Ny svensk-dansk ordbog
Thread poster: Jørgen Madsen
Jørgen Madsen
Jørgen Madsen  Identity Verified
Local time: 06:12
English to Danish
+ ...
Oct 7, 2010

Der er netop udkommet en ny svensk-dansk ordbog:
http://sproget.dk/nyheder/ny-stor-svensk-dansk-ordbog
http://www.saxo.com/dk/item/kjeld-kristensen-svensk-dansk-ordbog-hardback.aspx

Svensk-Dansk Ordbog indeholder 48.500 op
... See more
Der er netop udkommet en ny svensk-dansk ordbog:
http://sproget.dk/nyheder/ny-stor-svensk-dansk-ordbog
http://www.saxo.com/dk/item/kjeld-kristensen-svensk-dansk-ordbog-hardback.aspx

Svensk-Dansk Ordbog indeholder 48.500 opslagsord, 13.000 faste udtryk og mere end 30.000 eksempler på ordenes betydning og brug. Derudover indeholder den oplysninger om synonymer, afledninger, sammensætninger og betydningsbeslægtede ord. Ordbogen henvender sig til alle danskere der har brug for viden om det svenske sprog og især til skoleelever, studerende, oversættere og erhvervsfolk der beskæftiger sig med svensk-danske relationer. Desuden kan ordbogen være nyttig for svenskere som gerne vil kende de tilsvarende danske ord og udtryk. (fra Sproget.dk).
Collapse


 
Pernille Chapman
Pernille Chapman  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 05:12
Member (2004)
English to Danish
+ ...
Tak for tippet - og lyder den bedre end Gyldendals? Oct 8, 2010

Jeg glemte desværre at spørge til vores Powwow: er der nogle af jer, der bruger/kender til online-udgaverne af Gyldendals ordbøger svensk-dansk/dansk-svensk?

Mvh
Pernille


 
Jørgen Madsen
Jørgen Madsen  Identity Verified
Local time: 06:12
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Har bestilt ordbogen... Oct 8, 2010

@Pernille: Den skal i hvert fald have muligheden for at bevise sit værd, og jeg har allerede bestilt den. Prisen er jo ikke astronomisk... Jeg vender tilbage, når jeg har fået set den an

 
Pernille Chapman
Pernille Chapman  Identity Verified
United Kingdom
Local time: 05:12
Member (2004)
English to Danish
+ ...
Tak igen-igen Oct 11, 2010

Det lyder godt, Jørgen - jeg gør muligvis det samme, og så kan vi jo altid udveksle erfaringer til næste Powwow. Hvis jeg altså husker at nævne det til den tid!

:-.)


 
Jørgen Madsen
Jørgen Madsen  Identity Verified
Local time: 06:12
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Større end forventet... Oct 11, 2010

Så er ordbogen modtaget, og den er større end forventet. Den måler 255x185x60 mm, er lærredsindbunden og indeholder knap 1200 sider (70 g-papir). I øvrigt kan man foran læse, at denne nyudarbejdede ordbog kun har kunnet lade sig gøre, fordi den er bekostet af "A.P. Møller og Hustru Chatine Mc-Kinney Møllers Fond til Almene Formaal" med støtte fra Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond.

Ordforrådet er hovedligelig moderne svensk almensprog, men fagsprog "er medtaget i
... See more
Så er ordbogen modtaget, og den er større end forventet. Den måler 255x185x60 mm, er lærredsindbunden og indeholder knap 1200 sider (70 g-papir). I øvrigt kan man foran læse, at denne nyudarbejdede ordbog kun har kunnet lade sig gøre, fordi den er bekostet af "A.P. Møller og Hustru Chatine Mc-Kinney Møllers Fond til Almene Formaal" med støtte fra Nordisk Ministerråd og Nordisk Kulturfond.

Ordforrådet er hovedligelig moderne svensk almensprog, men fagsprog "er medtaget i ganske stor udstrækning", og mit første indtryk er klart, at det handler om en grundig og gennemarbejdet udgivelse.
Collapse


 
Jørgen Madsen
Jørgen Madsen  Identity Verified
Local time: 06:12
English to Danish
+ ...
TOPIC STARTER
Meget tilfreds indtil videre Nov 2, 2010

Nu har jeg brugt ordbogen i et stykke tid, og jeg er yderst tilfreds. Den er uden tvivl førstevalget, når jeg skal slå et almindeligt svensk ord op, da den indeholder rigtig mange opslag. Det eneste, jeg undrer mig lidt over, er, at man åbenbart under udarbejdelsen af ordbogen har glemt, at bogstavernes rækkefølge er anderledes på svensk end på dansk. På dansk slutter alfabetet med æ, ø og å, men på svensk slutter det med å, ä og ö. I ordbogen kører man imidlertid konsekvent eft... See more
Nu har jeg brugt ordbogen i et stykke tid, og jeg er yderst tilfreds. Den er uden tvivl førstevalget, når jeg skal slå et almindeligt svensk ord op, da den indeholder rigtig mange opslag. Det eneste, jeg undrer mig lidt over, er, at man åbenbart under udarbejdelsen af ordbogen har glemt, at bogstavernes rækkefølge er anderledes på svensk end på dansk. På dansk slutter alfabetet med æ, ø og å, men på svensk slutter det med å, ä og ö. I ordbogen kører man imidlertid konsekvent efter den danske rækkefølge.Collapse


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Ny svensk-dansk ordbog






Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »
TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »