[Edited at 2012-10-10 11:25 GMT]
Collapse


 
Christine Andersen
Christine Andersen  Identity Verified
Denmark
Local time: 08:10
Member (2003)
Danish to English
+ ...
Lys... Oct 10, 2012

Min eneste indvending er, at man ikke skal glemme lyset.

Jeg har læst et sted, at det blålig skær fra skærmen kan holde børn vågne - og sikkert også voksne - i lang tid efter, at I-pods osv. er slukket, så de må ud af soveværelset et stykke før sengetid.

Det har nu aldrig været mit problem, men jeg skal helst UD i det fine efterårsvejr og få luft og lys med min motion. Synet af røde hyben og flotte efterårsfarver... Fugle og vandet - vi har masser af nat
... See more
Min eneste indvending er, at man ikke skal glemme lyset.

Jeg har læst et sted, at det blålig skær fra skærmen kan holde børn vågne - og sikkert også voksne - i lang tid efter, at I-pods osv. er slukket, så de må ud af soveværelset et stykke før sengetid.

Det har nu aldrig været mit problem, men jeg skal helst UD i det fine efterårsvejr og få luft og lys med min motion. Synet af røde hyben og flotte efterårsfarver... Fugle og vandet - vi har masser af natur, men bybilledet kan også gør det.
Senere en vintersolnedgang... juletræer og endelig de spæde blomster, men det skal være dagslys.

Min mand og jeg er medlemmer af Fodslaw. Løb har aldrig været min sag... og han plages efterhånden af en gammel fodboldskade, så han holder sig til havearbejde og vandring. Det gør en stor forskel.

Men ellers er jeg simpelthen flad humørmæssigt fra julen, indtil foråret virkelig tager fat. Det er NU, lyset tæller, og jeg skal passe godt på, når urene går tilbage om et par uger.

Jeg ved godt, at man kan få en særlig lampe, men jeg tror motionen er mindst lige så vigtig.
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 07:10
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Børn, lys, kost Oct 10, 2012

Merete, det er bla. pga. mine børn, at jeg har motionsudstyret i garagen! Hvis jeg nu skulle i motionscenter, så ville jeg jo aldrig kommer derned. Men når børnene er lagt kan jeg sagtens tage en tur i garagen, selv hvis børnenes far ikke er hjemme. Jeg sørger i øvrigt også for at cykle ture med børnene i weekenden, det tæller også i mit motionsregnskab. Måske du kan gøre noget lignende, altså motionere sammen med dine børn?

Christine, jeg er enig med dine betragtning
... See more
Merete, det er bla. pga. mine børn, at jeg har motionsudstyret i garagen! Hvis jeg nu skulle i motionscenter, så ville jeg jo aldrig kommer derned. Men når børnene er lagt kan jeg sagtens tage en tur i garagen, selv hvis børnenes far ikke er hjemme. Jeg sørger i øvrigt også for at cykle ture med børnene i weekenden, det tæller også i mit motionsregnskab. Måske du kan gøre noget lignende, altså motionere sammen med dine børn?

Christine, jeg er enig med dine betragtninger om lys. Jeg sørger så vidt muligt for at slukke diverse skærme min. 30 min. før sengetid (både min og børnenes).

Jeg tænker tit, at den med at være helt udtømt for energi og godt humør efter julen (som vi nok alle genkender i et vist omfang) måske har noget at gøre med alt det slik, der fortæres fra Halloween til lige efter nytår? Jeg tror absolut, at kosten også har en stor indflydelse på den fysiske og mentale tilstand. Pt. eksperimenterer jeg f.eks. med at udelukke alle kornprodukter fra min kost, i morgen er det 30 dage, og jeg kan mærke en tydelig forbedring i energi både mentalt og fysisk.
Collapse


 
Marianne Prip Olsen (X)
Marianne Prip Olsen (X)  Identity Verified
Denmark
Local time: 08:10
English to Danish
TOPIC STARTER
Næsten frelst Oct 10, 2012

