https://www.proz.com/forum/danish/179183-priser_p%C3%A5_overf%C3%B8rsler_fra_usa_og_canada.html&phpv_redirected=1

Priser på overførsler fra USA og Canada?
Thread poster: pcovs
pcovs
pcovs
Denmark
Local time: 01:52
English to Danish
Sep 1, 2010

Er der nogle af jer, der ved mere præcist, hvad det koster at få overført penge fra hhv. USA og Canada til Danmark? Mine kunder fortæller mig, at det koster dem alt mellem 50 og 125 USD at gøre det, og det lyder jo fuldstændig horibelt.

Derfor har jeg i årevis modtaget checks i stedet, og det har fungeret fint.
Lige indtil forleden dag, hvor min bank pludselig trækker 90 USD (til ordregivende bank) til dækning af omkostninger ved indløsning af checken! Hva'beha'r!??<
... See more
Er der nogle af jer, der ved mere præcist, hvad det koster at få overført penge fra hhv. USA og Canada til Danmark? Mine kunder fortæller mig, at det koster dem alt mellem 50 og 125 USD at gøre det, og det lyder jo fuldstændig horibelt.

Derfor har jeg i årevis modtaget checks i stedet, og det har fungeret fint.
Lige indtil forleden dag, hvor min bank pludselig trækker 90 USD (til ordregivende bank) til dækning af omkostninger ved indløsning af checken! Hva'beha'r!??

Min bank vasker bare hænder og siger, at det har de skam ikke noget med at gøre.
Har andre været ude for sådan et voldsomt gebyr!!!
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 00:52
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Det er meget normalt Sep 1, 2010

Nu bor jeg så i UK, men det er meget normalt at overførsler mellem USA / Canada og Europa er ret dyrt. Der er tit 2-3 banker involveret afh. af hvilke forbindelser, bankerne tilsammen har. Det er jo ikke ligesom IBANN / SWIFT-systemet, som efter sigende er ret simpelt og jo i hvert fald ret billigt for forbrugeren.

Jeg har også kunder i USA, og det koster! Jeg vælger ind i mellem en Paypal-overførsel - men jeg bruger så også Paypal selv til betalinger, så jeg undgår gebyret
... See more
Nu bor jeg så i UK, men det er meget normalt at overførsler mellem USA / Canada og Europa er ret dyrt. Der er tit 2-3 banker involveret afh. af hvilke forbindelser, bankerne tilsammen har. Det er jo ikke ligesom IBANN / SWIFT-systemet, som efter sigende er ret simpelt og jo i hvert fald ret billigt for forbrugeren.

Jeg har også kunder i USA, og det koster! Jeg vælger ind i mellem en Paypal-overførsel - men jeg bruger så også Paypal selv til betalinger, så jeg undgår gebyret ved hævning. Måske det er en mulighed for dig?
Collapse


 
pcovs
pcovs
Denmark
Local time: 01:52
English to Danish
TOPIC STARTER
Bankoverførsel vs check Sep 1, 2010

De 90 dollars blev pludselig pålagt en checkbetaling - og det var udenlandske omkostninger, der blev trukket. Jeg havde allerede betalt mine egne omkostninger.

Mht. bankoverførslerne, så tror jeg også på mine kunder, når de fortæller, at det er meget dyrt, men min bankdame mente nok, de tog fejl???

Jeg fortalte hende, at det var for vildt, at jeg skulle betale yderligere gebyrer for at indløse en simpel check, og så foreslog hun, at mine kunder overført
... See more
De 90 dollars blev pludselig pålagt en checkbetaling - og det var udenlandske omkostninger, der blev trukket. Jeg havde allerede betalt mine egne omkostninger.

Mht. bankoverførslerne, så tror jeg også på mine kunder, når de fortæller, at det er meget dyrt, men min bankdame mente nok, de tog fejl???

Jeg fortalte hende, at det var for vildt, at jeg skulle betale yderligere gebyrer for at indløse en simpel check, og så foreslog hun, at mine kunder overførte pengene via banken. Jeg fortalte hende så om de vilde gebyrer, de skal betale for det, hvortil hun svarede, at det kunne da vist ikke passe, for hun så utroligt mange af den slags overførsler hver dag!!! Haha, som om det betyder, at det ikke er dyrt!

De her vanvittige betalingsgebyrer på enhver form for overførsel af penge fra USA og Canada udgør nærmest efterhånden en embargo in effect, når det skal være så rystende dyrt!!!
Grrr
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 00:52
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Der var jeg lidt hurtig Sep 1, 2010

- jeg svarede på overførsler, ikke check

Men jeg har også indløst US-checks og det var også omkring 90 kr. i gebyr. - men du har så fået det OVENI? Det kan da ikke passe?


 
pcovs
pcovs
Denmark
Local time: 01:52
English to Danish
TOPIC STARTER
Og så ovenikøbet 90 DOLLARS, ikke kroner! Sep 1, 2010

Nej, det mente jeg jo heller ikke.
Bankdamen vasker naturligvis bare hænder og siger, at det er en udenlandsk bank, der er ansvarlig for det.

Jeg spørger kunden, for så må det være ligesom ved overførsler, at man kan angive, at modtageren skal betale for alle afsenderens omkostninger også.
Må bare vente nogle timer, så de kan nå at stå op derovre i Canada

Jeg har bare ALDRIG oplevet
... See more
Nej, det mente jeg jo heller ikke.
Bankdamen vasker naturligvis bare hænder og siger, at det er en udenlandsk bank, der er ansvarlig for det.

Jeg spørger kunden, for så må det være ligesom ved overførsler, at man kan angive, at modtageren skal betale for alle afsenderens omkostninger også.
Må bare vente nogle timer, så de kan nå at stå op derovre i Canada

Jeg har bare ALDRIG oplevet at skulle betale udenlandske gebyrer for at indløse en check!
Virkelig underligt.
Collapse


 
NetLynx
NetLynx  Identity Verified
Local time: 01:52
English to Danish
+ ...
Krisen kan have ændret noget, men ... Sep 1, 2010

Jeg har for år tilbage indløst en check fra USA på ca. 150 kr, det kostede 75 kr i gebyr!

Jeg fik så oplyst, at min bank havde en aftale med en bank i New York, der kunne bruges som relæ-bank mellem kundens bank og min, og det har fungeret fint og koster 25 kr hver gang, som det også gør fra EU. Banken hævder, at det gebyr går til transporten undervejs. Er der andre, der oplever det samme?

De fleste gange (måske alle?) synes betalinger fra andre EU-lande at g�
... See more
Jeg har for år tilbage indløst en check fra USA på ca. 150 kr, det kostede 75 kr i gebyr!

Jeg fik så oplyst, at min bank havde en aftale med en bank i New York, der kunne bruges som relæ-bank mellem kundens bank og min, og det har fungeret fint og koster 25 kr hver gang, som det også gør fra EU. Banken hævder, at det gebyr går til transporten undervejs. Er der andre, der oplever det samme?

De fleste gange (måske alle?) synes betalinger fra andre EU-lande at gå via Deutsche Bank, enkelte gange tilmed via Nordea. Nogen, der ved, om det virkelig er nødvendigt, når BIC og IBAN er opgivet på enhver faktura?

90 USD er helt vildt! (Mon det er krisen?)


Efterårshilsener
Erik
Collapse


 
Susmi Rosenthal
Susmi Rosenthal  Identity Verified
Canada
Local time: 17:52
Member (2007)
English to Danish
+ ...
Helt ude i hampen... Sep 1, 2010

Hejsa

Det lyder helt forfærdeligt med det gebyr! Jeg tror altid, priserne er pænt høje, men det der lyder meget voldsomt.

Jeg vælger faktisk stadig checks fra kunder i USA, for det meste. Min bank tager 125 kr. i gebyr for at indløse dem - men det er uanset antallet af checks. Så jeg plejer at samle dem sammen i en stak og gå i banken med dem på én gang.

For overførsler fra EU-lande tager min bank 20 kr. pr. overførsel. Kunderne betaler så gebyr
... See more
Hejsa

Det lyder helt forfærdeligt med det gebyr! Jeg tror altid, priserne er pænt høje, men det der lyder meget voldsomt.

Jeg vælger faktisk stadig checks fra kunder i USA, for det meste. Min bank tager 125 kr. i gebyr for at indløse dem - men det er uanset antallet af checks. Så jeg plejer at samle dem sammen i en stak og gå i banken med dem på én gang.

For overførsler fra EU-lande tager min bank 20 kr. pr. overførsel. Kunderne betaler så gebyret på deres side.

For nylig oplevede jeg dog at blive trukket ca. 55 dollars fra ordregivende bank. Det var i Tyskland. Jeg bad kunden finde ud af, hvorfor deres bank tog så meget fra MIG, når de samtidig krævede gebyr fra min kunde. Svaret var, at det var, fordi jeg havde faktureret i dollars, og hvis vi kunne bruge euro i stedet for, ville de ikke trække det ekstra gebyr. Så det gør vi naturligvis fremover.

PayPal synes jeg er ok, men det er dyrere, end man lige regner med. De giver en lav kurs, trækker procentvise gebyrer (det kan blive ret dyrt for modtagelse af et stort beløb!), og jeg synes, det er rodet til små betalinger, fordi de også kræver gebyr for overførsler til egen bank, der er under 500 kroner. Sådan gør de i hvert fald ved mig, og det ender for mig med at blive dyrere end checks og overførsler.