Hvor er det inspirerende at høre, hvordan I får motion og sænker stressniveauet. Løb, cykling, gang ude og inde, yoga, god lødig mad, romaskine (so ein Ding må jeg se, om jeg kan presse ind i budget og rum, Ivana, tak), volley…
Vejene er forskellige, men vi opnår vel alle det samme. Selv sværger jeg til yoga, gang, cykling og god mad – men jeg må indrømme, der gerne står en kop kaffe på hylden ved siden af computeren, når jeg oversætter, så helt frelst er jeg ikke... See more
Hvor er det inspirerende at høre, hvordan I får motion og sænker stressniveauet. Løb, cykling, gang ude og inde, yoga, god lødig mad, romaskine (so ein Ding må jeg se, om jeg kan presse ind i budget og rum, Ivana, tak), volley…
Vejene er forskellige, men vi opnår vel alle det samme. Selv sværger jeg til yoga, gang, cykling og god mad – men jeg må indrømme, der gerne står en kop kaffe på hylden ved siden af computeren, når jeg oversætter, så helt frelst er jeg ikke
Øhm, og en enkelt cigaret bliver det også til af og til - men udenfor, så jeg får lysfaktoren med i købet, balance skal der jo være i skidtet
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 07:10
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Chokolade! Oct 10, 2012

Chokolade kan helt sikkert også være med til at holde stresshormonerne nede...

 
Marianne Dahl
Marianne Dahl  Identity Verified
Denmark
Local time: 08:10
Member (2002)
English to Danish
+ ...
Var der nogen der sagde chokolade .. Oct 10, 2012

Ja, det er lige det der skal til en gang i mellem. Lidt sødt og lidt kaffe må der være for at der er balance i regnskabet.

Nyd det skønne efterårsvejr
Marianne


 
Pernille Chapman
Pernille Chapman  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 07:10
Member (2004)
English to Danish
+ ...
En mere: havearbejde Oct 11, 2012

Også tak herfra. Det er altid godt at blive mindet om, at der er så mange fordele ved at tage sig sammen! Jeg er helt er enig med Christine i, at det er enormt vigtigt at få dagslys. Ikke mindst, når vi bor så langt nordpå som de fleste her på listen vist gør. Ud over gode vandreture med hund, så er havearbejde min foretrukne løsning. Det virker ikke specielt anstrengende, mens det står på, men man får rørt en masse muskler, ikke mindst de vigtige i ryggen.
Faktisk troede je
... See more
Også tak herfra. Det er altid godt at blive mindet om, at der er så mange fordele ved at tage sig sammen! Jeg er helt er enig med Christine i, at det er enormt vigtigt at få dagslys. Ikke mindst, når vi bor så langt nordpå som de fleste her på listen vist gør. Ud over gode vandreture med hund, så er havearbejde min foretrukne løsning. Det virker ikke specielt anstrengende, mens det står på, men man får rørt en masse muskler, ikke mindst de vigtige i ryggen.
Faktisk troede jeg ikke selv, at det gav så meget på motionskontoen indtil for nylig, hvor jeg var på vandretur i det skotske højland. Det gruede jeg noget for inden, for "alle de andre" var sikkert i meeeget bedre form end mig ... Men nej, det var de faktisk ikke - vi var ret seje hele bundtet
Så til dem, der har mulighed for det, kan jeg varmt anbefale at svinge hyppejern, hækkesaks osv. Og jo, Ivana, støvsugning og anden "tung" rengøring tæller helt klart også!

Varme efterårshilsener

Pernille
Collapse


 
Post removed: This post was hidden by a moderator or staff member because it was not in line with site rule
Post removed: This post was hidden by a moderator or staff member because it was not in line with site rule


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Stresshåndtering i oversætterfaget






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Anycount & Translation Office 3000
Translation Office 3000

Translation Office 3000 is an advanced accounting tool for freelance translators and small agencies. TO3000 easily and seamlessly integrates with the business life of professional freelance translators.

More info »