VH,
Susmi
Collapse


 
Susanne Hemdorff
Susanne Hemdorff  Identity Verified
Denmark
Local time: 01:52
Member (2006)
English to Danish
+ ...
Det lyder vildt! Sep 1, 2010

Jeg har en kunde i USA, som beregner 15 USD i gebyr til dækning af sine bankomkostninger + min bank trækker 40 kr. Dvs. ca. 22 USD i alt med dagens kurs.

Tidligere i år fik jeg en kusine i Sverige til at købe en gave for mig til en rund fødselsdag, og i min naivitet troede jeg, at jeg blot skulle betale 2 x 20 kr. (min banks normale gebyr for EU-indbetalinger), hvis jeg valgte at betale også modtagerens omkostninger. Men jeg blev klogere... det kostede 200 kr.!


 
Dinny
Dinny  Identity Verified
Greece
Local time: 02:52
Italian to Danish
+ ...
Ja, det er lige før man opgiver dem "over there". Sep 6, 2010

Jeg plejer at få bankoverførsler, og det koster altid en formue... omkring 80 euro.
PayPal gør det ikke meget bedre, for hvis kunden betaler PayPal med et kreditkort, kan man ikke længere nøjes med den "private" PayPal konto, hvor det er gratis at modtage penge, men er nødt til at opgrade, og så tager de procenter.

Det bliver selvfølgelig endnu dyrere, hvis betalingen kommer fra Canada, for så skal de først købe USD og så overføre dem, hvorefter du taber på veks
... See more
Jeg plejer at få bankoverførsler, og det koster altid en formue... omkring 80 euro.
PayPal gør det ikke meget bedre, for hvis kunden betaler PayPal med et kreditkort, kan man ikke længere nøjes med den "private" PayPal konto, hvor det er gratis at modtage penge, men er nødt til at opgrade, og så tager de procenter.

Det bliver selvfølgelig endnu dyrere, hvis betalingen kommer fra Canada, for så skal de først købe USD og så overføre dem, hvorefter du taber på vekselkursen samt på overførselsgebyret.

Det er faktisk grunden til, at jeg har meget, meget få oversøiske kunder. Hvis jeg trak alle udgifterne fra og så regnede lidt på min ordpris, er jeg bange for, at jeg ville blive dybt deprimeret!

Dinny
Collapse


 
Ivana Friis Søndergaard
Ivana Friis Søndergaard
United Kingdom
Local time: 00:52
Member (2008)
English to Danish
+ ...
Konto i US? Sep 6, 2010

80 euro? Det er da helt vildt!

Måske man skulle se, om man kunne åbne en konto i USA? Hvis det altså er muligt,.


 
Susanne Hemdorff
Susanne Hemdorff  Identity Verified
Denmark
Local time: 01:52
Member (2006)
English to Danish
+ ...
Et forhåbentlig "dumt" spørgsmål Sep 6, 2010

Altså, jeg er da efterhånden glad for, at jeg "kun" betaler, hvad der svarer til i alt ca. 22 USD for en bankoverførsel!

Må jeg spørge, om I husker at angive IBAN- og/eller SWIFT-nr. på jeres konto?


 
pcovs
pcovs
Denmark
Local time: 01:52
English to Danish
TOPIC STARTER
Jeg taler altså om indløsning af en check! Ikke bankoverførsel. Sep 6, 2010

Susanne Hemdorff wrote:

Altså, jeg er da efterhånden glad for, at jeg "kun" betaler, hvad der svarer til i alt ca. 22 USD for en bankoverførsel!

Må jeg spørge, om I husker at angive IBAN- og/eller SWIFT-nr. på jeres konto?


Jeg har aldrig før oplevet, at det koster 90 USD + de almindelige gebyrer, som hos min bank ligger på 95 kr. i alt. Det er en ny "handelshindring", der tilsyneladende er indført over indløsning af canadiske checks i DK, eller måske er det bare min kundes bank, der er mærkelig.
Der står på min kvittering, at det handler om UDENLANDSKE gebyrer, så jeg må i forhandling med kunden om, at det umuligt kan være min lod alene at betale det her.

@Dinny, det var dog utroligt, at du også betaler så meget. Er det så din egen bank eller også udenlandske gebyrer, der koster så meget for dig?
Jeg har foreløbig bedt kunden om at omregne til canadiske dollars og sende checken i den valuta. Det KAN jo være, at det har noget med sagen at gøre?


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Priser på overførsler fra USA og Canada?






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Trados Business Manager Lite
Create customer quotes and invoices from within Trados Studio

Trados Business Manager Lite helps to simplify and speed up some of the daily tasks, such as invoicing and reporting, associated with running your freelance translation business.

More info »